Interrail 2019 er lansert! Og her er det nyheter som gir oss mye å velge i. En liten weekendtur med tog – eller tre måneder på loffen i Europa? Begge deler er blitt mulig med en Interrail-billett.

(Se også ny bloggpost januar 2020: Interrail 2020 – fem nyheter og tre gode råd)

En gang i tiden var Interrail det samme som å reise rundt i Europa i én måned. Nå er valgene etter hvert blitt veldig mange, og her er rådene for Interrail 2019 i kortversjon:

  • Velg riktig billett!
  • Velg blant nye reisemål!
  • Merk deg at det er blitt litt enklere å reise med nattog!
  • Husk at du fortsatt må sette deg inn i reglene for plassreservasjoner!
  • Lær av andre, men tenk selv – og gled deg!

Før du leser videre, her er også en rask oppsummering av de ulike Interrail-billettene:

Interrail Global Pass er den klassiske Interrail-billetten som dekker togreiser gjennom alle de 31 landene som per i dag er med i ordningen. Fra og med i år kommer denne billetten i hele ti varianter. Den billigste av dem dekker bare tre reisedager i løpet av en måned. I den andre enden av skalaen: To nye billetter som gjør det mulig å reise med tog i Europa hver eneste dag i hhv. to eller tre måneder.

I tillegg kommer alle One Country Pass for reiser innenfor bare ett land. Dessuten finnes det spesialbilletter for den som vil øyhoppe i Hellas eller klatre høyt og lavt med tog i sveitsisk alpelandskap. Og for Spania og Italia finnes det også et Premium Pass som inkluderer alle kostnader til plassreservasjoner.

Råd nr 1 for Interrail 2019: Velg og vrak blant alle billettene!

Først råd for Interrail 2019 er derfor rett og slett at vi må velge – og vrake. Skal vi få fullt utbytte av det omfattende tilbudet som Interrail er i ferd med å bli, må vi først og fremst vite hvilken reise vi ønsker å legge ut på. Deretter kan vi finstudere prislistene og velge akkurat den billetten som best dekker det antallet reisedager vi planlegger for.

Eller – det går selvfølgelig også an å begynne i den andre enden. Vi kan se på billett-alternativene først. Deretter kan vi velge en reiserute som passer til de kronene og dagene vi synes vi kan ta oss råd til.

De fleste har vel fått med seg at Interrail ikke lenger bare er for ungdom. Men for ordens skyld en rask påminnelse om at ingen er for gammel og ingen for liten. Barn inntil 12 år reiser gratis sammen med voksne. De billigste billettene gjelder for ungdom frem til fylte 28 år, og seniortilbudet får vi fra den dagen vi fyller 60. Alle i mellom reiser på vanlige voksenbilletter.

Prisene for dette myldret av Interrail-billetter spenner fra kr 1630 (ungdom, tre dager, 2. klasse) til kr 11 660 (voksen, hver dag i tre måneder, 1. klasse).

Her er tre nettsider som gir full oversikt over billettene som inngår i Interrail 2019, og gir oss mulighet for å kjøpe dem:

  • Jernbanens kundesenter – driftes av Entur.
    Har ryddig prisliste for alle Interrail Global Pass. (Unntatt den nye billetten for bare tre dager – den selges kun online.)
    Selger også One Country Pass, inkludert Greek Island Pass og Swiss Travel Pass.
    Billettene bestilles over telefon.
    Gebyr på kr 195 per billett.
  • Europarundt.no – markedsfører Interrail i det norske markedet.
    Selger samtlige Interrail Global Pass online.
    Tar ikke gebyr for Interrail-billetten, men har et påslag i prislisten som tilsvarer det gebyret Entur tar.
    Tilbyr foreløpig ikke One Country Pass.
  • Interrail.eu – nettbutikk for Interrail.
    Per i dag den eneste siden som også tilbyr Premium Pass for Italia og Spania.
    Selger Interrail-billetter online.
    Frakt (ca. 11 euro) kommer i tillegg.

