Hva er Snälltåget? Kort fortalt et lite selskap med gamle tog, lave priser og sjarmerende restaurantvogner. Snälltåget smetter inn med ruter der de lukter marked. Nå vil de til Oslo S.

Hvis vi i 2026 skulle få se Snälltåget oppstilt på Oslo Sentralstasjon, hva slags togtilbud er det da vi har fått på en ny rute til utlandet?

Lokomotivet vil i så fall være merket med store bokstaver «LOKET», og restaurantvognen like tydelig med «KROGEN». Resten av toget vil være sammensatt av gamle sittevogner, alle merket «Snälltåget» i ymse farger.

Snälltågets ruter i dag

Et tilsvarende tog kjøres daglig mellom Malmö og Stockholm i konkurranse med SJ.

Snälltåget kjører også dagtog Stockholm-København, og fra og med 4. mai 2026 settes det opp dagtog fra Stockholm helt til Hamburg.

Blant svenske togferie-entusiaster er Snälltåget ellers mest kjent som selskapet som kjører nattog med enkel standard. Selskapets nattogtilbud følger sesong og etterspørsel og frakter turister til, i og fra Sverige, med Åre og Berlin som de viktigste destinasjonene.

Vårt neste tog sørover?

Her i landet har vi aldri hatt et tilsvarende privat utfordrerselskap på skinnene.

Til nå.

Vår etterspørsel etter togreiser til utlandet har økt. Togselskapene har sett markedet, og i tur og orden har de store statseide meldt sin interesse for strekningen Oslo-København.

Både norske Vy/danske DSB i samarbeid og svenske SJ har fortalt offensivt om sine planer.

Av grunner en må sitte langt, langt inne i jernbanebyråkratiets innerste irrganger for å forstå, er det likevel mye som tyder på at lille Snälltåget nå står først i køen for å kunne lansere et nytt tilbud sørover fra Oslo S.

Bli med på testtur med Snälltåget!

I skrivende stund (desember 2025) er ingenting avklart og kjent. Kanskje får vi et nytt togtilbud fra Oslo S mot kontinentet neste år. Kanskje ikke.

Så møkka lei – unnskyld fransken – er denne togbloggeren blitt av å vente, at jeg tok en testtur med Snälltåget på egen regning og risiko.

Reisetips som står seg

Helt uavhengig av hva som til slutt kommer ut av jernbanebyråkratiets kvern, kan denne bloggposten leses som et godt reisetips.

Turen jeg tok, kan allerede tas av alle – når som helst. Den er morsom, enkel og rimelig.

Slik reiste jeg:

  • Vy buss fra Oslo til Malmö
  • Snälltåget fra Malmö til Stockholm
  • SJ snabbtåg fra Stockholm til Oslo

Denne rundturen gir to fine svenske storbyer i ett smekk – og en togreise utenom det vanlige som bonus underveis. Se mer om rundturen i faktaboks nederst.

Krogen, Krogen, Krogen

«Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet», er boligmegleres standardsvar på hva som teller mest.

Om jeg like enkelt skal oppsummere hva som gjør Snälltåget til en sjarmerende utfordrer i sitt marked, må jeg si «Krogen, Krogen, Krogen».

Konseptet Krogen er en raus porsjon togreisenostalgi servert med alt det som moderne og mer strømlinjeformede togseselskaper iherdig kalkulerer seg bort fra.

Sekser på terningen

Så jeg velger å starte min test av Snälltåget her, ved et bord i en ekte, gammeldags restaurantvogn.

Hadde Togbloggen holdt på med slikt, ville terningen trillet en blank sekser på dette bordet der menyen lå og ventet på meg en tirsdag formiddag i desember 2025.

Jeg valgte meg 3xsmørrebrød, og fikk en tallerken velfylt med danske godbiter på rugbrød til hyggelig svensk pris, SEK 159. Et glass hvitvin (klokken hadde passert 11, og det var tross alt tirsdag) ble servert i raust, men heldigvis stødig, stettglass og kostet SEK 110.

Sitte godt og spise godt mens landskapet går i stillferdig kino utenfor. For noen av oss er dette selve reisedrømmen.

Mysigt

Så kommer det sosiale i tillegg. I Snälltågets Krogen kan du absolutt ikke regne med å sitte alene. Krogen er populær og går for fulle hus.

Ved et bord i Krogen kunne jeg derfor også starte min lille markedsundersøkelse blant svenske medreisende. Den kan på ingen måte publiseres som representativ i statistisk forstand, men inntrykket er klart nok.

«Mysigt» var et ord som gikk igjen når svensker på tur fra Malmö til Stockholm skulle forklare meg hvorfor de hadde valgt å ta reisen med Snälltåget denne desemberdagen.

