At vi skulle få med oss en soloppgang i Elna, var absolutt ikke planlagt. Men ellers hadde vi reisen klart for oss: Billigfly til Berlin og derfra tog til Malaga, via Paris, Perpignan, Barcelona og Cordoba. 

Konduktøren på nattoget fra Paris tar muntert farvel med oss i lille Elna.

Idet vi forstod hva som var i ferd med å skje, var det allerede for sent. Toget skled sakte ut fra stasjonen, og gjenvant deretter raskt sin gamle langdistanserytme. Vi ble ristet lett fra side til side i den ellers tomme togkorridoren mens vi så Perpignan forsvinne bak oss.

Slik startet vår andre dag på reisen Oslo-Malaga: Med en forsovelse på nattoget fra Paris.

Lysvåkne nå grep vi sjansen neste gang toget sakket farten – og takk og pris stanset. Ut tumlet både vi og trillebager. Konduktøren, som vi ellers ikke hadde sett snurten av etter innsjekkingen i Paris, dukket her heldigvis opp og viste seg å ha både humor og vennligsinnede rutetider i bakhånd. Litt lattermild leting i tabellene først, og han kunne så fortelle oss at nordgående tog var å vente om 20 minutter.

«Ha, ha» og «bon voyage!»

Slik gikk det til at vi fikk gleden av å se en rosa morgen stillferdig bre seg over lille Elna. Toget nordover ankom deretter som lovet. Det viste seg å være et langt og folketomt tog – fullstendig overdimensjonert for å frakte to bortkomne turister i ti minutter.

Vi elsker å kjøre tog, men rammes av rekkeviddeangst på OsloS

Tilbake i Perpignan hadde vi fortsatt tid til å gå på leting etter café au lait og ferske frokostcroissanter, slik det passer seg når en er i Frankrike.

Dagen før hadde vi hatt hjemmesmurt norsk frokost om bord på Norwegians morgenfly til Berlin. Vi elsker å kjøre tog, men rammes av rekkeviddeangst på Oslo S. Derfor valgte vi denne gangen en hybrid: Vi startet togreisen gjennom Europa med billigste fly ut fra Norge.

Deretter fortsatte første reisedag med lett lunsj på Berlin Hauptbahnhof før vi feiret vår togreise gjennom Tyskland med fylt svinestek og øl i restaurantvognen på vei mot Køln. En slik europeisk reisedag bør ende med et glass rødvin i Paris, og det gjorde også vår.

Her i Perpignan er vi nå så nær Spania og spanske Renfes hurtigtognett gjennom landet at vi fint kan nå reisens mål, Malaga, allerede samme ettermiddag. Med andre ord: Vår hybridreise med fly og tog fra Oslo til Malaga ville tatt totalt to dager om vi valgte raskeste løsning, inkludert en natt på tog.

For oss med begrenset tid på Jorden kan dette være vel så riktig regnemåte som den første

To reisedager er mer enn én reisedag. Vil du ha absolutt raskeste reise fra Oslo til Malaga, må du derfor velge fly helt frem. Men med en litt annen tilnærming kan regnestykket se slik ut:

Reisedagen med fly fra Oslo til Malaga er «bortkastet». (Hånden opp den som gleder seg til fire timer inneklemt på Malaga-flyet!) En kort flytur til en nordtysk by er derimot til å holde ut, og reisen videre langs bakken er glede og opplevelse! Tenker du slik, betyr vår hybrid at du får to dager fylt av reiseglede i bytte mot en «bortkastet» dag. For oss med begrenset tid på Jorden kan dette være vel så riktig regnemåte som den første. Det gjelder dessuten det samme for hybridreisen som for hybridbilen - du kan glede deg over at du, tross alt, har valgt et miljøvennlig alternativ.

Vi for vår del la inn enda en dag med opplevelser på denne reisen. Fra Perpignan tok vi tog til Barcelona og fikk tre fine timer i byen mens bagasjen lå i boks på Barcelona Sants. Deretter reiste vi med direktetog videre til facinerende, historierike Cordoba. Byen er godt plassert på UNESCOs verdensarvliste og er alene vel verd en reise.

Kveld nummer to sovnet vi derfor på et bittelite hotell med utsikt rett over gaten til utrolig vakre Mezquita, moské-katedralen som er bygget opp gjennom flere århundrer med sameksistens så vel som krig og ufred mellom kristne og muslimer i Andalucia. Selv om dette er en enkel oppsummering av historien, kan det være grunn til å minne om en hovedlærdom herfra: Cordoba hadde sin storhetstid for vel tusen år siden, i en periode da muslimer, jøder og kristne alle var velkomne her og levde side om side.

På vår tredje og siste reisedag brukte vi formiddagen til å se moské-katedralen og noen av de andre hovedattraksjonene i gamlebyen i Cordoba, og rakk samme dag sen lunsj på en fortauscafé i Malaga.

I påvente av den perfekte togreisen med hurtigtog helt fra Oslo S til Malaga, synes vi dette er en hybrid til å leve med.

Nyttige tips for togturen i Europa

Se bloggposten Slik kjøper du togbilletter i Europa

Lesetips før et besøk i Cordoba

Les om Cordoba på UNESCO's hjemmeside (verdensarvlisten)

Slik reiste vi med tog fra Berlin til Malaga

Berlin – Paris

  • 8 timer 20 min.

Paris – Perpignan

  • 9 timer 30 min (nattog).

Perpignan – Barcelona

  • 1 time 20 min.

Barcelona – Cordoba

  • 4 timer 40 min.

Vi valgte å overnatte i Cordoba og tilbringe neste formiddag i byen. 

Cordoba – Malaga

  • 1 time.

Vi startet reisen med fly fra Oslo til Berlin, og reiste deretter på interrailbilletter. Totalt brukte vi tre dager på reisen fra Oslo til Malaga, inkludert halvannen time i Paris, fire timer i Perpignan, tre timer i Barcelona og en kveld og en formiddag i Cordoba. 

Franske nattog legges ned

Dessverre har mye skjedd med franske nattog siden denne bloggposten ble skrevet. De fleste legges ned fra og med oktober 2016.

English summary

In an ideal world we could travel all the way from Oslo to Malaga on high-speed trains!

Not living in the ideal world, we strive to find the best and most realistic alternative – and this is a rather OK way to do it: We booked the cheapest flight from Oslo, landed in Berlin, and travelled by train to Paris and then further on to Perpignan on the night train. (Where we overslept and stepped off in Elna, not in Perpignan as planned..)

In Spain, we chose to have a sightseeing break in Cordoba. This historic place really is a city worth seeing. Throughout time it has provided host to a mix of cultures. The mosque cathedral in the old town of Cordoba is impressive and beautiful and tells a fascinating history.

How we travelled by train to Malaga

We started this journey in Oslo, and had an early morning flight to Berlin.

Berlin – Paris

  • 8 h 20 m

Paris – Perpignan

  • 9 h 30 m (night train)

Perpignan – Barcelona

  • 1 h 20 m

Barcelona – Cordoba

  • 4 h 40 m

We could have gone all the way to Malaga this evening, but stepped off the train and spent a night and the next morning in Cordoba. 

Cordoba – Malaga

  • 1 h