Er du glad i Spania, og klar for å komme deg dit uten å fly? Her er tre reiseruter som gir deg Europa utenfor vinduet mens du selv sitter godt på reisen fra Oslo til Malaga med tog.

REDIGERT: Takk for at du leser Togbloggen! Bloggposten du er inne på nå, handler om togreiser i 2020, men ble skrevet før koronapandemien rammet oss.

Følg med på myndighetenes reiseråd og smittevernråd for ferie og reise!

Jeg vil også anbefale denne bloggposten, Togferie i Norge – guide for 2020 (19. mai 2020).

Opprinnelig bloggpost fortsetter nedenfor.

Flyene fra nord til sør i Europa går tett, og mange av dem lander i Malaga. Det vet jeg mye om. I snart tyve år har jeg hatt mitt faste feriested i en liten hvit gamleby i Andalucia.

Fra en takterrasse i Álora har jeg utsikt til den taggete fjellrekken som følger Solkysten sørvestover fra Malaga. Byen «min» ligger i et fredelig landskap fylt av appelsinlunder, sitrontrær og tapper olivendyrking i karrige skrenter. Jeg elsker å sitte på den lille takterrassen når solen står opp bak borgen og byens haner galer om kapp for å vinne den nye dagen.

Men Álora ligger også midt i innflygningen til Málaga–Costa del Sol Airport. Rett som det er, kan jeg se opp i den runde buken på et nytt fly, fylt av turister nordfra. Ofte har jeg sittet i et av flyene selv og sett ned på byen jeg skal til.

Ikke nå lenger. Nå tar jeg helst toget. Og dette våger jeg å påstå: har du først reist fra Oslo til Malaga med tog én gang, vil du gjerne gjøre det igjen.

Derfor reiser vi fra Oslo til Malaga med tog

Første gangen mannen min og jeg tok hele reisen til Spania langs bakken, gikk det fortsatt nattog sørover fra København. Det tok vi som en selvfølge den gang, og savner det sterkt nå. Likevel fortsetter vi, langs ulike ruter, å ta reisen fra Oslo til Malaga – og hjem igjen – med tog.

Hvorfor?

Fordi det gir så mange inntrykk og opplevelser underveis, og fordi vi stadig tenker på nye steder vi har lyst til å stoppe. Og nye reiseruter vi har lyst til å prøve. Sist, men ikke minst, handler det også om et personlig ønske om å redusere eget klimaavtrykk ved å fly mindre.

Slik har jeg satt opp reiserutene med tog

Her på Togbloggen vil du finne flere bloggposter som på ulike måter handler om å reise med tog til og fra Spania, og i landet. Denne bloggposten er annerledes. Her har jeg rett og slett tatt jobben med å sette opp reiseruter fra Oslo til Malaga med tog for sesongen 2020. Rutene er basert på egne reiseerfaringer, men jeg har også hentet inspirasjon fra andres råd og tips.

For å finne togtider som er tilgjengelige når denne bloggposten skrives, har jeg valgt fredag 14. februar 2020 som utreisedag fra Oslo. Vil du selv prøve noen av disse rutene, må du sjekke togtidene for aktuelle dager. Jeg har i hovedsak brukt søketjenesten på tyske bahn.de, men har i tillegg brukt franske oui.sncf og spanske renfe.com.

Rute 1: Raskest fra Oslo til Malaga med tog

I våre dager handler så mye om tid. Det første spørsmålet nesten alle stiller, er: Hvor lang tid tar det å reise fra Oslo til Malaga med tog? Svaret er at vi kan starte fra Oslo S kl 06.01 fredag og være fremme i Malaga kl 14.30 søndag.

Det aller beste med denne reiseruten er den effektive og gode nattogtransporten med ÖBB Nightjet gjennom Tyskland. Og dessuten at vi på den siste reisedagen kan ta en suveren direkterute med et spansk høyhastighetstog helt fra Barcelona til Malaga.

