«Det er enkelt å fly til Stockholm», påstås det. Men går det an å tenke seg noe enklere og bedre enn å gå rett om bord uten kø og innsjekk på Oslo S – og så reise direkte med tog til Stockholm C?

Stockholm er uansett reisemåte en av de aller beste byene for en helgetur.

Har vi vært der før, vet vi litt om hvor mye det er å ta av. Selv har jeg vært innom byen flere ganger. På en liten helgetur nå på starten av 2024 kunne jeg derfor unne meg hjertelige gjensyn med noen gamle favoritter.

Retroshopping på Södermalm, Kungliga Operan i selskap med avslappede svensker, 50 år med hip hop, en gigantisk djevelbibel og en liten kirkekonsert på Vita bergen ble samtidig helt nye stockholmopplevelser for min del.

Litt mer om alt dette senere i bloggposten, men først en ode til Centralen og til reisen vi får om vi velger å ta tog til Stockholm.

En ode til Centralen

Det er Centralen vi kommer til når vi reiser med tog til Stockholm. Den ligger akkurat så sentralt i storbyen som navnet burde tilsi.

Avstanden videre til det aller meste kan telles i minutter enten vi går eller fortsetter på skinner med Stockholms effektive – og kreativt dekorerte – metro.

Her er vi på Nordens største trafikknutepunkt. Det kan være både travelt og trangt nede ved sporene, men oppe i stasjonshallen er det høyt under hvelvet og hyggelig å være reisende.

Der oppe ser vi at Stockholm Central er en vakker jernbanestasjon. Bygget fra 1871 har status som kulturminne, og kunstinteresserte bør løfte blikket og få med seg både historiske og moderne veggmalerier.

Noen av oss vil dessuten like tanken på å være på en nordisk jernbanestasjon med gode internasjonale forbindelser. Her går det «snabbtåg» til København og nattog til Hamburg og Berlin. For ikke å snakke om at svenskene holder seg med et nattog til norske Narvik

Fra Oslo S til Stockholm C

Med Oslo som utgangspunkt starter en helgetur med tog til Stockholm fra vår egen sentralstasjon.

Oslo S er effektiv nok i daglig bruk, men noen internasjonal hub er den ikke. Fortsatt venter vi på direktetog sørover til København, og i mellomtiden må vi nøye oss med enkle intercity-tog til Göteborg.

Svenske SJs «snabbtåg» mellom Oslo og Stockholm stiller inntil videre i en egen klasse på Oslo S.

Når vi går om bord på et av disse togene, som i rutetabellen er merket med «SJ Snabbtåg, SJ 3000», har vi komfort i vente fra start til slutt enten vi reiser på 2. eller 1. klassebilletter. Dette er moderne tog med gode seter og bistrovogn for alle.

Alle får dessuten tilbud om å forhåndsbestille mat som serveres underveis.

Forskjellen mellom klassene er først og fremst at setene er bredere på 1. klasse og at aviser, kaffe og litt ved siden av er inkludert. Helt til slutt i denne bloggposten skal jeg dessuten ta med et førsteklasses tips for å få mest mulig ut av Stockholm Central på hjemreisen.

Fem timer eller «50 minutter»

På hverdager går det nå tre daglige «snabbtåg» mellom Oslo og Stockholm. I helgene er det to daglige avganger. Reisetiden er beregnet til fem timer og noen minutter.

I tillegg kjøres det noen direkte avganger med intercity- eller regionaltog som bruker litt lengre tid og har noe enklere standard.

Fly-entusiastene vifter likevel fortsatt med sitt trumfkort: Oslo-Stockholm er en reise på bare 50 minutter i lufta.

Det ingen snakker om, men alle vet, er at det er 50 minutter + transport til Gardermoen, innsjekk, sikkerhetskontroll, venting ved gaten, kø for å komme om bord, kø for å komme av og tid til å komme seg ut av flyplassmaskineriet på Arlanda. Og fortsatt er det fire mil igjen inn til Stockholm sentrum.

3-1 til toget

Godt plassert i et komfortabelt sete med romslig benplass og utsikt til brede bygder, dype skoger, elver og sjøer, tror jeg ingen helgetur-turist på tog til Stockholm vil ønske seg opp i lufta.

Annerledes er det selvfølgelig for den som skal rekke et møte samme dag i Stockholm, og minutt-tellerne vil fortsatt kunne havne på flyet. Selv om «50 minutter» ikke er 50 minutter, men i praksis over tre timer og sannsynligvis nærmere fire.

Hva en togblogger mener om tog versus fly, er i overkant forutsigbart.

Et reisebyrå som Berg-Hansen har også sin agenda, men mellom Oslo og Stockholm selger byrået både fly- og togbilletter. La meg derfor ta med resultatet av direktør Petter Brodahls test av «Tog vs. Fly fra Oslo til Stockholm» publisert 22. mars 2023:

  • Tid: Fly 1 – Tog 0
  • Komfort: Fly 0 – Tog 1
  • Stress: Fly 0 – Tog 1
  • Pris: Fly 0 – Tog 1

Klar 3-1 seier til toget, der altså.

Hva koster toget til Stockholm?

Brodahl rapporterer at hans billett med tog til Stockholm på 1. klasse, frokost inkludert, kostet ca. 700 kroner, «og tilsvarer omtrent det jeg måtte betalt for flytoget på begge sider av flyturen».

Da kan jeg legge til at den som nøyer seg med 2. klasse, kan komme unna med 385 kroner.

Så hører det med at prisen på togbilletter varierer med etterspørselen, akkurat som flybilletter. Men SJ vil aldri finne på å veie bagasjen din, telle kollier eller ta ekstra betalt hvis du drar med deg noe som ikke passer inn i en trang hattehylle.

Reisen langs bakken

Vi som reiser langs bakken med tog til Stockholm, har stoppet på norsk side av grensen i Kongsvinger, med utsikt opp til festningen som i sine første unge hundreår hadde som oppgave å verne oss mot svenskene.

Vi har kjørte sakte over grensen ved fredsmonumentet Morokulien, sett de første furustammene på svensk side og kanskje merket oss at skinnegangen med ett er blitt bedre når farten igjen øker inn i Värmland.

Så har vi i tur og orden hatt stopp i Arvika, Karlstad, Kristinehamn, Degerfors, Hallsberg, Katrineholm og Södertälje – før vi kjører inn til storbyen på holmene der Mälaren møter Østersjøen.

Underveis har noen av oss jobbet på laptop eller mobil med stort sett brukbar nettilgang, andre har lest, hørt lydbok eller sett film. Alle har vi ruslet litt rundt, og kanskje vært innom bistrovognen en tur.

Hvor lenge fem timer og noen minutter er, kommer helt an på hvordan vi bruker dem.

Velkommen til byen på holmene

Hvordan vi bruker storbyen vi kommer til, er selvfølgelig også helt opp til hver og en av oss. Stockholm er mer enn mangfoldig nok til å kunne dekke de aller fleste ønsker for en storbyweekend.

Med sine 19 øyer og holmer – tall hentet fra Store norske leksikon – og skjærgården som fortsetter langt ut i Østersjøen, er det først og fremst lett å tenke på Stockholm som en fantastisk sommerby.

Selv har jeg vært der noen julidager en gang da byens luftige takterrasser og en båttur ut til krogen på Fjäderholmarna ble førstevalgene, hetebølge som det var.

Denne gangen forberedte jeg meg for en annen ytterlighet: Stockholm i januar, med fare for is på fortauene og sno og frostrøyk over alle broer.

Downtown Camper

Her på Togbloggen pleier jeg sjelden å anbefale overnattingssteder – vi har alle våre egne budsjett og preferanser. Downtown Camper by Scandic, 8 minutter å gå fra Centralen, skal likevel få noen linjer.

At Scandic har gjort Downtown Camper til et «konsepthotell» med hyggelige fellesområder og gratis fellesaktiviteter, men uten daglig renhold av rommene (- med mindre du ber om det), lot jeg meg sjarmere av. Men det er en smakssak.

Først og fremst er det beliggenheten ved Brunkebergstorg som er fin.

Det sagt, skal også dette sies: I samme område er det både billigere og dyrere hoteller å velge blant. De fleste vil kunne finne noe etter egen smak.

Gangavstand og metro

Med bagasjen plassert på et overnattingssted noen minutter fra Centralen i den sentrale bydelen Norrmalm, er storbyen Stockholm besnærende enkel å gå løs på – uansett vær og føreforhold.

Stockholms byutviklere har riktignok litt å ta i før området rett utenfor Centralen blir helt optimalt. Men Drottninggatan strekker seg lang og mer eller mindre bilfri noen kvartaler fra jernbanesporene.

Denne sentrale handlegaten fortsetter sørover som Riksbron og Riksgatan forbi Riksdagshuset og over lille Stallbron inn i Stockholms bilfrie oase, Gamla Stan.

Fra Brunkebergstorg kan vi også rusle over til Gamla Stan på Norrbro eller Strömbron – eller gå østover gjennom Kungsträdgården til velstående Östermalm.

Alt vi for vår del ønsket oss på denne turen, fant vi innenfor en gangavstand på maks. 20 minutter fra hotellet. Eller vi kom oss dit effektivt via Centralens metrostasjon, T-Centralen.

