Er det dyrt og vanskelig å finne togbilletter i Europa? Takket være Deutsche Bahn kan vi finne billigbilletter til byer som Berlin, Amsterdam, Praha, Budapest, Zagreb, Bologna, Paris og Marseille.

Spesielt vanskelig er det heller ikke.

Har vi lært oss hvordan, kan vi til og med lete opp togreiser som er så billige at det er moro.

I denne bloggposten skal vi se på reiseruter som kan ta oss et godt stykke ned på kontinentet for snaue tusenlappen, og vi skal ta lange strekk videre for bare noen hundrelapper til.

Kjente storbyer, den franske middelhavskysten, Alpene og ferielandet Kroatia er innen rekkevidde.

Nettsiden/appen vi skal bruke er tysk, men kan velges på flere språk, f.eks. dansk eller engelsk.

De beste triksene – og én advarsel

Jeg skriver denne bloggposten for å dele de beste triksene. Kort fortalt handler det om:

  • Søke opp reiseforslag og billetter på Deutsche Bahns nettside eller i appen DB Navigator
  • Bestille tidlig
  • Unngå travle utfartsdager

En liten advarsel før vi drar i vei: Norge er et utenforland, også i jernbanesammenheng.

For oss nordmenn slår dette tilbudet om billige togbilletter i Europa ikke inn før i Göteborg. Aller først må vi kjøpe en togbillett dit, eller starte turen med ferge til Tyskland eller Danmark.

Reiseglede og komfort

Vi kan ha ulik motivasjon for å søke etter togbilletter i Europa. Klimahensyn og økende ubehag ved alltid å velge klimaverstingen fly på feriereisene våre, er én motivasjon stadig flere av oss deler.

Har vi først prøvd å ta feriereisene våre med tog, kan motivasjonen også være genuin reiseglede og god komfort.

Togferien gir oss en frihet vi bare kan drømme om fra et flysete. Vi reiser uten innsjekk, sikkerhetskontroll og kø. Ingen ber oss feste setebeltene.

Utenfor togvinduet har vi alltid «en film» å følge med på. Vi ser og opplever hele veien og kommer tett på land og landskap. Og kanskje lar vi timene gå i en hyggelig restaurantvogn.

Er det ekstra god komfort vi vil ha, kan vi dessuten reise på 1. klasse. Ofte er det heller ikke så store påslaget som skal til for å sitte suverent godt med mer plass og bedre service.

Det største problemet

Det største problemet er og blir at det er aller lettest å finne flybilletter.

Luftfartens rette linjer fra en flyplass til en annen er samlet på kommersielle nettsider, og billettene markedsføres aktivt.

Annonsene for «flyferier» forfølger oss som mygg en varm sommerkveld. Slår vi fra oss den ene, dukker en annen opp. Klikk og kjøp!

Togbilletter i Europa selges og kjøpes fortsatt på helt andre måter.

Hvert enkelt togselskap vil helst selge sine egne billetter selv og markedsfører seg sjelden utenfor sitt eget område.

Ingen kommersiell nettside har hittil klart å samle alle togbilletter i Europa.

Interrail eller tyske billigbilletter?

Men hva med Interrail? Det er et helt eget billettilbud som dekker reiser i 33 europeiske land. Vi betaler for antall reisedager og reiser så mye vi vil i løpet av disse dagene.

Interrail markedsføres med kommersielle grep og er uten tvil det best kjente togferietilbudet i Europa.

For alle som vil reise langt og mye, ta ting på sparket og velge rute underveis, er og blir en interrailbillett et godt valg.

Tyske billigbilletter er billigst og best bare når vi vet hvor vi vil og kan planlegge på forhånd.

Er du vant til Interrail, må du derfor tenke at det å reise på tyske billigbilletter er en helt annen måte å bruke gode europeiske langdistansetog på.

Flybilletter eller tyske togbilletter?

Er du vant til å kjøpe flybilletter, er det faktisk lettere å sammenligne. Da vet du at billettprisene varierer og at det lønner seg å se etter de beste tilbudene og bestille tidlig.

Når en lavprisbillett først er kjøpt, har du en fast avreisedag, et bestemt reisemål og en bestemt rute å forholde deg til.