Selv om denne reiseruten er valgt for å komme raskt frem, kan vi glede oss til fint landskap utenfor togvinduene både i Sør-Frankrike og Spania. Vi rekker dessuten en liten rusletur i Barcelonas kveldsgater.

FREDAG

  • Oslo S (kl 06.02) – Göteborg C (kl 9.45)
  • Göteborg C (kl 10.40) – København H (kl 14.29)
  • København H (kl 15.56) – Hamburg Hbf (kl 20.02)
  • Hamburg Hbf (kl 20.50) – Basel SBB (kl 7.20)

LØRDAG

  • Basel SBB (kl 8.39) – Mulhouse Ville (kl 9.10)
  • Mulhouse Ville (kl 9.59) – Lyon Part Dieu (kl 13.04)
  • Lyon Part Dieu (kl 14.28) – Barcelona Sants (kl 19.33)
  • Overnatting i Barcelona

SØNDAG

  • Barcelona Sants (kl 8.30) – Malaga (kl 14.30)

Advarsel: Overgangen til nattoget kan være sårbar ved forsinkelser. Jeg har reist en rute selv som ligner på denne, men da har jeg valgt å starte kvelden før med buss fra Oslo til Malmö og overnatte der. Derfra, eller fra en annen by i Sør-Sverige, går det fint å komme frem til Hamburg i god tid til nattoget.

De aller ivrigste kan klare å korte ned på reisetiden til Malaga ved å gå av nattoget tidligere og ta reisen via Paris.  Da er det mulig å komme frem til Madrid lørdag kveld og forsette derfra med første morgentog til Malaga søndag. Mulig er det, men for masete til at jeg vil anbefale det som reiserute.

Rute 1_Hvordan kjøper vi billettene?

Velger vi å reise på en Interrail-billett har vi i utgangspunktet betalt for de reisedagene vi trenger. I tillegg må vi ha plassreservasjoner til nattoget fra Hamburg og på strekningene Mulhouse-Lyon, Lyon-Barcelona og Barcelona-Malaga.

For den internasjonale ruten fra Frankrike til Spania og for togreisen i Spania er det fortsatt ikke mulig å bestille plassreservasjoner online.

Den enkleste løsningen er derfor å ta kontakt med en av forhandlerne som kan selge oss både en Interrail-billett og plassreservasjonene vi trenger. Da må vi betale gebyrer i tillegg, men vi får alt ordnet på ett sted. Selv har jeg gjerne ringt Entur på tlf 61 27 90 88 eller gått til Enturs betjente kundesenter på Oslo S. Andre forhandlere er for eksempel Europarundt.no og danske Togrejse.dk.

Velger vi å satse på enkeltbilletter i stedet for Interrail, kan vi kjøpe Oslo-Göteborg fra vy.no. Videre derfra til Hamburg kan vi finne gunstige priser på bahn.de. Nattoget bestiller vi fra ÖBB Nightjet og de øvrige billettene hos oui.sncf og renfe.com. Prisene varierer, og det lønner seg å være ute i god tid.

Rute 2: Fra Oslo til Malaga med tog via Bordeaux og San Sebastian

På denne reisen lar vi nattoget fra Hamburg gå uten oss. Vi roer i stedet ned med en overnatting i byen, og fortsetter neste dag til Sør-Frankrike via Paris. Det fineste med denne reiseruten? At vi underveis til Malaga rekker noen raske glimt av Paris og litt kveld i Bordeaux, men først og fremst at vi får en god ettermiddag i San Sebastian! En vakker baskisk by med langstrakt sandstrand midt i sentrum og verdens beste pinxtos-barer («tapas»).

Togreisen videre fra San Sebastian starter over baskiske fjell, før den fortsetter gjennom åpent landskap sørover i Spania.

Det mest kronglete med denne reiseruten er overgangene mellom to jernbanestasjoner både i Paris og Madrid. Jeg har valgt å legge inn god tid til dette. Den som er dreven på metroreiser i Paris og liker stramme tidsfrister, kan eventuelt satse på en tidligere avgang sørover fra Paris. I Madrid går det lokaltog mellom de to stasjonene vi skal reise til og fra.

FREDAG

  • Oslo S (kl 06.02) – Göteborg C (kl 9.45)
  • Göteborg C (kl 10.40) – København H (kl 14.29)
  • København H (kl 15.56) – Hamburg Hbf (kl 20.02)
  • Overnatting i Hamburg

LØRDAG

  • Hamburg Hbf (kl 8.24) – Mannheim Hbf (kl 12.44)
  • Mannheim Hbf (kl 13.40) – Paris Est (kl 16.53)
  • Paris Montparnasse (kl 18.52) – Bordeaux-St-Jean (kl 20.56)
  • Overnatting i Bordeaux

SØNDAG

  • Bordeaux-St-Jean (kl 9.50) – Hendaye (kl 12.39)
  • Euskotren, lokaltog over grensen
  • Overnatting i San Sebastian

MANDAG

  • San Sebastian (kl 8.57) – Madrid Chamartin (kl 14.28)
  • Madrid-Puerta de Atocha (kl 16.35) – Malaga (kl 19.08)
Rute 2_Hvordan kjøper vi billettene?

Reiser vi på en Interrail-billett og tar de samme avgangene som jeg har satt opp, må vi ha plassreservasjoner for strekningene Mannheim-Paris, Paris-Bordeaux og San Sebastian-Madrid-Malaga.

For den som vil være sitt eget reisebyrå og er ute i god tid, kan det være lettere å finne rimelige enkeltbilletter på denne reiseruten enn på den første. Billetten fra Oslo S til Gøteborg kjøper vi i så fall hos vy.no. Derfra kan vi søke på bahn.de for å finne gunstige priser på togreisen både fra Gøteborg til Hamburg og fra Hamburg til Paris.

Til franske tog kan vi kjøpe enkeltbilletter direkte fra oui.sncf. Lokaltoget Euskotren over grensen fra Hendaye til San Sebastian er rimelig, og vi kjøper billetten på stedet. Videre fra San Sebastian til Madrid og Malaga kan vi kjøpe billettene hos spanske renfe.com. Den som prøver seg på disse søkene, vil se at prisene kan variere mye.

Rute 3: Til Malaga med ferge og tog, via Mosel og Pyreneene

Den reiseruten som kommer nå, er ikke den raskeste og heller ikke den billigste. Men det er til gjengjeld en av de fineste jeg har klart å finne.

Fra Oslo lar vi tog være tog og tar Kielfergen tidlig fredag ettermiddag og fortsetter med en rolig og enkel reise lørdag. Den travle kunne gjort det raskere, men vi velger en overnatting i Koblenz for å sikre oss det fine morgenlyset over Mosel på turen videre til Luxembourg neste dag.

I Luxembourg har vi litt tid til å rusle i byen før vi fortsetter med gode franske høyhastighetstog til Paris og Toulouse. I Paris må vi bytte mellom to stasjoner, men med denne reiseruten har vi god tid til det.

Vi overnatter i Toulouse og skal bruke neste dag til å snirkle oss gjennom Pyreneene. Første etappe tar vi med et regionaltog til lille Latour de Carol Entveig (La Tor de Querol-Enveig). Derfra har vi to lokaltog å velge mellom videre.

FREDAG

  • Oslo (kl 14.00) – Kiel (kl 10.00)

LØRDAG

  • Kiel (kl 12.37) – Koblenz (kl 18.46)
  • Overnatting i Koblenz

SØNDAG

  • Koblenz (kl 10.06) – Luxembourg (kl 12.24)
  • Luxembourg (kl 14.10) – Paris Est (kl 16.31)
  • Paris Montparnasse (kl 18.52) – Toulouse-Matabiau (kl 23.15)
  • Overnatting i Toulouse

MANDAG

  • Toulouse-Matabiau (kl 9.49) – Latour de Carol Enveitg (kl 12.34)

Herfra reiser vi videre enten med et spansk lokaltog direkte til Barcelona (ca. 3 timer). Eller et fransk lokaltog, «det gule toget», som tar oss langs en spektakulær rute til vakre Villefranche Vernet les Bains/Villefranche de Conflent og derfra med buss til Perpignan (ca. 4 timer).

Enten vi tar lokaltoget til Barcelona eller «det gule toget» til Perpignan, kommer vi i løpet av ettermiddagen tilbake til høyhastighetslinjen. Etter en overnatting kan vi derfor fortsette reisen til Malaga neste dag med gode, raske togforbindelser.

TIRSDAG

Har vi valgt lokaltoget til Barcelona, kan vi neste dag ta direktetoget til Malaga kl 8.30 som er fremme kl 14.30.

Fra Perpignan er enkleste reiserute et direktetog til Madrid kl 11.12 og deretter bytte til et tog som er i Malaga kl 19.08.

Rute 3_Hvordan kjøper vi billettene?

Det er relativt dyrt, men også ganske behagelig, å starte reisen med Kielfergen/ColorLine. Om vi tar resten av reisen på en Interrail-billett, må vi ha plassreservasjoner på strekningene Luxembourg-Paris, Paris-Toulouse og fra Perpignan eller Barcelona videre til Madrid/Malaga. Regional- og lokaltogene gjennom Pyreneene dekkes av Interrail-billetten og krever ikke plassreservasjon. Det er heller ikke nødvendig med plassreservasjon mellom Kiel og Luxembourg.

Også på denne reiseruten kan vi imidlertid finne rimelige enkeltbilletter i og fra Tyskland. Et godt tips: Kjøp hele strekningen Kiel-Luxembourg som én billett på bahn.de, men gå til «Further options» og legg inn 14 timer i Koblenz som «Intermediate stop». Da kan du være heldig å få hele denne strekningen for under 400 kroner.

Ingen av de to lokale rutene fra Latour de Carol Entveig (La Tor de Querol-Enveig) finner vi ved vanlige søk på bahn.de. Vil du prøve denne reiseruten selv, må du derfor sjekke rutetidene slik:

Reise langsomt med tog i Spania?

Av alle europeiske høyhastighetstog er det kanskje de spanske som imponerer aller mest. Og aller best er tilbudet av raske, spanske tog mellom Barcelona, Madrid og Malaga. Når vi har tenkt oss den lange veien fra Oslo S til Malaga med tog er det derfor veldig lett, og naturlig, å velge et spansk AVE-tog på den siste strekningen.

Men også i Spania går det noen (få) langsommere og rimeligere tog. Ett tog vi kan ha glede av på en reise til Malaga, er «Torre del Oro». Dette er et daglig morgentog fra Barcelona til Sevilla i Andalucia, og det har fulgt samme rute i 70 år. Likevel er det ukjent for mange togreisende, og det kommer ikke opp om vi søker på bahn.de. Vi må til Renfes hjemmeside for å finne togtider og kjøpe billett.

«Torre del Oro» går fra Barcelona kl 9.00 og bruker 9 timer 45 minutter til Cordoba, der vi som skal til Malaga må gå av for togbytte. Dette er et enkelt tog uten restaurantvogn, så å ta hele strekningen i ett kan kanskje være i overkant. Men til gjengjeld er det mange fine steder å gå av underveis, med Valencia og Valdepenas som to av de mest kjente.

Langs det meste av ruten er det også andre tog, slik at reisen eventuelt kan deles opp. På den siste strekningen over til Andalucia, fra Alcazar de San Juan til Cordoba, er det imidlertid bare dette daglige toget som går.

For meg står «Torre del Oro» og fine byer langs denne ruten høyt på listen over opplevelser jeg fortsatt har til gode på en reise med tog fra Oslo S til Malaga. Og dette toget er derfor en av mange gode grunner til at i hvert fall ikke jeg «har tid til» å ta flyet til Malaga. Det er for mye uopplevd langs bakken!