Stockholms metro er for øvrig forbilledlig enkel å bruke: Det er bare å «tæppe» et kontaktløst bankkort og gå om bord (42 SEK for inntil 75 minutter).

Gildas død

Vår spontant bestilte helgetur med tog til Stockholm ble denne gangen utløst av et litt tilfeldig søk etter en kulturopplevelse å se frem til i vintermørket. Kungliga Operan i Stockholm viste seg å ha ledige billetter til klassikeren Rigoletto noen få uker frem i tid.

Bestilt og bestemt!

Svenskenes fremste operahus er like gammelt og ærverdig som vårt er nytt og moderne. Rammet av et eldgammelt norsk lillebrorkompleks begynte vi faktisk også – når pakkingen nærmet seg – å lure på hvordan stockholmere kler seg når de går i operaen.

For alle andre som skulle kunne komme til å lure på det samme: Slapp av!

Seks minutters gange fra hotellet gikk vi inn til forhåndsbestilt bord på restaurant Grodan, med trapp videre opp og rett inn i operafoajeen. Mellom søylene kunne vi se en nonne i samme ærende som oss – slike vil alltid være kledd for enhver anledning. De andre var kledd i tilnærmet hva som helst.

Da vi senere på kvelden satt vaglet høyt under lysekronen på «3:e övre raden» klare for Gildas tragiske død og Rigolettos udødelige operasviske, kunne vi telle til i alt tre hvite skjorter med slips i salen.

Så pakk gjerne praktisk og lett, men unn deg likevel gjerne en kveld i Kungliga Operan!

En overraskelse på Kungliga biblioteket

En vellykket storbyweekend skal helst ha både godt planlagte og helt tilfeldige opplevelser.

Vår rusletur innom Kungliga biblioteket på Östermalm ble tatt på sparket ut fra den enkle tanken at bibliotek alltid er både gratis og bra, og at Stockholms gamle «kungliga» akkurat som operaen er fra en annen tid enn Oslos splitter nye ikoniske bygg.

Nede i etasjene, i et lite lokale vi hadde helt for oss selv, stod vi plutselig foran et gigantisk bokverk, Codex Gigas. Også kalt Djävulbibeln fordi en stakkars munk i en mørk stund skal ha inngått avtale om å ta med et djevelportrett i verket sitt.

At dette er et krigsbytte svenskene tok med seg hjem fra Praha i 1648, tok vi som en påminnelse om at svenskene har holdt på med litt av hvert annet enn oss opp gjennom tidene.

Stivere snipper i Saluhallen

Et besøk i det ærverdige mattemplet i samme bydel, Östermalms Saluhall fra 1888, ble samtidig en påminnelse om at stockholmborgerne selvfølgelig også kan oppvise standard og stil.

Men ikke hadde vi et øyeblikk tenkt at et lunsjbesøk i en mathall burde innebære både planlegging og påkledning.

Da vi stod der – i kø med pent kledde lokale som alle hadde visst å forhåndsbestille bord – skjønte vi at den som bare slenger innom, må finne seg i både å vente lenge og føle seg litt slaskete. I hvert fall hvis en skal ende opp med en tallerken sjømat hos populære Lisa Elmqvist.

Hippe Södermalm

En guidebok, eller gode reiseblogger som ofte er like bra og dessuten gratis, er det alltid lurt å bruke litt tid på før en storbyweekend. Garantert vil du da notere deg hippe Södermalm som et must på helgeturen til Stockholm.

Jeg som har likt å tro at jeg kjenner Stockholm, hadde skam å melde ikke vært der før.

På tide å «tæppe» bankkortet på T-Centralen og ta grønn linje til Medborgarplatsen, med andre ord.

Januar er januar også i Stockholm, og denne januarlørdagen var det snøfiller i lufta og gråsurt i byen. Södermalm hadde helt sikkert fortjent en våryr dag for virkelig å briljere, men desto mer var det dagen for cafébesøk.

Vi to seniorene ramlet rett inn på første og beste, som tilfeldigvis var Cykelcafé Le Mond i Södermannagatan. Der trakk vi gjennomsnittsalderen markant opp mens vi varmet oss på «mörkfruktig» kaffe og så køen vokse utenfor.

Retroshopping på sparebluss

Billigere skal det godt gjøres å komme fra en shoppingdag i en storby.

Med oss hjem fra «Stockholms Grünerløkka» hadde vi et hefte med «svenskt skämtlynne» fra 1914, SEK 25, og en opptrekkbar lekefugl i originalinnpakning fra 1960-tallet, SEK 75. Samt et litt mer påkostet, men fortsatt rimelig, fatbestikk i 50-tallsdesign.

At i hvert fall en av oss i tillegg forsøkte å lete seg frem til et varp i noen av Södermalms mange vintagebutikker, ble med forsøket denne gangen.

