Koronahøsten 2020 leter mange etter tips til helgeturer i eget land. Her er ett: Ta toget til Egersund, en fin og akkurat passe stor småby! Og fortsett til fots eller sykkel på gamle Jærbanen!

En helgetur i Norge må ikke alltid gå til en stor by. En akkurat passe stor småby er minst like bra!

Selv havnet vi i Egersund fordi vi lette på norgeskartet etter en by med togstasjon, fine turmuligheter og et hyggelig hotell med historie og særpreg.

Sjekk! Sjekk! Sjekk! Der hadde vi tre gode grunner til å velge Egersund.

Kristiansand, Stavanger, Bergen – eller Egersund?

I utgangspunktet var det likevel ikke helt opplagt at vi skulle havne her, i Egersund. Store byer skygger ofte for de små, slik er det også når vi leter etter en helgetur i Norge.

Med Oslo som utgangspunkt, som jeg har, er det lett å gå av i Kristiansand hvis vi tar toget sørover. Hvis vi da ikke blir sittende på Sørtoget helt til det stopper i Stavanger.

Eller som jeg oftere har gjort, velge Bergensbanen vestover til, ja nettopp, Bergen.

Kristiansand, Stavanger og Bergen har dessuten hver sin flyplass, og derfor havner ekstra mange akkurat der. Slik har det vært for oss også opp gjennom flere tiår både på jobb og ferie i eget land.

Men Egersund? En hvit flekk på kartet for oss. Til nå.

Egersund – en fargeklatt på norgeskartet

Men nå har vi altså, og endelig, fått plassert Egersund på norgeskartet, og etter 30 innholdsrike timer som gjester i byen vet vi at det er en fargeklatt.

Eller som Visit Egersund selv oppsummerer for oss på byens turistkart: «Med sin helt unike, utvidete fargepalett er Egersund kjent som en av Norges best bevarte trehusbyer.»

Vår lille reise til Egersund gikk med Go Ahead Nordics fjerntog fra Oslo S kl 11.25 første dag og hjem igjen med selskapets nattog kl 23.18 fra Egersund allerede neste dag. Med andre ord en veldig kort tur, men på mange måter også akkurat passe lang.

Vi fikk en kveld til å gjøre oss litt kjent i byen og en hel, lang dag til å farte rundt – og vi klarte oss med bare én hotellovernatting. Til gjengjeld gjorde vi forhåndsavtale med hotellet om å få beholde rommet helt frem til avreise, mot et tillegg.

Slik gjorde altså vi det. Men for all del: I Egersund går det an å bruke mye mer tid enn dette.

Vi falt for turmulighetene rundt byen, og der er det nok å ta av til mange dager. Det vi ikke visste nok om på forhånd, er hvor hyggelig det gamle bysentrumet i Egersund er.

I år har byen dessuten gjort et godt stykke arbeid for å formidle sin egen historie. En ny kultursti er nylig åpnet. Vil du ta vandringen digitalt, har du den her. Eller gjør som oss, reis dit og opplev selv.

Uansett håper jeg at du også får lyst til å lese videre i denne bloggposten om våre 30 timer i Egersund.

Vårt møte med Egersund

Førsteinntrykket av byen er ikke spesielt pittoresk.

Vi går av toget på Egersund stasjon kl 18.28 og er en drøy kilometer fra sentrum. Rundkjøring, Kiwi-butikk og bensinstasjoner kunne vært hvor som helst i landet. Bare det okergule bygget til Dalane Tidende forteller at det er her vi er – i Dalane, den mest karrige og knudrete delen av Rogaland.

For oss som har sykkelplaner, lover det likevel og allerede her godt. Vi følger en bred gang- og sykkelsti inn til sentrum, og får også den løfterike lukten av malt og humle med oss på veien forbi Berentsens Brygghus. Dette var en gang en brusfabrikk drevet av avholdsmenn. Slik er det nok ikke lenger.

«Egersund» er egentlig en tallerken

Om det er Egersund eller Tromsø som per i dag har landets største fiskerihavn, får det være opp til andre å avgjøre. Det er uansett lukten av sjø som overtar når vi krysser den siste broen inn mot sentrum.

Da har vi også passert byens mest kjente industrihistorie, Egersund Fayancefabrikk, som i dag er museum og kjøpesenter. Kapp-Ahl og Coop har overtatt der det velkjente steintøyet ble produsert i over 100 år.

Når «Egersund» står skrevet med svart skrift i glasur, er det ikke navnet på en by, men på en tallerken. «Det e derfø adle egersundere snur på koppa og tallerkener fø å se itte stempelet,» kan vi lese i den sjarmerende lille boken «Egersund – en akkurat passe stor by» av Arnt Olav Klippenberg.

Den fant vi neste dag til akkurat passe tilbudspris, kr 179, i Bibelbutikken Egersund i Storgaten. Et godt kjøp!

