Bernina Express er en ener blant europeiske togreiser og høyt plassert på alle «ti på topp»-lister. Om den fortjener og forsvarer plassen? Absolutt! Kanskje la Alpene bli toppen på Interrail-turen?

Min reisedag startet i Milano. Med et herlig museumsstykke av en Kardemommeby-trikk (en slik en som skramler seg gjennom morgenrushet med stilige glasslamper i taket,) kom jeg meg til Milano Centrale.

Derfra lokaltog nordover, og jeg var så tidlig ute at jeg underveis kunne flotte meg med frokoststopp i en av postkortidyllene langs Como-sjøen. Stasjonskafeen III Binario i lille Varenna anbefales!

Neste tog hentet meg inn etter to timer og tok meg videre til Tirano, nær grensen til Sveits. Der deler to små jernbanestasjoner et bittelite torg, og kafeene på torget har spesialisert seg på å servere raske retter til passasjerer som veksler mellom italienske Trenord og sveitsiske Rhäthische Bahn.

Hos sveitserne på torget er alt rødt og hvitt, og togene står blanke i sola og venter på tur. Ved første øyekast ser alle helt like ut. Ser vi nøyere etter, skinner det ekstra av flaggskipet Bernina Express som står oppstilt med panoramanvinduene sine og er klart for dagens avgang nordover mot Chur kl 14.25.

Det summer av forventning på mange slags språk langs perrongen, og de ivrigste sitter allerede på plassene sine og gnir iherdig på vinduene for, om mulig, å få dem enda blankere og mer kameravennlige.

I den babelske mangfoldigheten om bord på Bernina Expressen har billettsystemet (eller tilfeldighetene) denne gangen klart å sette to landsmenn ved samme bord. Begge reiser vi på Interrail-billett, og det er mye å snakke om. Hyggelig!

Så stillegående! Så rolig! Så fint!

Ut fra Tirano er det nesten som vi flyter i landskapet. Så stillegående! Så rolig! Så fint!

Toget har trasé gjennom smale småbygater, og vi stryker flere ganger usannsynlig tett inntil husveggene. Tett er vi også på landskap og vegetasjon. Det er grønt helt inntil oss og rundt oss når vi begynner den langsomme oppstigningen fra frodige Nord-Italia mot sveitsiske alper. Vi starter på 429 moh og skal på det høyeste opp på 2253 moh.

Ingeniørene må ha hatt mange og lange dager på jobb for å få denne banen realisert, og det står respekt av innsatsen. Her går det i lange fine buer, nennsomt forlenget og bundet sammen av vakre steinviadukter. Det er en fryd både å se på og kjøre over.

Det er dette som er så spesielt med Bernina Express (og muligens også søsterbanen Glacier Express, som jeg ikke har tatt): At den er uten dødpunkter og hvilestrekk. Det er rett og slett «wow» hele ruten gjennom.

I noen partier er på vi skogstur. Vi svinger så fint gjennom bratte skogteiger at det nesten er så vi kjenner lukten av kvae og bar, og rett som det er kommer dessuten en tømmerlast i møte med oss. Banen brukes i dag i stor grad til å frakte turister – og tømmer.

Høydepunktet, bokstavelig talt, er et fint strekk gjennom høyfjell. Akkurat der er vi som snakker norsk, enige om at dette partiet ligner veldig på noe vi kjenner godt fra før. Hadde jeg bråvåknet her, ville jeg sagt «Bergensbanen!» – men med lånte romsdalstagger fra Raumabanen i tillegg. Vi er riktignok ca tusen meter høyere med toget her enn på Finse, og rundt oss rager alpetoppene ytterligere nesten to tusen meter over oss. Piz Bernina, høyeste fjelltopp i Øst-Alpene, når opp i 4049 moh.

Skal vi likevel ta dette som en liten påminnelse om at vi faktisk har en av Europas fineste togstrekninger innen rekkevidde også der vi bor? Mens vi sparer til og planlegger for en uforglemmelig tur gjennom Alpene, kan vi med fordel benytte oss av NSBs minipris over Hardangervidda en gang i blant!

Tips til interrailere: Bernina Express med panoramavinduer er et turisttog som krever setereservasjon i tillegg til Interrail-billetten. Langs samme rute går det også mange ordinære lokaltog hver dag. Disse kan interrailere reise fritt med, men da er det togbytter underveis mellom Tirano i Italia og Chur i Sveits.

Mellom Chur og Zürich er det god togforbindelse, og jeg tok kveldstog videre dit samme kveld. Det er også en utrolig vakker strekning, langs Walensee og Zürichsee. På en vanlig dag ville jeg vært henrykt. Denne gangen var imidlertid alle batterier flate – mine egne og fotoapparatets.

Fakta om Bernina Express – tog gjennom Alpene
  • Reisen er 144 km lang
  • Den går gjennom 55 tuneller og over 196 broer
  • Jernbanen ble bygget i perioden 1896-1904
  • Siden 2008 har den stått på UNESCOs verdensarvliste
Kjekt å vite om Bernina Express
  • Det er ingen bistro/restaurantvogn om bord, men en enkel trillevogn som av og til dukker opp. Ta derfor med vann – og eventuelt litt lett mat.
  • I vinterhalvåret er det én daglig avgang i hver retning, om sommeren er det to.
Slik reiser du billig med Bernina Express
  • Med Interrail-billett, trenger vi bare plassreservasjon (ca 80 eller ca 110 kroner i avhengig av sesong, 2. klasse). Ordinære lokaltog på samme strekning kan vi ta uten ekstra kostnader!
  • Enkeltbilletter med Bernina Express er dyre, men kan kjøpes billigere via Deutsche Bahn.
    Se Seat61.com: How to book cheap tickets