Vy har satt Göteborg på kartet for oss. Nå markedsføres både helgeturer og dagsturer med tog til Sveriges nest største by. Her er et forslag til: Ta en fin og billig dagstur fra Göteborg med tog!

I desember 2023 doblet Vy antallet togavganger mellom Oslo S og Göteborg C. Nå går det tog i begge retninger både tidlig og sent, alle dager.

Togturen Oslo-Göteborg tar totalt ca. 3,5 timer, og billettprisene varierer fra 249 til 723 kroner.

«Den deilige storbyfølelsen»

Snaue 500 kroner for å reise tur/retur en storby i utlandet er så rimelig at selv Norwegian må melde pass. På en nøktern togtur til Göteborg koster billetten dessuten bare det den koster, hverken transport til og fra flyplass eller påslag for bagasje kommer i tillegg.

«Den deilige storbyfølelsen er kun 3,5 timer unna Oslo med tog,» reklamerer Vy på sine nettsider. Det norske togselskapet sørger dessuten for at budskapet finnes på to målformer. På nynorsk er det «den herlege storbykjensla» i Göteborg det lokkes med.

Er det én dag, to eller flere i en hyggelig svensk storby vi vil ha, kan vi derfor velge ønsket målform og ganske enkelt forholde oss til Vys nettsider både for togbilletter og for reisetips i byen.

Denne bloggposten skal handle om noe Vy per i dag (sommeren 2024) ikke forteller oss om: De fine og billige mulighetene til å ta en dagstur fra Göteborg med tog og andre kollektivtilbud.

Göteborg C – et fantastisk «resecentrum»

Göteborg Centralstation ligger, som Oslo Sentralstasjon, midt i byen med gangavstand til mye og kollektivtilbud til «alt».

I Göteborg holder jernbanestasjon og busstasjon til under samme tak, og på plassen foran Centralstationen er det sykkelparkering og trikkesløyfe. Der ute finner vi trikker som står og venter mens minuttene telles ned til neste avgang.

Vi har med andre ord kommet til et godt tilrettelagt reisesentrum når vi går av Vy-toget i Göteborg.

Men merk deg samtidig at «resecentrum» er et veletablert svensk konsept vi finner igjen mange steder og i langt mindre byer.

Svenske Wikipedia oppsummerer det slik: «Syftet med resecentrum är att underlätta passagerares övergångar mellan olika trafikslag.»

På «trikkebillett» over sjø og land

Enten vi vil ha en reinspikka storbyferie med trikk og bybuss eller tenker oss videre ut på dagstur fra Göteborg med tog, buss eller ferge, er det appen To Go fra trafikkselskapet Västtrafik som gjelder.

Med Göteborg Centralstation som nav dekker Västtrafik hele store Västra Götaland fra Kungsbacka i sør til Strömstad i nord, innover i landet til innsjøene Vänern og Vättern og med ferge ut til øyene i skjærgården langs den svenske vestkysten.

I Göteborg er derfor «en trikkebillett» ikke bare «en trikkebillett». For billettpriser vi nordmenn ellers bare kan drømme om, kan vi reise over både sjø og land i denne delen av Sverige.

En kystperle nordvest for Göteborg

Sommeren 2024 gikk mine ferieplaner helt i stå. Jeg har mitt faste feriested nord i Bohuslän og pleier, som lesere av Togbloggen vil vite, gjerne å ta en liten togferie vest i Sverige i løpet av sommeren.

Årets var planlagt som badeferie i lille Hjo ved Vättern. Men det var før jeg så hva Yr hadde i ermet.

Plutselig var en storbyferie blitt et sikrere kort i en usikker kabal. To hotellnetter sentralt i Göteborg ble bestilt på sparket. Med regnjakker på og paraply i sekken var vi klare for det meste, men hadde samtidig utsikt til én «solig dag vid kusten».

Sol i kystbyen Göteborg er vel og bra, men vi ville like gjerne ut av storbyen hvis finværet virkelig skulle vise seg å slå til i noen timer.

Velsignet være Västtrafik som gjør det enkelt å finne en billig og fin dagstur fra Göteborg med tog og annen kollektivtransport i all slags vær! Vi leste gjennom trafikkselskapets mange og gode reisetips og fant vårt reisemål i Skärhamn på Tjörn, en kystperle nordvest for storbyen.

Nordiska Akvarellmuseet

I Skärhamn ligger Nordiska Akvarellmuseet.

Der ute, mellom sandstrender og blankskurte granittberg, har de danske arkitektene Niels Bruun og Henrik Corfitsen tegnet et bygg som i sin tid vant over 385 andre arkitektforslag. Det kan ha vært flere gode skisser å velge mellom, men det var denne juryen til slutt valgte.

Med den svenske landsbygdas signalfarge, falurød, på trepanelene og ellers betong, stål og store glassvegger blir bygget gjerne omtalt som en severdighet i seg selv.

Og leser du denne bloggposten etter at sommersesongen er over, så merk deg at både museet og Restaurang Vatten i samme bygg holder åpent det meste av året.

Akvareller og skulpturer

Nå skal Togbloggen aldri ta på seg å være hverken arkitekturekspert eller kunstanmelder, men det må være lov å la seg begeistre.

Ingen akvarellfarger å spore i årets utstilling der ute på Tjörn, bare svart-hvite akvareller, fantasifulle skulpturer og en fascinerende animasjonsfilm, alt signert Hans Op de Beeck. Ikke er kunstneren nordisk heller, men belgier.

Alt var derfor litt overraskende for en enkel sjel, men begeistret derfor kanskje også desto mer.

Det en togblogger derimot er, og bør være, god på, er å komme i prat med andre togentusiaster. På returen fikk vi følge med et svensk eksemplar som kunne sine tog- og busstider og fikk enda mer ut av dagen enn oss.

Med et kjapt bussbytte rakk han innom enda et av Västtrafiks foreslåtte reisemål i Göteborgs omland: Friluftsutstillingen Skulptur i Pilane på Tjörn.

72 SEK og 100 minutter til gode

Vi hadde denne reisedagen våknet på et hotell hundre meter fra Göteborg Central, sjekket Yr, tittet ut av vinduet for å få værmeldingen bekreftet, pakket badetøy i sekken og ellers lite eller ingenting.

Og så dro vi ut på vår dagstur fra Göteborg med tog – og buss – til Skärhamn og Nordiska Akvarellmuseet.

Det kostet oss 72 SEK per person hver vei, og på returen til Göteborg hadde vi fortsatt over 100 minutter reisetid til gode i To Go-appen og kunne fortsette med «gratis» trikke-sightseeing i storbyen samme ettermiddag.

Underveis til Skärhamn byttet vi mellom tog og buss på Stenungsund resecentrum. Kort ventetid, kort å gå – alt sammen enkelt og greit.

En ikke så munter sammenligning

For sammenligningens skyld har jeg sjekket et par tilsvarende reisemål med omtrent samme avstand fra Oslo S.

Til Galleri F15 på Jeløya ved Moss finner jeg billetter hos Entur samme dag for kr 232 hver vei, men må gå 36 minutter i tillegg.

Til Kistefos museum på Jevnaker kan vi komme oss med forhåndsbestilte billetter fra Vy buss for 240 kroner hver vei, men det klarer hverken den nasjonale reiseplanleggeren Entur eller oslotrafikkens Ruter å fortelle oss.

Denne sammenligningen gjorde jeg i utgangspunktet for «moroskyld», men for oss nordmenn er den er ikke til å bli munter av.

En oversiktlig sekkestasjon

Som norske togturister på helgetur eller dagstur til Göteborg kan vi glede oss desto mer over denne svenske storbyens kollektivtilbud, akkurat slik det er i dag.

Kanskje setter vi også pris på at jernbanestasjonen er av det oversiktlige slaget.

Skal vi på dagstur fra Göteborg med tog, står toget vårt rolig oppstilt på sporet sitt. Centralstationen er en såkalt sekkestasjon, der togene kjører inn og stopper – og kjører ut igjen på samme spor.

Det betyr lav puls og enkel manøvrering for oss som skal kjøpe med en kaffekopp før vi rusler om bord på toget vårt.

For en storby med stadig større storbytrafikk er en slik sekkestasjon likevel langt fra optimal løsning.

Göteborgs nye Grand Central

Nå bygges det for fremtiden i Göteborg. Under byens sentrum sprenges det tunnel for Västlinken, en ny jernbanelinje som skal kunne lokke tusenvis av dagpendlere over fra bil til tog.

Det er planlagt to nye underjordiske jernbanestasjoner i Göteborg, men også den gamle sentralstasjonen går nye tider i møte. En helt ny stasjonsdel er på tegnebrettet, og sommeren 2024 fikk den sitt navn: Göteborg Grand Central.

Intet mindre.

«Nej, nej, byggnaden får INTE heta Göteborg Grand Central», jamret en kommentator i Göteborgs-Posten. En «tråkig idé» som først og fremst forteller at gøteborgerne har mistet både bakkekontakten og selvtilliten, mente han.

Nåvel.

Men hvis fremdriften holder og navnevalget består, må vi altså ikke helt til New York for å oppleve en Grand Central i 2027. Det holder å ta toget til Göteborg.

Nordisk storby med sjarmerende omland

Hva en planlagt «Grand Central» og tilhørende ambisiøse utbyggings- og utviklingsplaner i Göteborg sentrum vil gjøre med byen, gjenstår å se.

Inntil videre tror jeg vi gjør best i å la New York-assosiasjonene hvile og ta Sveriges nest største by for det den i dag faktisk er:

En nordiske storby, stor nok for storbyferie og med et fantastisk sjarmerende og variert omland.

Velg og vrak i Västra Götaland

Dette er en bloggpost som først og fremst handler om de mange mulighetene til å ta en dagstur fra Göteborg med tog og andre kollektivtilbud.

Jeg runder derfor av med å dele lenker og gode råd for den som selv vil ta Göteborg som utgangspunkt for fine og varierte ferieopplevelser.

 

Västtrafiks à la carte-meny

Langt mer enn det vi er vant til fra transportselskapene hjemme i Norge har Västtrafik samlet inspirerende og lett gjennomførbare reiseforslag på nettsidene sine. Mange av dem kan nås på en dagstur fra Göteborg.

  • Västtrafiks blogg
    Her finner du tips om alt fra loppis-runder til historiske severdigheter, kunstutstillinger, lekeplasser, gode restauranter, badeplasser og «utflyktstips för regniga dagar»
Bilfri ferie i Vest-Sverige

Så godt som kollektivtilbudet rundt Göteborg er, kan også Turistrådet Västsverige trygt sende folk ut på tur uten egen bil:

På sporet med Togbloggen
  • Sommerferie med tog? Svenskekysten er et godt valg!
    I denne bloggposten har jeg skrevet mer om Västtrafiks app To Go og hvordan vi kan bruke den. Der står det også om det fantastiske familietilbudet som gjør det mulig for inntil tre barn/unge under 20 år å reise gratis sammen med en voksen i Västra Götaland.
Til Göteborg med Vy

Merk at togene som kjøres på denne strekningen er av det enklere slaget med bare kioskautomat om bord. 

Vil du sitte i ekstra gode seter, tilbyr Vy det kun på bussene sine til Göteborg. Men da blir det jo en busstur, da: Vybuss.no

Vys tips for storbyferien i Göteborg: