Alle veier fører som kjent til Rom. Jernbanesporene tar oss vel så gjerne til Milano. En fantastisk by! Ikke lett å finne frem i, men gull for den som leter. Her er Davide Pierris innsidertips for interrailere.

Davide Pierri er student ved universitetet i Milano. Hva han studerer? Norsk!

Det er ikke min jobb å gi karakterer, men om det hadde vært, skulle Davide fått toppkarakter av meg. På flytende, fin norsk forteller han om byen han bor og studerer i.

Vi møtes en tidlig morgenstund i en stor, sval undervisningssal med PC-skjermer på rekke og rad. Han er early bird og en av de første studentene som har stått opp denne morgenen og funnet veien til universitetet. Jeg er interrailer på tidlig forsommertur. Og takket være min kusine Kari, som er norsklærer ved Universitetet i Milano (– og faktisk har som jobb å gi karakterer!) møtes vi, Davide Pierri og jeg.

For oss som helst reiser med tog, er Milano et ekstra godt valg

Da blir det, naturlig nok, en samtale om hva interrailere bør gjøre her i denne millionbyen nord i kulturlandet Italia. La det være sagt med en gang: Milano er ikke den enkleste storbyen å finne frem i. Til gjengjeld er den en av Europas mest imponerende, bare vi gir den en sjanse.

For oss som helst reiser med tog, er Milano et ekstra godt valg fordi byen holder seg med effektive direkteruter og generelt gode togforbindelser til en rekke andre byer vi gjerne vil videre til eller kommer fra: Roma, Paris, Nice, Marseille, Zurich, Basel, Verona, Venezia, Trieste og Villach (Østerrike). For å nevne noen. Milano er også et svært godt utgangspunkt for en uforglemmelig dag gjennom Alpene (se egen bloggpost om Bernina Express).

Dessuten: Når vi kommer til Milano med tog, er vi i en av byens store severdigheter allerede på perrongen. Du skal være mer enn vanlig blasert om du ikke sier «wow» i møte med Milano Centrale. Stasjonsbygget er fra 1912 og flotter seg med en 207 meter bred fasade. Det er bare katedralen, Duomo di Milano, som ruver enda større i bybildet. Når vi så vet at katedralen er den tredje største blant alle verdens katedraler, sier det litt om dimensjonene også på jernbanestasjonen.

Selvfølgelig vil vi som er på Interrail, se Duomo de Milano. Når vi har manøvrert oss selv og bagasjen gjennom den ene hallen flottere enn den andre på sentralstasjonen, er plassen utenfor katedralen det neste naturlige stedet å trekke pusten dypt og si «wow». Her vrimler det av folk, og svært mange av dem gjør seg klare for å stå i kø for å komme enten opp på taket eller inn i kirkerommet. Ja! Ja! Ja! Det er verd det! (Men prøv å styre unna de aller verste køene, for eksempel midt på dagen i helgene.)

I gangavstand fra katedralen ligger også mange av de andre store severdighetene i Milano. Jeg rakk noen av dem i løpet av mitt lille opphold i byen denne gangen, og deler bilder og gode reiseminner nedenfor.

Men når jeg kommer tilbake til Milano neste gang, skal jeg sannelig også finne frem igjen tipsene jeg noterte meg en tidlig morgenstund på universitetet. Til senere bruk for meg selv og til glede for andre som tenker seg til denne fantastiske storbyen i Nord-Italia, her er:

Davide Pierris ti-på-topp-liste for interrailere i Milano
  • Museum Fondazione Prada:
    Et nytt museum i en helt spesiell bygning, der det også er mulig å gå opp på taket for å få utsikt.
  • Pirelli HangarBicocca:
    Museum for moderne kunst, og kanskje et av de mest spesielle museene i byen. Det er gratis å komme inn, men best å gå der på en hverdag. I helgene kan det være for mye folk.
  • Cimitero Monumentale:
    I dag et utendørsmuseum og gravplass for mange berømte og rike italienere. Det er ikke så farlig om dere ikke kjenner til så mange av dem, det gjør heller ikke jeg, sier Davide. Men han liker å gå der fordi det er et vakkert sted.
  • Brera:
    Dette er en hyggelig bydel som det er fint å besøke, men vær forberedt på at mye er dyrere her enn ellers i byen.
  • Milanos China Town:
    Vil du besøke en ordentlig China Town, kan du godt gjøre det her, i Milano!
  • Bygget Bosco Verticale i bydelen Isola:
    Milano har mindre grøntområder enn mange andre italienske byer, men nettopp derfor har arkitektene tenkt at man bør ha grønne bygninger her. Dette er en slik en.
  • Via Tortona:
    Denne gaten er ekstra spennende å komme til i april hvert år, når verdens største møbelfestival, Salone del Mobile, arrangeres i Milano.

Og til slutt på listen, noen tips om byens nattliv for interrailere i Milano:

  • Isola:
    Et fint område å oppsøke på kvelden.
  • Navigli:
    Dette kanalområdet i Milano er en hyggelig del av byen, og kanskje det området der du kan finne aller flest barer og puber.
  • Pioalo og studentbyen Sitta studi:
    Her i området rundt universitetet holder studentene til!
Håndbok om togreiser i Europa

På skinner. Ut i Europa med tog

Med reiseruter og råd for togreisen + lenkene du trenger for å kjøpe billetter.
Utgitt juni 2019 på Reiselykke Media.

Slik reiste jeg med tog fra Milano til Oslo 

Denne gangen jukset jeg med fly til Milano, men reiste langs bakken hjem igjen:

  1. dag:
    Lokaltog langs Como-sjøen til Tirano.
    Bernina Express gjennom Alpene til Chur.
    Lokaltog til Zürich.
  2. dag:
    Direktetog fra Zürich til Hamburg.
    Nytt direktetog fra Hamburg til København.
  3. dag:
    Öresundtoget fra København til Gøteborg.
    NSBs tog fra Gøteborg til Oslo S.