Ville flere reise med tog til Italia hvis de visste hvor gode togene er, hvor fin turen over Alpene er og hvor enkelt og billig det kan være? Bli med til matbyen Bologna på tyske billigbilletter fra Kiel!

Bare Italia er Italia, og blant italienske byer er det mange å velge mellom. Vi valgte Bologna, en mektig by i middelalderen og i dag ikke minst kjent som landets mathovedstad.

Riktignok «jukset» vi med ferge fra Oslo til Kiel, men derfra gikk reisen med tog til Italia. Enkelt å planlegge, gnistrende vakkert over Alpene – og togbillettene vi fant, var overraskende rimelige.

En svært komfortabel reise var det, dessuten.

Fly mindre – opplev mer!

Togbloggens lille misjon her i verden er å vise at vi ikke behøver fly hver gang vi vil ut av hverdagen for å oppleve noe annet. Denne bloggposten skriver jeg til deg som drømmer om å besøke Italia, men som fortsatt tror du må fly for å komme deg dit.

Inspirert av min egen lille feriereise i november 2023, kommer jeg til å skrive begeistret om matbyen Bologna. Men Bologna er også et av Nord-Italias viktigste jernbaneknutepunkter og derfor et umerket utgangspunkt for å reise videre med tog.

Stedene vi kommer til, er de samme uansett hvordan vi har reist for å komme dit. Reiser vi med tog til Italia, får vi med oss opplevelser av land og landskap underveis som ingen flybillett kan gi oss.

ABC for en togreise til Italia

La oss starte med Oslo som utgangspunkt og Bologna som reisemål. Her er en enkel ABC for denne reisen med tog til Italia:

A_OSLO-HAMBURG/KIEL
Stadig flere reiser med tog hele veien fra Norge til kontinentet. Da går togreisen fra Oslo via Göteborg og København til Hamburg. Hele strekningen kan tas på en lang reisedag.

For å få en enklere start velger jeg her et annet alternativ: ColorLine til Kiel. Med tanke på CO2-utslippene våre er dette et kompromiss med bismak. Spesielt billig er det heller ikke, men reisen er behagelig – og ukomplisert å finne ut av. Fergene går fra Hjortneskaia kl. 14 hver dag, ankomst Kiel kl. 10 neste dag.

B_KIEL-MÜNCHEN
Allerede på vei ut av fergen i Kiel ser vi over til jernbanestasjonen. Det er bare 400 meter å gå. Kiel Hauptbahnhof er dessuten en liten jernbanestasjon der togene står rolig oppstilt og venter før avgang. Fra Kiel går det gode ICE-tog direkte til München. Reisen tar i overkant av 9 timer. 

Bestill overnatting i nærheten av München Hauptbahnhof – lettest å finne på Booking.com.

C_MÜNCHEN-BOLOGNA
Hver dag går det to direktetog fra München til Bologna. For å få hele denne fine turen over Brennerpasset og Alpene i dagslys, bør vi reise kl. 9.34.
München Hauptbahnhof er for tiden under full renovering, og av samme grunn er dette nå en usedvanlig usjarmerende jernbanestasjon. Men den er enkel å finne frem på, og Euro-City-toget til Italia stiller opp i god tid før avreise. Togturen tar snaue 7 timer.

Med avreise fra Oslo kl. 14 (oppmøte senest kl. 13), er vi med andre ord fremme i Bologna godt og vel to døgn senere.

Første klasse og SuperSparpreis

Det går raskere med fly, sier du? Ja visst, 2 timer og 40 minutter i lufta. Men med alt plunder og heft til, fra og på flyplasser, tar det i praksis en reisedag. Og du skal være spesielt skrudd sammen for å ha særlig mye glede av den dagen.

Med ferge, tog og en overnatting underveis på bakken kan du – tro meg – ha glede av hele reisen.

Når reiste du dessuten sist med førsteklasses komfort på et fly i Europa? Med tog til Italia kan du ta reisegleden tilbake og unne deg selv det beste.

Vi kjøpte vår togreise fra Kiel via München til Bologna fra Deutsche Bahn, hadde alle togbillettene på én app og betalte 62 euro per person for å sitte i gode seter på 1. klasse gjennom hele Tyskland, over østerrikske alper og inn i Italia.

