Hvordan tar vi det første strekket til Tyskland med tog? Akkurat dette spørsmålet strever vi med, alle vi som har tenkt oss sørover i Europa på togferie. Her er reiseruter og noen gode råd for 2020.

Faktisk kan vi komme til å oppleve at den første delen av togferien er den vanskeligste å finne ut av, selv om den starter hjemme på en kjent stasjon. For hvordan kommer vi oss fra Norge, gjennom Sverige og Danmark – og videre til Tyskland med tog?

Gjennom mange år har stadig flere stadig oftere valgt å fly ut av landet. Samtidig er togtilbudet sørover mot kontinentet blitt stadig dårligere. For å ta denne første delen av reisen sørover til Tyskland med tog, må vi derfor gjennom togbytter underveis. Som regel må vi også reise med ulike togselskaper, og mange synes det kan være vanskelig å finne frem til både togtider og billetter.

Nå når interessen for togferier øker merkbart både i vårt eget land og i nabolandene våre, kommer det nye, hørbare krav om bedre togforbindelser sørover. Vi har god grunn til både å håpe og tro at tilbudet vil bli bedre. Mitt første råd er derfor å følge med på det som skjer i tiden fremover. Og engasjer deg også gjerne i debatten! Jo flere som sier fra, desto bedre.

I mellomtiden må vi sørge for å gjøre det beste ut av de togrutene som allerede er der:

Tre spor ut av landet

For å reise til Tyskland med tog, må vi nødvendigvis aller først via Sverige. Tre norske jernbanestasjoner har togforbindelser over til nabolandet:

  • Narvik – med nattog direkte til Stockholm
  • Trondheim – med tog til Storlien og forbindelse videre derfra til Stockholm
  • Oslo – med direktetog til Göteborg og Stockholm 
Melkeruta fra Oslo S – til Tyskland med tog

De aller fleste nordmenn som skal på togferie sørover i Europa, tar et tog fra Oslo S og reiser videre via Göteborg og København til Hamburg. Reisen langs denne togstrekningen har etter hvert også fått sitt eget navn på folkemunne, der heter den nå «Melkeruta».

Fra og med ruteendringene som innføres 15. desember 2019 er dette den reiseruten som i løpet av bare én reisedag (mandag – fredag) tar oss helt fra Oslo S til Tyskland med tog:

  • Oslo S – Göteborg, avgang kl 06.01, ankomst kl 9.45 (Vy)
    55 minutter til togbytte i Göteborg
  • Göteborg – København, avgang kl 10.40, ankomst kl 14.29 (Öresundståg)
    57 minutter til togbytte i København
  • København – Hamburg, avgang kl 15.26, ankomst kl 20.02 (DSB)

Velger vi denne reiseruten, kan vi også rekke nattog videre fra Hamburg samme kveld. Det er sårbart for forsinkelser, men på den annen side: Fra og med 15. desember er det slutt på at tog fra København til Hamburg kjøres om bord på ferge mellom Rødby og Puttgarden. Det var en sjarmerende reisemåte, men fergeturen førte ofte til forsinkelser. Nå når togene kun følger «landeveien», kan vi håpe på mer presis ankomst i Hamburg.

Men: Vil vi starte reisen fra Oslo en lørdag eller søndag, har vi ikke denne muligheten til å komme oss helt til Hamburg på én dag med tog. Da må vi enten starte med buss fra Oslo, eller ta en overnatting underveis.

På Naturvernforbundets hjemmeside ligger det en god og mer detaljert oversikt over «Melkeruta med tog fra Norge mot København og Hamburg». Den oppdateres løpende og har forslag til reiseruter både til Tyskland – og hjem igjen. Jeg vil absolutt anbefale denne nettsiden for aktuelle rutetider og reiseråd.

Nattog til Berlin

I sommersesong og noen utfartshelger ellers i året har togreisende fra Skandinavia også ett alternativ til: da kjører svenske Snälltåget (snalltaget.se) nattog til Berlin. Kommer vi fra Oslo, kan vi gå om bord på dette toget i Malmö på ettermiddagen og være fremme i Berlin neste morgen.

Søk togtider på Bahn.de

Allerede når vi planlegger reisen hjemmefra og videre gjennom Sverige og Danmark, kan vi ha god nytte av søketjenesten til det tyske togselskapet, Deutsche Bahn. Den finner vi på bahn.de eller i appen DB Navigator.

Lærer vi oss å bruke denne tjenesten, har vi rask og god tilgang til oppdaterte rutetider og trafikkinformasjon fra store deler av Europa.
Det er gjerne denne søketjenesten vi kommer til å bruke aller mest på reisen videre også, så tar vi den i bruk allerede nå, er vi i gang – og snart også klare for resten av Europa!

Togbilletter til Tyskland

Når vi søker opp reiseruter på bahn.de eller appen DB Navigator, får vi også ofte et tilbud om å kjøpe billettene. Veldig ofte kan dette være en rimelig og enkel måte å ordne billettkjøpet på.

Det gjelder bare ikke fra Norge! For en reise som starter her i landet, får vi per i dag kun tilbud om fullpris fra det tyske togselskapet. Starter reisen i Sverige eller Danmark, derimot, kan vi få gunstige priser på reisen videre til Tyskland med tog.

Vy (vy.no), selger både tog- og bussbilletter fra Oslo til Göteborg, og bussbilletter helt til København.

Et annet togselskap som kan hjelpe oss på reisen fra Norge, er svenske SJ (sj.se). Togbilletter fra Narvik, Trondheim og Oslo til Stockholm, Göteborg og København kan kjøpes fra den svenske nettsiden.

Så da er trikset å kjøpe en egen billett til det første strekket ut av landet, og eventuelt kjøpe reisen videre på bahn.de eller i appen DB Navigator.

Eller kanskje vi reiser på Interrail-billett? I så fall kan Interrail-billetten også brukes på én utreise (fra Norge til utlandet) og én returreise (fra utlandet til Norge). I utgangspunktet må utreisen og returreisen skje på én dag og uten opphold i Norge. Unntak: Hvis du reiser fra Nord-Norge, godtas det to reisedager hver vei hvis det ikke finnes noen raskere forbindelse.

For interrailere kan det i tillegg være krav om plassreservasjoner. På denne første delen av reisen gjelder det på SJs snabbtåg gjennom Sverige, på alle nattog og på noen av avgangene mellom København og Hamburg.

Alternativ til tog: Buss og ferge

Selv om det er en togferie vi ønsker oss, kan vi komme til å velge andre reiseruter ut av landet enn dem som følger jernbanesporene. Reiser vi med buss på den første strekningen sørover fra Oslo mot Göteborg og København, får vi langt flere avganger å velge mellom enn om vi tar toget.

Vårt norske togselskap Vy (vy.no) er også blitt et stort busselskap med mange daglige avganger mellom Oslo, Göteborg og København. Konkurrenten Flixbus (flixbus.no) kjører ruter hele veien til Hamburg.

Et annet alternativ kan være å ta hele eller deler av reisen til Tyskland med ferge. Dette er to av de mest aktuelle fergealterantivene hvis reisen starter i Oslo:

  • Kielfergen fra Oslo (colorline.no), avgang kl 14.00, ankomst Kiel kl 10.00 neste dag
  • Stena Line fra Göteborg til Kiel (stenaline.se), avgang kl 18.45, ankomst Kiel kl 9.15 neste dag

Fergeturen mellom Göteborg og Kiel kan kombineres med tog (eventuelt buss) den første strekningen. Vi rekker Stena Lines avgang med god margin dersom vi tar Vys tog fra Oslo S kl 10.01, og vi kan også rekke den med knapp margin om vi tar sjansen på avgangen kl 14.01 med ankomst Göteborg kl 17.40. (Innsjekking på fergen i Göteborg er senest 30 minutter før avgang kl 18.45.)

Etter at denne bloggposten ble publisert, er jeg blitt tipset om en annen aktuell reiserute:

  • Stena Line fra Oslo til Fredrikshavn (stenaline.no), avgang kl 19.30, ankomst Fredrikshavn kl 7.30 neste dag

Tog sørover gjennom Danmark og videre til Tyskland tar oss til Hamburg i løpet av snaue åtte timer. Kjøper vi hele denne togreisen på bahn.de kan vi få den til gunstig pris. 

Overnatting underveis til Tyskland med tog

Hvor travelt har vi det, egentlig? Hvis poenget er å ha en mest mulig hyggelig og behagelig reise, kan det aller beste rådet være å bruke mer tid. Rett og slett legge inn en overnatting underveis på reisen med tog til Tyskland.
Noe av det aller beste med å være på togferie er jo nettopp at det ligger fine steder og byer som perler langs en snor underveis. Slik er det også i Sør-Sverige og Danmark – det er bare å velge!

København er et opplagt valg for mange, og behøver vel knapt nok nevnes spesielt. Den som vil spare noen kroner på reisebudsjettet, bør imidlertid også vurdere Malmö som alternativ. Der er det gode hotellmuligheter like ved jernbanestasjon og busstopp, og en hotellnatt i Malmö kan være rimeligere enn en hotellnatt i København.

Her er også to danske byer jeg selv har tatt en stopp i, og som jeg kan anbefale:

Fredericia
På en del av avgangene mellom København og Hamburg er det togbytte i denne byen. Dette er en kystby med gode bademuligheter på sommeren, og uansett årstid er det fint å gå kveldstur på den gamle bymuren. Byens nye jernbanestasjon ligger i gåavstand, men litt utenfor sentrum. Reisen videre til Hamburg går med direktetog og tar ca. 3 timer 20 minutter.

Kolding
En kveldstur langs «Kærlighedsstien» i Kolding kan være et fint avbrekk på reisen sørover. Stien starter ved jernbanestasjonen og går forbi Koldinghus slott. Like ved finner vi også et grøntområde med stor lekepark. Kolding er i det hele tatt en hyggelig havneby og veldig praktisk for togturister. Den ligger som stoppested langs hovedruten mellom København og Hamburg og har gode overnattingsmuligheter rett ved stasjonen. Direktetogene videre til Hamburg tar ca. 3 timer.

Hjem igjen med tog fra Tyskland

Og så skal vi hjem igjen! Om vi starter grytidlig fra Hamburg er det med de nye rutetidene for 2020 mulig å komme helt til Oslo S med tog samme dag. Da må vi imidlertid stå klare på Hamburg Hauptbahnhof allerede til en avgang kl 6.36, og vi er ikke på Oslo S før kl 21.51 samme kveld. Turen krever at vi hopper av og på tog hele fem ganger underveis.

Igjen kan det være aktuelt å kombinere med buss på deler av strekningen, eller velge en overnatting underveis. Den som orker, kan selvfølgelig også la tog være tog og ta en direktebuss (flixbus.no) hele veien.

Vær også oppmerksom på at det kan være utvidet tilbud i høysesong på sommeren, og at det derfor er viktig å sjekke rutetidene for de datoene som er aktuelle for din reise.

Lykke til! Ikke gi opp!

Som jeg har skrevet her på Togbloggen før: Jeg har et hat-elsk-forhold til strekningen mellom Oslo og Hamburg. Inntil vi får bedre tilrettelagte togforbindelser – og helst direktetog – på denne strekningen, er det lett å få aggressive følelser når reisen planlegges. Men når jeg først sitter der, på toget, er det likevel aldri vanskelig å hygge seg. Vi er underveis. Landskapet veksler utenfor togvinduet, og vi har den ekte, gode reisefølelsen som bare toget kan gi.

God tur! Og godt nytt togår 2020!

Mer informasjon om å reise til Tyskland med tog 2020
Reklame for egen bok

ANNONSELENKE: Ferie med tog – Reiseglede langs skinnene (Cappelen Damm, 2022) Obs! Mai-salg og 50 % avslag på fjorårets bøker hos Cappelen Damm nå! Du får boken min for kr. 190.