Må vi ha egen bil eller reise med fly for å ta ferie i Norge? Slett ikke! Togferie her i landet begrenser seg til de få linjene vi har, men skjøter vi på med buss og båt, kan vi reise nesten hvor som helst.

Denne bloggposten skriver jeg egentlig bare for å si akkurat dette: Bruk Entur-appen!

Vi har et fantastisk hjemland å reise i vi som bor i Norge, og de færreste av oss har besøkt alle deler av landet vårt.

Selv hadde jeg for eksempel aldri reist rundt på Nord-Møre før sommeren 2025.

Tenk det! Jeg som har tråklet meg frem på kryss og tvers av Europa som togblogger i snart ti år og sett alpetinder og middelhavsutsikt fra det ene togvinduet etter det andre.

Nord-Møre og Romsdalen

Sommeren 2025 stilte jeg og reisefølget mitt opp på Oslo S tidlig en tirsdag morgen for å reise nordover til Trondheim. Sent lørdag kveld var vi tilbake ved start etter en rundtur på Nord-Møre.

Da hadde vi reist med hurtigbåt ut Trondheimsfjorden, vært innom øyer og fiskevær, passert trange sund, sett storhavet, kjørt Atlanterhavsveien, besøkt Kristiansund, fått med oss de siste tonene fra årets Jazzfestival i Molde og hatt en spektakulær finale opp Romsdalen med Raumabanen.

Alt dette kan min santen konkurrere med mye av det vi ellers reiser langt av sted for å se og oppleve.

Poenget her og nå er likevel dette: Ferie i Norge er enkelt, bare vi lærer oss å bruke Entur-appen.

Reiserute på én app

Hvilke fylkeskommunale kollektivselskaper som kjører hva rundt omkring i dette langstrakte og mangfoldige landet vårt, skal en være lokalkjent veldig mange steder for å vite.

Da jeg satt hjemme og planla denne rundturen til et, for meg, ukjent hjørne av landet vårt, slapp jeg heldigvis å tenke på fylkesgrenser. Ikke måtte jeg skaffe meg oversikt over ulike kollektivselskaper med hvert sitt kreative navn heller.

Jeg logget meg ganske enkelt inn på vår nasjonale reiseplanlegger, Entur-appen, og holdt meg til den.

Vår reiserute

Vi hadde Oslo som start og sluttpunkt og skulle til Nord-Møre for å besøke familie på en øy og venner på et nes.

Etter noen søk på Entur-appen fikk vi en reiserute som så slik ut:

  • Oslo-Trondheim, tog
  • Trondheim-Kjørvikbugen-Kristiansund, hurtigbåt
  • Kristiansund-Kårvåg-Eide-Molde-Åndalsnes, buss
  • Åndalsnes-Dombås-Oslo, tog

Ferie i Norge har ofte nettopp det ved seg at vi har et familiebånd her og noen gode venner der, og så blir reiseruta deretter.

Lag din egen reiserute

Andre som kan tenke seg omtrent samme reiserute som den vi tok, men ikke har samme ærender som oss, kan legge inn Trondheim, Kristiansund, Molde og Åndalsnes som fastpunkter på kartet.

Der kan alle finne overnatting uten å banke på døren hos kjentfolk.

Husk samtidig at både hurtigbåt og buss svinger innom den ene perlen etter den andre. Vi kan gå av og ha noen timer her eller der og fortsette videre samme dag.

Eller lete oss frem til overnatting. I Norge tar de fleste overnattingssteder det riktignok for gitt at vi kommer med bil. Overraskende mange av dem kan vi likevel nå også med Entur-appen.

Se for eksempel turistinformasjonen på Opplev Smøla og sjekk selv! 

Tenk som en interrailer!

Togferie er for mange synonymt med Interrail. Ikke så rart, i og med at interrailbilletten har rukket å fylle 50 år og fortsatt markedsføres aktivt og med kommersielle grep.