Den prisen var vi mer enn godt fornøyde med. Men når jeg søker opp samme reise tre måneder frem i tid nå, ser jeg at det er mulig å finne togbillettene til enda lavere superpriser hos Deutsche Bahn.

Se faktabokser til slutt i bloggposten med forslag til fullstendig reiserute og tips om billettkjøpene.

To døgn med reiseopplevelser

Det vanskeligste med å være togblogger er at det er så mye å fortelle om. Bloggere som reiser med fly, slipper unna med mindre enn halvparten. De har sjelden eller aldri noe å fortelle fra transportetappene sine.

For mannen min og meg på reise med tog til Italia begynte opplevelsene så smått å trille inn allerede i Kiel. Vi plasserte bagasjen i oppbevaringsbokser på stasjonen og tok lunsj på hyggelige Lüneburg (gegründet 1881) i Kiel Altstadt.

Senere samme ettermiddag snappet vi hjem til venner og familie fra «kveldens lesekrok». Der satt vi tilbakelent i gode seter med bok i fanget og hadde Tyskland, by for by, utenfor vinduene – Hamburg, Berlin, Bitterfeld, Halle, Erfurt, Bamberg og Nürnberg før München.

Det aller hyggeligste minnet fra denne første reisedagen på skinner er likevel et besøk i ICE-togets bistrovogn. På tyske tog servers maten varm på ordentlige tallerkener, og ølet kommer i høye glass.

En tysk medreisende tødde opp og delte velvillig av sin kunnskap om de ulike sortene på Deutsche Bahns ølmeny.

Over Brennerpasset i Alpene

Fortsatt hadde vi det aller beste foran oss da vi våknet etter en hotellnatt i München og gjorde oss klare for siste strekk sørover til Bologna. Det er og blir turen gjennom Alpene som virkelig gjør det til et eventyr å reise med tog til Italia.

Bare smak på noen av stasjonsnavnene langs denne reiseruta: Kufstein, Innsbruck, Brennero, Bolzano og Verona.

Med en og annen tunnel som unntak er det fotomotiver utenfor vinduene i syv sammenhengende timer. Alpeklisjé på alpeklisjé, om du vil, men så vakkert som bare Alpene kan være.

På det høyeste er vi ca. 1370 moh. i Brennerpasset – før de østerrikske alpene blir til Dolomittene, landskapet åpner seg rundt jernbanesporene, alt blir grønnere og de første italienske vinrankene viser seg.

Bare sett deg til rette i gode seter på Euro-City-toget og la det hele skje – eller heng som meg ved et vindu og prøv å samle noen av inntrykkene i et nytt album.

Tørrskodd gjennom regnet

På toget til Italia hadde vi følge med to svenske damer og en reisevant, liten hund. De tenkte seg videre sørover til varme dager på Sicilia. Selv hadde vi også sett på hele italiakartet før vi for vår del bestemte oss for Bologna.

Med respekt for at november er november, resonerte vi slik: En storby verdenskjent for sine mattradisjoner kan være verd å besøke i all slags vær. Og skulle det virkelig hølje ned, er det en fordel å være i den byen i hele verden som har lagt flest av sine fortau under tak.

Vi kom til Bologna en kveld med heftige regnbyger.

Paraplyen var i bruk for første og siste gang under turen, men bare i lyskryss og over torg. Ellers gikk vi tørrskodd i den ene søylegangen etter den andre. Det skal være ca. 40 km av dem.

En by å bli i – eller reise videre fra

For den som reiser med tog, dukker Bologna lett opp som reisemål fordi dette er så langt sør vi kommer når vi reiser fra Tyskland med et direktegående dagtog til Italia.

Samtidig er det lett å reise videre med tog fra Bologna Centrale. Kystbyen Rimini kan nås på under en time, og turistmagneten Firenze er bare 37 minutter unna med italienske høyhastighetstog.

Svogerforskning basert på egen Facebook-feed tyder likevel på at stadig flere – enten de reiser med fly eller tog til Italia – velger Bologna som ferieby.

Selv tok vi byen som base i fem netter, og vi hadde når sant skal sies, en enkel tilnærming. Vi ville se og smake på italiensk tradisjonsmat der den kommer fra. Rusle rundt. Ha tid til å la oss overraske, men ikke stresse med å se alt.

Regionens andre velkjente matbyer ligger dessuten som perler langs samme jernbanespor: Modena, Reggio Emilia og Parma. Vi kunne, om vi ville, bokstavelig talt toge rundt i matfatet.

Italias minst pene torg

Noe av alt vi fikk med oss – og ikke minst alt vi ikke rakk – trenger vi en god guidebok for å få oversikt over. Jeg hadde stor nytte av min «Northern Italy Emilia-Romagna including Bologna» fra Bradt, og var glad jeg hadde lest i den før første møte med Bolognas hjerte og samlingspunkt, Piazza Maggiore.

Det minst pene torget i Italia, ifølge Bradts reiseskribenter.

Men se hva de legger til: «… it’s like a cultured old woman in galoshes and a tatty brown coat from the charity shop, with hair that hasn’t been brushed for centuries. But the Bolognese don’t care. She’s friendly, familiar and they love her to pieces.»

Vi kunne høre summingen fra plassen og smågatene rundt når vi nærmet oss. Og kveldene der var magiske.

Middelalderens Manhattan

Dagens Bologna er en velstående storby, men som middelalderby var den en av Europas aller største. Den påberoper seg dessuten å ha Europas – og verdens – eldste universitet, og er også i dag en høyst levende universitetsby.

I en by med slik historie blir det nødvendigvis mange og mektige severdigheter. De mest selsomme blant dem er to sentralt plasserte standhaftige tårn som står igjen som minne om de over hundre byen en gang hadde. Begge er skjeve, og det ene av dem minst like mye som det langt mer kjente i Pisa.

Inne i Bolognas imponerende middelaldermuseum kan vi se en modell av byen slik den en gang var, som en tidlig Manhatten der «skyskraperne» stod tett.

En gjenglemt sekk og pur matlykke

Ingen guidebok vil noen gang råde oss til å glemme igjen en sekk på et tilfeldig valgt spisested. Det var noe vi fant på å gjøre helt av oss selv.

Neste dag ble vi tatt imot som gamle kjente hos Rimessa Bistrot i Via Marsala. Sekken hadde i mellomtiden vært i de beste hender, og de samme ryddet plass til oss – midt i travleste søndagslunsjtid.

Slik havnet vi på bord ved siden av langt mer etablerte stamgjester i en bitte liten restaurant der en myndig kokke styrte grytene med åpen dør til kjøkkenet.

Hadde vi vært fornøyde med våre ragù bolognese og tortellini i kjøttkraft dagen før, var vi som i himmelen da dagens spesialrett ble servert. Tagliatelle med nyrevet trøffel.

Avrundet med rause glass limoncello spandert av huset og en fin samtale med våre sidemenn – far og sønn i søndagsklær, den eldste av dem godt over 90 år – ble det dermed tilfeldighetene som styrte oss til det kanskje aller beste minnet vi har med oss hjem fra Bologna.

Gammel ost, kjempegammel balsamico

Med oss hjem har vi også vellagret parmesan kjøpt hos Ceccarelli Amedeo Gastronomia, en av butikkene i det gamle markedsområdet Quadrilatero. Nå lukter det hundre måneder gammel ost i kjøleskapet her hjemme.

Og beleilig nok brukte vi opp den siste slanten fra en plastflaske med «balsamico» før vi dro. Den er nå erstattet med dyrebare dråper fra Giuseppe Giusti i Modena, laget av innkokt druemost og lagret på gamle fat av eik og andre treslag i godt og vel 20 år.

Det var selvfølgelig en slags elegant turistfelle vi gikk i da vi meldte oss på til gratis omvisning hos balsamico-produsenten som hevder å være den eldste av de eldste, med historie tilbake til 1605.

Men styrt av den avtalen fikk vi en riktig fin dagstur med regionaltog til nabobyen Modena og videre med lokaltog til Quattro Ville, der vi måtte rusle en drøy kilometer langs en fredfull landevei for å komme til Giuseppe Giustis gamle gård.

