Hvordan kjøper vi plassbilletter til Interrail-ferien, og hva koster det? Egentlig? Dette er en fryktelig kjedelig bloggpost om det aller verste med å reise med tog. Hold ut! Les! Det lønner seg.
Du har kjøpt Interrail-billett og har for eksempel betalt 3895 kroner for å kunne reise ti dager i løpet av en måned (voksen, 2. klasse). OK! Da er vi i gang.
Du vet at du ofte må kjøpe plassbilletter i tillegg, for eksempel til mange høyhastighetstog. Sannsynligvis har du også sett at prisene på disse plassreservasjonene kan variere veldig, fra 1 til 10 euro på mange nasjonale togruter til 20 euro og mer på for eksempel internasjonale høyhastighetstog.
Men visste du at du også risikerer å måtte betale et betydelig gebyr i tillegg når du skal bestille plassreservasjoner?
Nei, det visste du kanskje ikke. Og det er ikke så rart, fordi dette med gebyrer er det ingen som er så veldig opptatt av å fortelle deg om.
I pinsehelgen var jeg i Bohuslän. Jeg ruslet rundt i pur sommeridyll, koste meg under blomstrende epletrær og gledet meg over bare tær i grønt gress. Samtidig fikk jeg med meg en opphetet svensk debatt. Den svenske storavisen Dagens Nyheter var på sak:
«Platsbiljetter gör tågsemester mycket dyrare» skrev avisen på reportasjeplass og fortalte om familien på fire som hadde kjøpt Interrail-billetter til årets sommerferie i Europa.
Pur sommeridyll og stor forventning for denne svenske familien, også, helt til prisanslaget for plassbillettene kom. 14.000 kroner! Nesten det dobbelte av hva de hadde betalt for selve Interrail-billettene (barn reiser gratis sammen med voksne, men må ha egne plassreservasjoner).
Moren i familien forteller til Dagens Nyheter at det ikke er prisen hun først og fremst reagerer på, men «bristen på information». Nå blir det bilferie for familien, konkluderer hun.
På Facebook, blant ivrige togreisende i gruppen Tågsemester, som per i dag har over 19 000 medlemmer og som vokser med nye medlemmer daglig, raste samme debatt. Også der var det stor forargelse over overraskende høye gebyrer på sommerens billettbestillinger.
På kommentarplass følger Dagens Nyheters Maria Crofts opp. Hun fastslår at bevisstheten om klimatrusselen har gjort flyet mindre attraktivt. Stadig flere svensker, og andre, vil reise med tog.
Togtilbudet i Europa er blitt bedre, med flere høyhastighetstog, påpeker hun, men samtidig er det blitt krav om flere plassbilletter, det er vanskelig å bestille dem og kostnadene drar i vei.
«Det är till exempel orimligt att det ska krävs många tusenlappar och dagar av surfande på olika sajter för att köpa platsbiljetter till Interrailkortet,» skriver Maria Corfts og roper høyt på politikerne. Nå må de ordne opp!
Mens vi venter på svenske, norske og andre europeiske politikere (- det kan ta tid!), her er noen gode råd det i første omgang går an å forholde seg til:
- Planlegg ferien slik at du ikke reiser mer enn nødvendig på togstrekninger som krever plassreservasjon.
- I Belgia, Luxembourg, Nederland, Sveits, Tyskland, Østerrike, Tsjekkia, Danmark, Storbritannia og Irland kan interrailere reise fritt med de aller fleste togene. Se Seat61.com: When must you make reservations?
- Interrail.eu gir nyttige tips: Search for trains without reservations
- Vi får plassreservasjonene billigst om vi kjøper dem underveis (krever is i magen – det kan være fullbooket!) – eller ved å kjøpe selv på nett. Det er ikke alltid mulig, men fungerer for eksempel fint på tyske tog og en del tog til og fra Tyskland. Se Seat61.com: Making reservations online
- Interrail.eu – her er det mulig å bestille setereservasjoner på nett, men det koster 6 euro per tog bare i gebyr. Men ros til Interrail.eu for å fortelle om kostnadene!
- Både selve setereservasjonen og gebyrene for å bestille dem gjelder som regel per strekning, og vi får derfor ofte mest igjen for pengene på lange direkteruter.
- På lange direkteruter i Tyskland vil vi kanskje sikre oss sitteplass selv om det ikke er obligatorisk. Det gjør vi enkelt og rimelig (4,5 euro) på bahn.de. Aktuelle ruter:
Hamburg – Zürich
Hamburg – München
Hamburg – Berlin
Berlin – Amsterdam
Noen ganger trenger vi hjelp fra erfarne reisekonsulenter. Det er da det drar på med gebyrer, men det kan være verd hver krone – bare vi vet hva vi får og hva vi skal betale:
- Europarundt.no – dette er en ny nettside som markedsfører Interrail for nordmenn. Kundetjenesten den tilbyr, driftes av svenske Tågbokningen og nås på telefon 852 95 600. Du kan få god hjelp her, men vær klar over at dette er en reisebyråtjeneste du må betale for. De tar gebyrer per plassbillett, og beløpet varierer. I de fleste tilfellene kan du regne med at gebyrene vil komme på 10-12 prosent av samlet billettpris.
- Det som tidligere var NSB Utland, heter nå Jernbanenes kundesenter og nås på 61 27 90 88 (tastevalg 2).
(Oppdatert per januar 2019).
Tidligere tok NSB et fast gebyr per bestilling, men nå er det bookingavgift per billett og beløpet varierer fra land til land.
Spør om de totale kostnadene når du ringer disse tjenestene!
Relevante lenker for plassreservasjoner til Interrail
Se også denne bloggposten om interrail (oppdatert mai 2022)
Premium Pass – alle plassreservasjoner inkludert
For togferier i Italia og Spania er det i år mulig å kjøpe Premium Pass med alle plassreservasjoner inkludert i prisen. Lettere å sette opp reisebudsjett!
Flere bloggposter om billetter, plassreservasjoner og Interrail
TOGBLOGGEN SAMARBEIDER MED EUROPARUNDT.NO
Europarundt.no markedsfører fra og med i år Interrail i det norske markedet. Jeg har vært på to Interrail-turer hittil i år, begge på sponset billett fra Europarundt.no. Bloggpostene fra disse reisene kan leses både her på Togbloggen.no og på Europarundt.no.