To land og to lange togruter hører med blant nyhetene når Interrail 2020 lanseres: Landene er Estland og Latvia, og togrutene går mellom Italia og Frankrike. Nytt av året er også økt rabatt for ungdom.

Si «Interrail» og mange tenker med en gang på lange togferier sørover i Europa midt på sommeren. En Interrail-billett kan også brukes til veldig mye annet.

Nå når Estland er blitt nytt Interrail-land i 2020, vil jeg hente opp igjen noen av de eldste bloggpostene på Togbloggen og slå et slag for dette sjarmerende, lavmælte og historierike landet. I Estland kan vi gå på truger over uendelige myrer og se over til en liten bit av Russland uten å ha visum.

Men først mer om Interrail-nyhetene som lanseres nå ved inngangen til det nye året, og aller først og for ordens skyld litt om Togbloggens forhold til Interrail. Som togblogger har jeg flere ganger reist sørover i Europa på sponsede Interrail-billetter. Jeg har fått billetter fra NSB og senere fra Europarundt.no, som nå er forhandler av Interrail i det norske markedet. Uansett sponsing eller ikke planlegger jeg alltid reisene mine selv, og jeg står alltid fritt til å skrive det jeg selv vil.

Fem nyheter for Interrail 2020

ESTLAND OG LATVIA ER MED
Fra og med 1. januar 2020 dekker Interrail 33 europeiske land, med Estland og Latvia som de siste nykommerne. Alle som reiser med et Interrail Global Pass, kan nå bruke togene til Estonian Railways og Latvian Passenger Train. De to baltiske landene får også sine egne One Country Pass. I 2019 ble Litauen tatt inn i det gode selskap. Så nå er dermed hele Baltikum med i ordningen. (Bloggposten er oppdatert på dette punktet. I første versjon var det fortsatt ikke bekreftet at også Latvia ble med.)

THELLO ER MED
Den neste nyheten er mer midt i løypa for de sommerplanene mange interrailere har: Italienske Thello er nå blitt med i Interrail-samarbeidet. Dette selskapet kjører dagtog mellom Milano og Nice/Marseille og nattog mellom Venezia og Paris. Dermed har interrailere fått to nye, gode tilbud for reisen mellom to populære ferieland. For dagtog på det lange strekket mellom Milano og Marseille vil det ikke være krav om plassreservasjon, selv om det anbefales på grunn av stor trafikk. Interrailere som velger Thellos nattog mellom Nord-Italia og Paris, må ut med 29 euro ekstra for en plass i sovekupé med seks køyer. Den som vil flotte seg med singel kupé og privat dusj/toalett på samme strekning, må betale 125 euro i tillegg til Interrail-billetten.

BILLIGERE FOR UNGDOM
Prislistene står stort sett uendret fra i fjor når Interrail 2020 lanseres, men med ett hyggelig unntak. Rabatten for ungdom under 28 år økes fra 23 til 25 prosent av fullpris.

ENKLERE REGLER FOR NATTOG OG NATTFERGER
I fjor gjaldt det overgangsregler for Interrail-reiser med nattog. Fra og med 2020 er regelen ganske enkelt slik både for nattog og nattferger som inngår i ordningen: Skriv inn avreisedagen i reiseoversikten din! Det er bare den som teller som reisedag selv om reisen med toget eller fergen fortsetter etter midnatt.

BILLIGSTE BILLETT DEKKER 4 REISEDAGER
3-dagersbilletten som ble innført i fjor, er ikke med når Interrail 2020 lanseres. Nå blir i stedet et Interrail Global Pass for 4 reisedager introdusert som det billigste av alternativene.

Nyheten som ikke kom

Så kan vi til slutt notere oss at den kanskje aller viktigste «Interrail-nyheten» for 2020, er den som ikke kom. En stund så det ut til at britiske Rail Delivery Group ville trekke seg fra Interrail-samarbeidet. Det ville i så fall betydd et brutalt «brexit» der Storbritannia ble stengt for interrailere. Men slik ble det altså ikke. Storbritannia er fortsatt med i Interrail 2020. Fortsatt er dette også et av de landene der en Interrail-billett kommer aller best til sin rett fordi det sjelden (nesten aldri) er krav om plassreservasjoner.

Råd nr 1 for Interrail 2020 – skaff deg oversikt over tilbudet

Da Interrail ble innført på begynnelsen av 1970-tallet var dette et tilbud for ungdom under 21 år, og interrailere dro på togloffing og ble borte i ukesvis. Fortsatt er det vel mange som forbinder Interrail med store sekker og lange turer, men i dag er det ikke billettene som begrenser bruken.

I dag kan en senior med trillebag være en interrailer like god som noen annen, og reisetiden kan variere fra fire dager til tre måneder. Alle uansett alder kan reise på Interrail, og billettene kan brukes året rundt. Både ungdom under 28 år og seniorer over 60 får rabatt på billettene. Barn under 12 kan reise gratis sammen med voksne.

Første råd er rett og slett å velge og vrake i alle billettypene som finnes under den store Interrail-paraplyen. Her er en kort oversikt:

  • Interrail Global Pass dekker togreiser i alle landene som er med i ordningen. Disse billettene gjelder enten for et bestemt antall reisedager innenfor en periode (flexi) eller for samtlige dager innenfor en periode (kontinuerlig). Til sammen er det ti varianter av Global Pass.
  • One Country Pass er et eget tilbud for den som vil konsentrere seg om å reise med tog innenfor ett av landene. Disse billettene har ulike priser, avhengig av togtilbudet i hvert enkelt land.
  • For spesielt populære reisemål er det innført egne billetter: Greek Island Pass og Swiss Travel Pass.

