Kan vi reise til London med tog? Ja, selvfølgelig. Raskeste rute går via Brussel, alternativ rute via Amsterdam. Med supereffektive Eurostar-tog tar vi siste etappe helt frem til hjertet av London.

Tar vi Flytoget fra Oslo S til Gardermoen og har London som mål, er det ikke så mye å tenke på. Annet enn å stålsette seg for innsjekk, kø og venting ved gaten. Noen timer senere er vi blant tusenvis andre som mates ut av et flyplassmaskineri i utkanten av millionbyen London.

Møter vi opp på Oslo S med London som mål og lar flytogene gå mens vi venter på at Vys tog til Göteborg skal settes opp, er det en helt annen reise vi legger ut på.

Langs linjene

Denne bloggposten skal handle om å holde seg langs jernbanelinjene slik de snor og snirkler seg hele veien fra Oslo S til storslåtte London St. Pancras International, midt i London.

Sammenlignet med flyturen som skjærer tvers over vårt eget land og deretter legger igjen en rettlinjet kondensstripe over Nordsjøen, er det en lengre og langt mer innholdsrik reise.

Vi må bruke minst to reisedager for å komme til London med tog, og helst bør vi bruke flere.

Eldorado for interrailere

Hvis du som leser dette, er en av de mange som planlegger en interrailferie, har du ekstra god grunn til å finne frem langs linjene med tog til London.

Et eldorado er ifølge ordbøkene et umåtelig rikt land «som for et særlig behov ikke kan ønskes bedre». Når du går av Eurostar-toget i London, har du kommet til ditt Eldorado!

Du er i jernbanens hjemland, England. Jernbanestasjonen St. Pancras ble åpnet i 1868. Den ligger rett ved siden av King’s Cross Station (åpnet i 1852) og bare ett stopp med undergrunnen eller en kort spasertur fra Euston Station (åpnet i 1837).

Med en interrailbillett i lomma kan du fritt hoppe på alle tog som går videre i England eller til Wales og Skottland fra disse tre stasjonene – eller fra noen av de ti andre store jernbanestasjonene i London.

Knapt noe annet sted i Europa kan du få mer igjen for interrailbilletten din enn akkurat der.

To ruter til London med tog

Så hvordan kommer vi oss dit – til London med tog?

Nederst i denne bloggposten har jeg satt opp to reiseruter fra Oslo S – den ene via Brussel, den andre via Amsterdam. Begge ender opp med en effektiv togtur under Den engelske kanal. Fra Brussel bruker direktetoget Eurostar to timer til London, fra Amsterdam fire timer.

Med gode tyske tog kommer vi oss komfortabelt og greit både til Brussel og Amsterdam.

Men med start fra Oslo S må vi aller først komme oss til Tyskland. Det er en litt annen historie, og det er først og fremst her den utålmodige kan bli satt på prøve.

To seniorer på kosetur til London

Nå tar jeg sjansen på at det uansett ikke er de aller mest utålmodige blant oss som leser Togbloggen, og inviterer med på en tur til London med tog og hjem igjen, slik mannen min og jeg valgte å ta den våren 2024.

Vår vri på reiserutene via hhv. Amsterdam og Brussel ble ikke valgt for å få raskest mulig togreise. Vi la opp vår reise for å ha det hyggelig og mest mulig komfortabelt.

Les gjerne videre for inspirasjon, men husk:

Når vi reiser med tog, kan vi alltid ta våre egne valg. Togferiens sterkeste kort er at vi aldri sitter fastspent og alltid kan velge oss stopp og nye opplevelser underveis.

Pendlertoget mot Europa

Det beste som kan sies om den første etappen fra Oslo til London med tog er at det er blitt mange avganger å velge mellom.

To Vy-tog hadde allerede gått til Göteborg tidligere samme morgen da vi stilte opp på Oslo S, tok en kaffekopp og ventet på neste avgang ved ti-tiden.

Togsettene som tar oss sørover fra vår egen hovedstad, er ikke helt i klasse med internasjonal togtrafikk på kontinentet. Dette er pendlertog som først og fremst er tilpasset folk som reiser til og fra jobb i Oslo og østfoldbyene på norsk side og tilsvarende til og fra Göteborg på svensk side.

Kaffe og snop kan kjøpes i kioskautomat. Men ellers er det nøkternt, og de sarte blant oss kan komme til å kjenne lett tresmak i baken etter 3,5 timers tur.

Det sagt, skal også dette sies: Vi som bruker dette toget som starten på en lang reise, har et fint strekk i vente når vi runder Fredriksten festning i Halden og fortsetter over grensen inn i Sverige.

Lilla London første stopp

På Göteborg Centralstation får vi dessuten god tid, enten vi vil eller ikke. Etter utallige utredninger har norske og svenske jernbanemyndigheter fortsatt ikke fått togene til å korrespondere.

Hver time går et svensk Öresundtåg fra Göteborg til København, men vi må vente 55 minutter på vårt. Også dette er et pendlertog beregnet for hverdagstrafikk mer enn for nordmenn på tur til London.

To seniorer på langtur hadde derfor tatt et annet valg.

Med billetter på 1. klasse til SJs snabbtåg til Malmö fikk vi ekstra god tid og brukte den slik to londonfarere bør: Vi satte oss på puben Lilla London i avgangshallen, bestilte fish & chips og takket ja til øl fra tappekranene.

Gamlebyen i Malmö

«Fortsatt langt til London, men her og nå er det bare fint å være underveis», rapporterte @togbloggen på Instagram mot slutten av vår første reisedag.

Da satt vi i gode, myke SJ-seter med utsikt til grønne åkre og svenske vindmøller, og etter hvert med fine strekk av Halland-kysten utenfor vinduene.

Og så en lang kveld i Malmö.

Skulle det være noe å stå etter, sier du? Ja, sier jeg. Uansett hva medieoppslag etter medieoppslag har lagt igjen av inntrykk, Malmö er verd et besøk.

Bare en kanalbro fra byens moderne sentralstasjon ligger flere hoteller, og bak dem gamlebyen – som selv en gråkald tirsdagskveld i april tok imot oss med mange åpne og hyggelige restauranter.

Her er det rimeligere å overnatte enn i København, og lett og effektivt å ta seg videre. Så merk deg Malmö hvis du skal på langtur med tog, og for egen del har jeg også satt byen på lista over aktuelle weekendbyer.

Et skritt nærmere kontinentet

Andre dag på vår reise til London med tog startet litt før kl. 10 og nå med pendlertoget vi lurte oss unna dagen før. Fra Malmö har Öresundtåg avganger til København hvert kvarter. Turen tar 40 minutter over selveste Broen, og kan kjøpes i automat eller app.

På gamle København Hovedbanegård er vi et godt skritt nærmere kontinentet. Men veldig i Danmark – med Dannebrog i hele hallen. Ellers er dette blitt en 7eleven-stasjon og ikke et sted å tilbringe mer tid enn nødvendig.

Direktetoget videre til Hamburg bruker drøyt 4,5 timer, og på 1. klasse ble vi stablet inn i gamle vogner med seksmannskupeer der hattehyllene raskt ble overfylt med altfor tung bagasje.

Men der satt vi – to tyskere på vei til Berlin, et rumensk par på hjemreise til Bucuresti. Og vi to nordmenn på vei til London.

Danske DSB påspanderte oss en papirpose med en liten flaske vann, en bitte liten sjokolade og en pakke knekkebrød med hvitløksost. Vi var alle hensynsfulle nok til aldri å åpne knekkebrødpakken.

Høydepunktet over Kiel-kanalen

Ganske snart kan en reisedag som dette bli sett i nostalgiens lys.

Nye danske tog skal settes på skinnene allerede høsten 2024, og mot slutten av tiåret skal Fehmarn-tunnelen mellom Danmark og Tyskland åpnes for togtrafikk.

Kanskje kan vi derfor en gang, i en ikke så fjern fremtid, komme til å savne et gammelt tog på en lang reise i dagslys over Storebælt-broen, Fyn og Lillebælt-broen.

Og ikke minst det spektakulære høydepunktet når grensestasjonen i Padborg er passert, toget nærmer seg Rendsburg og vi skal over Kiel-kanalen. Der kjører vi nå i en stor sløyfe for å ta stigningen opp på jernbanebroen som gir skipsfarten på kanalen seilingshøyde under oss.

Dette ingeniørverket fra tidlig 1900-tall kan alene være grunn nok til å ta turen til London med tog i dag – før fremskrittet gjør togturen raskere og reelt sett mer konkurransedyktig med flyet.

De gode samtalene i en litt for trang kupé på en lang og langsom togreise som dette, kan vi bare håpe vil leve videre likevel.

Taktskifte i Hamburg

I myldret vi kommer til på store, travle Hamburg Hauptbahnhof må vi mentalt innstille oss på totalt taktskifte. Melkeruta fra Oslo S er tilbakelagt.

Herfra går det tog i ett sett.

Her må vi også velge hovedrute videre. Vi hadde valgt vår via Amsterdam og fortsatte derfor i to timer sørvestover til Osnabrück.

Der avsluttet vi andre reisedag omtrent som første: Med en fin gamleby innen gangavstand fra et hotell rett ved stasjonen.

Skulle du velge samme reiserute som oss, merk deg gjerne rustikke Rampendahl Hausbrauerei i Hasestrasse 35. Men vit også at går du for «schweinshaxe mit sauerkraut», er det kraftige saker.

Tulipaner fra Amsterdam

Neste dag stod vi på stasjonen i tyske Osnabrück kl. 9. Toget vi ventet på, hadde gjort unna morgenrushet mellom Berlin og Hannover og var nesten folketomt da det plukket opp oss.

Tre timer alene i en seksmannskupé tok vi med glede imot som en myk start på en reisedag som skulle ta oss til to millionbyer og gjennom fem land.

På store, staselige Amsterdam Central er det lett å plassere bagasjen til oppbevaring, og byen og kanalene ligger rett utenfor. Hadde vi aldri vært der før, ville fire timer vært lite, men for et hyggelig gjensyn kan det holde akkurat.

Vi fulgte i hvert fall vår lille plan helt uten stress: Ruslet opp til Bloemenmarkt, kjøpte med oss favnen full av tulipaner til familien i London som ventet oss inn døren samme kveld. Og tok en rolig lunsj i vårsola.

«Flytur» under Den engelske kanal

Siste sluttspurt på reisen til London med tog krever nytt og totalt taktskifte enten vi reiser via Amsterdam eller Brussel.

Eurostar til London er riktignok et tog, men samtidig en fetter av flyet.

Alt vi slapp unna da vi ikke tok fly fra Gardermoen, fikk vi nå i lettversjon på Eurostar-terminalen på Amsterdam Central:

Oppmøte minst en time før avgang, kø for innsjekk, passkontroll og venting ved gaten. Full sikkerhetssjekk her også, men mye blir godtatt som ville blitt beslaglagt på Gardermoen – vannflasker og lommekniv inkludert.

Fire timer, fire land

Eurostar fra Amsterdam stopper og tar opp passasjerer i Rotterdam, krysser grensen til Belgia for nytt stopp i Brussel og fortsetter til franske Lille før det forsvinner ned i tunnelen 100 meter under Den engelske kanal og dukker opp igjen i dagslyset i nærheten av Dover.

Fire timer etter avgang fra Amsterdam hviner det igjen i bremsene, og den effektive transportmaskinen siger inn til perrongen på gedigne London St. Pancras International.

Da har mobilen i mellomtiden innstilt seg på ny lokal tid, og dagen er blitt en time yngre.

Er man, som vi er, heldige å ha familie som bor langs Victoria Line i London, gjenstår bare en rask heistur til undergrunnsstasjonen og så etter maks tre minutters venting et nytt svusj.

Og vi er fremme.

En uke i London – og hjem igjen

Torsdag morgen uken etter tok vi Victoria Line tilbake til London St. Pancras International.

Med alle de fem første av totalt ti daglige Eurostar-tog fra London til Brussel kan vi fint komme oss videre helt til Hamburg samme dag. Fortsetter vi nordover fra Hamburg neste morgen, kan vi være i Oslo neste kveld.

To så lange reisedager på rappen er imidlertid i overkant for seniorer på hyggetur. Vårt mål for dagen var bare å komme oss til Brussel.

I påkrevd god tid før avgangen ved 11-tiden stilte vi opp, mobiliserte all den tålmodigheten som flypassasjerer er opplært til å ha, og fikk til slutt sitteplass i ventehallen da et Eurostar-tog dro av sted med hundrevis av passasjerer til Paris.

Flyfetterens nykker

I London konkurrerer Eurostar helt reelt og godt med flyene til kontinentet, og selskapet har per i dag monopol på togforbindelsen under kanalen.

Forretningsreisende på Business Premier går rett inn i egne lounger og kan bruke tiden til jobb eller avslapping også mens de venter. De billettprisene ligger utenfor de fleste feriebudsjetter.

Er vi sent ute med å bestille billettene, vil også Standard og Standard Premier lage svimerker i budsjettet. Prisen for en enkeltbillett London-Brussel starter på 52 euro og for London-Amsterdam på 60 euro, men varierer mye!

Interrailere må ha plassreservasjon, og prisen på den er forutsigbar – 30 euro for Brussel på standard klasse, 35 for Amsterdam. Men reiser du på interrail til London, må du være klar over noe annet:

Eurostar har kvoter på plassbillettene.

Dette er en nykke Eurostar deler med enkelte franske tog, og gjør at du må være ekstra tidlig ute med å planlegge den ellers så frie interrailferien din hvis du vil reise med disse togene.

Til blåskjell i Brussel

Vi reiste på enkeltbilletter på vår tur til London med tog og hjem igjen, hadde vært bare sånn passe tidlig ute med å bestille og hadde betalt det vi måtte for standard billett uten noe som helst ekstra.

På en tidligere reise med interrailbillett har jeg sittet bedre på Eurostar. For interrailere er prisforskjellen bare 8 euro mellom Standard og Premier, og det kan det være verd å betale for å få et enkelt måltid servert og ha litt mer plass og luft rundt seg.

Men alle som klarer en flytur, klarer også både to og fire timer om bord på et Eurostar-tog.

At ca. en halvtime tas i en tunnel med hav over oss, er det bare å la være å tenke på. Tunnel er tunnel, og klarer du Blix-tunnelen, klarer du denne.

Vi for vår del tenkte denne reisedagen mest på at vi skulle til Brussel og ha en lang ettermiddag der. Og var fornøyde med at vi i hvert fall hadde vært tidlig ute med å bestille bord på en hyggelig restaurant med blåskjell på menyen.

Et godt råd fra Brussel

Både reisefølget mitt og jeg har vært i Brussel flere ganger før, men vi kjente likevel ikke byen godt nok til å unngå denne tabben: Vi bestilte hotell rett ved jernbanestasjonen Zuid/Midi.

Praktisk med tanke på både ankomst og avreise, men midt i et lite hyggelig område og 25 minutter å gå til Grand Place.

Etterpå har jeg lest meg til at Eurostar-billetten også gjelder for reiser videre til Brussel Central samme dag. Hadde vi benyttet oss av det, ville vi kommet til en stasjon nærmere Grand Place, Manneken Pis og resten av turisttråkket som vi jo strengt talt hygger oss mest med når det er turister vi er.

En drømmedag på tyske tog

Andre dag av hjemreisen vår startet med det som i og for seg bare var en lang transportetappe. Brussel-Köln ca. to timer, en time i Köln og ca. fire timer på nytt tog videre til Hamburg.

Slike reisedager gjennom Tyskland er de fleste nordiske togturister godt kjent med.

Spør du meg, er dette likevel noe av det aller beste med hele konseptet tog for fly i Europa. Ikke fordi det er så mye å fortelle om. Men kanskje nettopp derfor – dette er reisdager med ro til å lese og tid til å la tankene flyte.

Eller ferie, som det også kan kalles.

De tyske langdistansetogene, ICE, er dessuten komfortable, og ekstra komfortable om vi koster på oss 1. klasse.

Når tyskerne tar freddan

Deutsche Bahn serverer dessuten varm mat på ordentlige tallerkener og øl i høye glass, og tyskerne er flinke til å hygge seg i bistro- og restaurantvognene sine.

Og litt ekstra flinke til å hygge seg er tyskerne når fredagen kommer.

Da vi nærmet oss Hamburg denne fredagen i april, var det underveis blitt skikkelig freddan om bord. Bistrovognen var full av folk og tømt for øl. Flaskene klirret til gjengjeld rundt omkring i hele toget.

Og har du en forestilling om at 1. klasse er avdelingen bare for stive snipper, så reis med et tysk tog en fredag ettermiddag. Tanter, onkler og barnefamilier kan fort vise seg å være godt fordelt på begge klasser.

Byperlen Lübeck

Vi hadde brukt denne reisen til London med tog og hjemover igjen til gode gjensyn med byer vi kjente fra før – Amsterdam og Brussel først og fremst, men også Malmö og Osnabrück har vi hatt korte stopp i tidligere.

Fra Hamburg reiste vi denne gangen inn i uoppdaget land.

Fredag kveld, etter 40 minutter på et regionaltog, kom vi til byperlen Lübeck. Og hvorfor i all verden har vi ikke vært der før? En så fin by og så nær oss.

Ikke bli overrasket om Togbloggen reiser tilbake og skriver mer om denne hansabyen. Niederegger-marsipan er nå en ting – og den rakk vi å få med oss. Men museene var stengt, og må tas neste gang.

I gamlebyen i Lübeck har ikke mindre enn tre tidligere nobelprisvinnere og innbyggere av byen fått hvert sitt museum – forfatterne Thomas Mann og Günter Grass og politikeren Willy Brandt.

Over sjø og land – og hjem

Lørdag morgen, tredje reisedag fra London, gjensto bare en time med tog for oss. Resten av hjemreisen var bestilt med ColorLine fra Kiel, ankomst Oslo søndag kl. 10.

Men for en time!

På et godt jernbanekart kan vi se at jernbanelinjen mellom Lübeck og Kiel er markert med grønt for «scenic route». Med motlys som unnskyldning har jeg ingen fotobevis å bidra med, men tro meg:

Den lille togturen langs sjøer og gjennom frodig løvskog i Schleswig-Holstein er med hjem som et av de aller fineste minnene fra vår reise tur/retur London.



Raskeste reiserute Oslo-London via Brussel

Dag 1

  • Oslo S – Göteborg C (3 t 30 min)
  • Göteborg C – København H (4 t 50 min)
  • København H – Hamburg Hbf (4 t 40 min)

Dag 2

  • Hamburg Hbf – Köln Hbf (4 t)
  • Köln Hbf – Brussel Zuid/Midi (2 t)
  • Brussel Zuid/Midi – London St. Pancras (2 t + oppmøte)

Sjekk avgangstidene på bahn.com

 
Reiserute Oslo-London via Amsterdam

Dag 1

  • Oslo S – Göteborg C (3 t 30 min)
  • Göteborg C – København H (4 t 50 min)
  • København H – Hamburg Hbf (4 t 40 min)

Dag 2

  • Hamburg – Osnabrück (1 t 50 min)
  • Osnabrück – Amsterdam (3 t)
  • Amsterdam – London (4 t + oppmøte)

Det er færre daglige direkteavganger med Eurostar fra Amsterdam enn fra Brussel, og reiseruten tar totalt noe lengre tid. 

Sjekk avgangstidene på bahn.com.

Reise til London på Interrail

Reiser du på interrailbillett, er det bare på Eurostar det alltid er krav om plassreservasjon i tillegg. Vær tidlig ute med å bestille den!

I høysesong kan det i tillegg være krav om plassbillett på tog mellom København og Hamburg og på grensekryssende tyske tog.

Se Naturvernforbundets nettside: Jeg skal på interrail. Hvor bestiller jeg plassbilletter?

Reise til London på enkeltbilletter

Prisen på enkeltbilletter varierer mye, og det lønner seg å bestille god tid på forhånd.

  • Oslo-Göteborg kjøpes fra vy.no
  • Göteborg til hhv. Brussel eller Amsterdam kan kjøpes på bahn.com
  • Brussel/Amsterdam-London kjøpes fra eurostar.com

På bahn.com er det SuperSparpreis-billetter som i beste fall kan gi deg hele reisen fra Göteborg til Amsterdam eller Brussel for under 1000 norske kroner.

På min reise kjøpte jeg Göteborg-Malmö direkte fra sj.se, Malmö-København på appen til Hallandstrafik og resten av reisen til Amsterdam fra bahn.com.

Tips for bruk av bahn.com

Legg inn f.eks. 12 timer til overnatting (Stop over) i Hamburg hvis du søker opp/kjøper hele reisen samlet. Eller del opp reisen i andre etapper for å få en reiserute du har lyst på.

Du kan også endre Transfer time for å få bedre tid til togbytter.

Reiser på sommeren

I sommersesongen er det ofte banearbeider som påvirker togrutene, ikke minst mellom Oslo og Hamburg. Naturvernforbundets side Melkeruta med tog mot København og Hamburg gir oppdatert informasjon.

 
Ferge til/fra England

Det finnes også alternative reiseruter med tog og ferge. Disse har jeg ikke prøvd selv, men du kan lese om dem på Seat61.com.

 
Se også denne bloggposten