Togreiser vinteren 2021 går ikke som på skinner. Selv endte jeg likevel opp ved en finsk borg oppkalt etter vår egen Olav den hellige. En bitte liten gul flekk på FHIs europakart satte meg på sporet.
REDIGERT: Denne bloggposten ble skrevet under pandemien. I mellomtiden har grensene åpnet igjen, og jeg har vært i Finland på togferie, helt på ordentlig!
Det skulle vise seg å bli en av de fineste togferiene jeg noen gang har tatt.
Reisebeskrivelsen gikk rett inn i manuset til boken min, «Ferie med tog – Reiseglede langs skinnene» (Cappelen Damm 2022), og er foreløpig bare å finne der.
Opprinnelig bloggpost fortsetter nedenfor.
–
La oss begynne med realitetene. I januar 2021, når dette skrives, skal vi ikke reise for moroskyld.
Eller for å låne de offisielle versjonene per 10. januar 2021:
- Det er anbefalt å unngå unødvendige reiser innenlands.
- Regjeringen anbefaler alle å unngå unødvendige reiser til utlandet.
Slik er det nå. Slik kommer det til å være en stund fremover. Annet kan vi ikke regne med, men til alle som en eller annen gang kommer til å lese denne bloggposten: Sjekk gjeldende status på Helsenorge.no
Togreiser vinteren 2020
I fjor på denne tiden fylte jeg Togbloggen med lange reiseruter i Europa, oppdaterte nyheter om Interrail og entusiasme over å finne billige Sparpreis-billetter på tyske bahn.de.
Det var en annen tid!
Så annerledes var den, at jeg innimellom all bloggingen og tre intensive dager med menneskemyldring på togstanden til reiselivsmessen TravelXpo på Fornebu Arena, også planla neste togtur ut: En reise i restaurantvogn til Ljubljana.
Vinterlandet Norge med tog
Mitt aller nærmeste ferieland, vinterlandet Norge, tok jeg meg knapt nok tid til å tenke på. I hvert fall ikke som et land å feriere i på vinterstid. Jeg bare reiste litt her, likevel, når jeg hadde et ærende. Nødvendig eller ikke.
Nå har jeg bladd bakover i kameraets minnekort.
Og se hva jeg finner: Bilder så blendende vinterfine at jeg ikke kan forstå at jeg hadde råd til bare å la dem ligge da de ble tatt. Men den gangen var dette så hverdagslig. En reise med toget fra Oslo til Lillehammer, bare.
Alle bilder jeg bruker som illustrasjoner til denne bloggposten er hentet fra en og samme reisedag med tog langs Mjøsa.
Fakta om Finland – det er Erlend Loes skyld
Midt mellom disse vinterbildene tatt fra et tog langs Mjøsa kommer jeg nå til å spore helt av. Eller om du vil – komme meg på sporet av noe helt annet. Uansett er det Erlend Loes skyld. Og Folkehelseinstituttets.
Men det er morsommere å skylde på Erlend Loe enn på Folkehelseinstituttet. Jeg begynner med ham.
På nattbordet mitt ligger «Fakta om Finland». En roman fra 2001 som flyter av sted i lange assosiasjonsrekker. Erlend Loe er gjerrig med punktumene. Når sant skal sies, er han også utrolig sparsom med sine fakta om Finland, selv om det på sett og vis er det romanen handler om.
Jeg leser romanen for å mate mine selvvalgte reisedrømmer for sommeren, eller høsten, 2021: En togreise til og i Finland. Så langt jeg til nå er kommet, som er side 57, er jeg ikke blitt så mye klokere når det gjelder Finland. Bare enda mer fascinert av alt som flyter, herunder ustyrlige assosiasjoner.
Folkehelseinstituttets gule flekk
Det er umulig å skrive om togreiser vinteren 2021 uten å sveipe innom Folkehelseinstituttets hjemmesider. I skrivende stund, som er 10. januar 2021, er Folkehelseinstituttets «kart over røde og gule land/områder i Europa» illrødt.
Med to unntak: Grønland og Itä-Savo Hospital District.
Grønland gir ingen assosiasjoner for den som reiser med tog, uansett hvordan folkehelsebyråkratene farger kartene sine. Men Itä-Savo sørøst i Finland! Der fikk jeg los.
Slik distriktet ligger nå, som en ensom gul øy i alt det røde, er det for så vidt like uoppnåelig for oss som Grønland. Men det går tog dit!
Gode, finske tog frekventerer Savonlinna jernbanestasjon, sågar med fem daglige direkteavganger fra hovedstaden Helsinki.
Det fant jeg raskt ut, når jeg først var på sporet.