«Koselig og hyggelig» med andre – og norske – ord.

Och prisvärt

Min nærmeste medpassasjer i Krogen var på jobbreise og kunne nok uten problemer fått arbeidsgiveren til å rive i en SJ-billett hvis hun hadde bedt om det.

For andre om bord var krohygge et pluss, men prisen likevel det helt avgjørende.

SJ er totalt dominerende i svensk jernbane og kjører 15 daglige direkteavganger Malmö-Stockholm. Med SJs snabbtåg går turen en halvtime raskere enn med Snälltåget, men koster også jevnt over ganske mange svenske kroner mer. Noen ganger omtrent det dobbelte.

«Så mycket värde har inte den halvtimmen,» fikk jeg høre.

Nede på stasjonen, tidlig en morgen

Her og nå skrur jeg klokka tilbake til en tidlig morgenstund da jeg ruslet inn på Malmö Central til mitt første møte med Snälltåget.

Alle som har vært på denne stasjonen, vet at den er stor, travel og velorganisert. Nede i dypet fyker det pendlertog inn og ut, tett og ofte.

Oppe på bakkeplan råder en annen ro.

Med knallrøde LOKET ute i blekt desemberlys står Snälltåget bedagelig oppstilt allerede tre kvarter før avgangstiden kl. 9.20.

Åpne dører, høye trinn

På Snälltåget er dørene åpne.

Folk klatrer om bord som de vil, i trapper utformet lenge før universell utforming var noe jernbanen drev med.

På billetten min står det at jeg har fått utdelt plass 18 i vogn 14. Jeg lette forgjeves etter setevalg da jeg bestilte, men fant det ikke.

Nå har jeg fått vite at setekart er på gang. På neste reise med Snälltåget (- kanskje fra Oslo S, hvem vet) er det derfor håp om at det er blitt mulig å velge sitteplass selv.

Denne gangen var det systemets tombola som bestemte vogn og sete for meg.

Blandet drops

Vogn 14 er en av de fremste, men jeg har god tid til sightseeing og klatrer inn i bakerste vogn.

Her helt bakerst er det seksmannskupeer som venter.

Knall orange gardiner. Litt slitent brune seter i noen av avlukkene, fresht røde i de andre.

Litt lenger frem i vognrekka går toget over i åpne seterader, to og to i bredden. I den første åpne vognen er setene i noe som ligner på grått skinn, ekte skai vil jeg kanskje tro.

Og røde gardiner.

Vogn 14, sete 18

I vogn 14, som altså er min, er det ingen gardiner i det hele tatt, og setene er i burgunder-brunt stoff.

Sete 18 er ved midtgangen, ved bord i en firergruppe – og mot kjøreretningen. Alt jeg ikke ville valgt om jeg hadde fått muligheten til å velge selv.

Men det fikk jeg jo ikke. Så her har jeg og mine 180 cm plass, kne mot kne med en minst like høy svenske.

Han tar det avmålt pent, og begge tenker vi nok i vårt stille sinn at vi uansett skal tilbringe en god del av tiden i Krogen.

Säg hej till en medresenär

Å si hei til en medreisende er en god leveregel på alle slags tog, men ikke alle togselskaper oppfordrer til det.

Snälltåget gjør, og minner om at det kan bety mer enn du tror.

Hva som sitter igjen som inntrykk etter min snaue fem timer lange reise med Snälltåget, har jeg allerede brukt god tid og plass til å fortelle.

Hva som innerst inne ligger igjen som det som betyr aller mest, kan likevel være noe helt annet. Slik er det med alle reiser og alle steder der folk møtes.

Trevliga medresenärer

Tombola-trekningen som ga meg en tilfeldig plass i en litt trang firergruppe, var ved reisens slutt det jeg var aller mest glad for.

Kanskje hjalp det på at toget vi reiste med, var litt slitent, ukonvensjonelt og langt fra moderne og tidsriktig. Det kan hende vi alle senker skuldrene og får mer å snakke om i slike omgivelser. Kanskje hjalp det også med et ekte krobesøk.

Enden på visa var i hvert fall at vi fikk det riktig hyggelig underveis, vi som stokket knær og ben under felles bord i vogn 14.

I håp om at dere titter innom en norsk togblogg i etterkant, skriver jeg det her: Takk for turen, dere var «trevliga medresenärer»!

Charterselskap på skinner

Min lille test av Snälltåget er basert på bare én reisedag.

I vår tid er det til gjengjeld lett å sette en AI-tjeneste på sak, og på spørsmål fra meg har Perplexity laget en oppsummering av hvordan Snälltåget omtales i åpne svenske kilder.

Da er hovedinntrykket «et lite, prisgunstig og ganske sjarmerende, men ujevnt fritidsrettet togselskap med stor variasjon i kundevurderinger».