Tips: Følg med på priskampanjene for Interrail! I begrensede perioder selges billettene med rabatt. Og våren 2019 kjøres det også et tilbud med gratis oppgradering til 1. klasse. På Togbloggens Facebook-side forsøker jeg å dele disse kampanjetilbudene – og du finner dem selvfølgelig på nettsidene ovenfor. 

Råd nr 2 for Interrail 2019: Tenk nytt! Flere reisemål er inkludert.

Som første baltiske land har Litauen fra og med i år kommet inn på Interrails europakart. Landet kan nå nås på et Interrail Global Pass, og det er også lansert et One Country Pass for Litauen. 

Øyhopping i Hellas er et veletablert Interrail-tilbud. Det nye i år er at antallet greske øyer som kan nåes på en Interrail-reise, er nesten doblet. For den som velger Interrails Greek Island Pass for ferjereiser i Hellas, er det nå blitt 58 øyer å velge mellom.

Til slutt er det også verd å nevne at det er blitt flere tog å velge mellom for den som har lyst til å oppleve Tsjekkia på Interrail-ferien. Selv har jeg aldri vært i Tsjekkia, men jeg tar sjansen på å formidle andres entusiasme for togreiser i dette landet! Mellom Berlin og Praha går det seks direktetog daglig i hver retning. Denne togreisen langs elvene Elben og Vltava skal være riktig fin.

Råd nr 3 for Interrail 2019: Ta nattoget – det er blitt litt enklere!

Noen av Interrail-billettene dekker et bestemt antall reisedager innenfor en gitt periode (flexi). Andre gir oss rett til å reise hver dag innenfor den perioden vi har valgt. For Interrailere på flexi-billetter har det tidligere vært et svare strev å finne ut om en reise med nattog har lagt beslag på to reisedager eller bare én.

Nå kan også interrailere på flexi-billetter ta nattoget uten å miste nattesøvnen. Den nye regelen for Interrail 2019 fastslår ganske enkelt at en reise med nattog (uten togbytte underveis) kun krever én reisedag (avreisedagen).

Råd nr 4 for Interrail 2019: Les deg opp på plassreservasjoner og gebyrer

Så langt har dette handlet om et hav av muligheter og den store friheten til å reise kort eller langt med tog i Europa. Men nå er det dessverre på tide å minne om at det finnes en slange i toglofferens paradis: Plassreservasjonene.

Med mindre vi har valgt å reise rundt bare i Spania eller Italia på et Premium Pass, er plassreservasjoner en kostnad som kommer i tillegg til Interrail-billetten.

Kortversjonen er at vi trenger plassreservasjoner på alle høyhastighetstog og på alle nattog. I tillegg er det for eksempel obligatorisk plassreservasjon på toget mellom København og Hamburg i høysesong (12. juni – 4. september). Noen ganger kan det dessuten være lurt å ha en plassbillett selv om det ikke er obligatorisk. For eksempel gjelder det på populære tog i høysesongene og på endel travle pendlertog mellom de store byene i rushtidene.

Ofte vil en plassreservasjon koste under 100 kroner (0,5 – 10 euro). Andre ganger kan den vise seg å være sjokkerende dyr (flere hundre kroner). Det gjelder særlig på lange internasjonale ruter (typisk til og fra Frankrike), og mest koster det selvfølgelig å reservere en plass på 1. klasse.

Her kan vi få oversikt og bestille online:

  • Interrail.eu_Reservations_Reservation-fees
    Oversikt over ruter som krever plassreservasjoner, og hva de ulike reservasjonene koster.
  • Interrail.eu_Book your reservations
    Online-tjeneste for plassreservasjoner. Det kommer gebyrer i tillegg.
  • Bahn.de
    Her på Deutsche Bahns (kjempegode) søkemotor, får vi beskjed om hvilke ruter som krever setereservasjon.
    Her kan vi også bestille setereservasjoner på tog i og til/fra Tyskland (velg «Seat only»).

Eller vi kan ta en telefon og få råd og hjelp til å bestille de plassreservasjonene vi trenger:

  • Jernbanens kundesenter (Entur), tlf 61 27 90 88
  • Europarundt.no – kundeservice, tlf 852 95 600

Begge disse tjenestene tar bookingavgifter – spør om de totale kostnadene før du bestiller.

Råd nr 5 for Interrail 2019: Lær av andre, tenk selv, velg smart – gled deg!

Forrige råd handlet om plassreservasjoner (og gebyrer) og er til å få stramme skuldre og hodepine av. På tide å riste løs igjen!

Husk: Vi velger selv!

Vil vi loffe langs bakken uten å ha forhåndsbestilte, dyre plassreservasjoner på rekke og rad? Ja vel, så gjør vi det! Da velger vi reiserute deretter og legger et løp som styrer unna de lange strekkene med høyhastighetstog eller nattog.

Eller vi tar det på sparket og kjøper plassreservasjoner underveis, hvis og når vi måtte få lyst til det. Les gjesteblogger Synnøve Gimses råd og tips om å reise på Interrail uten forhåndskjøpte plassreservasjoner:

Selv er jeg en (godt) voksen interrailer som bruker masse tid og en del penger på å planlegge reisen og sikre meg nødvendige plassreservasjoner på forhånd. Flere grunner til det: Jeg har ofte en liten by i Sør-Spania som mål for reisen, og dermed må jeg krysse interrailernes dyreste og vanskeligste land, Frankrike. Med årene er jeg dessuten blitt makelig av meg og vil gjerne ha komfort. Derfor sikrer jeg meg gjerne både gode sitteplasser på togene og forhåndsbestiller hoteller rett ved stasjonene. Se for eksempl denne bloggposten:

Men den som ikke vil eller må helt til Spania på Interrail-reisen, kan med fordel velge helt andre hjørner av Europa. Et veldig godt råd for togferien kan være å velge ett eller flere av de landene som tar best imot interrailere. For eksempel er dette land der det er få eller ingen krav til plassreservasjoner: Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Sveits, Østerrike, Storbritannia og Irland.

Ekte Interrail-lykke kan se slik ut: Stå på en perrong i en liten (eller stor) by et sted i Europa en formiddag med kaffe i en kopp og ganske enkelt velge et tog. Der og da. Kanskje vet du hvor du vil ende opp i løpet av dagen. Men hvordan du kommer deg dit, kan du ta etter innfallsmetoden. Alle lokaltog og mange regionale tog kan vi reise fritt med på en Interrail-billett, og togtilbudet er fantastisk bra nedover i Europa. Hop on. Hop off. Enjoy!

Og så til slutt en annen bloggpost jeg tror du vil ha glede av før du begynner din egen planlegging av Interrail 2019:

TOGBLOGGEN REISTE PÅ SPONSEDE INTERRAILBILLETTER FRA EUROPARUNDT.NO I 2018 OG 2019

Interrail 2019 – fortsatt på papir

Selve Interrail-billetten ser fortsatt ut omtrent som den gjorde på 1970-tallet, og vi får den tilsendt i posten eller med budtjeneste. Fortsatt er det også meningen at vi skal ha med oss kulepenn og fylle inn alle reisestrekningene våre underveis på reisen. Den elektroniske Interrail-billetten kommer nok, men sommeren 2019 er vi fortsatt på papir.

Frankrike – en ekstra advarsel

Når det kommer til Interrail, er Frankrike en versting. I tillegg til dyre plassreservasjoner på høyhastighetstogene, har Frankrike også innført kvoter for interrailere på en del ruter. Med andre ord kan vi stå der med Interrail-billetten vår og bli nektet plassreservasjon selv om det er ledige seter om bord.

Rådet er: Bestill tidlig! Eller finn alternative ruter med regionale og lokale tog. Eller rett og slett: Velg et annet land å reise i.