Reise med tog i Europa – og aller helst starte rolig fra Oslo S? Ja visst, det går an! Trafikken her på Togbloggen.no tyder på at stadig flere har lyst til å prøve lange togreiser i Europa.

I løpet av 2018 har det vært ca 52.000 sidevisninger her på Togbloggen.no. Det er en ganske pen økning fra året før, da antallet sidevisninger var ca 21.000. Morsomt for en liten blogg å vokse så mye på så kort tid, men aller mest interessant er det å se hva folk vil lese om.

Dette er fem på topp for Togbloggen.no gjennom 2018, og felles for alle bloggpostene på denne listen er at de handler om togreiser i Europa:

Bloggposten om å reise med tog fra Oslo til Amsterdam ble publisert i 2017. I løpet av det siste året har jeg også skrevet om å reise med tog fra Oslo til London og fra Oslo til Malaga. De nye bloggpostene om lange togreiser i Europa har ikke rukket å få like mange lesere ennå, men også de krabber jevnt og trutt oppover på listen over de meste leste her på Togbloggen.no.

Togreiser i Europa er «klimatsmart»

For Togbloggen har 2018 vært et aktivt og morsomt år, både fordi trafikken har økt og fordi jeg har fått muligheten til å reise på sponsede Interrail-billetter fra Europarundt.no. På disse togreisene i Europa har jeg kommet til byer og steder som jeg tidligere bare har flydd over, og underveis er jeg blitt kjent med andre som også reiser langsomt langs bakken. Fine møter med land og folk! 

Noe av det mest interessante og spennende dette året har samtidig vært å følge med på det som skjer hos våre nære naboer i Sverige: På forsommeren meldte jeg meg inn i den svenske Facebook-gruppen Tågsemester. Da hadde gruppen ca 17 000 medlemmer, nå er antallet vokst til ca 37 000. Dette er folk som aktivt diskuterer togreiser i Europa og tog som alternativ til fly og som hjelper hverandre med å finne gode reiseruter.

Hos svenskene er togreiser i Europa dessuten blitt et aktuelt tema i den offentlige debatten. De store avisene skriver om togreiser som et «klimatsmart» alternativ og har begynt å oppgi reiseruter med tog som alternativ til fly i reisereportasjene sine. Dagens Nyheter (DN) har til og med lansert sin første lesertur med chartret tog fra Stockholm til Italia neste sommer. Det første «DN-tåget» ble fullbooket i løpet av bare én uke, og avisen har nå satt opp enda et Europa-tog for sine lesere.

Og i mars 2019 inviterer svenskene til sin første store togreisemesse – et arrangement som springer ut fra Facebook-gruppen Tågsemester. Fra det samme fellesskapet vil det på nyåret også komme en bok om togreiser.

Selv om vi ikke ser samme engasjement her hos oss ennå, kan jeg med min lille statistikk logge en viss endring: Her på Togbloggen.no har jeg hele tiden hatt en egen side om Tog&Klima. Det nye i 2018 er at denne artikkelen etter hvert er blitt en av de mest leste. Gjennom det meste av året har temaartikkelen om tog og klima ligget inne på ti-på-topp her på Togbloggen.

Reiseglede!

Klimabevisstheten øker og er en god motivasjon for å velge toget litt oftere, men la oss nå ikke glemme reisegleden! «Att sitta på ett tåg med en bok i knät och se landskapet svischa förbi utanför är pur lyx i en tid där allt ska gå så fort som möjligt,» skrev redaktøren i svenske Vagabond da magasinet ga ut et spesialnummer om togreiser før jul.

Nettopp! Gleden ved å reise litt langsommere og oppleve så mye mer underveis enn vi gjør når vi bare flyr hit og dit.

Her på Togbloggen er det først og fremst reiseglede jeg forsøker å formidle, i tillegg til praktiske råd og tips for å komme i gang med togreiser i Europa.

Kavalkaden over bloggpostene mine som ble publisert i 2018, ser derfor slik ut (i kronologisk rekkefølge):

Gjestebloggere

Stor stas er det dessuten at flere har lyst til å skrive på Togbloggen. To gjestebloggere meldte seg i 2018:

Er det flere som har lyst til å bidra? Har du den fine kombinasjonen av reiselyst og skrivekløe og liker å reise langs bakken – gi lyd! 2019 er fortsatt et ungt år med mange muligheter, og her på Togbloggen er det god plass til nye blogginnlegg.

Nedenfor legger jeg inn kart med to aktuelle ruter for togreiser i Europa: Fra Oslo til Malaga og til London. Begge disse rutene har jeg reist i 2018, og har man først gjort det én gang, kan det fort bli noe man gjør igjen. Følg med i 2019! 

Samarbeid med Europarundt.no

I 2018 har Togbloggen samarbeidet med Europarundt.no, som har overtatt markedsføringen av Interrail i det norske markedet. Jeg har reist på to sponsede Interrail-billetter, og følgende bloggposter er blitt publisert også på Europarundt.no: 

Medieomtale

Togbloggen kontaktes stadig oftere av journalister som skriver om togreiser. Her er tre oppslag fra 2018: