Her på Togbloggen er målet mest mulig reiseglede og minst mulig CO2-utslipp per tilbakelagte distanse. På hjemreisen fra London, med tog til Edinburgh via Yorkshire Dales, fikk vi god uttelling. 

Reiseglede! Her fra fotturen rundt Attermire Scare i Yorkshire Dales.

Nordmenn elsker London. Vi reiser dit så ofte vi kan, og det er vanskelig å tenke seg en londontur fra Norge uten å fly. Men må vi fly hele veien? Nei, se på kartet, så får du svaret.

Selv har vi prøvd flere reiseruter tidligere. Vi har reist til og fra London via både Newcastle og Liverpool for å kombinere billige flybilletter med fine togturer, men denne gangen valgte vi Edinburgh. Det gjør vi gjerne igjen.

En annen gang kan det hende vi velger den raskeste og enkleste varianten: Hurtigtoget mellom Edinburgh og London. Det har flere avganger i timen, tar under fem timer og koster fra 30 pund. Da har vi spart en halvtime i luften og har fått med oss en reise langs bakken i stedet.

Engelske Virgin Trains mener å vite at en passasjer som tar toget i stedet for å fly mellom Edinburgh og London, sparer CO2-utslipp tilsvarende det som trengs for å varme opp 640 vannkjeler. Vi som reiser mellom Oslo og London, kan ikke gjøre krav på alle disse te- og kaffekannene. Så rett linje er ikke reisen via Edinburgh for oss, men noen hundre varme vannkjeler har vi spart, vi også.

Og reisegleden, den kommer i bøtter og spann!

Og reisegleden, den kommer i bøtter og spann! Særlig om vi legger inn en stopp på veien, slik vi gjorde da vi valgte oss lille Settle i Yorkshire Dales.

Vi elsker jo ikke bare London, vi elsker England – og vi elsker engelske TV-serier og krim fra engelske småbyer. To togturister med hver sin trillebag behøver ikke trille lenge rundt i en by som Settle før vi har hilst på de første og gjenkjennelige karakterene og fått følelsen av å være på vei inn i vår egen lille episode av en serie vi har sett på TV mange ganger.

Vi valgte Settle av to grunner: Byen er startpunkt for en av Englands «most scenic rail journeys», og den er et fint utgangspunkt for fotturer. Vårt ærende første dag var å gå rundt Attermire Scar, en runde på åtte kilometer i vakkert terreng 300 høydemeter over byen.

Verten på vårt lille Bed&Breakfast ga oss kart og pekte ut retningen for oss. Vi hadde dessuten gjort hjemmeleksen vår og hadde med detaljert beskrivelse av rundturen. Det å få kart, terreng og beskrivelse til å stemme overens, lykkes vi imidlertid ikke med på første forsøk. Og bra var det, for så fikk vi rikelig anledning til å fortsette våre møter med Settles innbyggere. Den ene etter den andre hjalp oss. Rådene var til dels svært motstridende, men alle like hjertelige.

Da vi til slutt var kommet på riktig rute, visste vi med stor sikkerhet at om noe skulle skje med oss der inne i «the hills», ville 10-15 av byens innbyggere kunne bidra med sine versjoner av når vi hadde gått, hva vi hadde på oss og hva vi skulle. I fantasien så vi episoden i vår lille fjernsynskrim rulle og gå.. Men selv om vi hadde både sterk vind, regnbyger og begynnende skumring på turen, var det aldri antydning til dramatikk. Vi gikk på en av de mange stiene i Yorkshire Dales nasjonalpark og hadde en uendelighet av fredelig, bølgende landskap og urokkelige steingjerder rundt oss.

Før vi var vel tilbake i byen igjen, så vi ikke annet levende liv enn beitende sauer og en og annen ramsvart ravn som hekket rundt hulene som denne vandreruten er spesielt kjent for.

Senere samme kveld, da vi ruslet rundt for å finne en pub og ta en velfortjent øl, møtte vi igjen noen av våre hjelpere og fikk avgitt rapport om vellykket rundtur.

Neste morgen, etter hjemmelaget frokost ved kjøkkenbordet hos vertskapet vårt, fortsatte småbylivet med kaffe på torget og nye muligheter til en liten prat om vær og vind og hvor vi kom fra og hvor vi skulle.

The Settle-Carlislie line er to rolige timer med panoramautsikt til nasjonalparken

Som så mange andre som stopper i Settle, skulle vi videre med toget nordover. The Settle-Carlislie line er to rolige timer med panoramautsikt til nasjonalparken. Du kan prøve å telle alle sauene du ser, men du vil ikke klare det. Du vil ikke sovne, heller. Toget har balansert over 20 viadukter og svingt seg gjennom 14 tunneler før det triller inn i Carlislie.

Derfra fortsetter turen nordover i raskere takt, på et hurtigtog med god komfort. I Edinburgh er vi tilbake i storbymodus, men helt London er det ikke. Toget har endestasjon midt i byens hjerte, med gangavstand til «alt», og flybussen går fra Waverely Bridge, rett utenfor stasjonen, hvert tiende minutt. En hjemreise herfra oppleves enklere og raskere enn fra London, både fordi flyplassen er mindre og fordi flytiden tilbake til Oslo er «noen vannkjeler» kortere.

Hvordan kjøpe togbilletter i Storbritannia

Britiske togselskaper samarbeider om nettsiden National Rail

Seat61.com: A beginner’s guide to train travel in Britain

Nyttige lenker før et besøk i Settle

The Guardian: Britian’s 10 most scenic rail journeys 

Walking Britain: Attermire Scar

Slik reiste vi med tog og fly fra London til Oslo

London – Settle

  • 3 timer 45 min.

Vi bodde en natt i Settle. 

Settle – Edinburgh

  • 3 timer 55 min.

Fly fra Edinburgh til Oslo.  

English summary

When travelling we try to maximise joy and experiences, while at the same time minimizing our CO2 emissions. Travelling back home to Oslo from London via Edinburgh we did well on achieving our aims..

We very much enjoyed our stop in the small town of Settle and the walk around Attermire Scar in the afternoon the first day. Then the next morning we took the most peaceful and scenic train ride, through the Yorkshire Dales National park at the Settle-Carlisle-line, before entering a high-speed train to Edinburgh.

By boarding our flight in Edinburgh instead of London we shaved half an hour of our flying time back to Oslo. According to the Virgin Trains carbon calculator, our CO2 emissions saving was equivalent to some hundred boiling kettles.

How we travelled from London to Oslo, via Settle and Edinburh 

London – Settle

  • 3 h 45 m

We stayed one night in Settle. 

Settle – Edinburgh

  • 3 h 55 m

We then had a flight from Edinburgh to Oslo.