Hvordan reiser vi til eller fra Norge uten å fly? Vil vi reise med tog hele veien på ferie i Europa, må vi aller først knekke denne nøtten: Hvordan reiser vi med tog mellom Oslo og Hamburg?

(Se også bloggposten Til Tyskland med tog 2020 – reiseruter og gode råd, publisert 13. desember 2019.)

Om vi prøver NSBs nettside for å finne togbilletter til København og Hamburg, kommer vi ikke langt. Der tilbys det i dag (februar 2019) kun buss til København, og Hamburg er ukjent destinasjon.

Mange ganger har jeg hørt ellers reisevante folk si at de gir opp. De finner ikke ut av denne togreisen ut av landet, til København og videre til Hamburg. De orker ikke. Det blir fly, denne gangen også.

Men her er en fin liten «hemmelighet» som bør røpes og spres blant alle som er interessert i togreiser: På Enturs bemannede kundesentre på Oslo S, Bergen stasjon, Stavanger stasjon, Trondheim S og Oslo Lufthavn kan vi kjøpe billetter til togreisen mellom Oslo og Hamburg – og videre i Europa. Og der kan vi få råd og hjelp. Noen av kundesentrene er kveldsåpne, og noen er dessuten åpne lørdag og søndag. Om du ikke har din daglige gange på en av disse stasjonene: Entur nås også på telefon 61 27 90 88 (dagtid, hverdager), tastevalg 2 for europeiske togbilletter.

For den som helst vil kjøpe billetter på nett, er det mer krokete å finne frem til reisen med tog mellom Oslo og Hamburg – og i første omgang mellom Oslo og København. Men umulig er det ikke, bare vi vet hvordan.
Se konkrete reiseruter og rammesaker nederst i denne bloggposten, så finner du frem!

(Kortversjonen er SJ.se for billetter mellom Oslo og København, og DSB.dk eller Bahn.de for reisen mellom København og Hamburg.)

Hvordan er reisen med tog mellom Oslo og Hamburg?

For min egen del har jeg over tid opparbeidet meg et hat-elsk-forhold til denne reisestrekningen med tog mellom Oslo og Hamburg.

Når jeg først sitter der på toget, er forholdet hjertelig nok. Da gleder jeg meg aller først over det fine strekket langs Bunnefjorden og forbi min egen lokalstasjon, Ljan (- som jeg ubeskjedent vil mene er en av landets vakreste.) Derfra videre sørover gjennom det som snart vil være «en flik av Viken», før vi sneier forbi Fredriksten festning i Halden og kan glede oss til svenske sjøer og dype skoger. Når Follo-banen en gang er ferdig, blir den første delen av denne reisen raskere. Men det er nå den er vakker. Ikke vent!

I Göteborg bytter vi over til Öresundtåg, som er et hardtarbeidende pendlertog gjennom åpent kystlandskap. Der er det også, i motsetning til på NSBs göteborgtog, mulig å kjøpe litt mat og drikke fra trillevogn.

Mellom København og Hamburg går reisen på en god dag med et direktetog som underveis ruller om bord på en ferge mellom Rødby i Danmark og Puttgarden i Tyskland. Det gir oss 50 minutter til mat i fergerestauranten og en luftetur på dekk. Et eksotisk avbrekk, og kjærkomment på en togreise som ellers er kjemisk fri for mattilbud om bord.

Men merk: For tiden er det mye banearbeider i Danmark, og reiseruten mellom København og Hamburg varierer. Ofte er det nå også flere togbytter underveis.

På toget mellom Hamburg og København kan vi la oss overvelde av denne litt store følelsen av å være et sted mellom Norge og verden. Vi er nesten hjemme, men enten på vei til eller fra noe helt annet. Dette er et tog som samler folk fra ulike verdenshjørner – folk som av ulike grunner har eller har hatt et ærende i Norden eller som hører hjemme der. Selv har jeg flere ganger opplevd at tilfeldighetene og plassbillettene har gitt meg lange, gode samtaler med folk fra fjern og nær på denne strekningen. Jeg har fått nye venner på toget mellom Hamburg og København. Det er i seg selv en god grunn til å elske denne togreisen.

Eller sov deg til Berlin!

I høysesongen finnes det en annen måte å komme sørover i Europa på: Svenske Snälltåget kjører nattog tur/retur Berlin i påsken, Kristi himmelfartshelgen og gjennom sommersesongen. Vi som reiser fra Oslo, kan hekte oss på toget i Malmö kl 17.00.

Se Snälltågets hjemmeside for aktuelle datoer og rutetider tur/retur Malmö-Berlin

Så hvorfor hater jeg reisen med tog mellom Oslo og Hamburg?

Så langt om kjærligheten til dette å reise med tog mellom Oslo og Hamburg. Hvor kommer de litt mer aggressive følelsene fra? De er opparbeidet i møtene med et system som ikke fungerer til passasjerenes beste.

Problemet er dobbelt: Ikke bare er det overraskende og unødvendig vanskelig å finne den informasjonen vi trenger for å kunne reise med tog mellom Oslo og Hamburg – og i første omgang mellom Oslo og København.

Når vi først finner den, vil vi dessuten se at togreisen på denne viktige strekningen mellom Norge og Europa er oppstykket og dårlig tilrettelagt.

Tog til København – paradokser og brutte løfter

For den som orker, her er en liten oppsummering av hva som har skjedd og ikke skjedd med reiseruten med tog fra Oslo mot Europa:

NSBs nattog mellom Oslo og København ble lagt ned i 1999. Året før hadde i underkant av 100 000 reist med dette nattoget som bandt Norge sammen med kontinentet. Den gang lovet NSB oss at det til gjengjeld skulle bli «flere avganger på dagtid» (VG.no, 09.07.99), og at reisetiden skulle bli redusert fra 9 til 6,5 timer.

20 år har gått. Reisen med tog mellom Oslo og København tar i dag i beste fall ca 7,5 timer, men like gjerne 8,5 på grunn av manglende korrespondanse. Og antallet aktuelle avganger begrenser seg til to.

2019 er året da Oslo har påtatt seg rollen som Europas miljøhovedstad. Mye tyder dessuten på at dette blir året da norsk reiseliv for alvor begynner å sette klimavennlig turisme på dagsorden.

Likevel ligger landet vårt her nærmest som «et isolert øysamfunn». Norge er en destinasjon som er kjent for å ha gitt navn til et av verdens mest ekspansive lavprisflyselskaper. Og det er et reisemål som de fleste av praktiske og forståelige grunner fortsatt flyr både til og fra. Ingen later til å se det som sitt ansvar å tilrettelegge for eller aktivt markedsføre en mer klimavennlig reisemåte med tog til og fra landet vårt.

Hvor lenge skal vi finne oss i dette?

Mens vi venter på nattoget 

Stadig flere mobiliserer for nattoget. 42 000 underskrifter til støtte for nattog fra Norden til kontinentet ble overlevert den danske regjeringen før jul. Den nye svenske regjeringen har lagt inn nattog til Europa som et punkt i sin politiske plattform. Vår egen regjering har lagt inn et forslag om en felles skandinavisk jernbaneutredning i sin. Dette er godt nytt for oss som er glade i toget – og det gir håp for alle som mener at vi i tiden fremover må fly mindre og reise mer klimavennlig.

I mellomtiden: La oss håpe at også de små, men viktige grepene blir tatt – de som ikke krever verken store investeringer eller lange utredninger, men mest bevissthet og vilje! Det handler for det første om bedre informasjon til de reisende. Og det handler dessuten om å få på plass direktetog og/eller bedre korrespondanse, i første omgang mellom Oslo og København.

For det må da virkelig være mulig å få en bedre og lettere tilgjengelig togforbindelse mellom Oslo og København? 20 år etter at det var dette NSB lovet oss. Og 50 år etter at mennesket kom seg til månen.

Slik reiser vi med tog til København og Hamburg i dag

(Merk: Nye rutetider fra 15. desember 2019, se bloggposten Til Tyskland med tog 2020.)

For den som reiser fra Oslo S og sørover mot Europa med tog, finnes det vanligvis ett «Europatog». Det er for morgenfugler og går til Göteborg. Derfra kan vi ta oss videre til København og Hamburg i løpet av en reisedag:

  • NSB fra Oslo S kl 07.01. Ankomst Göteborg kl 10.40
  • Öresundtåg fra Göteborg kl 10.55. Ankomst København kl 14.28.
  • DSB fra København kl 15.35. Ankomst Hamburg kl 20.16.
  • Merk: Sommersesongen 2019 er det mye banearbeider i Danmark. Strekningen København-Hamburg kjøres derfor i lange perioder med andre avgangstider og flere togbytter. Sjekk rutetidene!

