Selv småfrosne skandinaver kan være sosiale, viser det seg. Det er bare å innrede et tog med pianobar og sørge for at musikken spiller! Bli med på rundturen Oslo-Gøteborg-Stockholm-Oslo!

Tog i særklasse - Blå Tåget fra Gøteborg til Stockholm, med musikk i pianobaren.

Det er en søndag i advent. Vi kunne vært hjemme med kakedeig, grønnsåpe og den årlige bunken med julekort som vi uansett ikke rekker å skrive. I stedet sitter vi her og gynger, på en barkrakk midt inne i dype, svenske skoger. Svinger takten. Svinger seidelen. Snakker med folk. Lar tiden og toget gå sin skjeve gang.
Før jeg fortsetter denne bloggen om en reise med røde, blå og «snabbe» tog gjennom skandinavisk førjulsidyll, skylder jeg å gjøre oppmerksom på en liten overenskomst mellom Togbloggen og Blå Tåget: Billetten fra Gøteborg til Stockholm ble sponset. Så er det sagt.
Sponset eller ikke: Mennesket er slik laget at man gjerne blir i godt humør av god musikk, godt drikke, gode omgivelser og bra folk. Og ja, humøret er godt denne søndagen i advent om bord på et tog som skinner av gammelt 60-tall, messing og mahogni. Vi er sjekket inn på 1. klasse og har vår egen «lenestol» til disposisjon, en slik en som det går an å synke ned i med en god bok. Slik kunne vi gjerne blitt sittende, hele veien frem til Stockholm, og som gode skandinaver hadde vi ikke behøvd å veksle ett ord, med noen.

Det er som å sette en isbryter på skinnegangen!

Men så er det dette med Blå Tåget at det også lokker med restaurantvogn og pianobar, og i helgene med konsert. Det er som å sette en isbryter på skinnegangen! Vi tiner. Vi smiler. Vi glemmer at vi er helt alminnelige skandinaver på et rutetog mellom to svenske byer.
For oss begynte denne lille førjulsavstikkeren dagen før, med NSBs ettermiddagstog kl 13.01 fra Oslo S til Gøteborg C. Det er et rødt tog, og nordisk nøkternt i alt sitt vesen. For 90 kroner ekstra har vi aviser og kaffe i komfortvognen, og der sitter vi pent og pyntelig uten å plage hverandre med unødvendig konversasjon. Den eneste som lurer på hva vi skal, er tolleren som på en liten rundtur i vognen finner ut at de aller fleste skal det samme som oss, til Julmarknaden på Liseberg!
Ja da, en lørdagskveld i Liseberg tett oppunder jul er alt vi kan ønske oss av stemning og ståk. Til slutt henger vi som selve julestjerna høyt på himmelen i et oppvarmet Liseberghjul og ser alt fra oven. Verden er god, og her oppe er det bare fred!
Neste kveld, etter en lang søndagstur i pianobaren, er vi vel fremme i Stockholm og klare for enda mer svensk førjul. Gamla Stan! Isende kald sno gjennom gatene, men med utallige småsjapper å varme seg i og plutselig en malmfull julekonsert fra et åpent vindu i et lite smug. Gløgg på torget, slik bare svensker kan servere den, og så "långbakad" juleribbe på en seng av sommergrønt i en av byens kroger. Fine Stockholm!
For at dette skal bli en fullendt førjulstur, må vi mandag vise litt handlekraft. Og det gjør vi, med vennlig hjelp av valutakursen som akkurat nå gir oss noen øre per krone i norsk favør. Mandag ettermiddag, kl 16.10, går vi så om bord i SJs snabbtåg til Oslo. Det rister og rugger i litt større fart enn skinnegangen strengt tatt er laget for, men vi har 1. klasses komfort og har forhåndsbestilt middagen, som serveres et sted i desembermørket mellom Karlstad og Kongsvinger.
Nå leser vi ferdig litteraturen som ble forsømt mellom Gøteborg og Stockholm. Ikke plages vi med unødvendig snakk heller. De eneste som hever stemmen underveis, er et norsk par som misliker at svensken på setet foran snakker i telefonen.
Hyssj! Tystnad! Husk at det er skandinaver vi er.

Slik reiste vi Oslo-Gøteborg-Stockholm-Oslo med tog 

Oslo S - Gøteborg C med NSB

  • 3 timer 49 min

Gøteborg C - Stockholm C med Blå Tåget

  • 3 timer 46 min

Stockholm C - Oslo S med SJs snabbtåg

  • 5 timer 19 min
Blå Tåget

Blå Tåget eies av Skandinaviska Jernbanor og har siden 2011 kjørt i konkurranse med SJs rutetog på strekningen Gøteborg-Stockholm-Uppsala.

I sommer trakk Transportstyrelsen selskapets «säkerhetsintyg», og togene stod stille noen måneder. Nå har Hector Rail overtatt den tekniske driften, mens Skandinaviska Jernbanor fortsatt har hånd om kundekontakt og konsept. Togene begynte å kjøre igjen 11. desember 2016. 

Pris for strekningen Gøteborg-Stockholm med Blå Tåget er 750 svenske kroner for 1. klasse og 250 svenske kroner for 2. klasse (desember 2016).

Selskapets grønne tog har enklere standard og lavere priser.

Se også denne bloggposten
English summary

Let’s face it – Scandinavians are not the most easygoing people when it comes to small talk. But join us for a ride in a piano bar along the Swedish railways, and you will be amazed! Blå Tåget (“blue train”) is a retro train running between Gothenburg, Stockholm and Uppsala in Sweden. After some months without licence, the train is per December 2016 back on track.
We started out from Oslo a Saturday afternoon at a Norwegian red train, where things are just as they use to be here in Scandinavia. No one would disturb anyone during the ride to Gothenburg! Then we spent the Saturday evening at wonderful Liseberg Christmas market, and enjoyed the perfect feeling of peace from the top of the ferris wheel.
Sunday morning we entered Blå Tåget, and experienced another way of travelling. We had a first class seat (sponsored by the operator), which was a comfortable armchair, made for reading good books. But actually we hardly sat there, because nearly everybody on board mingled in the piano bar all the way to Stockholm.
We love Stockholm, and enjoyed the stop over there, including a night in the old town and then a hard days shopping before returning to Oslo by the Swedish high speed train.
A lovely Scandinavian round trip, it was!

Round trip by train Oslo-Gothenburg-Stockholm-Oslo

Oslo S - Gøteborg C (NSB)

  • 3 h 49 m

Gøteborg C - Stockholm C (Blå Tåget)

  • 3 h 46 m

Stockholm C - Oslo S (SJ)

  • 5 h 19 m