REDIGERT: Fortsatt drømmer mange av oss om å ta en togferie, men slik alt er nå (15. mars 2020), er det vanskelig å legge planer. Og ingen av oss skal legge ut på en feriereise akkurat nå, jf UDs reiseråd. Drømme er likevel lov, og kanskje til og med sunt for oss? Les gjerne videre.

REDIGERT: Per 15. mars 2020 er vi i en unntakstilstand. Nå skal vi alle først og fremst bidra i en stor felles dugnad for å holde Korona-smitten mest mulig under kontroll. 

Det betyr selvfølgelig å følge UDs reiseråd, som fra og med 14. mars 2020 og foreløpig til 14. april 2020, betyr at vi avstår fra «reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land.»

Helsedirektoratet oppfordrer samtidig til å unngå reiser som ikke er strengt nødvendig – også innenlands. 

Nå skal vi holde oss mest mulig i ro, og passe på hverandre og på oss selv. 

Det viktigste først!

Samtidig får mange av oss ekstra god tid til å lese, drømme og planlegge for normale tider igjen. Både denne bloggposten og de andre innleggene her på Togbloggen er skrevet for normale tider. Les gjerne videre.

Og i mellomtiden ønsker vi hverandre godt mot, tross alt!

Opprinnelig bloggpost med noen markerte redigeringer fortsetter nedenfor.

Vi er stadig flere som ønsker å ta ferien langs bakken med tog. Først og fremst fordi det er eventyr og reiseglede. Kanskje også fordi det er blitt trendy og noe stadig flere i venneflokken snakker om. Og ikke minst fordi det er et klimavennlig alternativ til alle «flyferiene» vi ellers så lett ender opp med.

Største problemet for de fleste er å finne ut av reiseruter og togbilletter. Dette er ment som en startpakke for deg som vil prøve en togferie for første gang.

Dette er blitt en lang bloggpost om å finne reiseruter og togbilletter. Her er kortversjonen:

PLANLEGGE
Kanskje er det i år vi skal reise kort eller planlegge for en fleksibel ferie?
Når vi reiser på togferie, bestemmer vi uansett alt selv! Og all togferie begynner på kartet

KJØPE TOGBILLETTER PÅ BAHN.DE
Det er enkelt, og noen ganger overraskende billig, å kjøpe billetter til en kortere togferie i Europa. Fra Hamburg kan vi komme langt for noen hundrelapper, og barn under 14 år reiser gratis i Tyskland.
Pluss litt hjelp til å finne frem til enkeltbilletter også i andre land. 

DRA PÅ INTERRAIL
Velger vi å dra på Interrail, har vi stor frihet. Litt om toglofferdrømmen, og litt om slangen i Interrail-paradiset: plassreservasjonene. Og en påminnelse om at det er mulig å ta reisen helt på sparket.

VÆRE SMARTE NÅR VI VELGER LAND OG REISERUTER
Noen land er vanskelige land for interrailere. Men vi kan være smarte når vi velger reiseruter, også i disse landene.

SLIK KJØPER VI PLASSERESERVASJONER TIL INTERRAIL
Plassreservasjoner gjør Interrail-ferien dyrere, og det er ulike måter å kjøpe dem på. Noen ganger kan vi også kjøpe dem direkte på mobilen.

MEN SELV GJØR JEG DET MESTE «FEIL»
Selv trosser jeg mange gode råd: jeg vil til Spania!

DISSE KAN HJELPE OSS
Her i landet er det Entur og Europarundt som selger Interrail. Litt om å bruke disse tjenestene, og litt om årets problemer med plassreservasjoner i Spania og Frankrike. Stadig flere nordmenn bruker dessuten et dansk reisebyrå.

NYE TILBUD
Interessen for togferier øker, og derfor kommer det også stadig nye tilbud og tjenester. Noe av det nye i år: Nå kan vi kjøpe både «ferdigpakket Interrail» og betale for å få ferdige reiseruter. Og de første gruppereisene med tog er lansert.

Scroll og les om det er noe av dette du vil vite mer om!

Men ikke les denne bloggposten om du bare er ute etter litt hyggelig lesestoff. Da er det mye annet som er bedre, også her på Togbloggen!

For ordens skyld: Togbloggen har flere ganger reist på sponset Interrail-billett fra Europarundt.

Korona – planlegge for fleksibilitet?

REDIGERT: Mens jeg jobbet med denne bloggposten, rykket Korona-viruset nærmere oss. Det eneste som syntes helt sikkert, var at situasjonen ville endre seg.

Det har den gjort.

