Fra Oslo S til Málaga Maria Zambrano brukte jeg tre reisedøgn. Jeg hadde sett Frankrike på langs, Spania på tvers, sovet meg gjennom Tyskland og snakket om selve livet noen minutter i Hamburg.
Og så satt jeg der, en onsdag kveld i november, i reisens egentlige mål og mening: En liten hvit landsby i Andalucia. Her har jeg lagt igjen litt av hjertet mitt, og her har jeg nøkkel til en dør. Som så mange andre nordmenn trekkes jeg som fuglene mot sør når vintermørket siger på der hjemme, og jeg har reist hit i mange år. Men må vi fly hver gang?
Ved et langbord i lille Álora, noen mil inn i landet fra Málaga, er vi flere nordmenn denne kvelden som er enige om at det er toget som er fremtiden. Noen har reist hit med tog mange ganger allerede, andre tenker at det er det de skal gjøre. Når fremtiden kommer.
Og her er en beretning fra vinterveien med tog til Spania – slik jeg opplevde den i november 2018.
Tog til Spania fra Oslo – reiseminner
Reiseruten var planlagt og valgt for å være bekvem og med minst mulig stress. Ingen stramme togbytter – egentlig ikke så mange togbytter i det hele tatt. En reiserute for god bok og med lave skuldre.
Men et øyeblikk av hvit panikk hører kanskje likevel med på en riktig god reise? Mitt kom i hvert fall på Hamburg Hauptbahnhof kl 20.07 mandag kveld, da jeg og trillebagen min hadde vært på reise i et drøyt døgn.
I Hamburg hadde jeg nå hatt fire timer til å rusle rundt i premature julegater, kjenne på hverdagskvelden i en tysk storby og få meg en solid middag å reise videre på. Alt vel, og på tide å hente ut igjen trillebagen fra oppbevaringen og finne nattoget videre sørover.
Stengt!
«Ha, ha!» Gutta på bilutleien vegg i vegg er fortsatt på jobb, og de har humor. Heldigvis for meg har de også et godt råd å gi. «Gå inn der, bank på døren til høyre. Kanskje treffer du noen.» Hard banking. Venting. Og så til slutt en skygge av bevegelse. Håp.
Så blir vi gjenforent, trillebagen min og jeg. Reisen kan fortsette, og jeg har lært: Manuell oppbevaring av bagasjen er enkelt og greit, men i motsetning til oppbevaringsboksene (som det også er mange av på Hamburg Hauptbahnhof) stenger den kl 20.00.
Hamburg Hauptbahnhof – det pulserende hjertet
For oss som kommer fra Norden og reiser med tog sørover til Europa, er Hamburg Hauptbahnhof selve hjertet. Hit må vi, alle sammen. Herfra pumpes vi videre. Det er pulserende. Det er hektisk. Det er mye å finne ut av, men har vi først lært oss denne jernbanestasjonen, er Europa vårt.
Selv har jeg fått god hjelp av nettsiden Showmethejourney.com før møtene både med denne og andre store jernbanestasjoner.
Men uansett hvor godt vi har forberedt oss og hvor nøye vi har planlagt, en reise blir til underveis og må håndteres der og da. Så når det skurrer informasjon over høyttalerne som jeg med min rustne skoletysk ikke klarer å fange opp, griper jeg fatt i en medpassasjer – en kvinne på min egen alder. En velkledd dame med altfor stor koffert. Om hun snakker engelsk? Flytende, skal det vise seg, og hun er godt kjent med nattoget mot Basel. Reiser her nesten hver uke. Hun har en mor på 88 som bor alene i Hamburg, selv bor hun i Sveits.
Vi tolker ny reiseinformasjon, vi venter – og vi snakker. Om å være på reise. Om livet. Om å være datter. Om å ha en mor. Om å stille opp. Om å bli sliten. Om å få lov å være der når noen trenger deg.
Og så kommer toget – denne enorme transportmaskinen som frakter folk fra nord til sør i løpet av en natt. God reise! Jeg kommer til å huske deg selv om du ikke har noe navn og jeg aldri kommer til å se deg igjen. Noen ganger er noen minutter nok til å komme nær.
