Interrail og togferie hører ikke bare sommeren til!  Det aller, aller beste kan være en togferie utenom sesong. Her er noen reiseforslag. Og en oppfordring: Reis nå, om du kan!

Sommeren 2019 var en knallsesong for toget. Plutselig skulle alle nyhetsredaksjoner med respekt for seg selv ha reportasjer om familier på togferie i Europa. Salget av Interrail-billetter økte, og den nye Facebook-gruppen Togferie skjøt fart som et lyntog og har nå i etterkant av sommersesongen over 29 000 medlemmer.

Mange er avhengige av skolerute og fellesferie, og sommeren er høysesong for alle typer feriereiser. La oss håpe og tro at den nye interessen for togferier overvintrer og blomstrer opp igjen neste vår.

Like fullt – og det er dette som skal være poenget i denne bloggposten – det aller, aller beste kan være en togferie utenom sesong. Fordi: Mye som kan være litt vondt og vanskelig midt i den travleste høysesongen, er langt lettere når togene er tilbake i jevn hverdagsrytme og sommerens frenetiske banearbeider er avsluttet. Dessuten: Reisemålene sørover i Europa ligger der fortsatt! Og de kan være vel så fine å besøke nå når ikke «alle andre» har tenkt seg dit samtidig med oss. Køene til de store attraksjonene er kortere, og overnattingene kan være rimeligere enn midt på sommeren.

Så har du feriedager til gode eller er en av dem som bestemmer over kalenderen selv: Trå til nå!

Ta toget til Hamburg!

Alle som har prøvd selv, eller som har fulgt med på sommerens reiserapporter fra folk på togferie sørover i Europa, vet at ikke alt går helt på skinner hele tiden. Særlig skranglete er det på det første strekket sørover fra Oslo mot København og Hamburg. Og aller mest skrangler det om sommeren fordi de mange banearbeidene fører til endringer i rutetidene og ofte også buss for tog.

Nå når vi skriver oktober, er det igjen blitt hverdag langs jernbanelinjene sørover. Det betyr at vi alle dager unntatt søndag kan ta Vys første tog fra Oslo S til Göteborg kl 07.01, bytte tog i Göteborg og København og være i Hamburg kl 20.16. (Merk: i midten av desember blir det nye rutetider.)

Så da er vi ved det første gode reisetipset for en fin liten togferie utenom sesong: Ta toget til Hamburg!

Flere bloggposter om togferie utenom sesong
Hvorfor ta toget til Hamburg?

Selv har jeg ærlig talt ikke tenkt så mye på Hamburg som en by å reise til. Ikke før jeg en gang på gjennomreise brukte en dag til å se meg rundt før neste tog videre. Fra da av har Hamburg kommet høyt opp på min liste over byer å besøke.

Her er tre ekstra gode grunner til å ta toget til Hamburg:

  1. Konserthuset Elbphilarmonien
    Vi som kommer fra Norge, er blitt godt vant med et fantastisk operahus. Det er likevel vanskelig ikke å bli mektig imponert over konserthuset ved Elben i Hamburg. Her har moderne arkitektur fått lov å utfolde seg på toppen av et gammelt lagerhus, med spektakulært resultat. Selv uten å høre en tone bli spilt, er dette en opplevelse. Tenk da å komme dit med billetter i lommene! Det er et av Tysklands ledende symfoniorkestre, NDR Elbphilharmonie Orchester, som vanligvis holder hus der, men gjestelisten er også imponerende. Både vårt eget Oslo-Filharmonien sammen med Leif Ove Andsnes og «Bridge over Troubled Water»-Art Garfunkel stikker innom konserthuset i Hamburg denne høsten. For å nevne noen.
  2. Havnelagerbyen Speicherstad på UNESCOs verdensarvliste
    Fra konserthuset har vi utsikt over til Hamburgs havnelagerby, Speicherstadt. I dag er dette et rolig og vakkert havneområde trygt plassert på UNESCOs verdensarvliste, men historien bak er dramatisk nok. Hele området ble jevnet med jorden og bygget opp igjen som frihandelsområde i løpet av fem hektiske år på slutten av 1800-tallet.
  3. Miniatur Wunderland – verdens største modelljernbane
    Må en være tognerd for å more seg som et barn på Miniatur Wunderland? Tja, si det. Men ved selvsyn har jeg sett tilsynelatende helt alminnelige voksne mennesker køe inn og la seg rive med. Miniatyrverdenen består av 12 km spor der mer enn 800 lokomotiver putrer rundt med mer enn 11 000 vogner gjennom byer og landskap vi kjenner igjen fra den store verdenen utenfor. Uansett er det et faktum at dette er blitt en turistmagnet som hvert år trekker til seg over en million besøkende. 

Legg til at Hamburg har bydeler som lever og blomstrer omtrent som vårt eget Grünerløkka i Oslo, og ellers har alt annet som en, på godt og vondt, kan forvente av en storby.

Når så mange av oss likevel ikke har hatt Hamburg på ønskelisten, skyldes det kanskje rett og slett at veldig mye har skjedd på relativt kort tid i Tysklands nest største by. Miniatur Wunderland åpnet i 2001 (og bygges stadig ut). Havnelagerbyen kom på UNESCOs verdensarvliste i 2015, og konserthuset ble ikke åpnet før i 2017.

Fra Hamburg og hjem igjen – eller ut i Europa!

Vil vi bare ha en kort togferie utenom sesong, reiser vi kanskje rett hjem igjen fra Hamburg. I så fall må vi dessverre belage oss på at togforbindelsen er så som så på hjemreisen. Det er mulig å komme tilbake til Oslo S igjen med tog på én reisedag, men da må vi stå ukristelig tidlig opp og bytte tog mange ganger underveis. Like godt, kanskje, å legge inn en overnatting underveis? Eller jukse hjem igjen med Color Lines Kielfergen, som vi når med en liten togtur fra Hamburg Hauptbahnhof.

Eller enda bedre: Fortsette ut i Europa med tog!
Jernbanestasjonen Hamburg Hauptbahnhof er det viktigste knutepunktet for togfolket fra nord. Har vi først kommet oss hit, er vi klare for resten av Europa!

Og her litt tekstreklame for den enkle, lille eboken som Reiselykke og Togbloggen ga ut sammen i sommer, PÅ SKINNER. UT I EUROPA MED TOG. Der følger vi sporet fra Oslo til Hamburg, og viser reiseruter med tog videre ut i Europa til Paris, Milano, Madrid, Brussel og London. (Oppdatert versjon, høsten 2019.)

Rhinen og Mosel – fint til alle årets tider!

Der vinranker vokser og trives, er det også ofte godt å være menneske. I Koblenz, som vi kan komme til på 6 timer med direktetog fra Hamburg, møtes elvene Rhinen og Mosel.

Herfra ligger postkortidyllene som perler på en snor langs begge elvene. Vandrestier klatrer høyt og lavt i terrenget, sykkelrutene er mange, og togtilbudet er imponerende. Begge elvene er dessuten brede vannveier med et godt tilbud av turist- og rutebåter, og den som vil, kan lett kombinere båt og bane på en reise i disse tyske vindistriktene.

I min minnebok har jeg et foto av et oktobertomt båtdekk på Rhinen. Det var en krisp dag med allværsjakke og skjerf i halsen. Selvfølgelig kunne jeg se for meg at dagsturen med tog og båt mellom Koblenz og vin- og turistbyen Rüdesheim ville vært enda mer forførende i singlet og sommervarme. Men da måtte vi ganske sikkert også vært nødt til å kjempe om ståplasser om bord. Slik vi møtte Rhinen en solfylt høstdag, var det stort sett vidunderlig fredelig. Likevel ikke mer off-season enn at en turistversjon av «Die Lorelei» skingret over høyttalerne da vi passerte den sagnomsuste klippen.

Turistbåtene på Mosel har kortere sesong en søsterbåtene på Rhinen, men togene er helårs langs begge elvene. Jernbanelinjen som følger Mosel sørover fra Koblenz, er absolutt å anbefale som rute til alle årets tider for den som vil reise vakkert med tog til for eksempel Paris. Da er Luxembourg naturlig trafikknutepunkt og også severdighet i seg selv underveis på turen.

Vinterveien til Spania

Hjemme i min husholdning er vi en frilanser (meg) og en pensjonist (mannen min). Vi eier derfor kalenderne våre selv begge to og holder oss hjemme i Norden gjennom sommeren.

Nå derimot! Første plan for oss er en togreise østover. Vi har tenkt å møte november måned i Moskva. Heng med på her på bloggen og gjerne også på Instagram! Gjennomfører vi som planlagt, blir det mer å lese om dette etter hvert.

Men allerede nå ser vi også på billetter til en vinterutflukt til Sør-Spania på nyåret. Som så mange andre nordmenn følger vi gjerne trekkfuglene sørover en tur i løpet av vinteren. Og som også så mange andre har vi ett bestemt sted vi gjerne reiser tilbake til. For oss er det lille Álora i Andalucia.

Gjennom årene har vi reist dit på mange forskjellige måter. Noen ganger med fly tur/retur, ofte med fly en del av strekningen, men etter hvert mer og mer med tog hele veien. Og når det først er blitt en vane å reise langs bakken, er det vanskelig å slutte! I dag ville jeg følt meg snytt for mye om jeg ble nødt til å ta flyet til Malaga.

Hjemme hos oss bruker vi gjerne regntunge høstkvelder til å lete etter fine reiseruter gjennom Europa. Og tips til andre som kan tenke seg det samme: Kjøper vi enkeltbilletter direkte fra hvert enkelt togselskap, kan vi få gunstige priser hvis vi er tidlig ute. For eksempel er det mulig å komme helt fra Hamburg til Marseille på 1. klasse for 59,90 euro. (Kjøpt online fra tyske bahn.de). Det er mye Europa og god komfort for pengene!

Interrail hele året

Og dessuten, om noen fortsatt skulle være i tvil: Selvfølgelig går det an å reise på Interrail hele året! Forestillingen om at disse billettene bare kan brukes til en måneds loffing midt på sommeren, henger kanskje igjen hos noen, men har lite med realitetene å gjøre i dag.

Interrail-billettene kan kjøpes og brukes året rundt, og reisetiden varierer dessuten fra bare tre reisedager til hver dag i hele tre måneder. Mulighetene er mange!

Og husk: Ungdomstiden varer lenge, og «pensjonsalderen» begynner tidlig med Interrail. Alle under 28 år får ungdomsrabatt, og alle over 60 får rabatt for å være senior.

Togferie utenom sesong – kort oppsummert

Konklusjonen er: Frie fugler, fly nå! Men ta for all del toget!

 

Relevante lenker for en togferie