Neste mulighet med tog fra Oslo til København:

  • NSB fra Oslo S kl 13.01. Ankomst Göteborg kl 16.50
  • I teorien kan vi rekke Öresundtåg videre kl 16.55, men særlig sannsynlig er det ikke.
  • Mest sannsynlig må vi vente en time i Göteborg og ta Öresundtåg videre kl 17.55. Ankomst København kl 21.28.
  • (SJ vil noen ganger heller foreslå SJs snabbtåg fra Göteborg kl 17.39 med enda et togbytte i Malmø.)

Og videre til Hamburg sommersesongen 2019 (fra april til og med september):

  • På grunn av banearbeidene i Danmark går det ikke direktetog fra København til Hamburg på dagtid sommeren 2019. I stedet settes det opp et direktetog på natten. Dette er ordinære tog med kun sitteplasser. For den som orker en slik natt, er det denne sommersesongen derfor mulig å reise videre fra København kl 23.00. Ankomst Hamburg kl 5.40.
Slik reiser vi hjem igjen med tog fra Hamburg

Vi har vært på en reise i Europa, har kommet til Hamburg og skal videre hjem. Hva gjør vi?

  • Vi kan ta en overnatting i Hamburg, stå opp i otta og gå på et tidlig morgentog til København.
  • Med rutetidene som gjelder i skrivende stund og frem til april 2019, skal det (med unntak av lørdager) være mulig å komme fra Hamburg til København og videre til Oslo på en dag. Avreise fra Hamburg kl 6.40, ankomst Oslo kl 21.49.
  • På grunn av banearbeider i Danmark, kan det nå være flere togbytter før København på denne avgangen. Noen av togbyttene er veldig stramme, og hvis det blir forsinkelser underveis, risikerer vi å miste neste tog. Da kan vi fortsatt komme oss til København, men forbindelsen videre til Göteborg og derfra til Oslo samme dag ryker.

Sommersesongen 2019 (fra april til og med september):

  • Ifølge DSB må vi denne sommeren ta tog fra Hamburg allerede kl 4.37 dersom vi skal nå hjem til Oslo samme dag. Men det er det vel ikke så mange som orker?

Alternativt er dette en rute vi får oppgitt fra DSB for sommersesongen 2019:

  • Direktetog på natten (ikke nattog med soveplasser, kun sitteplasser), avgang fra Hamburg kl 23.42. Ankomst København kl 7.09.
  • Öresundtåg fra København kl 8.27, ankomst Göteborg kl 12.05.
  • NSB fra Göteborg kl 13.00, ankomst Oslo kl 16.52.

I praksis vil mange av oss velge en mellomløsning med en overnatting underveis, ett eller annet sted mellom Hamburg og Oslo. Om vi deler opp reisen på denne måten, kan vi velge mellom flere daglige avganger fra Hamburg til København. Sjekk rutetidene!

København er i så fall et naturlig og hyggelig sted å stoppe for en natt, men det er et relativt dyrt valg. Vi sparer fort inn noen hotellkroner om vi i stedet tar overnattingen for eksempel i Malmö.

Nyttige lenker for tog til København og Hamburg – og hjem igjen
  • Bahn.de – søk opp hele reiseruten her. Her går det også an å kjøpe billetter for København-Hamburg.
  • Jernbanens kundesenter (Entur) – ring kundesentret på tlf 61 27 90 88 eller møt opp på Oslo S eller en av de andre stasjonene med betjente kundesentre for å få rutetider og bestille billetter Oslo-Göteborg-København-Hamburg.
  • NSB.no – søk opp rutetider og bestill billetter for Oslo-Göteborg.
  • SJ.se – søk opp rutetider og bestill billetter for Oslo-Göteborg-København.
  • DSB.dk – søk opp rutetider og bestill billetter for København-Hamburg.
Tog og/eller ferge fra og til Norge

Seat61.com er verdens beste nettsted for den som vil ha detaljerte oversikter over reisemuligheter med tog og ferge. På siden UK to Norway without flying er det lagt inn flere alternativer, inkludert flere aktuelle fergeforbindelser mellom kontinentet og Norge.

Buss fra og til Norge

Nøkternt sett er bussen det mest velutviklede tilbudet på strekningen Oslo-Göteborg-København i dag. Direktebuss Oslo-København tar ca 8 timer. Bussbillettene kan kjøpes billig – og noen av bussene tilbyr også plasser med ekstra komfort. Så hvis du orker tanken på å sitte fastspent på en buss hele veien, kan dette være et alternativ.

  • Flixbus – søk opp og kjøp reiser med buss Oslo-Göteborg-København-Hamburg.
  • Nettbuss – søk opp og kjøp reiser med buss Oslo-Göteborg-København.