Jeg har nå (15. mars 2020) flyttet henvisningene til myndighetenes reiseråd frem i bloggposten. 

Men her i dette avsnittet vil jeg fortsatt minne om at Entur har en egen informasjonsside: Coronavirus og togreiser i Europa.

Planlegge en togferie

La oss aller først minne hverandre om dette: planleggingen er halve moroa!

Hent det gamle atlaset fra bokhyllen, åpne Google maps – eller last ned et gratis oversiktskart med de viktigste europeiske jernbanelinjene fra Europarundt.no.

Med kartet foran oss kan vi begynne å søke opp togtider og reiseruter. Det gjør vi enklest og best med søketjenesten på bahn.de.

Alt begynner med å finne en ferieform og en reiserute vi har lyst på. På togferier er det vi selv som er sjef og bestemmer alt!

Selv liker jeg aller best å ta sommerferiene i Norden. Her på Togbloggen finner du derfor flere bloggposter fra korte og litt lengre togturer i Norge og Sverige. Ta gjerne en titt på dem! 

Forslag til en kort, enkel og billig togferie

Men OK, kanskje er det sørover i Europa vi vil.
Her kommer først et forslag til en enkel variant. En slik tur kan vise seg å være veldig fin, og kanskje til og med billigere enn vi trodde på forhånd. Med Oslo S som startpunkt, kan vi gjøre det slik:

  • Kjøpe en miniprisbillett til Göteborg på vy.no.
  • Kjøpe Göteborg-Hamburg som én reisestrekning på bahn.de.
  • Med Hamburg som utgangspunkt søke opp nye reisestrekninger på bahn.de og også kjøpe billettene der. På denne måten kan vi nå alle byer i Tyskland, men også mange byer i andre land.

Holder vi oss i Tyskland, har familier dessuten den kjempefordelen at barn under 14 år reiser gratis sammen med foreldre eller besteforeldre.

Priseksempler togbilletter sommeren 2020

Her er noen priseksempler for en tilfeldig valgt dato sommeren 2020. Vær klar over at dette er priser som endrer seg med etterspørselen. De billigste billettene gjelder dessuten for en bestemt avgang og kan ikke endres når de først er kjøpt:

  • Hamburg-Berlin, 17,90 euro
  • Hamburg-Praha, 29,90 euro
  • Hamburg-Luxembourg, 37,90 euro
  • Hamburg-Paris, 49,90 euro
  • Hamburg-Salzburg, 59,90 euro

Har vi ikke så mange dagene å bruke på en togferie kan slike enkeltbilletter egne seg bra. Selvfølgelig går det også fint an å bo lenge på ett sted og eventuelt reise mer rundt på rimelige dagskort. (Se for eksempel mer om tyske dagskort her).

Dessuten: Vi reiser jo langs bakken! Allerede underveis til Hamburg har vi derfor passert flere fine badebyer både i Sør-Sverige og Danmark. To av mine favoritter: de danske kystbyene Kolding og Fredericia.

Ingen grunn til å reise fortest mulig fra Hamburg, heller. Det er en riktig fin by – og undervurdert av mange.

MER OM ENKELTBILLETTER TIL EUROPEISKE TOG

Per i dag er tyske bahn.de en av de tjenestene som fungerer best når vi vil kjøpe enkeltbilletter (altså ikke Interrail) til en togreise. For reiser til, i og fra Tyskland kan vi ofte klare oss godt med å bruke den.

Samarbeidet mellom europeiske togselskaper er ellers langt fra strømlinjeformet. Hvert enkelt togselskap er mest opptatt av å selge egne billetter i sitt eget nærområde. Det finnes per i dag ingen nettside eller noe byrå som kan selge oss alle europeiske togbilletter med alle tilgjengelige rabatter.

For å være sikker på å få enkeltbilletter til lavest mulig pris, bør vi derfor alltid sjekke det aktuelle togselskapets hjemmeside.

Den beste informasjonssiden for å få full oversikt over togbilletter i hvert enkelt land, er Seat61.com. Her er all informasjon tilgjengelig. Problemet er at den er svært detaljert, men lærer vi oss å bruke denne siden, kan vi alltid finne frem! 

Interrail! Litt om toglofferdrømmen

Mange har likevel en helt annen tanke om hva en togferie skal være. De vil se mange steder, være lenge på reise og ha frihet underveis. Med andre ord: de drømmer om en toglofferferie.

Da er en Interrail-billett det beste valget.

Et Interrail Global Pass er en «universalbillett» som gjelder for reiser med de aller fleste tog i 33 europeiske land. I tillegg gir en Interrail-billett tilgang på rabatter og tilbud på en lang rekke ferger, lokale transporttilbud, overnattinger og severdigheter.

Eneste krav for å få kjøpt en Interrail-billett er at vi er bosatt i ett av landene som er med i ordningen. (For folk fra resten av verden er Eurail etablert som tilsvarende tilbud.)

Inntil 2 barn under 12 år reiser gratis sammen med en voksen interrailer. Ungdom under 28 år får ungdomsrabatt. Alle over 60 år får seniorrabatt.

Interrail – lønner det seg?

For rask og grei oversikt over hva ulike Interrail-billetter koster, anbefaler jeg denne prislisten fra Entur (2020).

Åpnet du prislisten? I så fall så du at et Interrail Global Pass kan kjøpes for alt fra fire reisedager til tre sammenhengende måneder. Det betyr at en Interrail-billett også kan være et aktuelt alternativ på kortere togferier.

Tusen-kroners-spørsmålet er selvfølgelig når en Interrail-billett lønner seg. Det er bare én måte å få svar på. Vi må sette opp vår egen reiserute og sjekke prisen på enkeltbillettene vi trenger. Etterpå sammenligner vi med en Interrail-billett for samme antall reisedager. Jo lengre vi skal reise og jo mer fleksibilitet vi vil ha, desto større er sannsynligheten for at Interrail er et godt valg.

Interrail-billetten selges til litt redusert pris i noen kampanjeperioder. Ellers har den samme pris uansett når vi kjøper og bruker den. Med andre ord trenger vi ikke være tidlig ute, slik vi ofte må for å få de billigste enkeltbillettene.

Plassreservasjoner: slangen i Interrail-paradiset

Men som nok de fleste vet: Finnes det et paradis, er det også en slange der. Slangen i Interrail-paradiset heter obligatoriske plassreservasjoner. De må kjøpes i tillegg til selve Interrail-billetten.

Som et utgangspunkt må vi regne med å ha plassreservasjoner til alle nattog og til høyhastighetstogene. Dette gjelder for eksempel TGV i Frankrike, AVE i Spania og Frecce i Italia. Tyskland er et hyggelig unntak. Der er det et godt tilbud av høyhastighetstog (IC og ICE) som ikke krever plassreservasjoner.

Det er ikke vanskelig å finne ut hvilke tog som har obligatorisk plassreservasjon. Når vi søker opp en hvilken som helst reiserute på bahn.de, får vi svaret umiddelbart. Det kommer i form av en «R» i oversikten og beskjeden «Subject to compulsory reservation» ved aktuelle tog.

På Interrail.eu finner vi en samlet oversikt over obligatoriske plassreservasjoner og prisnivået på dem.

Ta Interrail-ferien på sparket likevel?

Mange interrailere tar dette med plassreservasjoner beundringsverdig rolig. De drar av sted og velger, så langt det lar seg gjøre, tog uten obligatorisk plassreservasjon. Trenger de likevel noen plassreservasjoner underveis, kjøper de dem på en jernbanestasjon.

Det er en kostnadseffektiv måte å gjøre det på. Ingen risiko for å brenne inne med forhåndskjøpte plassreservasjoner hvis reiseplanene endrer seg. Ingen gebyrer. Ikke nødvendig å planlegge så mye på forhånd.

Les gjerne Synnøve Gimses gjesteblogg om å reise på denne måten.

Interrailvennlige land

Hvor lett det er å reise rundt på en Interrail-billett, avhenger i stor grad av hvilke land vi reiser til.

Vest-europeiske land som er kjent for å være Interrail-vennlige, er Belgia, Luxembourg, Nederland, Sveits, Tyskland, Østerrike, Danmark, Irland og Storbritannia. I disse landene er det sjelden krav om plassreservasjoner.

For å komme over til de britiske øyer med tog, må vi riktignok benytte oss av Eurostar. Der må vi ha plassbillett. Men når den raske togturen til London er unnagjort, kan interrailere praktisere «hop-on, hop-off» på togene videre.

Mange velger dessuten vel så gjerne å reise østover i Europa på togferien. Tsjekkia er et godt land for interrailere, mens andre øst-europeiske land oftere kan ha krav om plassreservasjon. Felles for disse landene er imidlertid at plassbillettene er rimelige.

Ikke-interrailvennlige land

Dessverre er noen av de mest populære ferielandene også de dyreste for interrailere.

For eksempel er den iberiske halvøy et krevende hjørne av europakartet. Så dropp Spania og Portugal hvis du vil ha billigst mulig Interrail-ferie! I Spania er det stort sett bare de helt lokale togene som ikke krever plassreservasjoner.

