Sverige på tvers, Norge på langs, London med «nogo attåt», en fransk godbit, spansk gourmet og en første smakebit av det store toglandet Tyskland. Slik oppsummerer vi 2016 her på Togbloggen.no.

Førsteklasse-sete om bord i Blå Tåget.

Mitt første hele kalenderår som togblogger er rundet av, og aller først en takk til deg som har lest, likt – og kanskje også delt.

Og til deg som ikke har tatt deg tid til å lese, som kanskje synes togblogging er i overkant sært, men som likevel lurer litt på hva dette handler om, her er kortversjonen av Togbloggen.no og de beste togreisene 2016:

Sverige på tvers

Svenskene har statseide hurtigtog med større fart og mer komfort enn vi er bortskjemt med, og de har et privateid tog, Blå Tåget, som pøser på med 60-tallsnostalgi, hvite duker i restaurantvognen og musikk i pianobaren.
Togbloggen har startet vest i Sverige og havnet i Stockholm to ganger i 2016.

Norge på langs

Vi som til daglig svetter tørr kontorsvette i hovedstaden, kan faktisk glede oss over at det flere ganger hver eneste dag går tog fra Oslo S som turister verden over ville bejublet som «most scenic».
Togbloggen lot fly være fly og tok toget da vi skulle en tur til Nordland på forsommeren. 

London med «nogo attåt»

Nordmenn elsker London, men vi roper vel ikke akkurat høyt hurra for flyreisene til og fra. Togbloggen har funnet to hjemreiser fra London som vi jubler for! En via Edinburgh og en via Dublin. 

En fransk godbit

I Paris kan en togreise starte slik enhver reise egentlig bør starte: Med en bedre lunsj på jernbanerestauranten Le Train Bleu på Gare de Lyon, der serveringsfatene løper på raske kelnerben under tunge lysekroner og pompøse takmalerier. 
Derfra valgte Togbloggen det enkle liv på regionaltog gjennom Bourgogne, og slik lurte vi oss unna sære franske kvoter for interrailere på hurtigtog. 

Spansk gourmet

Extremadura! Smak på navnet og drøm deg inn i en del av Spania der mattradisjonene er sterke og turistene fortsatt ikke for mange.
Hjem fra påskeferie ved Malaga reiste Togbloggen nordover med regionaltog via Sevilla til vakre Cáceres og derfra videre til Madrid. Slik kortet vi ned flyturen – og fikk med oss fine spanske opplevelser på hjemreisen. 

En første smakebit av toglandet Tyskland

Når sant skal sies: Tyskland har vi hittil stort sett flydd over og sett bort fra som feriemål. På tide å slippe seg ned på bakken og oppleve dette store, fine landet der skoletysken vår endelig kommer til nytte.
Togbloggen kombinerte tog og båt langs Rhinen høsten 2016 – og vil tilbake for å oppleve mer.

Hva  koster det å ta toget?

Her på Togbloggen har jeg valgt å oppgi tidsbruken per rute jeg skriver om. Av flere grunner er jeg mer tilbakeholden med å si noe om kostnadene – først og fremst fordi togpriser (som flypriser) ofte varierer sterkt avhengig av hvor tidlig vi kjøper billettene og når vi reiser. 

Her er likevel noen priseksempler (per 2016):

  • Gøteborg-Stockholm med Blå Tåget: Fastpris kr 750 på 1. klasse og kr 250 på 2. klasse.
  • SJs sommertog fra Strømstad til Stockholm: Starter på 195 svenske kroner for 2. klasse og på 295 svenske kroner for 1. klasse (men varierer sterkt). 
  • Oslo-Bodø kan kjøpes til minipris fra kr 349. Overnatting i kupe (to senger) koster kr 900 i tillegg. 
  • 2. klassebilletter London-Edinburgh kjøpt god tid i forkant, kan fås til under 300 norske kroner. 1. klasse med servering inkludert koster fra 570 kroner. Men her varierer prisene mye!
  • SailRail-billetter mellom London og Dublin selges til fastpris og koster ca 420 norske kroner (bare tilgjengelig på 2. klasse).
  • I Tyskland selges rimelige dagskort for togreiser innenfor en region. Vi reiste to personer for til sammen 280 kroner per dag i Rheinland-Pfalz.