All togferie starter på kartet, og min første togferie i 2023 starter sågar på et splitter nytt et. Jeg har en interrailbillett, og jeg skal til Spania. Likevel zoomer jeg også inn på Stockholm og Centralen!

Denne bloggposten, skrevet i romjula 2022, er mitt forsøk på å samle noen råd og tips for togferie i 2023.

REKLAME FOR EGEN BOK: I fjor ga jeg ut en hel bok stappfull av reiseruter og konkrete råd. ANNONSELENKE: «Ferie med tog – Reiseglede langs skinnene».  

Det meste i boka står seg også inn i 2023. Men jeg er veldig glad for at én viktig togforbindelse er blitt radikalt bedre siden manuset gikk i trykken: Oslo-Stockholm.

Mer om det senere i denne bloggposten.

Gamle bloggposter her på Togbloggen kan også hentes frem igjen – slik jeg ser at mange gjør nå ved inngangen til et nytt år med nye ferier og nye reiseplaner.

En av de mest leste bloggpostene er «Fra Oslo til Malaga med tog – tre reiseruter 2020». Den raskeste av de tre rutene jeg skriver om der, rammes dessverre av dårlige nyheter ved inngangen til 2023.

Litt mer om det også, etter hvert.

Et splitter nytt kart

«Aller først: Togreiser går langs bakken. Vi trenger kart!»

Sitatet er fra min egen bok. Selv trengte jeg likevel å få en påminnelse før jeg husket å bestille et nytt som erstatning for det gamle som var i ferd med å gå i oppløsning.

Påminnelsen fikk jeg i verdens hyggeligste Facebook-gruppe, Togferie.

Sannsynligvis er du medlem – godt og vel 46 000 av oss diskuterer togreiser og deler tips der allerede. Men hvis ikke, meld deg inn!

Kanskje har du også allerede et godt kart som viser jernbanelinjene vi kan reise langs? Selv trengte jeg altså, etter noen års ganske intensiv bruk av det gamle, et nytt. Det bestilte jeg fra European Rail Timetable

Og så, da romjulsfreden senket seg, brettet jeg det nye kartet ut over stuebordet mellom engler og småkaker og begynte planleggingen av min første togferie i 2023.

Til Spania på interrailbillett?

Skal vi reise på en interrailbillett eller satse på enkeltbilletter? Det er noe av det vi må finne ut av før en togferie i Europa.

For meg var svaret gitt denne gangen. Jeg sitter med en ubrukt interrailbillett, kjøpt til halv pris i anledning Interrails 50-årsjubileum i 2022.

Jeg har også et reisemål jeg av flere grunner både vil og må tilbake til – en liten by i Sør-Spania.

For å si det som det er: Dette er ikke noen særlig god kombinasjon. Eller for å si det på en annen måte: Har du interrailbillett, styr gjerne unna Spania! Vil du enklest mulig til Spania og hjem igjen, styr unna interrail! (Se også bloggposten «Lønner det seg med interrailbillett?»)

Men der satt jeg – mellom tålmodige og trinne engler og med kartet foran meg – og måtte prøve å gjøre det beste ut av det.

Langsomt og billig på grønne linjer

Nå har jeg en reiserute jeg gleder meg til å gjennomføre!

Planen er å bruke en drøy uke ned, være en uke i en liten by i Spania og bruke en snau uke på hjemreisen.

For å få mest mulig ut av interrailbillettene våre kommer reisefølget mitt og jeg til å tråkle oss gjennom Frankrike med tog som er merket med TER i rutetabellene. Da går det ikke så fort, men vi slipper å kjøpe plassreservasjoner i tillegg til interrailbilletten.

Dermed har også de kronene som ble investert i nytt kart, betalt seg. Med grønn markering for «scenic route» har kartet vist oss vei til litt bortgjemte, men fine reisestrekninger gjennom Frankrike.

Samme knep har vi tenkt å bruke for å komme oss over grensen til Spania. Vi skal reise langsomt, men vakkert med regionale tog (TER) på grønn rute langs kysten til Barcelona.

Slik slipper vi unna de obligatoriske plassreservasjonene på høyhastighetstogene, som over den fransk-spanske grensen koster flere hundre kroner.

Tid er ikke alltid penger. For interrailere er det gjerne tvert imot.