Reisebloggere og togentusiaster framhever ofte Snälltåget som et hyggeligere og mer personlig alternativ til statlige og større operatører fordi selskapet bruker eldre vogner og har en tydelig retroprofil.

I AI-oppsummeringen står det også å lese at noen mener Snälltåget med sin forretningsmodell minner om et «charterselskap på skinner».

Den svensk utfordreren

I Sverige har Snälltåget vært en utfordrer til statseide SJ i snart to tiår.

Selskapets første nattog ble satt i drift i 2007 og fikk til og med navnet Utmanartåget.

Du kan komme til å høre historier om Snälltåget-sjefer som selv løper rundt i vognene og ordner opp om ingen andre ansatte har tid akkurat der og da. Kultur, strategi og markedstilnærming er milevis fra de statseide, store togselskapene.

Snälltåget satser på fritidsreisende og smetter inn med nye ruter der de lukter markedsinteresse og kundegrunnlag. Selskapet kjører kun på kommersielle vilkår uten statsstøtte.

I Malmö har selskapet praktisk nok plassert seg med kontor ved kanalen rett ovenfor Centralstationen – med utsikt over til sine egne tog.

Hva vil Snälltåget i Norge?

På åpne møter i høst har ledelsen i Snälltåget sagt at en dagtogforbindelse sørover fra Oslo vil være hovedsatsingen i Norge. Da ligger det samtidig i kortene at reisende kan mates til og fra nattogene Snälltåget kjører mellom Sverige og Tyskland.

I tillegg har Snälltåget pekt på to andre norske byer: Trondheim og Narvik.

Begge har jernbaneforbindelse med Sverige, og også her lukter altså Snälltåget markedsgrunnlag for ferie- og fritidsreiser som ikke er tatt ut i dag.

Kommer Snälltåget til disse byene, er det trolig med nattog.

Kapital fra Dortmund og Paris

Snälltåget omtales som lite, svensk og privateid, og det er for så vidt sant alt sammen.

Leter vi oppover og bakover i selskapsstrukturen Snälltåget hører hjemme i, er det likevel ikke smågutter vi møter.

Snälltåget er et datterselskap av Transdev Sverige AB, som igjen hører til i et stort internasjonalt transportkonsern. Bak Transdev står to store aksjonærer: Den familieeide tyske industrigruppen Rethmann og en statseide fransk investeringsbank, rangert som Frankrikes femte største finansinstitusjon.

Litt omtrentlig kan vi dermed si at det er takket være kapital fra Dortmund og Paris vi snart kan komme til å se et helt nytt togtilbud fra Oslo S – og kanskje også fra Trondheim og Narvik.

Slår vi oss til ro med dette?

Jeg hadde en hyggelig, morsom og annerledes reiseopplevelse den dagen jeg testet Snälltåget mellom Malmö og Stockholm.

For egen del kan jeg definitivt komme til å velge Snälltåget igjen, enten det blir herfra eller derfra.

Samtidig murrer en tanke i bakhodet: Er Norge så lite til jernbaneland at vi slipper til utfordreren uten at utfordreren skal ha noen å utfordre?

Den tanken kommer til å fortsette å murre helt til vi får en direkteforbindelse Oslo-København med «helt vanlige», men gode langdistansetog.

 

 

Gode råd før en reise med Snälltåget

Snälltåget er et lavprisselskap, men også her varierer prisene med etterspørselen. Det lønner seg å være tidlig ute med billettkjøp.

Husk å bestille plass i Krogen! Det gjør du fra hjemmesiden før avreise.

Frem til kl. 11 serveres det frokost i Krogen, resten av dagen lunsj/middag. All matservering i restauranten krever booket bord.

Bare te, kaffe, mineralvann, folköl, smørbrød og godis kan kjøpes og tas med tilbake til setet.

 

Reisetips: Rundtur m/restaurantvogn

Den lille rundturen jeg tok for å teste Snällltåget, kan godt anbefales til andre som vil ta en hyggelig liten togferie!

Både Malmö og Stockholm er fine byer, og mellom dem kan vi altså reise i en god, gammeldags restaurantvogn!

Selv valgte jeg buss fra Oslo til Malmö. Per i dag er busstilbudet vel så godt som togtilbudet på denne strekningen, og jeg spanderte på meg et komfortsete. 

Hva koster det?

Bestilt god tid i forveien kan vi finne priser som dette:

  • Vy buss Oslo-Malmö, NOK 417
  • Snälltåget Malmö-Stockholm, SEK 199
  • SJ snabbtåg Stockholm-Oslo, SEK 365

Men prisene varierer mye!

I Malmö fant jeg grei hotellovernatting for NOK 950, frokost inkludert.