Helgetur i Norge – da vil vi bo bra!

Vi passerer Hedningeholmen, der Egersund kirke for lengst har gjort navnet til skamme, og så er vi ved vårt eget «pilegrimsmål», Grand Hotell Egersund.

Når vi reiser på helgetur i Norge vil vi gjerne bo bra og aller helst svært godt. Denne gangen lette vi spesielt etter et historisk hotell og endte opp med et helt hotellkvartal! Her er drage- og sveitserstil fra 1880-tallet bygget sammen med funkisstil fra 1930-tallet og utvidet med et moderne tilbygg fra dette årtusenet. Det er en kraftig blanding, men den er nennsomt håndtert.

«Grand hotell og Egersund e som tvillinga. Ikkje enegga, men ligavel veldig lige. De fylle kværadre i tykt og tynt», skriver Klippenberg – og legger til at det i dag står svært bra til med dem begge.

Å bo på Grand Hotell Egersund er som å bo i Egersund. Vi føler oss allerede integrert.

Trollpikken får stå urørt

Om Egersund er velkjent for noe annet enn steintøy, må det være steinformasjonen Trollpikken, 7 km fra sentrum. Den ble for alvor berømt i 2017 da noen kappet den ned, og andre reiste den opp igjen.

På en liten luftetur ned igjen til kaikanten ved Vågen skjønner vi at det også er mulig å få Trollpikken i glasset. Berentsens Brygghus har æret en amerikansk amber ale med det potente lokale navnet. Selvfølgelig!

Men det er mye å velge i. Vi rekker ikke alt. Trollpikken får stå til neste gang.

Det blir en Skumringsale på oss, før middag på hotellets gode restaurant, Eigra kjøkken og bar. For også det hører gjerne med på en helgetur i Norge: Vi spanderer et bedre måltid på oss selv.

Turplanlegging med Yr og FHI

Det er en underlig tid. I fjor på denne tiden hadde jeg hele europakartet foran meg når jeg planla reisene jeg skulle ta og når jeg drømte om reisene jeg ikke hadde tid eller råd til.

I år er det bare norgeskartet som er fremme, og selv korte reiser i eget land må planlegges med respekt for smittesituasjonen – og gjennomføres med sprit og munnbind i håndbagasjen.

Men ingenting så galt at det ikke er godt for noe. Slik kom vi oss til Egersund!

Ikke bare det, vi kom dit i strålende høstvær, med et vennlig drag av gjenglemt sommervarme i luften! Og det var ikke bare flaks. En av fordelene med å reise kort og ta en helgetur i Norge nå utenfor høysesong er at alt kan tas på sparket. Vi sjekket langtidsvarselet før vi bestilte – og Yr leverte som lovet.

Den gamle Jærbanen til Hellvik

For en dag det skulle vise seg å bli!

Utstyrt med lunsjpakker fra hotellet og kaffe på medbragt termos, knitrer vi av sted med lette tråkk og elektrisk hjelp på hver vår lånte sykkel. Både hotellet og turistkontoret rett over gaten har sørget for å fylle opp med slike til utleie.

Med Egersund som utgangspunkt er det mange ruter å velge mellom.
For en togblogger er valget likevel lett. Det måtte bli Den gamle Jærbanen. I dag er den gamle jernbanetraseen gjort om til en ca. 8 km godt tilrettelagt gang- og sykkelvei mellom Egersund og neste togstasjon nordover, Hellvik.

For å komme oss til turveien skal vi bare tilbake samme vei som vi kom i går. Men i stedet for å krysse veien ved togstasjonen, holder vi oss på sykkelsti noen hundre meter langs riksvei 502 vestover til vi ser skiltingen til Den gamle Jærbanen. Derfra gir det seg selv.

Vi er på sykkeltur, og det går som på skinner!

Bratt, fredelig og vakkert

Noen steder er det bratt, det skal sies. Slik har det vel blitt når den gamle jernbanetraseen skulle bygges om til turvei og av og til måtte krysse over den nye.

Til gjengjeld får vi rett som det er fugleperspektiv av «nye» Jærbanen, der britiske Go Ahead nå har det travelt med å kjøre lokaltog til og fra Stavanger, og av og til også et fjerntog over til Sørlandet og Østlandet.

Men først og fremst er det en fredelig og vakker tur. Ved en av de mange rasteplassene underveis har vi til og med litt av storhavet i horisonten der ute.

Og hele veien dette knudrete, steinete kystlandskapet som resepsjonisten på Grand Hotell med glimt i øyet har gitt oss forklaringen på: Vårherre var sint den dagen han skapte Dalane. Han slengte stein rundt seg.

