Hvordan finner vi billige togbilletter? Her er noen av triksene som kan komme godt med når vi skal forsøke selv. Dessuten to gode nyheter: I Tyskland settes prisene ned, og i Spania lanseres nytt «billigtog».

Her om kvelden satte jeg meg til med kredittkortet klart og kartet foran meg. Jeg hadde en reiserute halvveis planlagt:

Tog fra Oslo til Hamburg. Videre med tog til Wien neste dag. Ny overnatting og god tid til å ta et fint strekk gjennom Alpene tredje reisedag – og så «lande» i Ljubljana for en langhelg der. En slags «weekendtur», med andre ord, men utvidet så mye at vi rekker å ta toget både til og fra.

Hva koster det? Er det mulig å finne billige togbilletter til en slik reise sørover i Europa?

Svarene finner vi på tyske Deutsche Bahns nettside, bahn.de. Og det er dette denne bloggposten først og fremst skal handle om – søk og triks på Europas beste søketjeneste for togtider og togbilletter.

Men aller først en liten stopp ved tysk politikk, og helt til slutt en rask visitt i Spania.

Tysk klimapolitikk gir oss billigere togbilletter

På slutten av fjoråret ble det vedtatt en ny klimalov og klimapakke i Tyskland. Som en del av pakken ble moms på togreiser redusert og flyskatten økt. Nå ved inngangen til 2020 har vi fått bekreftet at momsreduksjonen slår ut i 10 prosent billigere billetter til lange togreiser i Tyskland.

Dette er en hyggelig nyhet for alle oss som helst reiser langs bakken. Det kan også gi oss ny motivasjon for å bli bedre kjent med det tyske billettsystemet, som allerede i utgangspunktet er relativt gunstig og har mange rabattmuligheter.

Super Sparpreis, Sparpreis og Flexpreis

Deutsche Bahn selger sine billetter til lange togreiser i tre prisklasser:

  • Super Sparpreis, som er billigst, men ikke gir noen avbestillingsmulighet og må brukes på den avgangen billetten er kjøpt for.
  • Sparpreis, som koster litt mer og som mot et gebyr kan byttes i en «tilgodelapp».
  • Flexpreis, som egentlig betyr fullprisbillett og som gir full frihet til å velge mellom ulike avganger. 

Sparpreis-billettene er spennende å jakte på for den som vil ha billige togbilletter. Avhengig av reiselengde starter prisene så lavt som snaue 200, 300 og 400 kroner på disse billettene.

Det er imidlertid viktig å vite at markedets lover gjelder, tilsvarende det vi er blitt vant til for billige flybilletter. Prisene varierer med etterspørselen. De billigste billettene selges først, og jo nærmere vi kommer avreisedag, desto vanskeligere blir de å finne.

Til og fra Tyskland på Sparpreis

Det store problemet for alle som vil reise lange strekk med tog gjennom Europa, er at hvert land har sine tog- og billettsystemer og at togselskapene så langt har vist liten evne og vilje til å samarbeide. Ved siden av Interrail-billettene, som dekker 33 land, er Deutsche Bahns billetter det nærmeste vi kommer et tilbud som til gode priser og på en enkel måte hjelper oss over landegrensene med tog.

For det er altså slik at tyskerne ikke bare tilbyr Super Sparpreis og Sparpreis i sitt eget land, men også på mange togreiser til og fra Tyskland.

Vi som starter reisen i Norge, må over svenskegrensen før vi kan dra nytte av de tyske billigbillettene, men for reiser fra og med for eksempel Göteborg kan det absolutt være smart å søke etter billetter på bahn.de.

Om det til syvende og sist likevel lønner seg å kjøpe en Interrail-billett, avhenger helt av hva slags reise vi skal ut på. Det vil alltid være lurt å sjekke prisen på en Interrail-billett for de reisedagene vi trenger, og ha det som utgangspunkt. For kortere reiser der vi på forhånd vet hvilke strekk vi vil ta med tog, vil gode Sparpreis-tilbud fort komme best ut.

Min jakt etter billige togbilletter

Og her om kvelden var det altså min tur til å prøve lykken. Jeg var ute i seneste laget da jeg bestilte, drøye to uker før avreise. Noen av de aller billigste alternativene glapp av den grunn. For å få en god reiserute valgte jeg også å kompromisse på pris på noen av strekningene.

Et enkelt søk på bahn.de viser at hele strekket Hamburg-Ljubljana kan kjøpes på én billett til snaue 570 kroner på 2. klasse. God start!

Men enkle søk på bahn.de kan gi de mest merkverdige reiseruter med altfor kort tid til togbytter og ubekvemme overganger kveld og natt. Jeg hadde en jobb å gjøre med å finstille søkene.

Den aller enkleste, men ikke nødvendigvis mest lønnsomme, måten å gjøre det på, er å søke på en kortere reisestrekning. For strekningen Hamburg-Wien dukket det opp et direktetog for snaue 500 kroner på 2. klasse.

Men da fikk jeg en annen reiserute enn den jeg ønsket meg. Jeg ville helst reise ruten som går via Berlin og Praha. Så derfor nytt søk. Og denne gangen åpnet jeg «Change other data» på bahn.de og la inn Praha som «Intermediate stop». I tillegg sørget jeg for å endre «Duration of transfer» til «At least 45 minutes» for å slippe heseblesende togbytter underveis.

Og hva fikk jeg da? Jo, denne muligheten: Hamburg-Wien, med togbytte i Praha, for snaue 400 kroner på 2. klasse.

Om dette er billig, kommer jo an på hva man sammenligner med, men veldig dyrt er det i hvert fall ikke. Det ble slike billetter for oss.