Bärgsprängare på Vita bergen

Fra Renstiernasgata i utkanten av SOFO (ja da, New York-referanse som på Södermalm-svensk betyr «South of Folkungagatan») lot vi oss lokke opp noen enkle tretrapper.

Det viste seg å være inngangen til en annen verden.

Plutselig var vi blant skjeve trehus i Bärgsprängargränden. Gamle arbeiderboliger som forteller om enkle kår, men der flere av dem i dag er modernisert, utleid og fortsatt bebodd, ifølge Wikipedia.

Hadde dette vært den våryre lørdagen det ikke var, ville vi ganske sikkert fortsatt utover i parkområdet Vita bergen.

Nå ble det i stedet til at vi valgte Sofia kyrka som lett tilgjengelig varmestue, og helt gratis fikk med oss en liten orgelkonsert sammen med andre mer eller mindre tilfeldige tilhørere.

50 år med hip hop

Hva skulle kunne passe bedre etter alt dette enn «50 år med hip hop»?

Uansett var nå det tema for en av utstillingene som tok imot oss på det fantastiske samtidsmuseet Fotografiska.

Dette museet ligger aldri så snublende nær ute på Södermalm som bykartet tilsier, men heller ikke så klønete langt fra som Google maps vil ha det til.

Det er Södermalms bratte klipper ut mot Stadsgårdshamnen som skaper forvirringen, men fra T-banestasjonen Slussen: Gå ned og hold sørover langs sjøkanten!

Og gjør gjerne som vi ikke hadde gjort: Bestill bord på museets restaurant med panoramavinduer mot sjøen!

300 år med kunsteliten

Vi hadde i stedet satt av lørdagskvelden til en tur gjennom Gamla Stans trange gater – og ikke minst, til en middag på Stockholms eldste bevarte bykro, Den Gyldne Freden.

Helt siden 1722 har det vært spist, supet og sunget i Österlånggatan 51, og over høytalerne surrer Evert Taube, Cornelis Vreeswijk og Fred Åkerström fortsatt. Selveste Svenska Akademien endte for hundre år siden opp som eier og møtes fast hver torsdag i kroens Bellmanvåning.

Da får det ikke hjelpe at Svenska Dagbladet har trillet en litt sur 3-er på terningen, med følgende begrunnelse: «…kanske är detta inte en krog för oss stockholmare, som ju kan våra köttbullar, lax och blodpudding…».

Avisens anmelder var åpenbart heller ikke særlig tilfreds med å sitte mellom «amerikaner och norrmän» under måltidet sitt.

Nåvel, men selv satt vi trygt plassert mellom svensker da vi fikk vår blodpudding med «rökt sidfläsk, lingon, brynt smör och stekta äpplen» servert.

Et førsteklasses tips på Centralen

Tilbake på Stockholm Centralstation søndag formiddag er ringen sluttet og bare ønskereprisen med SJs gode snabbtåg gjenstår.

Eller – nesten bare den. For her kommer tipset: Har vi kjøpt togbilletter på 1. klasse til hjemreisen, er vi «varmt välkomna» på SJs lounge.

Der åpner dørene kl. 10 på søndager (kl. 6 på hverdager, lørdager stengt). Aviser ligger på bordet, kaffen er varm og frokost er satt frem.

Selv traff vi nesten blink, men bommet litt. Vi hadde allerede fylt opp med en solid hotellfrokost.

Rask regning i ettertid viser at om vi hadde latt være å betale for frokost på hotellet denne søndagen og nøyd oss med den litt enklere på SJs lounge, ville hele differansen mellom 2. og 1. klasse på toget hjem igjen endt opp på kr 84.

Og minst det er det verd å betale for å avrunde stockholmsoppholdet i en god lenestol med panoramautsikt over svenskenes vakre sentralstasjon.

 

 

Togbilletter

Billettene du trenger for å reise med tog til Stockholm og hjem igjen:

Når du søker, vil du få opp også ulike avganger med buss og/eller togbytte underveis. Det vil du neppe ha. Så velg en avgang med «0 byten»!

Forsinkelser

På vår reise til Stockholm ble toget denne gangen forsinket med over to timer på grunn av et havarert lokaltog på sporet.

SJ refunderer 25 prosent av billettprisen ved forsinkelser over 60 minutter, og 50 prosent ved mer enn 120 minutter.

Hotell

Jeg liker å bruke booking.com for å få oversikt over hotellalternativene. Bestillingen kan likevel gjøres direkte fra hotellet hvis en heller vil det.

Klimaregnskapet

Ifølge Klimatsmartsemester.se krever en flyreise Oslo-Stockholm 58 kg CO2 per person, en togreise bare 6 kg.