De utenlandske turistene som ellers fyller opp mange norske tog, uteblir i år. Nå kan det være vår tur, og opplevelser i verdensklasse venter på oss. Her er guiden du trenger for å ta togferie i Norge!

Bor vi slik til at vi har jernbanen i nærheten, er de fleste av oss godt kjent med det lokale togtilbudet. I denne bloggposten er det noen av de andre togene vi skal se på – tog mange nordmenn overser både i hverdag og ferie, men som utenlandske turister elsker.

Vi skal bruke Entur-appen for å finne frem. Vi skal glede oss over hvor billig det faktisk kan være å reise langt med tog i Norge og hvor lett det (noen ganger) er å kombinere tog og buss.

Dessuten skal vi innom noen nettsider som kan hjelpe oss å finne gull underveis på norgesferien.

Reiserådene for sommeren 2020

Aller først og aller viktigst: I 2020 påvirker koronavirus-pandemien alle reisemuligheter, også i vårt eget land.

Hver og en av oss har ansvar for å følge med på myndighetenes smittevernråd for ferie og reiser.

Da jeg satte meg for å skrive denne bloggposten, strevde jeg med å finne ut hva rådene egentlig betyr for den som vil ta en togferie i Norge. Jeg sendte derfor spørsmål til Samferdselsdepartementet og fikk dette svaret tilbake i e-post 18. mai 2020:

«Vi kan trygt å reise med tog i Norge, når vi følger helsemyndighetenes råd om å holde minst en meters avstand til andre passasjerer, er friske og følger hygienereglene. Familier kan sitte sammen. Ved lengre reiser bør man ha plassbestilling. Det skal ikke selges flere billetter enn at annethvert sete kan være tomt. Folkehelseinstituttet har laget råd, slik at de som tilbyr transport kan gjennomføre dette i tråd med godt smittevern. Vi vil ikke oppfordre til at flest mulig planlegger en togferie i Norge, men tog er et godt alternativ for å nå fram dit man skal i sommer.»

Togturister med termos

I denne bloggposten handler det først og fremst om langdistansetog med forhåndsbestilte sitteplasser. Nå selges bare 50 prosent av setene på disse togene. Det gir forutsigbarhet, og forhåpentligvis kan de fleste av oss oppleve en togreise som trygg og forsvarlig også i sommer.

Smittevernreglene gjør imidlertid at mye vil være annerledes enn før.

Ikke minst må vi være klar over at dette blir sommeren da togturistene stiller med termos og egen niste! Kanskje har ikke serveringen om bord på norske tog vært turens høydepunkt før heller, men nå finnes den uansett ikke.

Norge også for nordmenn

I alle tidligere år er togferie i Norge blitt markedsført langt mer aktivt i utlandet enn ovenfor nordmenn. Utenlandske turister har til gjengjeld fattet poenget. I store flokker har de landet på Oslo Lufthavn Gardermoen eller ankommet vestlandskysten i cruiseskip og blitt loset videre. De aller fleste til Bergensbanen, Flåmsbanen og ferdigsydde Norway in a nutshell-rundturer med tog, buss og båt.

Først i år er det flere som begynner å tenke at norgesferie med tog også er noe for oss som bor her. Egentlig er det både synd og skam at det måtte en koronakrise til.

Fem lange…

Sammenlignet med mange land sørover i Europa er Norge et karrig jernbaneland med magert rutetilbud. De få lange jernbanelinjene vi har innenlands, er til gjengjeld i særklasse vakre og derfor også fine for ferie og opplevelse:

  • Bergensbanen mellom Oslo og Bergen, kjøres av Vy
  • Dovrebanen mellom Oslo og Trondheim, kjøres fra 8. juni av SJ NORD
  • Nordlandsbanen mellom Trondheim og Bodø, kjøres fra 8. juni av SJ NORD
  • Rørosbanen mellom Hamar, Røros og Trondheim, kjøres fra 8. juni av SJ NORD
  • Sørlandsbanen/Sørtog mellom Oslo og Stavanger, kjøres av GoAhead Nordic

Blant disse fem er Bergensbanen den sterkeste turistmagneten, og den som oftest dukker opp på listene over Europas og verdens vakreste togreiser.

Bergensbanen over Hardangervidda er rett og slett en mektig opplevelse! Ja, jeg vet at det finnes nordmenn som har reist der så mange ganger at de er blitt blaserte, men til alle andre: Merk deg denne turen! Og sørg for å være i turistmodus når du tar den. Se ut av vinduene og send samtidig en tanke til rallarer og ingeniører som for over 100 år siden klarte å bygge dette anlegget helt i ytterkant av hva som den dag i dag er mulig for en helårs jernbane.

