Av og til kjøper en familie seg ny bil. Av og til kjøper Norge seg nye tog. Nå er det fjerntogene på Bergensbanen, Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen som skal fornyes. Hvordan vil vi ha dem?

Det vil si, det er jo ikke alle familier som eier bilen sin selv. Noen kjører rundt i leasingbil. De mest urbane og trendy blant oss velger kanskje en bildelingstjeneste.

Uten å trekke parallellen for langt, slik er det også med norske tog.

Det er statens selskap Norske tog som eier nesten alle passasjertogene som kjører på norske jernbaneskinner i dag, og det er også Norske tog som tar jobben med å bestille nye.

Nå har Norske tog varslet at den lange prosessen med å skaffe nye fjerntog til Bergensbanen, Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen har startet.

Hvordan vil vi at fjerntogene skal være?

28. oktober 2020 arrangerer Norske tog et innspillsmøte om de nye fjerntogene. Ulike brukere, eller interessenter som det gjerne kalles, blir med andre ord bedt om å komme med sine ønsker og innspill.

De viktigste brukerne er for så vidt togselskapene. Det er de som skal leie togene, være med på å innrede dem, male dem i sine farger, bestemme servicenivået om bord og kjøre dem under sine merkenavn.

Togselskapene Vy (Bergensbanen), Go Ahead Nordic (Sørlandsbanen) og SJ NORD (Dovrebanen og Nordlandsbanen) er derfor selvskrevne gjester på Norske togs innspillsmøte.

Til syvende og sist er det likevel vi som reiser med togene, som er de aller viktigste interessentene.

I praksis er det togselskapene som målbærer passasjerenes ønsker. De lever av å ha oss om bord, de møter oss i det daglige og de kartlegger oss gjennom reisestatistikk og undersøkelser.

Men det finnes ingen organisert gruppe av norske fjerntogpassasjerer som kan representere oss direkte.

Togbloggeren er invitert

Med skrekkblandet fryd finner jeg meg selv på listen over de inviterte.

Slik kan det gå når en starter en togblogg og skriver om togreiser sent og tidlig, og jeg har selvfølgelig takket ja. I løpet av noen korte minutter skal jeg etter beste evne forsøke å si noe om norske fjerntog, og hvordan de i fremtiden kan bli bedre for oss som reiser med dem.

Selve innlegget har jeg valgt å basere på de erfaringene jeg selv har og synspunkter og kommentarer jeg har samlet over tid. Fortsetter du å lese denne bloggposten, får du hovedpunktene pluss litt til.

Men hva mener du?

Har du reist med de norske fjerntogene mellom Oslo og Bergen, mellom Oslo, Kristiansand og Stavanger eller mellom Oslo, Trondheim og Bodø? Har du gjort deg noen tanker om hva som er bra, og hva som burde vært bedre?

Eller: hvis du ikke har reist så mye med disse togene, hva skal til for at du vil velge dem oftere?

Norske tog tar imot innspill også i tiden fremover, og nå er det viktig at vi sier fra!

Du kan sende dine synspunkter direkte dit, eller via meg på e-postadressen sigrid (at) langslinjen.no, og jeg lover både deg og Norske tog at jeg i så fall vil samle opp og videresende.

Mitt utgangspunkt

Her på Togbloggen er temaet ferie- og fritidsreiser, og det vil naturlig nok også være hovedtemaet når jeg gir innspill til Norske tog.

Invitasjonen har fått meg til å tenke enda mer på noe jeg allerede har tenkt mye på: Hvorfor er det så få av oss som tenker på en togreise i eget land som den neste fine reiseopplevelsen vi skal unne oss?

(I denne sammenhengen velger jeg å se bort fra pandemien. Reisevanene våre ble etablert lenge før vi hadde hørt om Covid-19, og når de nye fjerntogene er ferdig bestilt og produsert, må vi håpe at vi for lengst har fått kontroll med viruset.)

Hvorfor flyr vi så mye?

Her i landet har vi noen av Europas, og verdens, vakreste og mest spektakulære jernbanestrekninger. Daglig går det tog mellom flere av landets største byer. Togene stopper også på små og større steder – noen av dem er blant landets mest populære reisemål. Underveis er det utsikt og reiseopplevelser som resten av verden misunner oss.

Likevel er vi verdensmestere i å fly når vi skal ha et avbrekk fra hverdagen.

Hvorfor er det så få av oss som tenker på en togreise i eget land som alternativ når vi planlegger neste weekendtur eller ferie med kjæresten, vennegjengen eller familien? Hvorfor havner så mange av oss på et fly, hver gang?

Billige flybilletter, sol og varme

Billige flybilletter, sammen med drømmen om sol og varme, er ganske sikkert en del av forklaringen.

Når forskerne har spurt oss om hvorfor vi tar private flyreiser ut av landet, er det likevel dette som kommer aller høyest på listen: Samvær med familie, partner eller venner. Komme vekk fra hverdagsrutinene. Oppleve noe nytt – og slappe av. (Hvorfor flyr vi, TØI 2018)

Alt dette kunne vi også fått på en togreise til byer og steder i vårt eget land.

Kneippbrød til alle, alltid

Jeg tror jernbanen selv må ta mye av ansvaret for at nordmenn så ofte velger fly på ferie- og fritidsreiser. Fordi det er gjort så lite for å lokke oss med på den togturen vi like gjerne kunne tatt.

Tilbudet om bord på de norske fjerntogene har til nå vært bra, men veldig lite variert.

Nattogene er det beste eksemplet på standardtilbud til alle, uansett. Vi har gode nattog på fjerntogstrekningene i Norge i dag, men alle sovekupeene kommer med to køyer og en liten servant. Reiser du alene? Vel, du må betale for to køyer uansett. Vil du reise billigere, må du sitte i et sete. Vil du ha mer komfort, som egen dusj og toalett? Glem det.

På dagtid begynner de ulike selskapene nå å sette sitt særpreg på vogner med litt oppgradert komfort. Men veldig stor variasjon i tilbudet er det fortsatt ikke snakk om.

Litt sleivete sagt: Det serveres kneippbrød til alle, alltid, mens mange ønsker seg mer à la carte.

Passasjerene er forskjellige

Det sikreste en kan si om togpassasjerene er at vi er forskjellige. Vi reiser i ulike ærender og med ulike budsjetter.

Det er derfor lovende når Jernbanedirektoratet skriver dette i sin fjerntogstrategi:

«Nye togsett vil også kunne bidra til et høyere servicenivå og økt reiseopplevelse, og styrke potensialet for større bredde i tilbudet, både i form av prisstruktur og innretning mot delmarkeder.»

Med dette som utgangspunkt har jeg tenkt å invitere med på en liten rundtur til land vi kan hente inspirasjon fra.

Og selv om det er fritidsreiser jeg er mest opptatt av, tror jeg hovedpunktene er relevante også for passasjerer som reiser i andre ærender.

Til Russland for å lære

Vi starter i Russland, selve hjemlandet for de lange togreisene. Allerede fra Moskovskijstasjonen i St. Petersburg kan vi velge togreiser som går over flere døgn. Det som kanskje ikke er like kjent, er at det også er imponerende mye å velge i når vi reiser med russiske tog.

Det billigste alternativet i Russland kan ofte vise seg å være et nattog der kupeene er gjort om til sitteplasser på dagtid. Skal vi videre til Moskva fra St. Petersburg på dagtid, kommer vi aller billigst fra det om vi velger 3. klasse på et slikt tog. Dette toget bruker ni timer på turen.

Hovedtilbudet på dagtid mellom St. Petersburg og Moskva er hurtigtoget Sapsan. Her må vi betale mer, men er fremme etter ca. fire timer. Og om bord på dette toget kan vi velge og vrake! Vi kan betale for å sitte i bistrovogn hele reisen, eller om vi vil og har råd, reservere en hel konferansekabin.

Vil vi bare ha et vanlig sete, er det fem varianter å velge i, fra business til økonomi, med og uten servering ved setene.

Nei da, i lille Norge er det neppe marked for så stor bredde i togtilbudet, men noe av dette kunne vi kanskje ønske oss?

Ta en titt på nettsiden russiantrain.com hvis du vil se selv!

Alle sover godt med ÖBB Nightjet

Østerrikske ÖBB er blitt Europas viktigste nattogselskap, og poenget er det samme her: bredden i tilbudet!

ÖBB Nightjet tilbyr noe for enhver. Fra egen sovekupé med eller uten egen dusj og toalett, til enklere kupeer med fire eller seks køyer. Eller bare sitteplass for den som vil ha det billigste alternativet.

Og selvfølgelig: en familie eller vennegjeng kan reservere en hel kupé enten de er tre, fire, fem eller seks.

Jeg for min del innrømmer jeg gjerne at jeg lar meg begeistre, også av det lille ekstra som følger med de beste sovekupeene. En liten flaske musserende når vi kommer om bord, og kaffe og frokost servert neste morgen.

Se mer på nightjet.com.

Panoramatog over norske fjell?

Har du hørt om Bernina Express? Sannsynligvis. Min erfaring fra trafikken på Togbloggen er at nordmenn oftere søker på Bernina Express enn på Bergensbanen når de planlegger en togferie.

Turen over Alpene, fra Chur i Sveits til Tirano i Italia, er selvfølgelig fantastisk fin. Men er den egentlig så veldig mye finere enn togturene over Hardangervidda, Dovrefjell eller Saltfjellet? Nei, egentlig ikke, men selve reiseopplevelsen er ganske annerledes.

Det gjør noe med oss når vi setter oss ved blanke vinduer som går i høy bue og slipper himmelen inn.

Rhätische Bahn, selskapet bak både Bernina Express og Glacier Express, kjører også ganske vanlig gode, men anonyme tog på de samme skinnene. Turister med sans for både alpelandskap og budsjett, velger like gjerne disse.

Det er likevel panoramatogene som skaper mest begeistring. Og ikke minst: det er panoramatogene som er blitt merkevarer som mange kjenner til.

Restaurantvogner!

Jeg vet ikke om de jeg snakker med, venner og bekjente i ulike sammenhenger, er representative. Men dette vet jeg: Spør jeg dem om hva de savner mest på norske fjerntog i dag, svarer de aller fleste av dem gode restaurantvogner.

For ganske mange ser det ut til at en god restaurantvogn er selve ideen med reiseglede på skinner.

Og derfor tenker jeg det er lurt å la vår lille studietur gå innom Tsjekkia. Dette landet som er kjent for hyggelige restaurantvogner med god, men enkel mat servert på ordentlige tallerkener, med stort utvalg av drikke til.

Kanskje er det ikke slikt som dette vi tenker mest på hvis vi skal fra ett sted til et annet og har et bestemt ærende når vi kommer frem.

Men hvis vi er på leting etter den hyggelige turen vi kan invitere kjæresten, familien eller vennegjengen med på, er det annerledes. Da kan en restaurantvogn på skinner være det som skal til.

Ikke kast barnet ut med badevannet!

Nå har vi hentet inspirasjon fra fire land der ute. På tide å vende hjem og runde av, men samtidig sikre oss at vi tar vare på det aller, aller beste fra dagens norske fjerntog: lekerommet.

Denne fantastiske innretningen som er knall oransje og vennlig polstret for aktive unger.

Fargen får nå likevel bli som den vil. Bare den fortsatt er sterk og glad, og bare vi fortsatt kan ha dette tilbudet om bord på norske fjerntog, også i fremtiden.

Praktiske og menneskevennlige tog

Så langt har dette handlet om at nye norske fjerntog må skape mer begeistring og få flere nordmenn til å oppdage gleden ved å være togturist i eget land.

Det hjelper likevel lite med restaurant og panoramavogn hvis alt annet er upraktisk.

Vi vil ha menneskevennlige fjerntog som har god plass, både til passasjerer og bagasje. All slags bagasje, også barnevogner, sykler og ski.

Selve lakmustesten på et godt tog er dessuten at det er tilrettelagt for oss alle. Universell utforming heter det gjerne. I praktisk hverdag betyr det for eksempel at de av oss som reiser med rullestol, skal ha samme mulighet til å ta toget som alle andre.

Internett-tilgang og gode lademuligheter er det nesten ikke nødvendig å nevne.

Men la meg nevne dette, for sikkerhets skyld. Alle som noen gang kjøper sitteplass på et norsk fjerntog, må få vindusutsikt fra setet! Vi vil ikke stirre inn i en vegg når vi reiser over norske fjell.

Norske fjerntog også over landegrenser

Til slutt: Se på kartet jeg har lagt inn nederst i denne bloggposten!

Det er tatt med som en påminnelse om at jernbaneskinnene ikke stopper ved grensen.

Vi som reiser med tog, vil ikke bare reise i Norge. Vi vil også reise i Norden – og noen ganger videre sørover til Europa. Og ikke minst: stadig flere turister vil trolig komme til Norge med tog.

Oslo-Stockholm og Oslo-Göteborg regnes i dag som norske fjerntogstrekninger. I fremtiden får vi dessuten både håpe og tro at det også skal kjøres direktetog fra Oslo til København og Hamburg.

Ulike land holder seg med ulik såkalt linjeprofil. Norge og Sverige har bred og høy linjeprofil. Det betyr at mange av togene våre ikke kan kjøre til Danmark eller kontinentet.

Selv om det i første omgang er nye fjerntog til innenlands trafikk som skal kjøpes inn, bør vi derfor be om at Norske tog også har internasjonal trafikk i tankene. Det behøver ikke bety at alle tog skal dekke alle behov eller kjøpes inn samtidig, men opsjonene kan legges inn allerede nå.

Og deretter må vi bare fortsette å påvirke politikere, togselskaper og jernbanemyndigheter for å få et bedre tilbud. Vi som vil reise mer med tog, også til Europa, har god grunn til å være utålmodige.

Opptak av Norske togs innspillsmøte

Hvis du vil se opptaket det er lenket til: spol noen minutter frem hvis sendingen ikke starter med det samme.