Tog rundt omkring

Med Bologna som base er det lett å reise rundt med tog i Italia.

Landets togtilbud er imponerende! Og når vi står ved billettautomatene på Bologna Centrale kan vi velge mellom det meste.

For reiser tatt på sparket lønner det seg absolutt å velge regionale og lokale tog. På disse togene er billettprisene faste – og relativt lave. Vår lille togtur til nabobyen Modena tok 32 minutter og kostet oss 4,3 euro per person hver vei med regionale tog.

Med høyhastighetstog ville vi spart inn et kvarter på skinnene hver vei, men betalt 17 euro per tur.

Høyhastighetstogene lever dessuten sitt travle liv på en egen seksjon av stasjonen. Det er lengre å gå til dem, og langt mer hektisk å gå om bord når de ankommer.

Bare et par ting å huske på når vi reiser med regionaltog i Italia: Billetten må kjøpes minst fem minutter før avgang, og den må valideres før ombordstigning. Blå bokser finnes for det siste.

Enklest og billigst hjem igjen

Billigste og enkleste reiserute hjem igjen ville absolutt vært å speilvende turen vi tok med tog til Italia.

Fordi vi denne gangen reiste med Color Line, måtte vi i så fall ha tilpasset reisen slik at vi kunne være sikre på å rekke fergeavgangen kl. 14 fra Kiel. Det er enklest å gjøre med en ekstra overnatting for eksempel i Hamburg.

På denne måten kan vi altså komme oss med tog både til og fra Italia på tyske supersparepriser og få med oss Alpene i dagslys som ønskereprise på hjemreisen.

Se forslag til reiserute i faktaboks nedenfor.

Vår omvei om Roma

Vi valgte likevel noe annet. Med forhåndskjøpte billetter tok vi omveien om Roma og nattog nordover igjen til München.

Slik fikk vi sett litt mer av landet og prøvd et av Italias raske Frecciarossa-tog som gjør unna Bologna-Roma (ca. 38 mil) på litt i overkant av to timer. Billettprisene varierer fascinerende mye, fra ca. 18 til 180 euro, avhengig av etterspørsel og servicenivå.

Blant utallige avganger valgte vi en som tok oss til Roma i passe tid til lunsj, og vi slapp unna med ca. 30 euro per person, på business class med enkel frokost inkludert.

ÖBB Nightjets nattog fra Roma Termini til München har fast avgang kl 20.17, og er et av disse gode østeriskdrevne nattogene som gir oss mulighet til å velge ulik standard om bord. Alt fra å sitte i et sete gjennom natten, sove i couchette for 4-6 personer eller ha vår egen sleeper cabin med dusj og toalett for en eller to personer.

Vi kostet på oss egen kabin, fikk to små flasker musserende og tøfler (!) utdelt ved avgang og raus frokost servert neste morgen. Det var en dyr «hotellnatt» (303 euro for to personer), men behagelig og hyggelig, og drøye 90 mil reise var inkludert.

Togstreik og forsinkelser

Det skal litt mer enn vanlig uflaks til for å havne midt i en stor tysk togstreik, slik vi gjorde på hjemreisen. Nattoget vårt måtte bruke Salzburg som endestasjon, og vi fikk en ufrivillig tidlig – men svært vakker – oppvåkning i Alpene.

For oss ordnet det seg likevel greit, med et regionaltog som gikk over grensen, all streik til tross, og helt til München.

Forsinkelser av ulike slag er det uansett alltid greit å være mentalt forberedt på når vi reiser med tog. Uforutsette ting kan skje, også i ellers så solide jernbaneland som Tyskland, Østerrike og Italia.

Særlig på tysk jernbane er det for tiden mange underlige stopp og forsinkelser.

Robust reiserute via München

Det sagt, skal også dette sies: I Tyskland er det faktisk dekning for klisjeen «det går alltid et tog». Stopper det ene, går det likevel snart et annet. De aller fleste tog kommer dessuten frem dit de skal, om enn med noen forsinkelser.

Den reiseruta med tog til Italia jeg foreslår i denne bloggposten, er dessuten av det robuste slaget. Mellom Kiel og Bologna er det bare ett togbytte, og det tar vi sammen med en overnatting i München.

