I 2015 startet jeg en blogg. Det viktigste å si om Togbloggen etter ti år er at den er blitt del av et engasjement som er mye større og stort nok til at ting skjer. Hurra for ferie med tog! Og hurra for alle som tar toget!
I 2025 er togferie en snakkis i Norge.
Togferie-gruppa på Facebook vokser som grønt gress i sol og regn.
Fortsatt venter vi på Københavntoget fra Oslo S, men nå er endelig noe på gang.
Norske Vy har gått langt i å love at de sammen med danske DSB vil sette opp en direkteforbindelse Oslo-København. DSB satser samtidig videre helt til Berlin og Praha.
Tog for fly ble blogg
I 2015 het Vy fortsatt NSB, og togferie var ikke noe så mange snakket om.
Selv hadde jeg reiselyst og skrivekløe, ville ha en hobby og visste at jeg hadde flydd for mye.
Ferie med tog visste jeg ikke all verdens mye om, men litt – og nok til å vite at reisegleden er størst langs bakken. Derfor startet jeg Togbloggen.
Tidsreise + Ti på topp
Vil du nå bli med på en tidsreise? Her får du opp- og nedturer slik jeg husker dem fra ti år som togblogger.
Blåser du i bloggerens historie, men kan tenke deg noen reisetips fra arkivet? Scroll kjapt!
Helt til slutt har jeg plukket frem ti på topp reiseruter til en ønskereprise.
DISCLAIMER: Vy er annonsør på Togbloggen, men denne teksten er som alt annet på Togbloggen skrevet redaksjonelt og ikke i samarbeid med en annonsør.
The missing link til kontinentet
Én rød tråd har fulgt Togbloggen gjennom alle år: Utenlandsforbindelsen vi ikke har hatt.
Absolutt ingenting har frustrert meg mer enn å høre høyst oppegående folk fortelle at de ikke klarer å finne togbilletter fra Oslo til København.
Og jeg har hørt det mange ganger.
Folk som ikke har klart å komme seg til København med tog, har heller ikke sett noen reisevei videre langs skinnene til kontinentet.
Eller for å sitere fra en rapport Opinion utarbeidet for Jernbanedirektoratet i 2020: «Per nå er dette et tilbud som oppleves nesten ikke-eksisterende.»
Mellomspillet
Nå skjer det endelige noe, og en vakker sommerdag i 2025 var det tilløp til nye tider på Oslo S.
Vys første direktetog til Malmö ble sendt av sted med togferie-entusiaster om bord og Jernbanens musikkorps på perrongen.
Det ble en suksess, og «Sommertoget 2025» skal leve videre som «helgetog» til Malmö neste år.
Fortsatt er det ett togbytte mellom Oslo og København og to til Hamburg. De norske togene som er ledige for disse langturene til Malmö, er dessuten de samme som går i pendlertrafikk her hjemme. Det er nøkternt, til internasjonal langtrafikk å være.
Retningen ble like fullt satt, og den pekte mot København og kontinentet.
Københavntoget
Jernbanens musikkorps bør stille med pauker og trompeter og med blankpussede basuner den dagen det første Københavntoget står oppstilt på Oslo S!
Da skal vi glemme hvor lenge vi har ventet, og bare feire at vi endelig får en god og klimavennlig reisevei til Danmark som mange vil glede seg over.
Og som alle enkelt og greit kan ta.
Norsk-dansk plan
Når vi faktisk får se Københavntoget på Oslo S, vet vi i skrivende stund fortsatt ikke.
Det vi vet, er at noen jobber for å få det dit.
– Vi i Vy ser frem mot videre samarbeid med DSB om å realisere direkteruter med egne fjerntog Oslo-Göteborg-København, sa Vys Ludvig Hambro til nyhetsnettstedet Tog24.no i sommer.
I intervju med NRK.no har han gått enda lenger i å fastslå at «det kommer tog til København, som vi og DSB planlegger sammen».
Svenske kandidater
Samtidig har svenske SJ vist interesse for Oslo-København. En tredje kandidat er Snälltåget – kjent for sine restaurantvogner Krogen og veletablert i Sverige med ruter både i og til og fra landet.
Skulle det skje at det blir konkurranse på skinnene sørover, er det opp til hver og en av oss å velge det tilbudet vi liker best.
Mitt råd er uansett å droppe Flytoget og ta et ordentlig tog til København.
17. mai 2021 og tog i Europa
Av stort og smått som er publisert på Togbloggen gjennom årene, er dette en av de mest aparte bloggpostene:
Våren 2021 var det fortsatt pandemi, og nasjonaldagen vår ble feiret med sosial distanse. Selv satt jeg hjemme med bunaden i skapet og brukte dagen til å følge en videokonferanse fra Tyskland.
Underveis ropte jeg «hurra!» mer enn en gang, og noen dager etter la jeg ut bloggposten om TEE 2.0, et europeisk initiativ for flere lange og grensekryssende togforbindelser med god standard.
Signert i stillhet
På konferansen ble en intensjonsavtale høytidelig signert av en lang rekke europeiske samferdselsministre. En av dem var vår daværende norske, Knut Arild Hareide.
Statsråden kan imidlertid ikke ha vært særlig sterk i sin tro. Ingen norsk pressemelding ble sendt ut, og her hjemme var det på den tiden generelt lite snakk om internasjonale togruter.
Nå derimot kan vi se flere nye og lange ruter på kartet.
Oslo-Praha med ett togbytte
Danske DSB satser ikke bare nordover til Oslo sammen med Vy. I samarbeid med tyske DB og tsjekkiske ČD setter danskene opp en ny direkterute fra København via Hamburg, Berlin og Dresden til Praha.
Den forbindelsen har ifølge DSBs hjemmeside forventet oppstart i mai neste år, og er det første av ti pilotprosjekter som med støtte fra EU skal fremme «attraktive, bæredyktige mobilitetsløsninger» i Europa.
Her loves vi en «førsteklasses rejseoplevelse» i moderne tog med tilbud om både liggestoler og restaurantvogn.
Plutselig kan altså Praha være bare ett togbytte fra Oslo S!
Intensjonene fra 17. mai 2021 begynner å ta form som virkelighet, med eller uten merkelappen «TEE 2.0».
Kundenes stigende interesse
Hvorfor får vi dette nå etter et par tiår uten?
Først og fremst fordi mange nok allerede «har stemt med føttene».
Like banalt enkelt kan det forklares at de gode, internasjonale togtilbudene tørket ut på starten av dette årtusenet. Det skjedde fordi «alle» valgte flyet da luftfartens lavprisselskaper tok av.
Både togselskap og politikere skal definitivt ha sin del av æren for at internasjonale togreiser igjen settes på kartet.
Jeg vil bare minne om at politikk, folkelig engasjement og marked henger tett i hop.
Største takken bør derfor gå til alle som har valgt toget og skapt den trenden som nå omtales som «kundenes stigende interesse».
Tog og klima
Om ikke for alle, så i hvert fall for de aller fleste av oss, er klimahensyn en av grunnene til å reise med tog.
«Jeg tror sterkt på at både vi selv og miljøet har mye å vinne på at flere av oss litt oftere velger toget,» skrev jeg sensommeren 2015.
Med stikkordene klima og reiseglede ble Togbloggen lansert, og jeg hadde skaffet meg en ny hobby til erstatning for strikking og alt annet jeg ikke driver med.
Oh, the irony!
Sommeren 2025 har jeg lest min egen blogg baklengs og fått en påminnelse om at de første tekstene handler om en fantastisk fin ferie med tog. På New Zealand.
Av alle bloggposter på en norsk blogg om klimavennlig reiseglede må dette sies å være den mest malplasserte:
Reisedagen står seg riktignok som en av de aller beste. Som fraspark for en blogg som nå har mottoet #flymindre #opplevmer, er den vanskeligere å forsvare.
Barn av min tid
Enklest ville det vært å forbigå denne visitten hos våre antipoder i stillhet. Historien er likevel som den er. For ti år siden kom jeg bokstavelig talt rett fra flyet.
Jeg var 53 år den gangen og barn av min tid. Flyvanene satt i kroppen.
I 2015 var det heller ingen stigende interesse for togreiser og togferie å surfe på her hjemme.
Den første tiden kunne jeg derfor hekle i vei med mitt i fred og ro.
Knapt noen brydde seg.
Togbilletter, råd og tips
Til alle som ikke har prøvd selv, kan jeg fortelle at det å starte en togblogg er oppdragende. Eller forpliktende, om du vil. Jeg lærte meg i hvert fall til å ta tog mer og mer og fly mindre og mindre.
Togtidene fant jeg ved å søke på Deutsche Bahn. Med nettsiden seat61.com som fast oppslagsverk fant jeg til slutt også alltid ut av billettkjøpene.
Det var et lærerikt strev.
Togbloggens første lille hit
En forsommerdag i 2016 da det ellers var rolig på frilanserkontoret mitt, satte jeg meg ned for å samle lærdommen i en bloggpost.