Men når dette er sagt, skal det også sies: Dovrebanen og Nordlandsbanen gir oss mye av det samme. Togene tar oss til fjells. Utenfor togvinduene kommer «postkortene» tett, og ikke bare over Dovrefjell og Saltfjellet. Det er fotomotiver og nasjonalromantikk mer enn nok også langs Mjøsa, oppover i Gudbrandsdalen og på det aller meste av reisen videre nordover gjennom Trøndelag og Nordland.

Og av egen erfaring vet jeg at det plutselig kan stå en moskusokse og stirre tilbake på oss sånn omtrent ved Hjerkinn.

Rørosbanen og Sørlandsbanen må nok regnes som mindre spektakulære, men som navnene forteller: Begge tar oss til ferievennlige reisemål.

…og to korte

Holder vi oss i fotsporene til utenlandske turister på togferie i Norge, havner vi også fort på to korte, men desto mer spesielle jernbanelinjer:

  • Flåmsbanen mellom Myrdal og Flåm, med forbindelse til Bergensbanen på Myrdal
  • Raumabanen mellom Dombås og Åndalsnes, med forbindelse til Dovrebanen på Dombås

Dette er banene for den som vil ha stor porsjon servert på kort tid! På under en time gjør Flåmsbanen unna 863 høydemeter. Selv i konkurranse med alpeland som Sveits og Østerrike kan Norge dermed påberope seg å ha en av Europas aller bratteste jernbanelinjer med normalspor.

Raumabanen bruker til sammenligning 1 time 20 minutter på sine 654 høydemeter, men gir underveis fantastisk utsikt til Romsdalsalpene og Europas høyeste loddrette fjellvegg, Trollveggen.

På begge disse banene kjøres det rene turisttog, og særlig Flåmsbanen er blitt en av landets virkelig store turistattraksjoner. I et normalår vil noen av oss kanskje synes at turismen er i overkant heftig her. Desto større grunn kan det være til å ta turen i unntaksåret 2020.

Norge på tvers ved Narvik

Norge har en spektakulær jernbanelinje til – Ofotbanen. Den bruker drøye 40 minutter på å klatre opp fra Narvik via Katterat stasjon til Bjørnfjell stasjon 514 meter over havet, før den fortsetter over til Riksgränsen stasjon på svensk side.

I et normalår med åpne grenser er dette et suverent utgangspunkt for en nordisk rundtur med tog. Ikke minst fordi det kjøres direkteruter Narvik-Stockholm/Stockholm-Narvik med nattog, og fordi Ofotbanen går gjennom flott svensk fjellandskap og stanser i severdige byer som Kiruna og Gällivare.

Fordi 2020 ikke er et normalår, tok jeg i første omgang ikke med Ofotbanen da denne bloggposten ble publisert. Men det har jeg fått spørsmål om: Hvorfor er ikke Ofotbanen med?

Jeg beklager: Selvfølgelig bør Ofotbanen være med! Om vi velger å holde oss på norsk side av grensen, går det fortsatt an å ta toget en stasjon eller to fra Narvik og kombinere med korte eller lange fotturer.

Visitnarvik.com har inspirasjon og praktisk informasjon for tog- og fotturer på tvers av landet ved Narvik. Sommeren 2020 er det svenske SJ som kjører ordinær passasjertrafikk på Ofotbanen, mens Arctic Train starter opp turisttrafikk på norsk side av grensen.

Overraskende billig å ta toget

Finnes det en «norgesbillett for tog» eller en Interrail-billett vi kan reise på i eget land? Nei. Mange ønsker seg akkurat det akkurat nå, men det tilbudet må vi klare oss uten. En togferie i Norge må tas på enkeltbilletter som vi kjøper for hver strekning.

Trøsten er at det kan være overraskende billig å reise langt med tog i Norge. Vel og merke hvis vi er ute i god tid og får tak i billetter i den laveste prisklassen. Prisen for en lang togreise i Norge starter på kr 199.

Alle som har kjøpt billigbilletter med fly, vet at prisene varierer mye. Regn med det samme for lange togreiser i Norge. Prisene varierer med etterspørselen. I tillegg selges alle avganger med billetter i forskjellige prisklasser. Standard seter er billigst, mens vi for et tillegg i prisen kan få noe bedre komfort. Billetter som kan endres og/eller refunderes er dyrest.

Tre selskaper – tre billettsystemer

Som vi alle har fått med oss, er det slutt på NSBs jernbanemonopol i Norge. NSB heter ikke NSB lenger, heller. Vy er sommeren 2020 ett av tre selskaper som kjører lange togruter i Norge.

Servicetilbud og billettsystem hos de tre selskapene er i hovedsak likt, men samtidig akkurat så forskjellig at det er vanskelig å få full oversikt. Den som vil prøve, må gå til nettsidene til hvert av selskapene: Vy, NORD og GoAhead.

Her er noe av det jeg har merket meg når det gjelder priser og plassbestilling:

  • I skrivende stund er det fortsatt mulig å reise lange strekk med NORD for kr 199 eller kr 259 sommeren 2020. Det betyr at reiser mellom Oslo, Trondheim og Bodø kan gjøres svært rimelig.
  • På Vys Bergensbanen er det i skrivende stund fortsatt mulig å finne billetter fra kr 249.
  • Hos GoAhead finner jeg ikke like billige billetter som hos de to andre, men her ser prisene ut til å variere mindre over tid.

NORD tillater at vi selv velger hvor vi vil sitte, også på de aller billigste billettene. Hos Vy er det fritt setevalg på de litt dyrere og fleksible billettene. Mens GoAhead så langt jeg kan se, ikke har fritt setevalg på noen av sine billetter.

Entur-appen – vårt beste verktøy

Det er nå vi trenger noen til å rydde opp for oss, og det beste verktøyet vi har, er Enturs søketjeneste/Entur-appen på mobil.

Entur er et statlig selskap, opprettet som en del av jernbanereformen. Kort fortalt: Via Entur kan vi kjøpe alle de lange togreisene i Norge på ett sted, og til samme pris og med samme vilkår som om vi kjøper direkte fra hvert enkelt selskap.

Husker vi Entur, er det med andre ord ikke nødvendig å pugge hvem som kjører hvor, når vi skal legge ut på en togferie i Norge.

Tog, buss – og båt

Entur samler dessuten tog- og bussbilletter på ett sted.

Norge er når alt kommer til alt, mer et bussland enn et togland, og for å reise kollektivt rundt omkring i landet må vi ofte ty til buss. Med Entur-appen er det i prinsippet blitt lett å gjøre det. Vi kan søke opp reisen fra ett sted til et annet og kjøpe billettene vi trenger, enten reisen går med tog eller buss eller begge deler.

Så langt, så vel. Men som også Harald Hårfagre i sin tid fikk erfare, det er ikke lett å samle Norge til ett rike. Både hår og skjegg kan komme til å vokse seg langt før Entur-tjenesten er helt i mål.

Per i dag (19. mai 2020) er det kun mulig å kjøpe billetter til offentlig eide busselskaper i Innlandet og Viken i Entur-appen. Entur opplyser at målet er å inkludere busselskaper i større deler av landet i løpet av sommeren.

For den som planlegger en norgesferie, er første utfordring likevel å finne selve reiseruten. Og til det bruket er Entur-appen allerede langt bedre: Søk deg rundt omkring i landet og få opp reiseforslag som inkluderer både tog, buss og båt!

Bare husk at ikke alle kollektivselskapene land og strand rundt leverer sine reisedata til Entur. De offentlige kollektivselskapene må, mens det er frivillig for andre.

NOR-WAY Bussekspress er for eksempel en stor og viktig aktør som ikke kommer opp når vi søker reiseruter på Entur. Hurtigruten, som går langs hele kysten fra Bergen til Kirkenes, er et annet eksempel.

Må alle til Lofoten?

Men hva nå? Vi har oversikt over de lange togrutene i Norge, og vi vet hvor vi kan få kjøpt billettene, men det gjenstår fortsatt å planlegge ferien.

Den enkleste formen for togferie i Norge er selvfølgelig å reise mellom de store byene og glede seg over naturen som blir servert utenfor vinduene underveis.

Mange vil nok likevel noe mer. Og i sommer ser det ut til at ekstra mange nordmenn har tenkt seg til Lofoten – tre av ti, om vi skal tro det vi leser. I så fall tar vi som kommer sørfra, toget til Bodø og fortsetter med båt og/eller buss. En fantastisk fin tur! Og aktuelle reiseruter kan vi finne på Entur-appen, selv om vi ikke får kjøpt hele reisen der.

Likevel litt synd om vi alle skal klumpe oss på samme sted i sommer. Husk: Velger vi togferie, har vi helt andre muligheter enn når vi tar «flyferie». Toget går langs bakken!

Landet vårt er mangfoldig og fint, og hver eneste stasjon underveis kan vise seg å ha noe å by på. Bruk fantasien!

Stopp underveis, let etter gull!

Det er nå vi trenger noen gode nettsider til hjelp for fantasi og egen eventyrlyst, og det er selvfølgelig mange å ta av. Alle steder (destinasjoner, som det gjerne heter på reiselivsspråket) har sine egne.

