Når vi reiser langs bakken, er Moskva og Milano omtrent like langt fra Oslo S. Velger vi Moskva, må vi ha visum, og vi bør lære oss et alfabet. Men ellers går alt som på skinner, og vi kommer til et eventyr.

Så mange ganger jeg har tenkt på denne reisen østover. Og latt det bli med tanken. Det er et styr med visum, det er lettere å reise sørover – det får bli en annen gang. Har jeg tenkt.

Nå når reisen til Moskva med tog faktisk er gjennomført, tenker jeg fortsatt at visum er et styr. Men samtidig at det ville vært synd og skam å la litt styr stanse en hel liten eventyrreise. Så veldig vanskelig var det da heller ikke, viste det seg.

Et øyeblikk verd å reise for

Selvfølgelig går det ikke an å oppsummere en drøy ukes reise i ett øyeblikk. Det har vært opplevelser hele veien. Fra vi stod på perrongen i vår egen hjemby en grytidlig morgen med eventyret foran oss. Til vi på hjemreisen satt på et russisk nattog med vegg-til-vegg-tepper, staslige gardiner og hjemmekoselige bilder på veggene og tenkte at mer eventyrlig enn dette, det blir det ikke!

Likevel, ett øyeblikk har brent seg fast i bevisstheten: Bravo-ropene i den enorme salen rundt oss. Tårene som triller.

Vi er i Bolshoi-teateret! Ingen, heller ikke moskovitter som har verdensscenen i nabolaget, kommer slentrende tilfeldig innom. De fleste har pyntet seg, noen til det overdådige. Det er høystemt å gå inn i denne majestetiske bygningen, noen hundre meter fra «sukkerspinnkuplene» på Den røde plass.

Diskret og vennlig har vi fått litt ekstra hjelp til å finne frem i virvaret der inne. Sannsynligvis lyser det av oss at vi er langveisfarende og litt ekstra spente i stundens alvor. Og så, vel anbragt i Grand Café i byggets øverste etasje, har vi for lengst mistet begrepene om reisebudsjett. Glassene er blitt fylt med dyre dråper. Russisk champagne!

Men selve øyeblikket kommer et stykke ut i første akt – i en scene der to dansere holder hverandre inderlig fast.

I et land der homofili fortsatt er et betent tema og der «propaganda overfor mindreårige for utradisjonelle seksuelle relasjoner» ble forbudt ved ny lov så sent som i 2013: Dette er en oppsetning om den legendariske danseren Rudolf Nurejev, og den forteller også om kjærlighetsforholdet til danseren Erik Bruhn. Balletten «Nureyev» er ellers en storslagen oppsetning om verdenssuksess, overveldende velstand og brutal nedtur. Det er scenebilder til å miste pusten av, hele veien, noen av dem også fylt av utilslørt maskulin erotikk. Men i ett kort, renskåret øyeblikk handler alt bare om to menneskers møte med hverandre.

Og det er akkurat dette øyeblikket som har festet seg. Det er umulig ikke å bli rørt. Et øyeblikk det er verd å reise langt for.

Med tog til Moskva – slik begynner reisen

For oss som starter fra Oslo S, går reisen med tog til Moskva via Stockholm. Det kan være litt krevende for vår nordiske og vestlige stolthet å innrømme dette, men det første strekket er den eneste delen av reisen der det knirker og harker. For tiden pågår det utbedring av Kongsvingerbanen. Det betyr at det bare er to daglige direktetog å velge mellom, og for å rekke ferge videre østover mot Helsinki samme dag, må vi ta det første. Avgang fra Oslo S kl 05.56.

Der står det et gammelmodig SJ-tog og venter på oss, og setereservasjonene har gått helt i krøll for svenskene denne dagen. Vi er blitt plassert hver for oss. To andre par i samme vogn har også fått plasser rundt omkring. Vel, vel – i og for seg ikke noe å melde hjem om. I et halvtomt tog setter vi oss uansett som vi vil. Men jeg tar det med likevel, som et anekdotisk motstykke til det vi senere kom til på denne togreisen østover.

Vi kunne ønsket oss flere avganger å velge mellom hjemmefra, men for den som er på ferietur, er det uansett ingen ulykke å ha tid til en lang lunsj i Stockholm. Fra Centralstationen til Viking Lines terminal på Stadsgårdskajen er det 3,5 km. Den turen tar vi til fots – gjennom Gamla Stan og over Slussen. Stockholm er fin. Vi koser oss!

Over Østersjøen går fergene jevnt og trutt. Dette er en veletablert ferdselsvei, godt tilrettelagt – enkel å forholde seg til. Vi går om bord i Viking Lines M/S Gabriella uten kø, finner lugaren vår og får en rolig overfart.