Fakta om Itä-Savo Hospital District
Savonlinna, som altså er byen der Itä-Savo Hospital ligger og distriktet kretser rundt, befinner seg 104 km øst for Mikkeli, 133 km vest for Joensuu og 159 km sør for Kuopio. Alle disse byene har jernbane. Fra Helsinki tar det drøye fire timer å komme til Savonlinna med tog.
Savonlinna heter Nyslott på svensk, men har en befolkning der bare 0,1 prosent er svensktalende. Byen har drøye 32 800 innbyggere og rangeres med det som landets 35. største by.
Dette er fakta om Finland.
Fakta er det også at Finlands National Institute for Health and Welfare (THL) nå under koronapandemien har fastslått at risikogruppene utgjør en høyere andel av befolkningen i Itä-Savo enn i noe annet finsk distrikt.
Men nå en ren spekulasjon fra min side: Kanskje er det nettopp derfor Itä-Savo lyser ensomt gult sørøst i Finland? Folk flest på disse kanter er kanskje så gamle at de ikke løper rundt og sprer smitte i utrengsmål?
Fakta og følelser om Finland
At Savonlinna i Itä-Savo Hospital District er en av Finlands «the must-visit towns», er heller ikke fakta. Det er vel mer en følelse en blogger jeg tilfeldigvis streifet innom, har fått.
Men som grunnlag for en vellykket reise trenger vi både fakta og følelser. Selv når reisen foregår, som nå, ved skrivebordet hjemme.
Med Savonlinna som reisemål, skal det heller ikke mange hopp til mellom fanene på Google Chrome før vi er ved Olavinlinna – på svensk St. Olafs Slott eller Olofsborg.
Det er for så vidt nok å zoome inn på Savonlinna jernbanestasjon, så ser vi at det bare er snaue halvannen kilometer å gå ut til en øy med en borg på. Severdighet, uten tvil!
Men denne Olaf eller Olof – det skulle da vel ikke være..? Selvfølgelig er det.
Fakta er at borgen ble bygget på slutten av 1400-tallet, mer enn fire hundre år etter at Olav den hellige falt på Stiklestad. Byggherre var han med andre ord ikke. Men helgen, det var han.
På denne tiden var Finland underlagt Sverige, og svenskene reiste borgen som forsvar mot gresk-ortodokse moskovitter.
Pilegrimsmål for togferien 2021
Så inneklemt mellom fjorårets bilder av Mjøsa har jeg nå funnet mitt pilegrimsmål for sommeren, eller høsten, 2021: En finsk middelalderborg, i dag regnet som en av Nordens best bevarte, og berømt for sin årlige operafestival.
Borgen ble bygget av svenskene under ledelse av dansken Erik Axelsson Tott og navngitt etter den norske helgenkongen Olav. Eller Olof, eller Olaf, som svenskene kaller ham.
Og da gjenstår det bare å håpe at Norden i månedene fremover åpner seg opp igjen for togreiser og samkvem på kryss og tvers.
Et dypdykk på Folkehelseinstituttets nettside tilsier at flere finske distrikter blir gule nå i januar. Det er bra, selvfølgelig, men langt fra nok for den som har tenkt å reise hele veien med tog, fra Oslo til Savonlinna.
Vi trenger noen undere underveis. Eller for å holde oss nærmere fakta: Vellykket vaksinering.
Togreiser vinteren 2021
Noen flere realiteter helt til slutt:
Togselskapene som kjører fjerntog i Norge, har de siste dagene varslet reduserte avganger på grunn av koronasituasjonen.
SJ NORD skriver på sin hjemmeside at selskapet i samråd med Jernbanedirektoratet er blitt enige om at enkelte tog skal innstilles helt eller delvis i perioden 11.1.2021-21.3.2021.
Det betyr blant annet færre avganger både på Dovrebanen og Nordlandsbanen frem til slutten av mars. Tog til Sverige på Meråkerbanen har vært helt innstilt siden mars i fjor, og er det fortsatt.
Go-Ahead Nordic, som kjører Sørtog på Sørlandsbanen, melder også om redusert kapasitet i tiden fremover.
Vy skriver nå på sin hjemmeside (oppdatert 26. januar 2021) at selskapet midlertidig reduserer antall avganger rundt Oslo og på Bergensbanen. Mellom Halden og Göteborg kjøres det for tiden ikke tog.
Fakta om mine togreiser vinteren 2021
Så fakta er at jeg for min del foreløpig fortsetter å reise her hjemme ved skrivebordet. Og på sengekanten med Erlend Loe og hans ustyrlige assosiasjoner.