Så da er det kanskje Vårherres tilbakelagte raseriutbrudd vi sykler mellom? Det var i hvert fall ikke hva som helst som ble slengt rundt. Her er geologien så særegen at UNESCO har godkjent hele området som europeisk geopark.

Østlendinger på tur

Vi er på tur i eget land, men akkurat så langt hjemmefra og utenfor østlendingers allfarvei at vi kommer i prat på grunn av dialekten. På en rasteplass fanger noen opp østlandsken vår. Og dermed blir vi tatt hånd om som tilreisende og får lokale tips i bøtter og spann.

For oss med koronaundertrykt utferdstrang er dette nesten som å være ute i den store verden igjen.

Vi bruker romslig med tid på dagens etappe nordover til Hellvik. Tilbake igjen kunne vi gjort hele turen på 6 minutter. Det er bare å vente på et lokaltog på Hellvik stasjon (times-/halvtimesruter) og kjøpe billetter til oss og syklene om bord.

Hadde vi tatt turen til fots, ville nok tog tilbake vært et fristende alternativ.
Nå snur vi og tar samme vei tilbake, fortsatt i ro og mak.

Sjokoladefabrikken, Hauen og Grisatorget

Alle som har prøvd, vet at en kald øl gjør seg etter en dag ute i sol og vind. Men hvis valget står mellom fersk sjokolade og lokalt øl, gjelder det å ta tingene i tur og orden. Sammen passer det ikke. Hver for seg er det to fulltreffere.

Vi starter med sjokoladen. Egersund Chokoladefabrik & Co har nylig flyttet inn i store lokaler midt i den gamle trehusbebyggelsen på Hauen i Egersund sentrum. Likevel litt vanskelig å oppdage i farten, men vi vet hva vi leter etter – og finner frem. Ti av ti mulige poeng er herved utdelt til stedets «brunostsjokolade». Frekt godt!

Vi er ikke her for shopping, men litt rusler vi likevel rundt. Hilser på tre små, blide bronsegriser på Grisatorget og ser at det kunne vært litt av hvert å titte nærmer på om vi hadde satt av mer tid til småbutikkene i sentrum.

Så må det bli en kald en fra Berentsens Brygghus! Oppdatert med lokale råd som vi er, vet vi at vi skal ta den på Hauen Kro.

Og dermed er i grunnen vår dagskondisjon brukt opp. Nå blir det take-away-pizza på rommet for oss og rolig landing før nattoget hjem igjen.

Togreisen til og fra med Sørtoget

Norske nattog har gode senger. For oss som skal til Oslo, er nattoget fra Egersund nærmest perfekt. Vi går om bord til vanlig leggetid og er fremme kl 07.25 neste morgen.

Helt perfekt hadde det vært om norske nattog også hadde frokost- og kaffeservering om bord, slik gode nattog andre steder i Europa har. Som åpent erklært «kaffeaddict» kjenner jeg litt på dette, men kommer ellers strålende fornøyd hjem.

Og starten på reisen, den som gikk fra Oslo S til Egersund med Go Aheads Sørtoget?

Tja, de syv timene på tog hadde sine sider. Sørlandsbanen er en svingete bane, og togsettet vi reiste med, var gammelt. Vi reiste på «Komfort», men komforten bestod i seter mot kjøreretningen hele veien til Kristiansand – og kaffemaskin som dessverre var i ustand.

Fra Kristiansand var kaffemaskinen fortsatt i ustand, men her endrer toget kjøreretning. Godt!

For østlendinger på tur er det dessuten mer fascinerende å følge med på landskapet når vi kommer vestpå. Det siste strekket av denne togreisen er riktig fin!

Og uansett takk til blide konduktører og hyggelig betjening i kafévognen! De gleder seg til Sørtoget får nyere vognsett i løpet av høsten. Det unner jeg dem!

 

Hvordan denne reisen ble bestilt og betalt

Hele denne reisen ble planlagt og bestilt av meg, på vanlig måte og uten noen form for sponsoravtale. Jeg endte likevel opp med en gunstig pris fra hotellets side da jeg sjekket ut og betalte for opphold og sykler.
Takk til Grand Hotell Egersund for hyggelig opphold og gunstig pris.

Helgetur i Norge – midt i uken

Jeg har skrevet dette som en helgetur, selv om den i vårt tilfelle ble tatt midt i uken. For de fleste er det mest aktuelt med helgeturer, derfor skriver jeg det slik. 

Tips for honnørbilletter

Har du eller partneren din rett på honnørbillett (dvs. er over 67 år eller uførepensjonist)? I så fall får dere begge honnørrabatt når dere reiser sammen.

Lavprisbilletter må ofte kjøpes god tid i forveien, men gir som regel ikke rett til ytterligere rabatt. Honnør er derfor spesielt gunstig for den som vil bestille billetter til en helgetur i Norge på sparket. På fullprisbilletter kan honnør gi betydelige avslag.