Bohusbanan ble aldri det den var tenkt å skulle være. Etter unionsoppløsningen i 1905 har lille Bohusbanan levd nøysomt videre på karrig grunn. Bli med gjennom det «ukjente» Bohuslän!

Der Iddefjorden skjærer inn i granittlandskapet og skiller Sverige fra Norge, kneiser det i dag to store broer. Den tredje mangler. Ved forrige århundreskifte lå det en høy jernbanebro på tegnebrettet, og togsporet langs den svenske vestkysten var tiltenkt en storslagen fremtid som hovedpulsåre mellom Skåne i sør og Kristiania i nord.
I 1903 ble jernbanestrekningene fra Uddevalla til Skee åpnet, og samme år også et sidespor til Strömstad. Fremtidsplanene var fortsatt spektakulære for Bohusbanan. To år gikk, og resten er historie. Der jernbanebroen ved Svinesund var planlagt, ser dagens bilister bare luft. Skee ble aldri mer enn en holdeplass og et veikryss, og Strömstad fikk status som Bohusbanans endestasjon.

De fleste nordmenn som farter langs den svenske vestkysten i dag, tenker vel knapt nok over at Bohusbanan eksisterer. Den kryper blygt mellom knauser, langs åkre og slåtteeng og gjennom små skogkruller og er stort sett skjult for båtfolket langs den svenske seilingsleden fra Koster i nord til Marstrand og Göteborg i sør. Bilfolket derimot, kan se spor etter tog flere steder på veien sørover, om de tar seg tid. E6’en krysser Bohusbanan seks ganger, og banen var en irriterende kostnadsdriver for svenske veimyndigheter da den nye motorveien ble bygd.

Som på trass lever Bohusbanan likevel videre

Som på trass lever Bohusbanan likevel videre. Langs den gamle skinnegangen rusler enkle, moderne togsett trofast frem og tilbake mellom Strömstad og Göteborg med seks daglige avganger i hver retning. Hele strekningen tar i underkant av tre timer og koster 203 svenske kroner (2017). Gjennom sommeren blir den beskjedne skinnegangen til og med brukt av SJs snabbtåg mellom Strömstad og Stockholm (se bloggposten Sommertoget fra Strömstad til Stockholm).

Selv har jeg seilt 25 somre langs svenskekysten. De siste 11 årene har jeg hatt fast ferieadresse på et småbruk i Tanums kommun. Blir jeg spurt om jeg kjenner Bohuslän, vil jeg derfor ganske freidig svare ja. Likevel – en liten avstikker med Bohusbanan er en påminnelse om at det er mye uoppdaget land, også i Bohuslän.

Motivert av et ustabilt værvarsel parkerte vi bilen en julimorgen på Tanum stasjon. Fri parkering i inntil syv døgn er en raus invitasjon til å ta toget videre, og med SJs app på mobilen er det bare å kjøpe billett og gå om bord på Bohusbanan. Og vi var så visst ikke de eneste som tenkte slik denne sommerdagen. En fin union av nordmenn og svensker, unge og gamle, barnefamilier og backpackere fylte perrongen på denne bittelille stasjonen i ingenmannsland mellom Grebbestad og Tanumshede.

Selv valgte vi oss Stenungsund som reisemål denne gangen. En industriby ved kysten, innenfor øykommunen Tjörn. Byen er senter for svensk petrokjemiindustri, og slik sett ikke akkurat en turistmagnet. Men små perler kan få plass de underligste steder. Noen hundre meter fra togstasjonen i Stenungsund ligger pensjonatet Solliden, med blomstrete tapet på skjeve, gamle vegger. På knirkete tregulv tråkker hver dag en liten kø av fastboende og sommerturister rundt i de små stuene og forsyner seg av lunsjbuffet med varmmat og hjemmebakte krydderkaker for den overkommelig sum av 95 svenske kroner.

Etterpå gikk vi fottur utover på de store broene mellom fastlandet og Tjörn, en tur som gir vind i luggen og skjærgårdsutsikt med sting av magasug på sitt høyeste.

Neste dag lot vi oss jage innendørs av sommerens hittil kraftigste regnvær, og havnet på Bohusläns Museum i Uddevalla. I år med utstillingen «Göteborgskoloristerna» som et høydepunkt. For oss ukjente kunstnere har dratt penselen over lerretet og sørget for at fargene og lyset fra Bohuslän ventet på oss innendørs denne regnværsdagen.

Hvis gleder kan sorteres i enkle og mer kompliserte, hører en reise med Bohusbanan definitivt med blant de enkle. Men det enkle er ofte mer enn bra nok.

Nyttig lenke for deg som vil reise med Bohusbanan
Mer informasjon om Bohusbanan
Bohusbanan – mellom sjø og land

Da Bohusbanan ble anlagt, var tanken at sidespor skulle koble kystbyene til banen. Det er derfor lille Tanum stasjon ligger der den gjør, mellom kommunesenteret Tanumshede og kystbyen Grebbestad. Det ble aldri noe jernbanespor ut til kysten. Tanum fikk i stedet egen busslinje til Grebbestad allerede i 1911. «Buss for tog» i over 100 år, med andre ord. 

English summary

The Swedish railway Bohusbanan was planned to be a great railway, running from Southern Sweden all the way to the Norwegian capital. But – the railway bridge across Iddefjorden between Sweden and Norway was never built. In 1905 the union between the two countries was dissolved. Bohusbanan never crossed the border, and has since then filled a far more modest role.

Are you visiting Sweden and looking for an easy going way to travel the west coast? Bohusbanan is a charming railway, but is often overlooked by tourists travelling either by boat along the coast or inland along the highway.

We got free parking for our car at Tanum station, bougt tickets from SJ’s app and enjoyed a ride with Bohusbanan to the city Stenungsund where we found the most charming little bed and breakfast, Solliden. The next day we went north, to Uddevalla and the Bohuslän Museum.

We have been visiting the Swedish west coast every summer for more than 30 years. Travelling by Bohusbanan we realise that there are still new places to visit and more to discover along this beautiful summer coast.

HOW TO TRAVEL BY BOHUSBANAN

Bohusbanan runs between Strömstad and Göteborg at the Swedish west coast. There are six daily departures in each direction. The journey takes nearly three hours.