I år har jeg selv reist tur/retur både Malaga og Moskva med tog fra Oslo S. Fantastisk fine reiser, begge to. Den mest spennende reisen har likevel vært å følge andre på togferie i Europa.

For ett år siden satt jeg ved samme tastatur og gjorde samme øvelse: forsøkte å oppsummere året som var gått.

Jeg var optimist. Pilene pekte oppover. Jeg kunne summere statistikk som viste at stadig flere søkte seg til en liten nisjeblogg om togreiser, reiseglede og togferie i Europa.

Dessuten hadde jeg nettopp vært en snartur i Stockholm og hilst på svenske entusiaster. På travle Stockholm Centralstation var engasjerte folk fra Facebook-gruppen Tågsemester, svenske Vagabond og reisebyråer samlet en førjulsdag for å promotere togferie i Europa.

Da jeg tok kveldstoget hjem igjen fra Stockholm, visste jeg at noe var på gang. I hvert fall i Sverige.

Togferie i Europa er trendy!

Og så kom det nye året, 2019. Plutselig var det noe som skjedde, også her hjemme.

Jeg vet ikke om dere andre husker det, men jeg husker det i hvert fall godt: 26. februar fortalte Norgesglasset på NRK P1 at togreiser er blitt den trendy måten å feriere på. Det var en ny opplevelse for meg, dette: Både å se togferier omtalt som trendy og å bli innkalt til studio selv som togblogger.

Resten er for så vidt historie. Nå vet vi at alle redaksjoner med respekt for seg selv fulgte opp temaet på ulike vis utover i året.

Facebook-gruppen Togferie

Tradisjonelle medier kan fortelle oss om trender, men det er vi selv som skaper dem – og i stor grad gjør vi det gjennom samhandling i sosiale medier.

For meg er det ingen tvil om hva som var den viktigste hendelsen i togreiseåret 2019: Det var da Eivind Trædal bestemte seg for å starte Facebook-gruppen Togferie. Og gjorde det, 22. mars.

På den tiden hadde den svenske Facebook-gruppen Tågsemester over 70 000 medlemmer. Den norske fikk 1700 medlemmer i løpet av bare tre dager. Siden har veksten fortsatt både i Sverige og Norge. Status i skrivende stund er over 31 000 medlemmer i Togferie og over 107 000 i Tågsemester. Den danske søstergruppen Togrejser nærmer seg 6000 medlemmer.

Eivind Trædal hadde det nettverket som skulle til for å gi den norske Togferie-gruppen en «flying start» (- unnskyld uttrykket!). Siden er vi mange, mange som har engasjert oss, og aktive, flinke moderatorer har drevet gruppen videre. Ingen blir fornærmet om Kristian Skjellum Aas får spesiell honnør for å holde gruppen døgnåpen og bidra med gode råd og oppklarende kommentarer sent og tidlig.

Skulle det være noen som leser dette som fortsatt ikke har meldt seg inn i Facebook-gruppen Togferie, gjør det!

Gruppereiser med tog

Noen av oss er slik skrudd sammen at vi liker å være vårt eget reisebyrå. Det kommer godt med når vi skal følge den nye trenden fra 2019, togferie i Europa. For nei, enkelt er det ikke.

Det er derfor diskusjonstrådene blir lange når togferiefolk hjelper hverandre med reiseruter og billettkjøp på Facebook.

Skal enda flere enn de aller ivrigste få muligheten til å velge tog fremfor fly på feriereisene sine, må de kommersielle tilbyderne på banen. Bokstavelig talt.

Derfor en spesiell honnør også til den lille turoperatøren Togreiser.no med tilhold på Gulskogen stasjon i Drammen som i fjor lanserte den første «flyfrie» gruppereisen fra Norge, og som nå melder at de blir agent for Deutsche Bahn (DB) i januar 2020.

Skal togferie-trenden fra 2019 fortsette med full styrke fremover, er det ikke minst slike tilbud vi trenger.

Togbloggen – en del av dugnaden

Da jeg startet Togbloggen i 2015, var det fordi jeg trodde på togreiser både som menneskevennlig og som klimavennlig alternativ til flyreiser. Det tror jeg fortsatt på.

Togbloggen er ment som mitt bidrag til en stor dugnad der mange deltar og der målet er å dreie reisevanene våre i en ny retning.

Underveis har jeg sett at det folk ofte leter etter, er mest mulig konkret og praktisk hjelp for en togferie i Europa.

Blant årets nye bloggposter er dette de tre mest leste:

Andre «bestselgere» på bloggen er poster om lange reiseruter med tog i Europa. Jeg prøver å beskrive togreisene mine så konkret at andre skal kunne finne frem langs samme rute, om de vil. Her er en av årets bloggposter som kan være til hjelp et stykke på reisen sørover:

Eldre bloggposter som fortsatt leses mye, er de som handler om å ta toget fra Oslo S til hhv. London, Malaga og Amsterdam. Problemet er selvfølgelig at rutetider er ferskvare. Dessuten finnes det så mange ruter å velge mellom når vi reiser med tog på kontinentet. Fortsatt håper jeg likevel at disse bloggpostene kan være til litt hjelp. Og nye kommer!

Reiseglede langs bakken – tenk nytt!

To av mine egne favoritter fra året som nå har gått, er disse bloggpostene om å ta toget fra Oslo S og ende opp i Moskva og Vladimir i Russland:

Det er stadig flere som reiser sørover med tog fra Norge, men fortsatt kanskje ikke så mange som reiser østover. Om vi kombinerer med ferge over Østersjøen, kan toget ta oss til nye spennende reisemål, og nå har jeg selv erfart at Russland har et fantastisk velutbygd togtilbud som det er overraskende lett å forholde seg til.

Midt i all utferdstrangen glemmer vi dessuten ofte at noen av de aller beste reiseopplevelsene er snublende nær oss. Mens «alle andre» var på togferie sørover i sommer, reiste vår familie på storfamilietur med Bergensbanen. Bedre kan det nesten ikke bli:

Her er også to bloggposter fra i år, om å reise kort og fint med tog og om å ta toget utenfor sesong:

Gjesteblogger

«Utgangspunktet vårt er på kysten av Vestlandet, langt frå næraste jernbanestasjon. Det skremmer oss likevel ikkje frå å ta tog til Lisboa – eit anna ytterpunkt av Europa,» skriver Gaute Losnegård i denne bloggposten:

Han var den eneste gjestebloggeren som meldte seg her på Togbloggen dette året, men andre har vært her før, og det er alltid plass til nye. Husk det, om du er glad i å reise med tog og har skrivekløe, men ikke har din egen blogg å klø deg på. Her er du velkommen som gjesteblogger!