Omtrent der stopper vel også likhetene.

Tog tar selvfølgelig lengre tid enn fly, det vet alle. Men du må ha reist med tog ute i Europa for å vite hvor gode de beste langdistansetogene er.

Hvor billige er de billigste togbillettene?

Hva det til slutt koster å sitte tilbakelent i et komfortabelt togsete gjennom europeiske land og landskap, vil variere mye.

Deutsche Bahns prisoversikt gir oss imidlertid et bilde av hvor billige togbilletter i Europa på sitt aller billigste kan være. Priseksemplene gjelder fra en gitt tysk jernbanestasjon til:

  • Warszawa – fra 18,99 euro
  • Wien, Zürich, Bolzano, Brussel, Paris eller Amsterdam – fra 19,99 euro
  • Ljubljana – fra 27,99 euro
  • Zagreb – fra 29,99 euro
  • Budapest – fra 37,99 euro
Tenk som en tysker!

En tysker som er vant til å reise med tog, har derfor garantert et annet forhold til lange togreiser i Europa enn det du og jeg i utgangspunktet har.

Tyskeren har et nasjonalt togselskap som «pusher» internasjonale togreiser fra samme nettside og app som de daglige jobbreisene kjøpes fra.

Den togvante tyskeren vil samtidig vite at det skal en del til for å få de aller laveste prisene til å tikke inn. Til gjengjeld vet hen at det er utallige varianter av både nasjonale og internasjonale togruter som kan søkes opp og kjøpes til hyggelige priser.

Lærer vi oss å tenke som en tysker, kan vi også få et annet forhold til lange togreiser i Europa.

Slik kommer vi i gang

Både tyskeren og det tyske togselskapet har, naturlig nok, Tyskland som sentrum for sitt univers.

Alle billetter og pristilbud er like fullt tilgjengelig for oss alle, og at nettsiden er oversatt også til et skandinavisk språk, er en invitasjon vi kan ta imot:

For å komme i gang er det egentlig bare å begynne å søke!

Til Middelhavet på 1. klasse

Her og nå valgte jeg selv å søke opp Hamburg – Marseille tre måneder frem i tid, og prisene ble:

  • 57,99 euro (2. klasse)
  • 70,99 euro (1. klasse)

Selv med dagens slemme kronekurs (høsten 2024), kan vi altså reise helt fra nord i Tyskland til den franske middelhavskysten i sør for snaue 700 kroner med tog.

Koster vi på drøyt 150 kroner til, sitter vi suverent godt på noen av Europas beste høyhastighetstog hele veien.

Turen kan tas på én reisedag og med bare ett togbytte underveis.

Finn superrutene!

Nå var ikke dette en helt tilfeldig valgt rute.

Takket være et daglig direktetog på den lange strekningen Frankfurt-Marseille er dette en av superrutene innenfor Deutsche Bahns billettsystem.

Men det er flere slike, og vi kan finne dem ved på denne siden:

Der gir Deutsche Bahn informasjon om pristilbud og direkteruter mellom Tyskland og til sammen 16 andre land.

Superbyer og lange strekk

Både Hamburg og Frankfurt er viktige jernbanebyer i Tyskland. En annen som utmerker seg som jernbaneknutepunkt, er München helt sør i landet.

München er en «superby» i det tyske billettsystemet, ikke minst for togreiser videre til Ljubljana i Slovenia, Bratislava i Slovakia, Budapest i Ungarn og Zagreb i Kroatia.

Fra München går det dessuten flere daglige direktetog over Brennerpasset i Alpene til Bolzano, Verona og Bologna i Nord-Italia.

For å få maksimalt ut av det tyske tilbudet av billige togbilletter i Europa må vi også vite dette:

Vi får ekstra god uttelling hvis vi kjøper flere lange strekninger i Tyskland eller til/fra landet i samme søk.

Grepet som får oss til Praha

Aller billigste internasjonale direkterute går mellom Berlin og Praha. Merk deg den!

