Her på Togbloggen er en helgetur til Stockholm årets klare vinner i 2024. Selvfølgelig, vil jeg nesten si. Stockholm har alt, inkludert god togforbindelse med Oslo. Men hvor er toget til København?
Tradisjonen tro klorer jeg her på Togbloggen ned en slags årsrapport når et år går mot slutten og et nytt står for døren. Denne gangen nærmer det seg til og med et jubileum. I løpet av 2025 fyller Togbloggen ti år.
I snart ti år har jeg altså holdt på.
Omtrent like lenge har jeg mer enn noe annet lurt på akkurat dette:
Hvor i all verden blir det av direktetoget vårt til København?
Det enkle valget
For nøyaktig ett år siden var togbloggerlivet lett.
Jeg hadde for en gangs skyld en reiseplan som ikke krevde en hel vifte av billetter eller plassreservasjoner. Ett kjøp – tur og retur – fra samme togselskap og jobben var gjort.
Resten av planleggingen var slik flyfolket er vant til at den skal være. Jeg skulle til en by, være der noen dager og så reise rett hjem igjen.
Alt jeg hadde å tenke på i romjula 2023 var derfor å finne et godt sted å bo, og lese meg opp på severdigheter, spisesteder og ekstra fine bydeler.
Tog vs. Fly: 3-1
Langt mer enn flyfolket noen gang kan, kunne jeg dessuten glede meg til hele turen, fra start til slutt.
Svenske SJ kjører komfortable «snabbtåg» mellom Oslo S og Stockholm C.
Setene er myke, gode – og litt ekstra brede for den som velger 1. klasse. Slik sitter vi fra sentrum av vår egen hovedstad og helt inn i hjertet av den svenske. Ingen dyre flytog å mase med. Ingen innsjekk, sikkerhetskontroll eller venting ved gaten.
Hvis minuttene teller, er det noen færre å telle for den som tar fly Oslo-Stockholm. Alt annet taler til togets fordel på denne strekningen.
Eller for å låne Petter Brodahls konklusjon: 3-1 til toget!
Brodahl er direktør i reisebyrået Berg-Hansen og selger både fly- og togbilletter til Stockholm. I denne sammenhengen bør han derfor kunne betraktes som nøytral.
Januarhelg i Stockholm
Litt mer om Brodahls test og mye mer om min januarhelg i Stockholm kan leses i denne bloggposten:
Nå ligger altså denne bloggposten trygt på topp som årets mest leste på Togbloggen. Det fortjener den, synes jeg.
Og ikke minst fortjener svenske SJ all verdens ros for å ha sørget for at også vi nordmenn i det minste har ett godt internasjonalt togtilbud til og fra vår egen hovedstad.
Novemberhelg i Hamburg
På slutten av året hadde jeg nok en gang billett til SJs gode «snabbtåg» Stockholm-Oslo. Men denne gangen lå billetten som den siste i en hel vifte av billetter kjøpt fra til sammen fire ulike togselskap.
Fra vårt norske Vy hadde jeg kjøpt billett Oslo-Göteborg, fra svenske Öresundståg kjøpte jeg Göteborg-København og videre derfra en billett fra Deutsche Bahn.
Slik kom jeg meg til vår nærmeste storby på kontinentet, Hamburg.
En fantastisk fin og mangfoldig storby, begeistret beskrevet og anbefalt i denne bloggposten:
Hamburg ut av bakevja?
I dag er Hamburg likevel en by de fleste nordmenn overser. Flyfolket reiser til mer markedsførte storbyer. Togferiefolk på vei sørover må alltid innom, men reiser oftest videre.
Min spådom er at Hamburg om noen år vil være en by langt flere av oss besøker, men mye skal skje først.
Noe skjer meter for meter allerede. Mellom Rødbyhavn i Danmark og Puttgarden i Tyskland bygges nå det som vil bli verdens lengste undersjøiske tunnel for jernbane og veitrafikk.
Når Fehmarnforbindelsen etter planen åpner i 2029, vil togreisen mellom København og Hamburg kuttes fra dagens fem timer til nærmere det halve.
Missing link
For oss som har Oslo S som start og slutt for utenlandsreiser med tog, er det imidlertid fortsatt en missing link.
For hvor er Københavntoget vårt?
Akkurat det tenkte jeg mye på denne novemberhelgen.
To nøkterne pendlertog som ikke korresponderer med hverandre i Göteborg, er togtilbudet vi per i dag har mellom den norske og den danske hovedstaden.
Hjem som en svenske
Hjem igjen fra Hamburg valgte jeg derfor å reise som en svenske, sammen med svensker.
Sent en søndag kveld klatret jeg om bord i SJs nattog som med start i Berlin også stopper i Hamburg og neste morgen triller inn på Stockholm Central.
Derfra var det bare å glede seg til ønskereprisen med SJs gode «snabbtåg» helt hjem til Oslo.
Slik kan vi tråkle oss frem mens vi venter på det som bør og må komme:
Et godt direktetog mellom Oslo og København!
Lange togreiser
Togbloggen er en nisjeblogg, og snart ti år som blogger har lært meg at trafikken på bloggen svinger.
2024 har ikke vært Togbloggens toppår, det hadde jeg i 2019 da klimabevisstheten preget mediebildet og togferien ble erklært som trendy.
Men fordi det aller meste av trafikken kommer via Google, vet jeg noe om hva folk søker etter.
Konkrete og lange reiseruter med tog gjennom Europa er alltid etterspurt.
Gamle bloggposter med reiseruter til Spania og Italia og gjennom Frankrike med snirkletog ligger fortsatt inne blant Togbloggens ti mest leste i 2024.
Til London med tog – to reiseruter
Mer utrolig er det egentlig at «tog til London» også er noe folk søker etter. Oslo-London er en av luftfartens største og tilsynelatende ustoppelige lavprisfester.
Likevel, da jeg våren 2024 samlet sammen årets desidert største vifte av togbilletter og reiste tur-retur Oslo-London, kom det en ny bloggpost inn blant Togbloggens ti-på-topp:
Tulipaner, blåskjell og marsipan
Tulipaner i Amsterdam, blåskjell i Brussel og marsipan i Lübeck. Slikt og mye mer kan vi få med oss på reisen til og fra London om vi dropper Flytoget og tar hele turen langs bakken.
Den genuine reisegleden som både korte og lange togreiser kan gi oss, men som knapt nok noen av oss klarer å oppdrive fastspent i et flysete, er og blir min og andres motivasjon for å velge toget.
Har vi samtidig noen tanker om vårt eget klimaavtrykk, er valget enda mer opplagt.
Selv har jeg oppsummert min egen motivasjon i hashtaggene #flymindre #opplevmer.
Alle som fulgte Togbloggen (@togbloggen) på Instagram underveis til og fra London i april, vet at det var en frydefull tur.
Jernbanens hemmeligheter
Når jeg sitter på et tog eller rusler gjennom de åpne dørene på en jernbanestasjon rett ut i en ny by, er jeg alltid til stede der og da.
Det er sansing og opplevelser hele veien og pur glede – eventuelt iblandet de utfordringene det kan være å finne ut av neste avgang og innhenting av en forsinkelse.
Den genuine følelsen av å være på en ekte reise er uansett uslåelig.
Hjemme ved PC’en kan det derimot komme noen mer gretne tanker.
Hvorfor skal det være så vanskelig å finne ut av alt sammen på forhånd? Hvorfor er ikke jernbanen mer raus og frimodig på sine egne vegne?
Hvorfor skal den holde så godt på sine «hemmeligheter»?
Togbilletter i Europa
Hovedforklaringen er enkel nok. Et togselskap er bare et selskap, og som andre selskap har det sin egen bunnlinje som mål og mening.
De store tallene som til slutt avgjør bunnlinja i regnskapet, skapes i kjerneområdene. Europa rundt og nesten uten unntak er det hverdagstrafikken til og fra og mellom de store byene som er togselskapenes hovedoppdrag.
Vi som vil reise langt, på kryss og tvers over grenser og med mange ulike selskap, havner i et ingenmannsland.
Interrail – eller ikke
Interrailbilletten har i over 50 år vært den europeiske jernbanens svar til oss, og på lange reiser og i endel land fungerer Interrail fortsatt drivende godt.
På kortere strekninger og i noen land er det en unødvendig dyr måte å reise på.
Sjekk de tyske billigbillettene!
Store tyske Deutsche Bahn (DB) utpeker seg som et unntak fra de mer innadvendte togselskapene. DB samarbeider med andre selskap i en rekke land og tilbyr et stort antall internasjonale togreiser til og fra Tyskland i sitt eget billettsystem.
De fleste togbilletter, også de tyske, prises etter samme prinsipp som det vi kjenner fra luftfarten. Kjøper vi tidlig og binder oss til en bestemt avgang, kan vi få billige billetter. Aller billigst blir det om vi reiser på dager og tider med lav etterspørsel.
På DBs språk heter de beste tilbudene Sparpreis og SuperSparpreis.
Hjemme ved PC’en høsten 2024 skrev jeg denne bloggposten:
Med bare tre måneder bak seg på bloggen har denne likevel rukket å bli den femte mest leste posten dette året.
Godt humør og gretne tanker
Selvfølgelig blir en togblogger i godt humør av å publisere noe folk gjerne vil lese. Det er liksom meningen.
Noen gretne tanker melder seg likevel. Hvorfor er de tyske superspareprisene så lite kjent her hjemme?
Hvorfor er det ingen i norsk jernbane som aktivt forteller oss at fra Göteborg, der Vys togrute slutter, kan vi fortsette til Tyskland og videre ut til andre europeiske land på billige billetter kjøpt fra Deutsche Bahn?
Selvfølgelig fordi det er en annen bunnlinje.
Men likevel.
Sommeren i Sverige
Denne bloggeren, som nå er i ferd med å avslutte sin årsrapport for 2024, reiser aldri frivillig ut av Norden midt på lyseste fineste sommeren.
Derfor er jeg heller aldri med på de overfylte togene sørover i juni, juli og august. Akkurat det store togeventyret går da også alltid sin gang uten min hjelp.
Selv loffer jeg på den tiden heller rundt i vårt aller nærmeste utland, Sverige, og det ble det i år to bloggposter av:
- Sommerferie med tog? Svenskekysten er et godt valg!
- Dagstur til eller dagstur fra Göteborg med tog? Ja takk!
Eventyrlig billig og fint
Ingen av disse er inne blant årets ti-på-topp. Det er ikke loffing med tog, buss og ferge på svenskekysten folk søker etter på Google.
Desto hyggeligere er det å dele slike reisetips i sosiale medier.
Om jeg noen gang er blitt belønnet med varme smil og hjertelige takk dette året, var det da jeg delte tipsene om hvor eventyrlig billig – og fint – det kan være å reise rundt på en «sommarbiljett» i Västra Götaland.
Etterord om toget til København
Vi må ikke alltid reise så langt for å få en innholdsrik og fin ferie. Men for alle som vil reise til andre utland enn Sverige med tog, må det bli et bedre tilbud og lettere å finne frem.
Den enkle og opplagte løsningen er og blir et godt direktetog mellom Oslo og København. Og akkurat nå står Københavntoget høyere på dagsorden enn på lenge.
I budsjettavtalen for 2025 heter det: «Stortinget ber regjeringen legge til grunn trafikkstart senest innen 2026 for direkte dagtog fra Oslo til København og/eller Hamburg».
«Som å sparke inn åpne dører», kommenterer noen. Som for så vidt stemmer, i og med at flere togselskap har meldt inn sin interesse allerede.
Men kanskje må åpne dører sparkes inn gang på gang før noe skjer. Så langt tyder historien om den manglende togforbindelsen Oslo-København på det.
Den dagen Københavntoget faktisk materialiserer seg på Oslo S, vil imidlertid mye skje.
Først og fremst fordi et togselskap vil se det på sin egen bunnlinje om vi velger tog heller enn fly til København. Da vil selskapet ha egeninteresse av både å markedsføre og selge billettene aktivt.
Og skulle vi få en direkteforbindelse helt til Hamburg, kan det virkelig bli vei i vellinga for togreisende – både til og fra Norge.
Mer om Københavntoget vi venter på
- nrk.no (16.12.2024): Vil ha direktetog til København: – Utrolig at det ikke går allerede
- Togbloggens årsrapport 2022: Tog Oslo-København er missing link
Publisert på Togbloggen 2024
- Helgetur: Er det enklest å fly eller best å ta tog til Stockholm?
- Til London med tog – to reiseruter fra Oslo
- Sommerferie med tog? Svenskekysten er et godt valg!
- Dagstur til eller dagstur fra Göteborg med tog? Ja takk!
- Togbilletter i Europa – sjekk de tyske billigbillettene!
- Storbyferie i Hamburg – den grønne byen ved vannet
Mest lest på Togbloggen 2024
- Helgetur: Er det enklest å fly eller best å ta tog til Stockholm?
- Fra Oslo til Malaga – tre reiseruter 2020
- ABC for enkel reise med tog til Italia og matbyen Bologna
- Slik finner vi reiseruter med tog i Europa
- Togbilletter i Europa – sjekk de tyske billigbillettene!
- Interrail 2022 – lønner det seg med interrailbillett?
- Bernina Express – panoramautsikt med tog gjennom Alpene
- Hva koster det å reise med tog til Spania?
- Glacier Express – panoramaeventyr i Alpene
- Til London med tog – to reiseruter fra Oslo