Kommer vi til et hotell med døgnåpen resepsjon, er det derfor lite å stresse med om toget skulle bli forsinket.

God tur til Italia, med tog!

Da gjenstår bare å ønske deg som drømmer om å besøke Italia, riktig god tur!

Og håpe at du neste gang reiser dit på den siviliserte måten. Med tog!

 

Reiserute til Italia
  • Første reisedag
    ColorLine fra Hjortneskaia i Oslo kl. 14
  • Andre reisedag
    Ankomst Kiel kl. 10
    Avreise med ICE fra Kiel Hbf kl. 12.37 eller 14.13
    Ankomst München Hbf kl. 22.26 eller 22.44
    Overnatting i München
  • Tredje reisedag
    Avreise med EC fra München Hbf kl. 9.34 eller kl. 13.34
    Ankomst Bologna Centrale kl. 16.19 eller kl. 20.16
Slik kjøper vi billettene til Italia

Tre måneder frem i tid finner jeg nå hele togreisen Kiel-München-Bologna for 39,90 euro som laveste pris på 2. klasse og fra 49.90 euro på 1. klasse.

For å finne de billigste togbillettene til en slik reise må vi for det første være ute i god tid. 

For det andre må vi søke opp hele togreisen samlet. Det gjør vi slik på bahn.com:

  • Legg inn Kiel Hbf som start og Bologna Centrale som reisemål.
  • Huk av for «Direct services only».
  • Åpne «Stopovers». Legg inn München Hbf som stopover og 11 timer som «Length of stay».
  • Husk også å velge mellom 1. og 2. klasse og legg inn antall personer som skal reise.
  • I kalenderfunksjonen velger du avreisedato. Husk samtidig å sette avreise fra kl. 12.

Eneste ulempe ved å kjøpe billettene på denne måten er at vi kun får velge sete på det tyske toget. På EC-toget til Italia må vi ta de setene vi får tildelt.

Togbilletter og reiserute hjem fra Italia

Togbilletter til hjemreisen søker vi opp på samme måte, men skal vi hjem med ferge fra Kiel, trenger vi en overnatting mer enn på utreisen. Enklest er det å ta denne overnattingen i Hamburg eller Kiel.

  • Legg inn Bologna Centrale som start og Hamburg Hbf som reisemål.
  • Huk av for «Direct services only».
  • Åpne «Stopovers». Legg inn München Hbf som stopover. Men for å få en god reiserute, er det nå bedre å velge 18 timer som «Length of stay».
  • Første EC fra Bologna går kl. 7.45, neste kl. 11.52. Husk å velge avreise fra kl 7. for å få med begge disse alternativene.

Med disse valgene får vi en slik reiserute:

  • Første reisedag
    Avreise med EC fra Bologna C kl. 7.45 eller 11.52
    Ankomst München Hbf kl. 14.27 eller 18.28
    Overnatting i München
  • Andre reisedag
    Avreise med ICE fra München kl. 8.50 eller 12.56
    Ankomst Hamburg Hbf kl. 15.24 eller 19.24
    Overnatting i Hamburg eller Kiel

Da gjenstår bare å kjøpe togbillett fra Hamburg til Kiel, og sørge for å reise i god tid for å rekke oppmøte senest kl. 13 på fergekaia. Denne billetten må kjøpes separat, men kan fås både på bahn.com og i luke eller automat på Hamburg Hauptbahnhof.

Vi kjøpte billettene i luke for 18 euro per person. Togturen Hamburg-Kiel tar litt over en time.

MERK: Rutetidene kan endre seg, og jeg kan ha gjort feil. Søk alltid opp reiserute og billettpriser selv!

Vil du reise hele veien med tog?

Det er selvfølgelig også mulig å ta hele reisen med tog. For å finne reiserute og billetter mellom Oslo og Hamburg anbefaler jeg denne guiden fra Naturvernforbundet:

Kulturtips for italiareisen

Vi fikk med oss både ballettforestilling på Teatro Communale og jazzkonsert på Teatro Manzoni under vårt opphold i Bologna.

Der kan du også finne billetter til kulturopplevelser i andre italienske byer.