«Kos dere på flyet» er vel ikke en sannsynlig replikk fra en taxisjåfør. «Kos dere på toget!» sa vår, og han sa et med entusiasme. 

Vi tok toget fra Oslo S og var på Skeppsholmsbron i Stockholm før lunsj.

REDIGERT 2024:
Merk deg at denne bloggposten er fra 2015. Les den gjerne, men her på Togbloggen er det også en bloggpost fra januar 2024 med oppdatert info om togtilbudet og mer om byen vi kommer til:

Opprinnelig bloggpost fortsetter nedenfor.

Om det finnes høyere makter som styrer kollektivtilbudene i og rundt Oslo, så har de fortsatt ikke fått med seg SJs nye morgentog fra Oslo S. Første buss inn Mosseveien stopper ved Oslo S kl 05.49. Da har SJs snabbtåg allerede vært fem minutter i farta mot Stockholm.

Derfor startet vi reisen til Sveriges hovedstad med en drosjetur som kostet mer enn billigste billett videre med hurtigtoget. Men så fikk vi i det minste sjekket hvordan en tilfeldig valgt taxisjåfør forholder seg til ideen om å kjøre hurtigtog mellom nordiske hovedsteder. Ut fra våre undersøkelser er det god, og faktisk entusiastisk, oppslutning om konseptet. Vår sjåfør har tenkt å ta samme togturen selv.

Her skal vi sitte og ikke la oss forstyrre av annet enn togverten som vil vite om vi ønsker kaffe eller te til frokosten.

Med noen minutters margin til togavgang står vi på perrongen kl 05.30 og kjenner med hele kroppen at dette er ukristelig tidlig. Men også gjenkjennelig ukristelig tidlig. Flytogene har oppstilling like ved oss, og hvor mange ganger har vi ikke reist til Gardermoen under vekten av manglende nattesøvn? Den store forskjellen er at når vi nå får satt oss godt til rette i setet her på Oslo S, så blir vi sittende! Her skal vi sitte og ikke la oss forstyrre av annet enn togverten som vil vite om vi ønsker kaffe eller te til frokosten.

Og ved Rånåsfoss er kaffen kommet på bordet.

Vi har bestilt vår reise med hurtigtoget fra Oslo S til Stockholm Central god tid i forveien, og prisen er blant de laveste SJ tilbyr på strekningen. Billettene koster oss 426 norske kroner per person, og da er SJs 1.klasse-tilbud inkludert: Vi sitter i litt bredere seter, får frokost servert og kan forsyne oss med kaffe, te, frukt og småkaker hele veien til Stockholm. Skreller du vekk dette og bare leter etter billigste billett på SJs lavpriskalender, er det også mulig å reise for under det halve av denne prisen (september 2015).

Svenskene byr på nøktern luksus underveis. Det klirrer ikke i hverken stentøy, stål eller krystall når SJ serverer frokost til sine passasjerer på 1. klasse. Vi får en helt grei liten eske med god yoghurt, juice, grovt brød, ost, et kokt egg – og dessuten en porsjonstube med Kalles Kaviar som et frempek mot reisens mål.

Kl 07.10 passerer vi grensen, ved Morokulien mellom Magnor og Charlottenberg, og togføreren melder seg for første gang denne morgenen over høyttaleranlegget: «Ni er välkomna till Sverige!»

Så glir vi videre innover i grannelandet. Stemningen er lugn om bord. Vi sitter i våre brede seter og flyter lett gjennom mildt landskap. En sjø her, en sjø der. En hest som beiter. Noen småbruk. En og annen storgård og et sagbruk. Og først og fremst uendelig mye skog.

To menn med lap top’er og lyse skjortesnipper har holdt lavmælt arbeidsmøte helt fra de satte seg på Oslo S, og de fortsetter målbevisst med det. En mor ammer togets yngste passasjer. Vi andre surfer gratis, nipper til morgenkaffen – og sovner rett som det er.

Kl 08.25 er vi kommet til Karlstad, og her på denne stasjonen endrer toget karakter. Nå erobrer svenskene sitt eget morgentog mot Stockholm. Det er ikke så mange ledige seter lenger, og lydnivået går et hakk opp. Togpersonalet melder seg med frokostservering for de nyankomne og kaffepåfyll for oss som allerede har vært på skinnene i tre timer.

Det går fort, men vi rekker å få med oss synet av en stolt kronhjort i fint sprang over et gressgrønt jorde.

Så når vi i tur og orden Kristinehamn, Degerfors, Hallsberg og Katrineholm. Takket være SJs traffikkside på web har vi god oversikt over det meste via egen lap top eller mobil. Her kan vi følge med på kartet hvor vi er og lese av farten fortløpende. Mye av tiden holder vi i overkant av 200 km/t. Det går fort, men vi rekker å få med oss synet av en stolt kronhjort i fint sprang over et gressgrønt jorde.

Og idet klokken slår 12.00, har vi allerede vært i Stockholm i en time og et lite kvarter.

Bagasjen vår har fått dagis på Centralen. Der kan den stå inntil et døgn for 90 svenske kroner (- oppbevaringsbokser til venstre ved Burger King på vei ut fra perrongene).

Selv har vi gått gatelangs gjennom Gamla Stan og over Skeppsholmsbron. Nå sitter vi i restauranten på Moderna Museet, godt i le for iltre regnskurer. Vi har fått lunsjen vår på bordet – og vi har dagen her i Stockholm foran oss.

Nyttig lenke for reiser med hurtigtog mellom Oslo og Stockholm

Sjekk priser og avgangstider på SJs lavpriskalender

Slik reiste vi med tog fra Oslo til Stockholm

Oslo – Stockholm

  • 4 timer 44 min

Da vi tok denne reisen, gikk det første morgentoget tidligere fra Oslo S. Ny rutetid er (per august 2016): Avreise Oslo S kl 6.02

Se også disse bloggpostene om å reise østover fra Oslo med tog

 

English summary

In 2015 the Swedish company SJ launched a high-speed route between Oslo and Stockholm, making it possible to board in Oslo, have breakfast as you cross the border and arrive Stockholm in due time for lunch.

Timetable and tickets at sj.se

How to travel from Oslo to Stockholm by train 

Oslo S – Stockholm C

  • 4 h 44 m