For med ett enkelt grep kan du sope med deg Deutsche Bahns beste pris på en reise som starter helt her oppe i nord:

  • Kjøp først en togbillett til Göteborg fra Vy eller Entur.
  • Søk opp og kjøp hele resten av reisen Göteborg-Praha fra Deutsche Bahn.

Med tog trenger vi to reisedager for å komme oss fra Oslo til Praha.

Det enkle grepet som må til, er at du skriver inn Hamburg Hauptbahnhof som mellomstopp («Stopover») og velger for eksempel 12 timer som oppholdets varighet («Length of stay»).

Med morgentog fra Oslo første dag kan du være i Praha neste ettermiddag. Underveis har du hatt en kveld og overnatting i Hamburg og tid til lunsj i Berlin.

Er vi tidlig nok ute med å bestille på denne måten, kan vi få hele togreisen fra Norge til Tsjekkia for sånn omtrent en norsk tusenlapp.

For en tusenlapp til hele Tyskland

Samme enkle grep med mellomstopp («Stopover») en natt i Hamburg kan også få oss videre til hvilken som helst annen tysk by neste dag:

De store som München, Köln og Frankfurt, mellomstore som Heidelberg, Freiburg og Würzburg eller en liten perle som Cochem i Moseldalen.

Togbillettene helt fra Oslo til hvor som helst i Tyskland kan vi fortsatt finne for ca. en tusenlapp totalt – eller snaut det.

Nordmenns favoritt, Berlin, har vi allerede sneid innom på vei til Praha. Den som orker en riktig lang reisedag, kan til og med komme seg helt fra Oslo til Berlin uten å overnatte i Hamburg underveis.

Dyrere og vanskeligere behøver altså ikke togbilletter i Europa være, bare vi først kommer oss til Göteborg med Vys laveste pris (249 kroner) og deretter fortsetter med de billigste billettene fra Deutsche Bahn.

Alle europeiske togtider på ett sted

Når vi har åpnet Deutsche Bahns reisesøk, har vi det aller beste verktøyet for å planlegge togreiser. Her ligger så godt som alle togtider i alle europeiske land inne. 

Deutsche Bahns egne tog i Tyskland kommer i tillegg alltid opp med pris og mulighet for billettkjøp.

Prøver vi oss på Deutsche Bahns internasjonale togbilletter, blir søkeresultatene noe mer sammensatt. Noen reiseforslag over landegrensene kommer opp med pris. Andre ikke.

Det kan se tilfeldig ut, men nøkkelen ligger, som vi allerede har sett, i langdistansetog og direkteruter.

På internasjonale reiser er det som hovedregel langdistansetog vi må krysse grensene med for å kunne kjøpe togbillettene fra Deutsche Bahn.

Prøv – og lær!

Fasit får vi uansett når vi søker: Billettprisene dukker opp umiddelbart på reiseruter som kan kjøpes direkte fra Deutsche Bahns nettside eller fra appen DB Navigator.

Dermed ikke sagt at vi finner hverken reiserute eller pris vi er fornøyd med på første forsøk. Her som ellers i livet, må det gjerne både prøving og feiling til før vi lærer.

Noen gode råd:

1) Vær tidlig ute – og styr unna rush!

Togbilletter i Europa prises etter samme logikk som flybilletter. Høy etterspørsel betyr høy pris.

Første bud for å finne de billigste togbillettene er å være tidlig ute! Det neste er å styre unna dager og tider da «alle andre» også vil reise.

De beste tilbudene jeg har funnet i denne bloggposten, har jeg søkt opp på tirsdager eller onsdager to eller tre måneder frem i tid.

Fredager i de samme ukene har prisene vært til dels mye høyere. Og prøver vi oss på en reisedag i nær fremtid, er de billigste billettene sannsynligvis solgt allerede.

2) Ta dine egne valg når du søker!

Da jeg tok første søk på Hamburg-Marseille, fikk jeg opp en reiserute med 12 minutters togbytte i Mannheim. Det er snaut, og særlig med tanke på alle forsinkelser tysk jernbane for tiden hjemsøkes av.

Med en enkel justering av omstigningstid («Transfer time») fra normal til 45 minutter, fikk jeg samme rute til samme pris, men med en times tidligere avgang fra Hamburg og 1 time 12 minutter i Mannheim. Det er en reiserute jeg er mer komfortabel med.

Andre ganger vil vi kanskje ha god tid til lunsj i en by langs reiseruta, eller ta en overnatting underveis. I så fall er det funksjonen for mellomstopp («Stopover») i reisesøket vi bruker.

3) Sett sammen flere ruter

For å få reiseruter som er både gode og billige, kan det være lurt å søke opp reisedagene hver for seg først:

  • Søk f.eks. opp Göteborg-Hamburg første dag.
  • Ta deretter et eget søk for å finne beste reise videre neste dag.
  • Tell timene mellom ankomst og avreise i Hamburg.

Til slutt kan du legge inn hele reisen, inkludert mellomstopp («Stopover») og antall timer i Hamburg, og kjøpe alle billettene samlet.

Jeg lover – det kan være penger å spare på den lille øvelsen!

Gjør det veldig enkelt – ta ferge til Kiel

Per i dag må det dessverre også sies at togtilbudet mellom Oslo og Hamburg er så som så. Vi kan ta hele reisen på en lang dag, men med måtelig gode tog og uten restaurantvogn.

Vil vi gjøre det veldig enkelt for oss selv, kan vi derfor seile forbi hele denne bøygen.

Tar vi ferge fra Oslo kl. 14.00 en dag, klapper vi til kai i Kiel neste dag kl. 10. Der er det bare 400 meter å gå til oversiktlige Kiel Hauptbahnhof.

Samme dag kan vi reise videre med tog til en annen tysk by. Eller vi kan reise gjennom Tyskland og komme frem til for eksempel Amsterdam, Luxembourg, Salzburg eller Basel før dagen er omme.  

Legger vi vekt på vårt eget klimaavtrykk, er ferge ikke det beste valget. Men Kiel er et svært enkelt sted å starte en togreise fra, og som nybegynnertips er det ett av de beste.

Heller starte togreisen i Danmark?

Ferge fra Bergen, Stavanger, Kristiansand eller Larvik til Hirtshals nord i Danmark kan også være en grei start for den som vil reise på billige togbilletter i Europa. Et annet alternativ er selvfølgelig å ta «danskebåten» fra Oslo til København.

Fra Hirtshals til Hamburg må det noen togbytter til, mens det i København bare er en kort svipp med buss eller bane inn til Hovedbanegården og direktetog derfra.

Er vi tidlig ute og kjøper billettene fra Deutsche Bahn, kan vi uansett komme oss fra Danmark til Hamburg for under 30 euro.

Slik bruker jeg de tyske billigbillettene

For meg er dette blitt billetter jeg bruker når jeg kan rydde plass til et kort avbrekk i kalenderen og ønsker meg ut av landet og sørover.

Før jeg «konverterte til tog», kunne jeg finne på å ta minst to langhelger ut av landet med fly hvert år. Nå tenker jeg annerledes.

To langhelger legges sammen og blir til én «languke». Antallet fridager jeg til sammen trenger, er omtrent som før.

Hva jeg mister, og hva jeg vinner

Det jeg mister, er muligheten for kjappe turer til for eksempel både Paris og Praha samme år.

Til gjengjeld reiser jeg langs bakken gjennom land etter land. Det betyr også at jeg tar stopp og overnattinger underveis.

Det er dyrt å overnatte underveis, sier du? Ja, selvfølgelig, men på slike turer er reisen en del av opplevelsen og inngår i ferien like mye som det å komme frem.

Jeg får med meg fine ettermiddager og hyggelige kveldsturer i flere byer og kommer hjem igjen rikere på inntrykk enn fra noen flytransport til og fra Oslo Lufthavn Gardermoen.

Underveis sitter jeg bedre enn jeg noen gang har kunnet ta meg råd til på en flyreise.

Og hvis jeg tenker på mitt eget klimaavtrykk, er det en lettelse som kan måles i tonn.

PS til deg som har lest

Har du lest hele denne bloggposten så langt, skal du vite dette: Du kjenner nå en av jernbanens beste og best bevarte «hemmeligheter».