Her er imidlertid et par nettsider som kan være ekstra gode for den som planlegger togferie i Norge:

Bane NOR: Stasjonene A-Å
Her er alle landets jernbanestasjoner samlet, med utfyllende informasjon om hver og en av dem.

Det varierer riktignok litt hva slags informasjon som gis, og ikke alt er skrevet først og fremst med tanke på turister. Men det er en god del småsnadder å finne – og fremfor alt mye nyttig informasjon om buss- og togforbindelser videre.

Når vi søker opp en reisestrekning på Entur-appen, får vi samtidig mulighet til å åpne en oversikt over alle stasjoner der toget stanser. Denne oversikten sammen med Bane NORs nettside er et godt utgangspunkt for å planlegge stopp underveis – eller kanskje rett og slett velge en kortere reise.

VisitNorway: Søketjeneste
VisitNorway er, selvfølgelig, et nettsted stappende fullt av reisetips og inspirasjon for norgesferien. Ekstra nyttig kan det være å vite at nettsiden har en søketjeneste som gjør det mulig å få opp forslag til aktiviteter og overnattinger for steder vi selv velger.

Det er nok de mest kjente turiststedene og turistaktivitetene som er best representert, men når det forbeholdet er tatt, er dette en tjeneste jeg anbefaler å prøve.

Vi er alle eksperter på Norge

Til slutt en påminnelse: Vi er alle eksperter på Norge, men med hver våre spesialfelt.

Når vi planlegger togferie i Norge, er det lurt å spørre seg rundt og utveksle råd og tips. Og for oss som helst reiser med tog, er Facebook-gruppen Togferie et kjempegodt forum for slikt. Vi høres der!

NYTTIG Å VITE OM TOGFERIE I NORGE

RABATTER

  • Alle de tre togselskapene i Norge har rabatter for barn (0-5 og 6-17 år), student, vernepliktig og honnør (over 67 år eller uførepensjon), men detaljene varierer.
  • Også ektefelle/partner får honnørrabatt når de to reiser sammen.
  • Som hovedregel er det ikke rabatt på lavprisbilletter, men på andre billetter kan rabattene gi betydelige avslag.
  • Er dere flere som skal reise sammen, går det an å bestille via Entur på telefon 61 27 90 88 eller på Entur/Jernbanens kundesenter på de store jernbanestasjonene.

SERVERING

  • På grunn av koronasituasjonen ser det ut til at alle serveringstilbud om bord, også kaffeautomatene, vil være stengt denne sommeren. Ta med vann, kaffe på termos og egen niste!
  • Vanligvis vil det ellers på Bergensbanen, Dovrebanen, Nordlandsbanen og Sørlandsbanen/Sørtog være enkle cafévogner med servering av varm og kald mat.
  • NORD vil normalt ha frokost inkludert for sine Premium-reisende på noen avganger, og vil i tillegg tilby servering ved setene i denne klassen, mot betaling.

LEKEROM

  • Her i landet har vi vært vant til å ha et godt familietilbud på de lange togrutene. NSB innførte i sin tid egne familievogner med knall oransje, fine lekerom for barna.
  • På grunn av koronasituasjonen er alle lekerom nå stengt.

SYKKEL PÅ TOGET

  • Tog- og sykkelferie er en fin kombinasjon! På de lengste togrutene i Norge (fjerntog) er det mulig å ta med sykkelen, men det er et begrenset antall plasser. Det må alltid bestilles plass på forhånd.
  • Sykkelen kan også tas med på andre regiontog dersom det er plass i toget.
  • Det er foreløpig ikke mulig å bestille plass til sykkelen i Entur-appen, ring Entur på telefon 61 27 90 88.

NATTOG

  • I Norge har vi gode nattog på Bergensbanen, Dovrebanen, Nordlandsbanen og Sørlandsbanen/Sørtog.
  • Norske nattog har bare én standard: kupe med to køyer, felles toalett på gangen.
  • Soveplass på nattogene selges til fastpris, og vi betaler for hele kupeen enten vi reiser én alene eller to sammen.
  • Nattogene er populære og blir fort utsolgt.
  • På grunn av koronasituasjonen har tilbudet i år vært stengt på flere av strekningene. Sjekk status med Entur eller direkte med hvert enkelt selskap.
MER INFORMASJON OM TOGFERIE I NORGE
  • Entur på telefon 61 27 90 88
  • Entur/Jernbanens kundesenter på Oslo S, Oslo Lufthavn, Stavanger stasjon, Bergen stasjon og Trondheim S.
  • Vy.no
  • NORD
  • GoAhead