Førsteklasses gjennom Alpene

Selve høydepunktet, bokstavelig talt, på den reisen jeg nettopp har planlagt og kjøpt, er togreisen videre fra Wien til Ljubljana. Da skal vi over Semmeringpasset med alpelandskap utenfor vinduene. Det håper jeg blir en førsteklasses opplevelse som fortjener førsteklasses billetter.

På den strekningen har jeg latt tyske sparebilletter fare, og har i stedet kjøpt denne delen av reisen hos østerrikske ÖBB.

Der fant jeg førsteklassebilletter til langt mer gunstig pris enn det tyskerne kunne by på med samme tog. Ca. 400 kroner per person koster det oss å reise med forhåndsbestilte seter på 1. klasse fra Wien i Østerrike til den slovenske hovedstaden.

Legg inn overnattinger underveis

Jeg er ikke sikker på at jeg har klart å lære meg alle triksene som skal til for å riste ut de aller beste tilbudene fra bahn.de. Men det jeg i hvert fall ser, er at det kan være lønnsomt å velge lange strekk der vi samtidig legger inn tid til en overnatting eller to underveis.

Det ordner vi ved å åpne «Change other data» på bahn.de, velge «Ad intermediate stops» og legge inn den eller de byene vi ønsker å overnatte i. For raske overnattinger velger vi for eksempel 12 eller 14 timers «Stopover». Det er også mulig å bli et sted i inntil 48 timer hvis vi vil ta et ordentlig bybesøk underveis.

Da jeg satt der, med kartet og kredittkortet foran meg, endte jeg opp med en slik billett på en del av hjemreisen:

Fulda (Tyskland)-Kolding (Danmark)-Gøteborg for snaue 600 kroner, med 12 timers «Stopover» i Kolding inkludert.

Billige togbilletter med rabatt på kjøpet

Vil vi i tillegg ta oss bryet med å finne ut av Deutsche Bahns litt intrikate system for rabattkort, kan vi sørge for enda noen avslag i prisen. Dette var det jeg gjorde:

For snaue 200 kroner kjøpte jeg meg et 3 måneders rabattkort. Da måtte jeg aller først være registert som bruker på Deutsche Bahn, men deretter var det mulig å kjøpe kortet, printe ut en foreløpig versjon og huske å ta det med på reisen.

Når jeg deretter skulle kjøpe billettene på bahn.com, var det bare å endre fra «Without BahnCard» til «BahnCard 25», og glad og fornøyd ta imot den prisreduksjonen som da kom. (Men om jeg forventet 25 prosent rabatt på de billigste billettene, ville jeg blitt skuffet. Det er ikke slik det fungerer. Rabatten regnes fra Flexipreis-billetten, men kan kombineres med de billigere Sparpreis-billettene og gir litt utslag, også der.)

Og ja da, jeg regnet på det, og i mitt tilfelle lønnet det seg med rabattkort, men timelønnen for å finne ut av alt dette, ble lav.

For den som reiser mye i Tyskland, kan slike kort sikkert være gull verd. For oss som bare skal innom landet en gang iblant, er det ekstra viktig å vite at kortene (selv de som bare kjøpes for 3 måneder), automatisk går over til årsabonnement dersom de ikke avbestilles senest 6 uker før utløp. Så i mitt tilfelle var dette lurt: Jeg avbestilte kortet igjen samme dag som jeg kjøpte det!

Superbillig superraskt spansk tog

Og nå håper jeg jo da, at avreisedagen kommer og at reisen blir noe av, nå som den er kjøpt, betalt og ikke kan avbestilles.

Men egentlig var det til Spania vi hadde tenkt oss. Det er gjerne dit vi ønsker oss på denne tiden av året, men denne gangen ga vi opp. Den langvarige franske togstreiken har gjort det vanskelig å planlegge for en togreise Oslo-Malaga i vinter.

Desto bedre passer det å runde av denne bloggposten med noe så sjelden som en nyhet om billige spanske togbilletter!

Spania er ellers kjent for raske, gode og relativt dyre tog. Men nå i januar 2020 lanseres Avlo, et nytt merkenavn og helt nytt tilbud fra spanske Renfe. I første omgang skal det gå Avlo-tog mellom Barcelona og Madrid, og oppstart er satt til 6. april. Prisene? Fra ca. 50 kroner for billetter som kjøpes nå i den første tilbudsperioden, og deretter fra ca. 100 til 600 kroner.

Men billige billetter kommer med «en pris». Billige tog har, akkurat som billige fly, strenge regler for tillatt bagasje og påslag for den som vil ta med seg mer. Slik blir det også på de spanske Avlo-togene.

I Frankrike er det allerede et tilsvarende togtilbud, kjent under merkenavnet Ouigo. Billetter til disse franske billigtogene er det foreløpig ikke mulig å kjøpe med norske kredittkort. Så derfor har jeg ringt spanske Renfe og spurt om deres policy. En høflig spanjol kunne forsikre at spanske billigtog kan kjøpes online med alle kredittkort. Også norske. Vi får håpe han har rett.

Og uansett gleder vi oss over at det nå er ting på gang med europeiske togbilletter!

Nyttige lenker for billige togbilletter i Tyskland og Spania
Flere tips om billige togbilletter i Tyskland

Vil vi reise mer rundt med tog i en av de tyske delstatene? Da bør vi absolutt ta oss tid til å sjekke de ulike tilbudene av regionale dagskort. Også der har tyskerne noen svært gode tilbud! Les mer om tyske dagskort.

Ganske suverene er tyskerne også når det kommer til familierabatter: Barn opp til 14 år reiser gratis sammen med foreldre eller besteforeldre i Tyskland. Les mer om barn på tyske tog.