Off-line i Spania

Vel over grensen til Spania må vi imidlertid melde pass.

Med spanske tog går det fort, enten vi vil eller ikke. Høyhastighetstilbudet i landet er imponerende godt, men alternativene er få eller totalt fraværende.

For oss som skal reise på interrailbillett, betyr det at vi må ha plassreservasjoner til alle lange strekninger. Tar vi sjansen på å finne ledige plasser underveis, kan vi kjøpe dem på de store stasjonene når vi kommer dit.

For meg selv, og alle andre som har en kontrollfreak i seg, er det verre. Spanske plassreservasjoner kan ikke kjøpes på nett. Og da er gode råd dyre. Vi må betale gebyrer og gå via byrå.

På den positive siden: Nå har vi fått et norsk reisebyrå som spesialiserer seg på togbilletter og som kan ordne det meste, Togreiser.no.

The loser

Her i dette hjørnet av Europa finner vi dessverre også en av de dårligste nyhetene for oss som planlegger togferie i 2023.

Høyhastighetsforbindelsene mellom Frankrike og Spania er økset ned.

Det går ikke lenger direktetog mellom Lyon og Barcelona eller mellom Marseille og Barcelona.

Da en av Europas beste reiseskribenter, Nicky Gardner, på oppdrag for britiske The Guardian skrev om det nye togtilbudet i 2023, pekte hun derfor på høyhastighetstilbudet mellom Spania og Frankrike som en «loser».

The winner

Vinneren fant hun i et helt annet hjørne av Europa: Oslo-Stockholm!

Fra og med ruteplanskiftet i desember 2022, går det nå fem direktetog tur/retur Oslo-Stockholm på hverdager. På lørdager går det tre og på søndager fire.

Svenske SJ kjører disse avgangene med to ulike togtyper, SJ3000 og InterCity. Reisetiden varierer fra ca. 5 timer med SJ3000 til ca. 6 timer med InterCity.

Er vi i feriemodus, er det ikke minuttene som teller mest. For mange av oss er det nok viktigere at begge disse togtypene har gode seter og godt servicetilbud. (Nettsiden Seat61.com viser interiørbilder fra begge.)

Vil vi koste på oss litt ekstra, velger vi 1. klasse og forhåndsbestiller mat som blir servert underveis. Sammenlignet med de i overkant nøkterne togene som nå kjøres mellom Oslo og Göteborg, er dette et godt knepp opp både i komfort og service.

Noen vil nok mene at jeg vingler på kartet nå, men jeg vurderer å legge hjemreisen fra Spania om Stockholm.

I så fall kan jeg også prøve svenskenes nye nattog mellom Hamburg-Altona og Stockholm Central. Det har ankomst i svenskenes hovedstad kl. 9.55 og gir oss god mulighet til å komme videre til vår egen i løpet av dagen.

Weekendtur til Stockholm

Det som i hvert fall er helt sikkert, er at Stockholm er blitt toppaktuell for den som vil ha en kort togferie i 2023!

At Stockholm er en fin by, er det vel lett å bli enig om. Den tåler en weekendtur – igjen og igjen.

Men tenk også på at Stockholm er et godt utgangspunkt for korte eller lange reiser videre østover.

Fergetilbudet over Østersjøen er velutbygd og effektivt, og kan ta oss til Finland, Estland og Latvia.

En ode til Centralen

Stockholm Central – eller Centralen blant venner – er dessuten Nordens største og mest trafikkerte jernbanestasjon.

Med svenskenes nye nattog til Hamburg (sj.se) og de to veletablerte nattogtilbudene fra Stockholm til Berlin i høysesong (snallltaget.se) og hele året til Narvik (vy.se), samt gode dagtogforbindelser både til Oslo og København (sj.se), er Centralen også Nordens mest internasjonale.

Vakker er denne jernbanestasjonen dessuten. Den holder til i et vernet bygg av kulturhistorisk interesse.

Det er lett å misunne svenskene Centralen, men misunnelse fører oss sjelden noe sted.

Vi har langt mer å vinne om vi selv tar den i bruk og gjør den litt til vår egen.

 

Nyheter om det europeiske togtilbudet

Her lenker jeg videre til mer utfyllende oversikter over det nye togtilbudet i 2023: