Skal vi la fly være fly, og heller lufte oss med toget i sommer? Eller i det minste bytte ut leiebilen med tog når vi har landet et sted litt lenger sør? Her er fem gode råd for togreiser i Europa.

Vår beste lesekrok! Morgentoget fra Oslo til Gøteborg.
Gjør det enkelt, kjøp Interrail-billett

Jeg har tidligere skrevet en bloggpost om hvordan vi kjøper togbilletter i Europa. Vil du vite litt mer om de europeiske billettsystemene og finregne på hva som lønner seg, les den først.

Eller gjør det enkelt: Kjøp Interrail-billett. For lengre reiser vil det som regel lønne seg.

De mest iherdige av oss vil reise hele veien hjemmefra langs bakken, og Interrail-billetten dekker både en reise ut av eget land og en innenlandsreise for å komme hjem igjen. For å planlegge togreisen fra Oslo S og sørover, les bloggposten min om fire sommerruter med toget til Europa.

Men det er med tog som med elbil, vi kan bli rammet av rekkeviddeangst. Alternativt velger vi derfor «hybrid» og flyr et strekk sørover før vi slipper oss ned på bakken og begynner togeventyret et sted på kartet der rutenettet er tettere og togene raskere enn her hjemme.

Reis langt, og kort

For å få maksimalt ut av en Interrail-billett er det lurt å kombinere komfort og lange strekk på de hurtiggående europeiske supertogene med opplevelse og frihet på enklere, lokale tog.

Hvordan de ulike landene tar imot oss som kommer på Interrail-billett, varierer veldig (se egne rammesaker). Som hovedregel kan vi imidlertid regne med at alle lokaltog og de fleste regionaltog er fritt tilgjengelige med Interrail-billett. Innenfor de reisedagene vi har betalt for, kan vi gå på og av disse togene så mye vi vil.

På høyhastighetstog må vi betale ekstra for setereservasjon, og det er ny reservasjon hver gang vi bytter tog. Her får vi derfor mest for pengene når vi benytter oss av lange direkteruter.

Bli kjent med Mannen i Seat 61!

Av alle råd som kan gis for planleggingen av en togferie, tror jeg dette er det aller beste: Gjør deg kjent med The Man in Seat 61! Dette nettstedet drives av den britiske togentusiasten Mark Smith og er den beste guiden til gode togopplevelser verden rundt, Europa inkludert.

Mye av informasjonen på dette nettstedet handler riktignok om å finne ut av ulike billettsystemer i ulike land, og heldigvis trenger vi ikke alt dette når vi reiser på Interrail-billett. Noe vi derimot trenger, er å finne de gode togforbindelsene mellom ulike byer vi har lyst til å besøke, og også da er The Man in Seat 61 «our man»!

Se for eksempel denne siden der han beskriver togforbindelsene fra Hamburg til byer som Budapest, Beograd, Krakow og Paris, for å nevne noen.

Ta en omvendt Brexit

Det europeiske togfellesskapet har det siste året gjennomført en «omvendt Brexit»: Eurostar-togene til og fra London er nå inkludert i Interrail-billetten. Riktignok kreves det setereservasjon i tillegg, men for interrailere er England like fullt blitt en del av det europeiske kontinentet, og London er nå tilgjengelig med direktetog fra Paris, Brussel, Lyon, Avignon og Marseille.

Har vi først kommet oss over til de britiske øyer, blir vi tatt godt imot. Her er togene tilgjengelige for interrailere uten krav om dyre setereservasjoner i tillegg. 

Nattogelskere – elsk nå!

Noen vil mene at nattog er den ultimate reiseopplevelsen, og tids- og kostnadseffektivt er det i hvert fall å bruke toget som hotell på lange strekninger. Det blåser imidlertid motvind for europeiske nattog. Flere ruter er lagt ned det siste året, og nattoget fra Paris til Nice har så langt vi vet, sin siste sesong denne sommeren. Så et godt råd for nattogelskere er å elske nå!

 

Relevante lenker
Eller ta en telefon
Trangt om plassen på franske tog

Franske langdistansetog har kvoter for interrailere. Bestill i god tid! 

Hva koster en Interrail-billett sommeren 2017?

Med billigste Interrail-billett kan vi reise fem dager i løpet av 15 dager. (Prisen på en slik billett varierer fra kr 1900 for ungdom på 2. klasse til kr 3270 for voksne på 1. klasse.)

To barn under 12 år reiser gratis sammen med en voksen! 

De beste landene for Interrail 2017

Kravene til setereservasjoner varierer mellom land, togselskaper og type tog. Gode land for interrailere er for eksempel Tyskland, Nederland, Sveits, Østerrike, Belgia, Luxembourg, Storbritannia og Irland. 

Vær forberedt på flere og dyrere setereservasjoner i for eksempel Frankrike, Spania og Italia. 

Hva må vi betale for en setereservasjon?

Ofte koster det bare 27 kroner (3 euro) for en setereservasjon. Satsene varierer imidlertid, og til dels svært mye.

De internasjonale togrutene og noen av de større nasjonale kan ha langt dyrere setereservasjoner. Og naturlig nok: 1. klasse er dyrere enn 2. klasse, men inkluderer noen ganger mat og drikke.