Hadde luftfarten hatt like komfortable og billige langreiser i Europa å by på, ville de vært markedsført opp og ned i alle kanaler.

Når vi skal reise langt med tog, må vi planlegge litt mer selv. Men de aller fleste som har prøvd – og det blir stadig flere av oss – ender opp med å bli begeistret.

Husk disse to lenkene, begynn å bruke dem – og sleng deg med i gjengen av togentusiaster som vet at togreiser er den beste måten å oppleve Europa på og at togbilletter noen ganger kan være så billige at det er moro:

INFORMASJON PER SEPTEMBER/OKTOBER:
Selv om Deutsche Bahn gjerne legger ut sine billetter så tidlig som seks måneder i forveien, er dette annerledes når vi nærmer oss slutten av året. I midten av desember hvert år endres europeiske togtider. Søker du nå, vil du derfor ikke finne billetter så langt frem i tid som ellers. Men desto større grunn til å være på når de første billettene for neste år legges ut, og som regel skjer det i løpet av oktober.

Viktig å vite om tyske billigbilletter

De aller billigste billettene fra Deutsche Bahn heter «Super Sparpreis» («Super saver»). Bortsett fra en tre timers angrefrist rett etter kjøp, er dette billetter uten noen mulighet for endring eller refusjon.

For noe høyere pris kan vi kjøpe de samme strekningene til «Sparpreis» («Saver fares»). Frem til avreise kan disse billettene avbestilles mot et gebyr på 10 euro. Restbeløpet får vi som en tilgodelapp («voucher») som kan brukes på nye billetter innen tre år.

 
Superklipp for barnefamilier

Deutsche Bahn har familierabatter vi bare kan drømme om hjemme i Norge. Inntil fire barn under 15 år reiser gratis sammen med en voksen i Tyskland, også på de aller billigste togbillettene.

Samme rause familierabatt gjelder for de fleste reiser til og fra Tyskland.

Selv om barn reiser gratis, skal barn 6-14 år alltid skrives inn i billettbestillingen.

 
Setereservasjoner

Setereservasjon er ikke inkludert i prisen på Deutsche Bahns billigbilletter, bortsett fra på noen internasjonale ruter der reservasjon er obligatorisk.

En setereservasjon koster 4,90 euro på 2. klasse, 5,90 euro på 1. klasse. Samme sum dekker samtlige tog hvis vi kjøper flere strekninger som en samlet reise.

Innad i Tyskland kan vi reise uten å ha reservert sete, men vil du være helt sikker på å få sitte hele veien: Reserver sete samtidig som du kjøper billett!

 
Forsinkelser

De billigste billettene gjelder i utgangspunktet kun på de togene vi har billetter til, men ved større forsinkelser oppheves dette kravet.

Viktigste råd hvis det oppstår forsinkelser underveis: Snakk med konduktør eller servicesenteret på en stasjon!

 
Entur kommer til kort

Her i landet er det statlige Entur som har fått oppdraget med å selge oss togbilletter i Europa.

Entur kan imidlertid bare selge Deutsche Bahns billetter til standard pris. Det vil si uten de superrabattene som denne bloggposten handler om.

Vys foreløpige forsøk

Vy har en tjeneste som heter «Kjøp billetter i Europa»

Der selges det tyske billetter med rabattene inne. Tjenesten er per i dag (høsten 2024) likevel langt fra så god som den Deutsche Bahn selv har:

  • Tilbudet starter først fra København
  • Ingen funksjon for å legge inn overnatting mm 
  • Tilbyr ikke 1. klasse
  • Legger på gebyr
 
Flere bloggposter

Selv har jeg reist på både billige og mindre billige togbilletter i Europa, men på disse to turene kom jeg godt fra det med «Supersparpreis»:

 
Startpakke i bokform

ANNONSELENKE: Har du lest boken min, «Ferie med tog – Reiseglede langs skinnene» (Cappelen Damm, 2022), vil du kjenne igjen tipset om tyske togbilletter. Boken har en hel Startpakke for togferien.

Disclaimer

Denne bloggposten er skrevet på grunnlag av ruteopplegget i 2024, og basert på priser og valutakurser høsten 2024. Sjekk alltid rutetider og priser selv!