Enturs nettside legges det ut en PDF som gir god oversikt over de viktigste Interrail-billettene.

Råd nr 2 for Interrail 2020 – sjekk kravene om plassreservasjoner

Men lønner det seg egentlig å reise på Interrail-billett? Se, det finnes det ikke noe enkelt svar på.

I mange, men ikke alle, europeiske land varierer prisen på en togbillett på samme måte som prisen på en flybillett. Er vi ute i god tid, kan vi kanskje finne rimelige enkeltbilletter på togselskapenes nettsider. Siste-liten-kjøp blir ofte dyrere. Med en Interrail-billett slipper vi å tenke på dette. Da har vi betalt en fast pris for å kunne reise med alle tog.

Som interrailere har vi derfor i utgangspunktet stor frihet. Og som hovedregel vil det være slik at en Interrail-billett lønner seg på lange reiser, og særlig hvis vi vil ta deler av turen på sparket.

Men det finnes en slange i Interrail-paradiset: Plassreservasjoner!

Som hovedregel må vi regne med å kjøpe plassreservasjoner i tillegg til Interrail-billetten til alle høyhastighetstog (med Tyskland som et hyggelig unntak) og til alle nattog. Andre ganger vil vi kanskje ønske å sikre oss en sitteplass, selv om det ikke er obligatorisk.

Prisen? Ofte godt under en hundrelapp, men andre ganger dyrere. På noen av de internasjonale rutene kan en obligatorisk plassreservasjon koste flere hundre kroner. Det er særlig på reiser mellom og i de populære ferielandene Frankrike, Spania og Italia at prisen kan bli høy. På noen av de franske rutene er det dessuten innført kvoter for interrailere.

Og som ikke dette er nok: Plassreservasjoner kan noen ganger være vanskelige å kjøpe online, og vi ender derfor kanskje opp med å kjøpe dem via en forhandler som tar gebyr i tillegg.

Så da er gode råd dyre – eller lønnsomme, ettersom en ser det. Her er noen råd det kan være verd å ta med seg i planleggingen:

En plassreservasjon gjelder per tog. Skal vi reise med de gode høyhastighetstogene, får vi derfor ofte mest igjen for pengene ved å velge lange direkteruter uten togbytte underveis.

Noen ganger vil det være et godt alternativ å velge langsommere reiseruter. Det tar selvfølgelig lengre tid, men ikke bare er det billigere – ofte følger disse togene også vakrere ruter enn høyhastighetstogene. Når vi søker opp togtidene på den gode nettsiden til Deutsche Bahn (eller appen DB Navigator), kan vi velge «Only local transport» for å få alternative reiseruter. I denne søketjenesten får vi også alltid beskjed dersom det er obligatorisk plassreservasjon på et tog.

Husk også at selv om Interrail er et felleseuropeisk prosjekt, er det store variasjoner mellom togtilbudene i landene som er med. Det betyr også at noen land er langt mer Interrail-vennlige enn andre. Land som er regnet som lette å reise rundt i for interrailere, er for eksempel Tyskland, Storbritannia, Irland, Østerrike, Sveits, Belgia, Nederland, Luxembourg, Tsjekkia og Danmark.

Her er noen nettsider som gir god oversikt:

Råd nr 3 for Interrail 2020 – ta dine egne valg!

Det aller, aller beste rådet mener jeg, er at vi alle tar oss tid til å gjøre våre egne valg. Velg en reiserute og en reiseform som du selv har glede av! Det finnes ingen fasit, valgene gjør vi selv.

Enten vi følger strømmen sørover midt på sommeren eller velger reiser utenfor sesong og utenfor allfarvei, er mulighetene uendelig mange for den som reiser med tog.

Og det er nå jeg vil hente opp igjen minnene fra en reise jeg gjorde lenge før Estland ble en del av Interrail-familien. De baltiske landene er nok fortsatt ikke blant de første vi tenker på for en Interrail-tur, men dette er land som ligger nær oss. Vi tar toget til Stockholm og fortsetter over Østersjøen med ferge, så er vi der!

Tallin er i seg selv en by vel verd å besøke, og med Tallin som utgangspunkt er det også lett å reise videre. Jernbanenettet er ikke så velutbygd i Estland, men de togene som går, er moderne og gode.

Her er en bloggpost for den som kan tenke seg å besøke Narva, en særegen by helt øst i Estland og så tett innpå Russland det går an å komme uten å ha visum:

Og så til slutt en bloggpost om å legge ut i det enorme estiske myrlandskapet – på truger! «Bog shoeing» er blitt en turistsuksess i Estland:

Etterord: Da vi prøvde oss ute på myrene i 2015, gikk det fortsatt tog til Tori ved Soomaa nasjonalpark. Akkurat den togruten er dessverre nedlagt nå.

Interrail-forhandlere i Norge

Entur har i tillegg betjente kundesentre på Oslo S og Oslo Lufthavn og på togstasjonene i Stavanger, Bergen og Trondheim. 

Både Entur og Europarundt tar gebyrer for plassreservasjoner.