Den nå godt foreldede «Slik kjøper du togbilletter til reisen i Europa» skulle vise seg å bli Togbloggens første lille hit på Google.
Plutselig skjønte jeg litt mer om hva folk der ute søkte etter.
Menneskemøtene
«Folk der ute» var den første tiden bare klikk og statistikk. Heldigvis har jeg underveis møtt mange av dere, og i dag har jeg uendelig mange mennesker med navn og ansikt å tenke på.
Noen har jeg fra tilfeldige møter på tog eller perrong. Andre er blitt nettverk og gode venner gjennom felles engasjement.
Hvor var alle de norske?
Forunderlig lenge kjente jeg likevel få togferiefolk her hjemme.
Våren 2018 ble jeg invitert av danske togvenner til demonstrasjon for «Nattog till kontinenten – nu!» på Nørreport stasjon i København.
I desember samme år arrangerte svenske Vagabond sin første «Tågresedag» på Stockholm Central. Jeg tok toget tur-retur og kjente fortsatt flere svenske og danske togferie-entusiaster enn norske.
Togferie på Facebook
Mye har skjedd siden, og nå i 2025 er det ingen tvil om hvor kraftsenteret er.
Den norske Togferie-gruppa på Facebook har i skrivende stund over 79 000 medlemmer. Ikke bare er det internetts vennligste og mest hjelpsomme forum, det har også kraften i seg til å skape endring.
Jeg tror ingen behøver være i tvil om at det godt synlige engasjementet i Togferie-gruppa motiverer og bidrar til at nye ruter nå settes opp fra Oslo S.
Alt er blitt morsommere
Drevne togentusiaster, nyfikne nybegynnere, togselskaper, politikere, jernbanebyråkrater, journalister og bloggere har fått et aktivt fellesskap å forholde seg til.
Det deles og diskuteres. Togferie-gruppa viser bredde og setter dagsorden.
Alt som har med togferie å gjøre, er blitt morsommere etter at den kom i sving. Definitivt også det å være norsk togblogger.
Tågsemester på Facebook
Så får vi bare leve, og leve godt med, at inspirasjonen kommer fra et naboland.
Den svenske Tågsemester-gruppa hadde allerede 90 000 medlemmer da den norske ble startet våren 2019. Nå har den passert en kvart million medlemmer.
Den får og tar da også sin del av æren for at svenskene for lengst har fått nattogforbindelser til Hamburg og Berlin – og i høysesong helt til Alpene.
Ting skjer når engasjement samles og blir synlig.
Klimabrølene
Husker du Greta Thunbergs skolestreiker for klima? Selvfølgelig gjør du det, men jeg husker dem på min spesielle måte.
Høsten 2018 så jeg plutselig at den faste siden «Tog og klima» lå inne blant de ti mest leste på bloggen.
Det hadde aldri skjedd før. Samtidig fikk Togbloggen en pågang av lesere som jeg heller aldri hadde sett maken til.
Flere måneder før skolestreiker og klimabrøl kom til gatene rundt meg, visste jeg derfor at noe var på gang.
«Togferie er trendy»
Da vi bikket over i 2019, tok det helt av.
Plutselig ble togferie erklært som tidsriktig og trendy. Og der satt jeg med en togblogg på nett og var den eneste mediene klarte å søke seg frem til når de trengte et ansikt og en stemme til fenomenet.
Da jeg stillferdig startet en blogg i 2015, var det ikke «God morgen, Norge!» eller andre studioer jeg siktet meg inn mot. Hadde jeg ant, ville det kanskje blitt strikking likevel.
Når det ble som det ble, var det selvfølgelig et fantastisk oppsving. Med skrekkblandet fryd var jeg i noen hektiske måneder Togbloggeren mer eller mindre på heltid.
Tålmodighetsprøven
Desto mer dørgende stille ble det i mars 2020. Pandemien satte en foreløpig stopper for mangt og mye, og for meg for det aller meste.
Men da hadde vi i mellomtiden fått Togferie-gruppa på Facebook.
Kristian Skjellum Aas er allestedsværende hjelpsom i stort og smått og godt kjent som gruppas administrator og ansikt utad i dag.
Vi som puslet der inne fra hver vår PC under pandemien, husker samtidig at han også bestod den store tålmodighetsprøven med glans.
Faktisk hadde vi det ganske hyggelig, selv da det var en gruppe for folk som ikke reiste på togferie, men bare drømte om å kunne gjøre det igjen.
Kart, reisevaner …
Hvis noen skulle spørre hva jeg har fått igjen for ti år og grovt regnet «tusenvis av timer» som togblogger, vil et av svarene også være dette:
Kartet er blitt levende.
Allerede som barn elsket jeg kart, men som voksen på flyferie fartet jeg lenge uten. Avstand bestod av timer og minutter. Europa var bare et skiftende skydekke på flyturene sørover.
Når vi reiser med tog, blir avstandene på kartet til landskap vi kjenner fra togvinduet.
De små prikkene blir til steder med navn og identitet. Har vi gått av på en jernbanestasjon underveis, har vi vært midt i en dønn ekte hverdag.
Fortsatt kan jeg la meg besnære av tanken på å fyke rett til et sted på raskeste måte. Nå vet jeg samtidig så mye om hva jeg går glipp av underveis, at jeg helst lar være.
… og reiseruter
Jeg har lært meg å lage reiseruter som ikke bare skal ende et sted, men ha opplevelser i seg fra start til slutt.
Fordi jeg har en blogg, har jeg et sted å dele reiserutene mine. Etter ti år som blogger vet jeg dessuten at helt konkrete reiseruter med tog er noe av det mange søker etter.
Det er selvfølgelig en fin nisje å ha.
Vil jeg helst ha den alene? Absolutt ikke. Aller best ville det vært om langt større aktører kom kraftfullt på banen med promotering av gode reiseruter med tog i vårt eget land, i Norden – og resten av Europa.
Jernbanens dilemma
Med et hederlig unntak for Interrail har jernbanen hittil gjort lite for å fremme togferie som alternativ til alle flyferiene som markedsføres overalt og i alle kanaler.
Den lange, frie lofferturen over flere uker som Interrail egner seg aller best for, svarer godt på noen feriedrømmer, men ikke alle. Togferien må ikke alltid være så lang. Oftere enn de fleste aner, er det dessuten rimelige togbilletter å finne.
Problemet for oss er at tilbudene markedsføres stykkevis og delt.
Jernbanens dilemma ligner på fangens i spillteorien. Hvert togselskap handler ut fra rasjonell egeninteresse, men går glipp av kunder de kunne fått gjennom mer samarbeid.
Skinne for skinne fra Oslo S
Det jeg derfor tror mer på enn noe annet, er lange direkteruter som ett eller flere togselskap har eierskap til og genuin interesse av å markedsføre.
Vy har for lengst plassert Göteborg på kartet for oss, og fra og med i sommer også Malmö.
Blir Vys videre planer en realitet, vil selskapets markedsavdeling gire om for å få nordmenn interessert i København som reisemål med tog.
Vys samarbeid med danske DSB og danskenes samarbeid med tyske DB og tsjekkiske ČD gir samtidig håp om at de sammen vil peke oss helt til Berlin og Praha.
Ti år etter at jeg startet en liten blogg, har jeg derfor trua!
I tiden som kommer, kan det bli lettere for folk å finne frem, skinne for skinne, fra Oslo S.
Mine favorittreiser
Har du besøkt Togbloggens førsteside og lurt på hvor toppbildet er fra?
Jeg tok dette bildet fra den nå velkjente turstien Caminito del Rey nord for Málaga. Her rusler regionale tog fortsatt på gammel linje gjennom det fantastiske landskapet i Garganta del Chorro.
I vår familie har vi et helt spesielt forhold til disse fjellene.
Første gang vi var der, gikk vi faktisk – og selvfølgelig fullstendig utilrådelig – inn i canyonen gjennom tunneler og på samme skinner og broer som toget.
Fra dypet av bloggen henter jeg opp denne bloggposten som den nysgjerrige kan lese:
Spania
I det samme massivet nord for Málaga skjærer den nye høyhastighetslinjen seg tvers gjennom hele fjellet i én lang, rett tunnel.
Uten at jeg har tall og telling vil jeg tro at Madrid-Málaga må være en av strekningene jeg selv har reist flest ganger med tog.
På bloggen har det da også samlet seg både smått og stort om reiser i og til og fra Spania. To av de mest leste er disse:
En merkbar senskade av å starte en togblogg er likevel at jeg er blitt mer og mer utro mot mitt opprinnelige ferieland i sør.
Jeg har oppdaget så mange andre.
Togbloggens ti på topp
Spania må derfor ha meg unnskyldt, men det finnes så mange steder, byer og land på kartet! Noen av dem til og med snublende nær oss.
Hvis noen nå skulle spørre meg om hvilke ti reiser jeg aller helst vil ta om igjen, kunne listen for eksempel se slik ut:
- Togferie i Finland – med snasne tog mellom tusen sjøer
- Togferie i Polen – om 50 mil strand, en norsk konge og Żabka
- Til Syden med tog – vi valgte Marseille
- ABC for enkel reise med tog til Italia og matbyen Bologna
- Reise i restaurantvogn til Ljubljana
- Nordens tøffeste togtur går til Narvik
- Helgetur i Norge – Egersund er akkurat passe stor
- Kort togferie fra Oslo – Mjøsa rundt
- Sveriges vakreste togreise – Nordens mest sjarmerende?
- Helgetur til Stockholm
Med ny direkterute fra Oslo S kan neste favorittreise dessuten fort komme til å bli den som ender opp med et ekte smørrebrød i København.
«Start med Togbloggen!»
Drøyt halvparten av alle som leser Togbloggen, kommer hit gjennom Google-søk. Mer enn 25 prosent kjenner bloggen fra før og går direkte, og 15 prosent finner bloggpostene takket være delinger på Facebook. De andre kommer via diverse nettsider og tjenester, og blant dem også ulike KI-tjenester.
Som bursdagsgave til meg selv tar jeg med litt velvalgt kunstig intelligens fra Chatgpt:
«For konkrete ruter og tips: Start med Togbloggen — den er aktuell, detaljert og inspirerende.»
Togbloggen ble bok
Helt til slutt hører det også med å minne om at Togbloggen i 2022 ble bok. Der er det en hel startpakke med praktiske råd og tips og et utvalg av reisene jeg selv har tatt.
Her noen linjer fra innledningsdelen der jeg starter med magien på Oslo S:
«Gjennom glassveggen i sentralhallen er det utsikt til jernbanespor, og tenker vi etter, er det helt umulig å si hvor de stopper. Jernet er lagt i en magisk bane som binder Oslo sammen ikke bare med Mysen eller Moss, men også med München, Milano og Malaga.»
ANNONSELENKE: Ferie med tog – Reiseglede langs skinnene (Cappelen Damm, 2022)
-
- I 2015 startet jeg en blogg, Togbloggen. Ingenting har jeg i disse årene ventet mer på enn at et Københavntog skal stilles opp på Oslo S. (Foto: Helene Moe Slinning)
-
- I boken min, Ferie med tog – Reiseglede langs bakken, har jeg skrevet om magien på Oslo S: «Jernet er lagt i en magisk bane som binder Oslo sammen ikke bare med Mysen eller Moss, men også med München, Milano og Malaga.» (Foto: Helene Moe Slinning)
-
- Tenk den dagen vi får et direktetog fra Oslo til København. Da skal vi glemme hvor lenge vi har ventet og bare feire! (Foto: Nick Karvounis on Unsplash)
-
- Dette er et kart jeg laget på Google maps for å illustrere noen av de nye rutene europeiske samferdselsministre så for seg da de undertegnet intensjonsavtalen om TEE 2.0. 17. mai 2021. Akkurat slik vil kartet ikke bli i virkeligheten, men nå kommer det i hvert fall nye lange ruter og noen av dem med støtte fra EU.
-
- Om ikke for alle, så i hvert fall for de aller fleste av oss, er klimahensyn en av grunnene til å reise med tog. Mitt motto er blitt #flymindre #opplevmer!
-
- Ironisk nok er likevel de aller første bloggpostene på Togbloggen fra en fantastisk fin ferie – på New Zealand. Vår reisedag fra Picton til Christchurch står seg som en ultimat togdag, men er vanskeligere å forsvare som fraspark for en norsk blogg om klimavennlig reiseglede.
-
- Første gang jeg skrev om hvordan vi kan finne togbilletter til en reise i Europa, skjønte jeg mer om hva folk der ute søker etter. Det ble Togbloggens første lille hit på Google.
-
- Om det er ett ikonisk motiv så godt som alle togferiefolk kjenner, så er det dette fra Hamburg Hauptbahnhof.
-
- Klimabevisstheten var på topp i 2019, og togferie var tidsriktig og populært som aldri før. I bloggposten har jeg brukt dette bildet fra Sør-Frankrike for å illustrere «trendy togferie».
-
- Etter ti år som blogger vet jeg at helt konkrete reiseruter med tog er noe mange søker etter. Jeg deler mine reiseruter på Togbloggen, men skulle ønske at jernbanen selv gjorde mer for å hjelpe oss til å finne frem – skinne for skinne.
-
- Har du besøkt Togbloggens førsteside, har du sett dette bildet før. Har du lest denne bloggposten, vet du nå også hvor det er tatt – i Garganta del Chorro nord for Málaga.