Morgentåke i Shwarzwald
Noen reiseopplevelser kan sitte igjen som klare, sterke minner selv om det ikke er noe spektakulært å henge dem på. Som en stillferdig morgenstemning idet et to etasjes TGV-tog triller ut i morgentåken før dagen helt har begynt, og litt nølende blir stående å vente på nye signaler i en eventyrskog.
Mobilen forteller meg at jeg er i Shwarzwald. I restaurantvognen har to togverter gitt meg nytrukket kaffe i koppen – og det er så langt jeg kan se, bare dem og meg om bord på dette toget, foreløpig.
Dét skal nok komme til å endre seg brutalt når vi nærmer oss morgenrushet rundt Paris. Men fortsatt er dagen purung, vi er i en skog i Tyskland – og tankene kan flyte tollfritt og uforstyrret. En slik morgen, der jeg er gjest på gjennomreise i en lånt hverdag, er noe av det som gjør reisen langs bakken til noe annet og mer enn bare transport.
Kanskje er det banalt å si det på denne måten, men reisen med nattog gjennom Tyskland natten før har også vært som en drøm. Behagelig på alle vis, når en som jeg gjorde denne gangen, reiser på 1. klasse med egen kupé, dusj og toalett inkludert. Det kostet meg 1430 kroner ekstra, i tillegg til Interrail-billetten jeg allerede har. Dyrt, men deilig – og en får se på det som et hotellrom med transport.
Inkludert var også tøfler (!), sov-i-ro, fersk avis, vann, snacks – og musserende. (Det kom godt med alt sammen, med unntak av tøflene som jeg stakk inn under sengen, og glemte.) Og frokost! Den ble servert som avtalt omtrent i Baden-Baden. Da var klokken 05.30, og jeg var nydusjet og klar for dagens første kaffe.
Kl 06.20 gikk jeg av nattoget i Freiburg. Reisen fortsatte videre mot Paris kl 06.52.
Et planlagt høydepunkt: Restaurant le Train Bleu
Om det finnes et tempel for Den Gode Reise, må det være «stasjonskafeen» på Gare de Lyon i Paris. Bygget på starten av 1900-tallet for å gi status til det å reise og for å være et verdig startpunkt for Paris-borgere på vei til Middelhavet. Nylig – og nennsomt – restaurert. Le Train Bleu ville stått seg som et praktfullt spisested hvor som helst – som tilbud på en travel jernbanestasjon er den i ekstra særklasse.
Jeg har vært her før, og jeg ville hit igjen. Derfor valgte jeg reiserute denne gangen som ga meg 3,5 timer på Gare de Lyon før ettermiddagens direkterute videre til Barcelona. (Merk: Paris har flere jernbanestasjoner og er en kronglete by å reise via dersom du kommer til en annen stasjon enn den du skal reise videre fra.)
Restauranten ligger en trapp opp fra hallen der togene kommer og går. Dørvakten løper meg i møte og sleper trillebagen de siste trinnene opp. Det slår meg at bagen er nesten like stor som den lille franskmannen, og jeg kjenner et stikk av dårlig samvittighet for alt jeg har pakket. Men – føler meg på den annen side velkommen og ivaretatt.
Selve restauranten åpner først kl 11. Jeg er fortsatt foran dagens rushtider og får plass i en dyp lenestol i den uformelle bar-delen. Der kan jeg sitte med mobilen til lading, få lunsj servert – og etter hvert se velkledde parisere og praktisk kledde turister innta plassene mens kelnerne løper rundt med fatene høyt hevet.
Frankrike på langs – Spania på tvers
Siste del av denne reisen langs «vinterveien til Spania» starter fra Paris Gare de Lyon kl 14.07 tirsdag. Herfra og ut er reisen mest å sammenligne med en velbygd motorvei. Høy hastighet. Rette strekninger. Frankrike fyker forbi utenfor togvinduet den ene dagen, og neste dag – etter overnatting i Barcelona – er det Spania.
