Interrail er frihet. Slik liker vi å tenke at det er, og slik er det også, nesten. God planlegging lønner seg likevel, også for den som vil leve togloffer-livet. Her deler jeg drømmer og gode råd for Interrail 2018.

Aller først: Hvis det står mars i kalenderen når du leser denne bloggen, er du heldig. Da kan du fortsatt kjøpe årets Interrail-billetter med 15 prosent rabatt. Det er et tidlig og sikkert vårtegn at Interrail-billetter selges rimeligere i forkant av sesongen. Rabatten gjelder for alle Interrail Global Pass og for mange, men ikke alle, One Country Pass.

Barn og barnebarn tar vi med oss! To barn under 12 år reiser gratis sammen med en voksen. Dette er en av de beste Interrail-nyhetene fra de siste årene.

En annen god Interrail-nyhet er at de unge er blitt eldre. Selv om det i dag finnes Interrail-billetter for alle aldre, er det fortsatt de unge som reiser billigst. Ungdomsbillettene har tidligere stoppet ved fylte 26 år, men fra og med i fjor går det an å reise på ungdomsbillett helt til fylte 28 år.

Interrail 2018 – den beste nyheten

Den aller beste nyheten for Interrail 2018 heter Interrail Premium Pass. Disse nye billettene gjelder for reiser innen enten Italia eller Spania, og det spesielle med dem er at de inkluderer alle nødvendige setereservasjoner.

For å forstå hvor god nyhet dette er, må du først kjenne til at Interrail-livet ikke alltid er så fritt og lykkelig som vi kunne ønske. Slangen i toglofferens paradis er de obligatoriske setereservasjonene. På mange tog er det nødvendig å bestille seteplass på forhånd, og reiser du på vanlig Interrail-billett, må du betale ekstra for hver reservasjon.

I Spania holder høyhastighetstogene svært høy standard, men derfor kan det også koste ekstra mye å sikre seg setereservasjoner. Med et Interrail Premium Pass er det blitt lettere å sette opp et reisebudsjett (og holde det!) i dette fantastiske toglandet.

Retro å reise på Interrail 2018

Det er noe herlig retro ved Interrail. Billettene vi kjøper i 2018, er fortsatt på papir og ser ut omtrent som de aller første gjorde, tidlig på 1970-tallet. Jeg kan godt huske hvor spennende det var å se de «store ungdommene» dra av sted med sekk og bli borte hele sommeren den gang. Etter hvert som vi ble gamle nok, pakket vi egne sekker og reiste etter. Togloffing, het det den gangen.

Det heter det jammen meg også nå, når Interrail markedsføres for nye ungdomsgenerasjoner. På den svenske nettsiden www.europarunt.se markedsføres Interrail som tågluffing for ungdom, og snart dukker det nok opp en slik side for det norske markedet også.

Interrail-drømmer 2018

Noe av det beste med Interrail, er at vi kan reise langs bakken og bli kjent med land og landskap vi ellers bare flyr over. Den «klassiske Interrail-turen» handlet om å reise gjennom så mange land som mulig. Kanskje er det fortsatt slik mange unge helst vil bruke billetten, men for oss som har levd og reist i noen tiår allerede, tror jeg lykken ligger i å roe ned og finne et område på Europa-kartet vi vil bli bedre kjent med.

For min egen del har jeg mange drømmer for sesongen 2018. Ikke alle skal realiseres, men å drømme er gratis.

Kanskje en kjærestetur med tog gjennom den mest eksotiske delen av Europa, Balkan? Med tid til å stoppe underveis, ta en fottur og besøke byer vi fortsatt ikke har besøkt: Zagreb, Ljubljana, Beograd og Podgorica.

Kanskje en venninnetur til London, men med ambisjoner om å «shoppe» landskap og nye opplevelser denne gangen? Få steder er det lettere og hyggeligere å reise enn i Storbritannia, og står vi med en Interrail-billett i London, er det bare å velge og vrake: Cornwall, Wales, Skottland – eller kortreiste, sjarmerende Yorkshire Dales.

Eller kanskje rett og slett bruke en Interrail-billett slik den aller helst bør brukes, fra Oslo S og ut i verden? Billetten gjelder for én utreise (og én hjemreise) i eget land, og deretter videre i Europa. Da slipper vi å fly først og kan glede oss over at vi reiser klimavennlig med lett CO2-fotavtrykk hele veien. Har vi først kommet oss det litt lange strekket ned gjennom Sverige og Danmark til kontinentet, møter vi et rutenett som er effektivt og langt mer utbygd enn det vi er vant til her hjemme.

Kanskje rusle rolig videre til noen utvalgte tyske byer og småsteder? Eller reise raskt gjennom Tyskland og ta det rolig i Tsjekkia? Det er også kjent for å være et godt land for togentusiaster.

Eller ta neste strekk ned til Alpene og bruke noen dager der? En fottur i sommeralper, med spektakulære togreiser til og fra, er også slikt det går an å ønske seg på en Interrail-billett.

Har du lest denne bloggposten helt hit, er det bare å fylle på med egne drømmer herfra! Listen vil være tilnærmet uendelig.  

(Nedenfor: Noen bilder fra fjorårets Interrail-tur.)

De beste landene for Interrail 2018

Kravene til setereservasjoner varierer mellom land, togselskaper og type tog. Gode land for interrailere er for eksempel Tyskland, Nederland, Sveits, Østerrike, Tsjekkia, Belgia, Luxembourg, Storbritannia og Irland. 

Vær forberedt på flere og dyrere setereservasjoner i for eksempel Frankrike, Spania og Italia.