Problemene begynner dessuten allerede på reisen gjennom Frankrike. Internasjonale togruter til og mellom Italia, Frankrike og Spania har de aller dyreste plassreservasjonene. På noen av disse rutene er det også innført kvoter for interrailere.

Velg smarte reiseruter

Også Frankrike og Italia regnes som ikke-interrailvennlige land. Det er likevel flere valgmuligheter her. Akkurat som Spania har også disse landene svært gode høyhastighetstog. Men i motsetning til Spania har de også et tilbud av langsommere regionaltog som ikke krever plassreservasjoner.

Tips for søk på bahn.de: åpne «Change other data» og velg «Only local transport». Da kommer det opp alternative ruter uten obligatoriske plassreservasjoner.

Se også denne oversikten der Showmethejourney har satt opp alternative ruter som ikke krever plassreservasjoner.

Uansett land kan det dessuten være smart å velge direkteforbindelser når vi skal reise langt med høyhastighetstog. Plassbillettene gjelder per tog. Derfor får vi mest for pengene hvis vi slipper togbytter underveis.

Plassreservasjoner med eller uten gebyrer

Hva vi totalt betaler for en Interrail-ferie, påvirkes også av måten vi kjøper plassreservasjonene på. Vi kan komme til å kjøpe dem både med og uten gebyrer, og det er greit å vite om forskjellen.

Den eventyrlystne interraileren med is i magen kjøper plassreservasjoner underveis på jernbanestasjonene. Det er gebyrfritt.

Gebyrfritt er det også om vi kjøper plassreservasjoner online fra hvert enkelt togselskap. Det fungerer i en del land, men ikke alle. Spania er igjen et eksempel på et vanskelig hjørne av kartet. Spanske Renfe selger foreløpig ikke plassreservasjoner online, bare gebyrfritt på stasjon og over telefon.

Ofte er det også vanskelig å få kjøpt plassbilletter til internasjonale togruter på nett.

Se denne guiden fra Seat61 for oversikt over online plassreservasjoner.

Kjøper vi fra agenter/reisebyråer vil det ofte, men ikke alltid, komme gebyrer i tillegg.

Plassreservasjoner på mobilen

Selve Interrail-billetten er fortsatt på papir. Men Eurail Group, som administrerer ordningen, har også en app, RailPlanner. Den kan brukes for å søke opp rutetider. I tillegg gir den mulighet for å kjøpe plassreservasjoner i noen land.

Per i dag (mars 2020) er det mulig å kjøpe plassreservasjoner i RailPlanner-appen til tog i Sverige, Danmark, Tyskland, Italia, Frankrike og Slovakia. I tillegg kan appen brukes til å reservere plasser med Thalys (internasjonale tog mellom Tyskland, Belgia, Nederland og Frankrike). Den dekker også Eurostar til og fra London og Glacier Express i Sveits.

…men selv trosser jeg alle gode råd: jeg vil til Spania!

Så langt har jeg etter beste evne forsøkt å dele gode råd for å gjøre togferien så enkel og rimelig som mulig. Selv ender jeg likevel ofte opp med å trosse mange av disse rådene.

Det er fordi jeg faktisk gjerne vil til Spania en tur i løpet av vinterhalvåret! Og fordi jeg liker å vite at jeg har sitteplass på toget når jeg skal reise langt.

Derfor kjøper jeg  noen ganger plassreservasjoner til hele reisen, også til tog der det ikke er obligatorisk. Og ofte har jeg også gladelig betalt gebyrer for å få orden på plassreservasjonene.

Interrail for nordmenn: Entur og Europarundt

Selv har jeg gjerne brukt Entur (tidligere NSB Utland).

Statlig eide Entur har på oppdrag fra Jernbanedirektoratet ansvar for salg av internasjonale togbilletter her i landet.

Vi kan bestille Interrail-billetter, plassreservasjoner og andre togbilletter ved å ringe Entur på telefon 61 27 90 88. Eller vi kan få de samme billettene der og da ved å møte opp på et av Enturs betjente kundesentre. Disse finner vi på Oslo S og Oslo Lufthavn Gardermoen, samt i Bergen, Trondheim og Stavanger.

Når det gjelder salg og markedsføring av Interrail, har Entur et samarbeid med svenske Silverrailtech. Vi som er kunder, møter dette samarbeidet i form av nettsiden Europarundt.no. På denne nettsiden er det mulig å kjøpe Interrail-billetter online.

Europarundt har også et kundesenter som nås på telefon 852 95 600. Der går det an å bestille plassbilletter til interrailferien. Denne kundetjenesten driftes av svenske Tågbokningen i Östersund.

Både Entur og Europarundt.no kan gi råd om reiseruter. Begge tar gebyrer ved salg av plassreservasjoner.

For ordens skyld: Togbloggen har flere ganger reist på sponsede Interrail-billetter fra Europarundt.

Hvem kan selge oss hva – og når?

Dessverre finnes det per i dag ikke én nettside eller tjeneste som kan selge oss alle plassreservasjoner i alle land. I tillegg varierer det faktisk fra år til år hvem som kan selge oss hva.

Status per mars 2020 er at både franske SNCF og spanske Renfe har endret sine betingelser for plassreservasjoner. Derfor er det i skrivende stund uklart hvem som kan selge disse i tiden fremover.

Entur kan fortsatt hjelpe oss med plassreservasjoner til disse internasjonale rutene mellom Frankrike og Spania: Paris-Barcelona, Lyon-Barcelona og Marseille-Madrid.

Se informasjon fra Entur

Togreisebyråer

Andre reisebyråer kan takket være sine agentavtaler ha andre muligheter.

Et reisebyrå som også stadig flere nordmenn velger å bruke, er danske Togrejser.dk. Byrået har agentavtaler med en rekke selskaper og kan selge oss mye av det vi trenger til en togferie sørover. Også plassreservasjoner i Spania og Frankrike. Her er byråets prisliste for plassreservasjoner 2020.

Nye nettsider for togbilletter og plassreservasjoner

I tiden fremover vil vi sannsynligvis se flere nye nettsteder som tilbyr togbilletter og plassreservasjoner.

En nettside som allerede er lansert, er svenske Trainplanet.com. Det er Tågbokningen i Östersund (som også er kundesenter for Europarundt.no) som står bak denne nye tjenesten.

Fordelen med en nettside som dette, er at det er lett å søke. Dermed er det også lett å få svar på hva ulike billetter og plassreservasjoner vil koste om vi kjøper dem her. Ulempen er at prisene varierer, og noen ganger er de høye.

Nye tilbud: Ferdiglagde reiseruter

Den økte interessen for togferier fører dessuten til helt nye typer tilbud og tjenester.

En ny tjeneste som har dukket opp, er muligheten til å kjøpe ferdige reiseruter for togferien.

Her er to aktuelle tilbydere jeg så langt vet om:

Det nye danske reisebyrået GrønRejs har satt opp Interrail-turer vi kan kjøpe som en ferdig pakke. Det betyr at vi får Interrail-billett, plassreservasjoner og hotell til en oppgitt total pris. Fortsatt reiser vi individuelt, men andre har gjort planleggingen for oss. Merk at turene har København som start- og endepunkt.

Den engelske nettsiden Showmethejourney tilbyr en annen variant, der vi selv setter opp hvilke byer vi vil besøke. Sender vi over reiseplanen vår, vil «Concierge Service» sette opp en detaljert reiserute for oss. Den får vi tilsendt sammen med nyttig informasjon, samt alle lenker vi trenger for å kjøpe billettene. Jobben med å kjøpe billettene, må vi fortsatt ta selv. Tjenesten koster, men kan være verd å vurdere hvis vi vil spare litt tid og samtidig få gode reiseråd.

Gruppereiser med tog

Vil du helst reise sammen med andre på en gruppetur? Nå kommer det slike tilbud også med tog.

Her i landet er reisebyrået Togreiser.no pioneren. Deres første «flyfrie» gruppereise sendes av sted til våren, og er allerede fullbooket. Men nye reiser blir satt opp – se hjemmesiden for oppdatert informasjon.

I Sverige er det ikke minst avisen Dagens Nyheter som går foran. Avisen er ikke snauere enn at den chartrer hele tog og tilbyr turer med variert program både underveis og ved ankomst. Les mer om DN.Tågresor her.

Flere tips for søk og kjøp på bahn.de
  • Bahn.de er den aller beste søketjenesten for å finne rutetider til europeiske tog! Bruk den!
  • Men vær kritisk til reiserutene som foreslås. De er ikke alltid slik du har lyst til å reise.
  • Åpne «Change other data» for å tilpasse søkene.
  • Endre «Duration of transfer» for å få bedre tid til togbyttene.
  • Bruk «Intermediate stops» for å legge inn en eller to byer reiseruten skal gå via. Legg inn inntil 48 timer i hver av disse byene hvis det er aktuelt å dele opp reisen. Fortsatt kan hele strekningen kjøpes som én billett.
  • Del eventuelt opp reisestrekningen for å få bedre ruteforslag.
  • For Interrail: Velg «Seat only» for å kjøpe bare plassreservasjoner.