Den russiske tsaren tar imot oss i Finland

Dag 2 av denne reisen med tog til Moskva: Vi våkner én tidssone lengre øst, og allerede fra fergen kan vi se kupler som minner oss om reisens mål. Ortodokse Uspenskijkatedralen ligger like ved fergeterminalen på Skatudden i Helsinki, og om vi teller, kommer vi til 13 gyldne spir.

Nå kjenner vi at reisen har begynt. På alvor.

Og enda mer, når vi noen hundre meter senere stanser opp på Sentatsplassen foran statuen av Alexander II av Russland, reist i 1894.

Finland som en del av det russiske storriket er historie. Men for den som reiser med tog til Moskva, venter nå et høyst tidsaktuelt og velfungerende finsk-russisk samarbeid på neste etappe: Allegro-togene mellom den finske hovedstaden og St. Petersburg. De går fra sentralstasjonen midt i sentrum, bare 2 km fra fergeterminalen. Fire avganger daglig hver vei, og grensekontroll utføres om bord mens toget er i fart. Hele reisen går unna på 3,5 timer. Så effektiv er denne transporten langs bakken at selv Finnair tilbyr sine kunder tog fra Helsinki som raskeste reisevei til St. Petersburg.

Her er det ingenting som knirker og harker. Vi har kjøpt 2. klasse og sitter så godt som en kan ønske seg på et moderne høyhastighetstog – og med tilgang til stor restaurantvogn der varm mat serveres i servise som det klirrer av.

Før dagen er omme har vi gjort unna den andre tidssonen østover. Vi går av toget på Finlandskij-stasjonen i St. Petersburg kl 19.27 lokal tid. Vi er i Russland!

Notater for den som vil ta tog til Moskva

Togtilbudet mellom St. Petersburg og Moskva er imponerende – eller rett og slett ganske overveldende for oss som kommer fra et så karrig jernbaneland som Norge. På vår reise kunne vi ha rukket et høyhastighetstog samme kveld og vært i Moskva rett etter midnatt. Eller tatt ett av flere langsommere nattog videre.

Men merk: Togene fra St. Petersburg til Moskva går fra Moskovskij-stasjonen, 4 km fra Finlandskij-stasjonen der de finsk-russiske togene kommer inn.

Og da vi står der stedsville på fortauet utenfor Allegro-terminalen i kveldsmørket, med taxi-sjåfører svermende som fluer rundt oss, takker vi oss selv for at vi har lagt inn en rolig overnatting i byen. Nå trenger vi å trekke pusten.

Det mest forvirrende for oss der og da er at passasjerene fra Allegro-togene blir sendt rett ut fra perrongen og inn i svermen av summende taxi-sjåfører på gaten utenfor, et stykke fra både selve jernbanestasjonen og metro-nedgangen. Det er i slike øyeblikk at man kan komme til å bli veldig turist og ta dyr og langsom taxi, selv om en godt vet at det er metroen som gjelder. Vi blir reddet av togverten vår, som vi takket være tilfeldighetene finner igjen der ute på fortauet. «Metro! Dere må ta metroen!! To stopp, 45 rubler!»

Så – vennlig pekt og geleidet i riktig retning får vi vårt første møte med russernes fantastiske underverden, metroen. For den overkommelige sum av 2×7 norske kroner er vi i løpet av noen minutter der vi skal være, ved Best Western-hotellet vårt vis-à-vis Moskovskij-stasjonen.

Med morgentog til Moskva

Jeg: «Dette er en reiseopplevelse!» Han: «Dette er både reise og opplevelse!»

Vi er i hvert fall godt fornøyde med reiseopplegget vårt, begge to, der vi sitter på et morgentog mot Moskva. Det er fint å reise i dagslys langs bakken til en by du er spent på å møte. Landskapet forteller sin egen historie, selv når det, som her, er flatt og uten dramatiske høydepunkter. Grå husklynger, skog og frossen myr – og av og til ett og annet hus som lyser av trassig fargeglede. Grønt, gult – eller skarpt turkis.

Vi reiser på 2. klasse, men sitter «førsteklasses» på et moderne høyhastighetstog og har lagt til noen rubler for å få servering underveis. Det føles som ren luksus!

Så kl 13.05, på slaget når vi skal og på slaget ti minutter etter forrige morgentog fra St. Petersburg, står toget ved perrongen på Leningradskij-stasjonen i Moskva. (Har du en klokke du lurer på om går riktig, sjekk den mot et russisk tog, tenker vi!)

Og der, rett utenfor stasjonen, ser vi hotellet vi skal til: En høyreist Stalin-skyskraper (ett av syv slike bygg i byen), i dag en del av hotellkjeden Hilton. For en togreisende kan det knapt bli bedre: For ca 1000 kroner natten bor vi i 15. etasje med utsikt ned på Komsomolskaja-plassen, der tre av byens ni jernbanestasjoner ligger, og der M’en for «metro» lyser midt mellom dem.

Etterord om eventyret vi kom til

Kanskje enda mer enn forventet var byen vi kom til, en moderne by som i det meste av sitt vesen først og fremst ligner andre storbyer vi kjenner fra før. I Moskva er det lett å finne gode, hyggelige spisesteder i alle prisklasser. Vi for vår del var der ikke for å shoppe, men den som vil, har all verdens muligheter.

Når jeg likevel tenker på møtet med Moskva som et helt lite eventyr, er det selvfølgelig først og fremst på grunn av alt som faktisk er så totalt annerledes enn der hjemme.

Metroen, ikke minst, men den tror jeg fortjener en helt egen bloggpost – heng med, den kommer nok! Og også de mange mulighetene til å reise ut til landsbygd og byer som oppleves som enda mer særegent russiske enn Moskva selv. Også det blir det nok en egen bloggpost om, etter hvert.

Men også alfabetet! Overalt og hele tiden minner det oss om at vi slett ikke er i Vest-Europa. Råd nr. 1 om du har lyst til å ta en reise østover med tog til Moskva: Bruk litt av reisetiden til å pugge bokstaver fra det kyrilliske alfabetet! Det er en morsom liten selskapslek underveis, og utrolig nyttig når du kommer frem.

Vi var stolte som to førsteklassinger hver gang vi klarte å stave oss gjennom et nytt gatenavn. Ofte bare for moroskyld, men noen ganger også ganske nødvendig for å finne frem.

Hjemreisen med tog fra Moskva

Vi var i Moskva fra fredag tidlig ettermiddag til vi mandag kveld ved midnatt tok nattog tilbake til St. Petersburg. Og for et nattog! Det er flere å velge mellom, men vi valgte oss selveste Red Arrow. Disse togene som hver dag siden 1931 har hatt avgang fra Moskva til St. Petersburg og fra St. Petersburg til Moskva, og alltid kl 23.55 fra begge byene. Her snakker vi tradisjon!

Vår unge togvertinne var riktig stram i ryggen da hun fortalte oss om Red Arrows historie. Og selv kunne vi storøyde og stotrende velge fra togets à la carte-frokostmeny. Valget falt på pannekaker med laks! (Tro meg, og se på bildene om du likevel tviler!)

Deretter var det bare å summe seg etter nattens opplevelser, og så ta resten av hjemreisen som en speilvendt versjon av reisen ut: Allegro til Helsinki tirsdag formiddag. Ferge fra Helsinki tirsdag ettermiddag, ankomst Stockholm onsdag morgen. En rolig dag i Stockholm før SJs ettermiddagstog hjem til Oslo, ankomst kl 21.27.

Et praktisk lite tips helt til slutt: Velg 1. klasse med SJs tog! Det gir fri tilgang til Loungen på Stockholm Centralstation, med gode sitteplasser, kaffe og enkel servering. En grei måte å runde av en stor tur på.

Billetter til reisen med tog til Moskva
  • Oslo-Stockholm
    Svenske SJ.se
  • Ferge over Østersjøen
    Viking Line
    Tallink Silja Line (Merk: lengre til fergeterminalen i Stockholm)
  • Helsinki-St. Petersburg
    Finske VR
  • St. Petersburg-Moskva
    RussianTrain.com
    Vi valgte denne tjenesten selv om det ble et påslag på 30-40 kroner per billett. Nettsiden er lett å bruke og har god kundeservice. Jeg gjorde om en bestilling og fikk pengene tilbake (mot gebyr) nesten på minuttet.
  • Billigste alternativ for russiske togbilletter:
    Russiske RZD
    For en dagstur i Russland brukte vi denne nettsiden, og også den er OK, men litt vanskeligere å finne ut av enn RussianTrain. 
Nattog til Moskva

Det er mulig å ta nattog helt fra Helsinki til Moskva, eller også fra Tallin eller Riga. Mellom St. Petersburg og Moskva er det et stort tilbud av ulike nattog. De russiske nattogene har mange prisklasser, fra delte kupeer til separate kupeer med dusj og toalett.

Visum til Russland
  • Vi bestilte hotell via Booking.com, og hotellet kontaktet oss umiddelbart. Deretter var det bare å sende over passinformasjon, så kom det en invitasjon på epost. Første steg mot visum unnagjort!
  • Husk at visumet må være gyldig også når vi reiser med nattog. Det ordnet vi ved å bestille hotellrom for hele perioden. Når vi først har fått en invitasjon som dekker alle døgnene, er det bare å endre hotellbestillingen etterpå. (Velg muligheten for gratis endring på Booking.com.)
  • Det som ellers trengs for å få visum, er bekreftelse på reiseforsikring + pass + foto.
  • Vi valgte å gå til Tass visumkontor i Oslo for å få visumet ordnet. Det var veldig enkelt, men dyrt. (Kr 1760 for to visa, utfylt på stedet – utlevert etter en uke.) Billigere får du det om du fyller ut skjemaet selv på nett.
  • Den russiske ambassadens nettside for visumsøknad