Denne bloggposten skrives på Deutsche Bahns Inter City 2229 fra Kiel. Vi har vært på reise i ganske nøyaktig ett døgn, og gleder oss over å ha funnet en enkel og vennlig reisevei til Europa.

Nå sitter vi her med hver vår lap top på et tog som rister lett i god marsjfart sørover. Vi har et lite arbeidsbord på deling og hver vår stikkontakt. Utenfor togvinduene har våren satt små grønne musører på trærne, og en og annen forsytia lyser signalgult opp langs jernbanesporene.

Om litt, men ikke ennå, skal vi gå én togvogn frem og sette oss i bordbistroen. Den er av det enkle slaget, men kjenner vi tyskerne rett, har de orden på maten likevel. Og på ølet. Så mye har vi lært oss av diverse togreiser på kryss og tvers i Europa, at det er i Tyskland vi helst kjøper varmmat om bord på toget. I matlandene Frankrike og Spania, som vi kommer til etter hvert på denne reisen, er togmaten ofte stusselige saker. Tysk togmat, derimot, er som regel til å bli både mett og glad av.

I går rakk vi halv arbeidsdag i Oslo før vi styrte oss selv og trillebagene våre til Hjortneskaia. Der legger Color Lines Kielfergen til hver eneste dag, og der reiser den fra, og i mellomtiden kneiser den 15 etasjer høy tett inntil E18 vestover. Så mange ganger vi har kjørt forbi denne flytende turistmaskinen uten å tenke på den som noe annet enn det – en flytende maskin.

Nå var det vår tur til å være turister på vei til maskinen, sjekke inn i en automat i avgangshallen, køe oss langsomt om bord og deretter klatre opp til en ventende lugar i 10. etasje. Med utsikt ned på Kongen båthavn.

Reisen kunne begynne – og det gjorde den kl 14.00. På slaget!

Reisen om bord på Kielfergen

Selv i Indre Oslofjord er det heller sjelden med havblikk. Denne dagen var det sol på blankt vann og bare en og annen lett vindrosse som strøk forbi. Ingen av dem var i nærheten av å kunne rugge på Kielfergen i jevn fart ut fjorden.

Vi tok en blund på øyet langs østfoldlandet, spiste pizza litt sør for svenskegrensen, ruslet oppdagelsesferd gjennom kveldsskipet på vei mot Danmark – og sovnet et sted i Kattegat.

Kaffe neste morgen med en rosa sol på babord side. Livet føltes godt.

Glemt var det at «båt for tog» ble til som en relativt dyr og motvillig nødløsning fordi nordisk jernbane bød på buss for tog både her og der akkurat denne travle utfartshelgen før påske. Vi tar ofte, og gjerne, «tog for fly» ut av landet, men når tog blir til buss, har vi lett for å melde pass.

Og derfor var det altså at vi valgte Kielfergen, denne gangen.

Til Europa uten å fly
Flere bloggposter om togreiser i Tyskland
Reisen videre fra Kielfergen

Men etter å ha prøvd er det slett ikke sikkert det blir siste gang vi velger Kielfergen som start på en reise sørover i Europa. Dette er en behagelig reisevei, og kan anbefales for den som vil ha en enkel start på en togreise.

Hør bare:

Allerede på vei ut fra båten ved ankomst Kiel kl 10.00, ser vi over til Kiel Hauptbahnhof. Nede på fergekaia er det sogar merket rute langs fortauet – «Hauptbahnhof 400 m». Det er bare å rusle over en liten bro og vente ved et lyskryss – så er vi der. Den som vil løpe inn første tog rett videre til travle Hamburg Hauptbahnhof, kan gjøre det. Toget dit tar bare ca. 1 time 10 minutter, og det går fra Kiel 27 minutter over hver hele time. (Men dette er viktig: dersom du vil nå første tog videre, må du sørge for å være først i køen ut av båten! Det er køen som tar tid i Kiel, ikke avstanden i seg selv. Køen tar til gjengjeld veldig lang tid!)

Den som derimot vil ta seg riktig god tid til en kaffe i Kiel og deretter fortsette et langt strekk videre fra denne greie og oversiktlige stasjonen, kan heller gjøre som oss og ta Inter City 2229 mot Passau. Avgang fra Kiel Hauptbahnhof kl 12.37.

Dette er et velfungerende langdistansetog som transporterer oss sørvestover i Tyskland først, for deretter å svinge sørøstover og ende helt ved grensen til Østerrike og Tsjekkia samme kveld.

Valgmuligheter videre

Underveis har vi mulighet til å gå av i mange tyske byer med gode togforbindelser videre. Blant annet disse byene med for eksempel disse korresponderende togene:

  • Hamburg – tog videre til Zurich, München og Karlsruhe.
  • Bremen – tog videre til Aachen og Hannover.
  • Osnabrück – tog videre til Amsterdam og Berlin.
  • Wuppertal – tog videre til Leipzig.
  • Køln – tog videre til Essen, Mainz, Bergisch Gladbach og Trier.
  • Frankfurt Flughafen – tog videre til Brussel, Saarbrücken og Wiesbaden.
  • Frankfurt Hauptbahnhof – tog videre til Basel.

Selv har vi tenkt å gå av i Koblenz kl 18.46. Da er vi kommet frem til byen der Rhinen og Mosel møtes. Underveis har vi reist langs Rhinen det vakre strekket mellom Bonn og Koblenz, og neste dag har vi tenkt å reise langs Mosel til Luxembourg – før reisen fortsetter gjennom Frankrike til Spania.

Men allerede nå har vi også tanker om å ta turen tilbake igjen, med ferge fra Oslo til Kiel, og neste gang kanskje bare loffe litt rundt med tyske tog. Tyskland er et underbrukt reisemål for oss som for så mange andre. Her har vi fortsatt mye ugjort, og aller enkleste måten å gjøre det på er denne: Starte med Kielfergen og fortsette rolig og ukomplisert fra Kiel Hauptbahnhof.

Etterord om en reise med Kielfergen

Etterord: Ville denne bloggposten om en reise med Kielfergen og videre blitt annerledes om den var blitt skrevet etter et bistert uværsdøgn? Et høstdøgn med stiv kuling og opprørt hav utenfor – og eimen av sjøsyke om bord? Sannsynligvis. Men skrevet etter et mildt aprildøgn ble den slik den ble.

Mer om Kielfergen
  • Se priser og rutetider på Color Lines hjemmeside.
  • Sjekk også om det kan lønne seg å ta billige pakketurer tur/retur, selv om du kanskje bare har tenkt å være med den ene veien.
  • Mobildekning og internettforbindelse er dyr og dårlig om bord. WiFi er imidlertid inkludert i prisen på fire- og femstjerners lugarene.
 
Alternativ reiserute

En annen reiserute som det kan være verd å vurdere:

  • Vy-tog fra Oslo S kl 13.01, ankomst Gøteborg kl 16.50. (Obs avvikende tider på sommeren.) 
  • Stena Line fra Gøteborg kl 18.45, ankomst Kiel kl 9.15 neste dag.

Med denne reiseruten kommer en raskere igang med neste reisedag i Tyskland. Selve fergeturen kan også bli billigere enn med Color Line fra Oslo. 

 
Om denne reisen

Denne reisen ble tatt påsken 2019. Fra Kiel og videre sørover til Spania reiste vi på Interrail-billetter (1. klasse) sponset av Europarundt (autorisert forhandler av Interrail i Norge).

Reisen med Kielfergen betalte vi selv.

Jeg har planlagt og bestilt hele reisen, og har selv dekket alle øvrige utgifter, inkludert alle plassreservasjoner og alle overnattinger.