Jeg sitter godt, ser på landskapet, leser bok, sover litt – ser ut av vinduet, leser litt mer og sover litt til. Her er det også god tid til og vel tilrettelagt for å hente frem PC og være operativ. Den som må eller vil, kan godt ta kontoret med seg på denne reisen.
Disse togene, både på fransk og spansk side, er supermaskiner med høy fart og høy komfort, men med relativt spartanske servicetilbud. Serveringen foregår i enkle cafévogner med bare ståplasser. Luksusen kommer i form av høy fart for alle – og ekstra bekvemme seter på første klasse.
Og så – onsdag ettermiddag kl 14.30 – snaue tre døgn etter at jeg reiste fra Oslo, er jeg på den spanske solkysten!
Det jeg ikke fortalte om reisen med tog til Spania
Slik ble denne reiseberetningen når jeg lot reiseminnene flyte fritt. Jeg kunne ha fortalt mer om høstgrønne åkre, hvite kuer på rolig beite, Rhône-alper med sol på og knudrete sør-franske kalklandskap. Jeg kunne også skrevet mer om den varme gleden over å komme til Spania igjen, og flyte gjennom det myke, bølgete landskapet som togruten fra Barcelona følger innover i landet.
Men hvor ble det av starten på reisen?
Den som gikk med buss fra Oslo søndag ettermiddag, og fortsatte med tog til København og Hamburg mandag, etter overnatting i Malmø? Sammenlignet med reisen videre sørover i Europa er denne nordiske etappen som en hullete, forsømt landevei.
Riktignok har den også sin sjarm, og ikke minst er det eksotisk med DSB som fortsatt kjører toget om bord på ferge mellom Rødby og Puttgarden, slik at litt av reisen kan tas i en fergerestaurant. Men også av den grunn er dette toget ofte forsinket – og noen ganger mye. Så selv om det etter rutetabellene skal være mulig å reise fra Oslo S tidlig på morgenen og rekke nattoget sørover fra Hamburg samme kveld, er det – for min smak – for snaut med 45 minutters margin for å rekke et tog du «må» nå i Hamburg.
Ellers er det dette å si: Bøkene jeg leste, var riktig gode. Den som vil reise vinterveien med tog til Spania, bør absolutt orientere seg i bokhøsten først!
Tog til Spania – relevante lenker
- Europarundt.no selger Interrail-billetter og har kundeservice som kan foreslå reiserute
- Entur (tidligere NSB Utland) selger Interrail-billetter og andre togbilletter i Europa
- Deutsche Bahn gir tilgang på europeiske togtider – søk opp reiseruten din her. Her er det også mulig å kjøpe plassreservasjoner i og til/fra Tyskland.
- Seat61.com er en suveren nettside med mye informasjon for den som planlegger en togreise
- Showmethejourney.com er en ny nettside som bygges opp med mye god informasjon om togreiser i Europa
Flere bloggposter om å reise med tog til Spania
REKLAME FOR EGEN BOK
I boken min, «Ferie med tog – Reiseglede langs skinnene» (Cappelen Damm, 2022), har jeg med et eget kapittel om å reise med tog til Spania.
ANNONSELENKE: Ferie med tog – Reiseglede langs skinnene Obs! Mai-salg og 50 % avslag på fjorårets bøker hos Cappelen Damm nå! Du får boken min for kr. 190.
Tog til Spania – slik reiste jeg
Avreise Oslo søndag kl 16.00. Ankomst Málaga onsdag kl 14.24.
- Oslo-Malmø (7 timer 10 min) Buss pga banearbeider.
- 1. natt i Malmø
- Malmø-København (35 min)
- København-Hamburg (4 timer 41 min)
- 2. natt på nattog Hamburg-Freiburg (9 timer 18 min)
- Freiburg-Paris (3 timer 45 min)
- Paris-Barcelona (6 timer 27 min)
- 3. natt i Barcelona
- Barcelona-Málaga (5 timer 54 min)
JEG REISTE PÅ EN INTERRAILBILLETT SPONSET AV EUROPARUNDT.NO
Hva koster det å reise med tog til Spania?
Mine plassreservasjoner kom på kr 827 + kr 1430 for nattog. Interrail-billett kr 3675 (5 dager, voksen, 1.klasse).