Sommeren 2025 har togferie i Europa dessuten fått ny oppmerksomhet.

Vy har i noen travle ferieuker satt opp direktetog Oslo-Malmö for å frakte interrailere til og fra landet vårt. I den store og svært gode Togferie-gruppa på Facebook (over 78.000 medlemmer) er det interrailfest hele sommeren, og mediene har hengt seg på.

Ferie i Norge med tog, buss og båt får ikke helt samme drahjelp. Det er ikke en ferieform som aktivt markedsføres.

Tenker vi som en interrailer, er det likevel mer enn nok å ta av – også her hjemme.

Kart, app og fantasi

Tar vi i bruk kart, vår egen fantasi og Entur-appen for å finne reiserute, kan vi ellers gjøre som en interrailer ville gjort:

Pakke lett og legge ut på eventyr!

Det eneste vi absolutt ikke kan her hjemme, men som ellers er mulig i mange andre land, er å satse på tog for å komme oss til alle kriker og kroker.

Buss og båt hører med i reisemiksen på en ferie i Norge uten bil og fly. Ellers er overraskende mye ganske likt.

Buss er billig

Interrailbilletten har riktignok én fordel som vi ikke får med oss på norgesferien – den er en reisebillett som kjøpes til fast pris.

En togreise mellom Oslo og Trondheim varierer i pris fra snaue to hundrelapper til en tusenlapp mer for en voksenbillett. Altså ikke forutsigbar i pris, men billig for den som bestiller tidlig.

Bussbillettene holder til gjengjeld fast pris og er rimelige sammenlignet med det meste. Et par hundrelapper holder fint til 4-5 spektakulære busstimer på Nord-Møre.

Når vi vet at en voksen på fem dagers interrailbillett har betalt nesten 800 kroner per reisedag og av og til må kjøpe plassbilletter i tillegg, er det i hvert fall ikke billettprisen vi skal misunne interrailerne om vi heller tar en ferie i Norge.

Forhåndsbestilt …

Drevne interrailere på rundtur i Europa i høysesong vet godt at plassbilletter til lange reiser på populære togruter bør forhåndsbestilles. 

Norske fjerntog er også turistmagneter sommerstid. Det samme gjelder selvfølgelig togene på de spektakulære sidesporene Raumabanen og Flåmsbana. Her må vi forhåndsbestille!

Jeg var ute i seneste laget da jeg et par uker før vår reise i midten av juli fikk tak i billetter til Dovrebanen og Raumabanen, men det holdt akkurat.

… og på sparket

Resten av turen kunne tas desto mer på sparket.

På hurtigbåten, som tre ganger daglig går mellom Trondheim og Kristiansund, er det bare å møte opp ved avgang.

Bussene, som kanskje er travle når det er hverdag på Nord-Møre og folk skal til og fra jobb, var særdeles romslige da vi reiste.

Over Atlanterhavsveien, som for øvrig var stappfull av bilturister, hadde vi «privatsjåfør» og hele bussen for oss selv.

Billetter på mobilen

Alle billetter til tog og buss hadde vi på vår lille ferie i Norge sommeren 2025 på mobilen.

Slik vi har lært oss å reise Europa rundt på Railplanner-appen når vi er på Interrail, reiste vi denne gangen rundt med Entur-appen i lomma.

Da er det lurt å starte reisedagen med fulladet mobil, og et godt råd å ha med powerbank for lading underveis. Og selvfølgelig vannflaske! Selv i Møre og Romsdal kan det være varmt, og vi kom dit midt i en real hetebølge.

Ellers er det viktigste, uansett vær og enten vi reiser her eller der, å sette seg godt til rette og la landskapet vise seg frem utenfor vinduene.

Hurtigbåten

For østlendinger er det dessuten litt ekstra eksotisk med hurtigbåt som en del av reisemiksen.

Det er dyrere enn buss og koster noen kroner, nærmere bestemt kr 769 for en voksen fra Trondheim til Kristiansund, med rabatter for ungdom og pensjonister og for familier som reiser sammen.

Men så – når mannskapet har gått rundt og tatt betalt på den gode, gammeldagse måten som når sant skal sies, er langt mer sosial enn appen i lomma – er resten av reisen et sant eventyr!

Nevnte jeg svele?

Selvfølgelig må vi ha svele når vi er på ferie i Norge og reiser med ferge eller hurtigbåt. Og ta for all del ikke den med brunost, det er og blir smørkrem som gjelder!

«Businessclass» for barn

Hovedbildet til denne bloggposten og flere av de andre jeg tar med, er fra den vanvittig vakre togturen opp Romsdalen fra Åndalsnes til Dombås. For oss var det et planlagt høydepunkt på hjemreisen.

For å runde av spoler jeg likevel tilbake til start og en tidlig morgen på Oslo S. På denne første reisedagen vår hadde vi drøye seks timer på tog foran oss og barnebarn på 1 og 3 år i reisefølget.

Mange interrailere vet at det går fint å reise langt med barn i alle aldre, men bare i Norge (og Finland) kan vi ta alle lange togreiser i lekerom!

«Businessclass» for barn, om du vil.

Bestemor på tur

Jeg var bare bestemor og ikke blogger den dagen, men jeg kan i det minste fortelle her og nå at det er en av de aller beste reisedagene jeg noen gang har hatt.

Med Mjøsa, Gudbrandsdalslågen og Dovrefjell utenfor vinduene krabbet vi rundt – både små og store – bygde med Brio-skinner, leste litt bok, slappet litt av og tittet ut etter moskus ved Hjerkinn.

Og da vi nærmet oss Trondheim, kunne i hvert fall jeg gjerne ha fortsatt i flere timer til.

 

MERK:
I skrivende stund er Raumabanen stengt på grunn av jordskred. Det er ventet at banen blir gjenåpnet i slutten av august 2025. I mellomtiden er det buss for tog mellom Åndalsnes og Dombås.

 

Entur – «den ukjente appen»

Folk jeg spør, vet ikke uten videre at det er Entur-appen som er svaret når spørsmålet er hvordan vi kan finne frem på ferie i Norge med tog, buss og båt.

Motivert av min egen svogerforskning har jeg derfor skrevet denne bloggposten.

Dessverre er det også langt bedre dokumentert enn som så at Entur-appen er mindre kjent enn den burde være.

«Enturs reiseapp blir i liten grad brukt. Den er i liten grad kjent og mangler billetter og prisinformasjon», het det i en undersøkelse Riksrevisjonen overleverte til Stortingets kontrollkomité i mai 2024.

I mellomtiden er punktet om manglende billetter og prisinformasjon tatt hånd om.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kunne i november 2024 slå på stortromma og fortelle at «all offentlig kollektivtransport over hele Norge» var blitt samlet i én app, Entur-appen.

Endelig, må det være lov å legge til. Entur ble etablert allerede i 2016, så det har med andre ord tatt noen år.

Nå er det samtidig verd å merke seg at Entur har fått utvidet oppdraget sitt og jobber med å tilby reiseinformasjon og billetter også over landegrensene.

 
Bli kjent med Entur

Entur er et statlig eid selskap som samler inn og deler data fra kollektivtrafikk i hele landet og drifter billettsalg for togselskap og fylkeskommunale transportselskap. I tillegg er det Enturs folk vi møter på jernbanens kundesentre.

Her finner du Entur:

Ta hele landet i bruk!

Vi havnet i Møre og Romsdalen sommeren 2025, og derfor ble denne bloggposten slik den ble.

På akkurat samme måte kunne vi selvfølgelig ha reist også til et utall andre deler av landet.

Ferie i Norge med tog, buss og båt har nok noen begrensninger, men de fleste settes i praksis bare av vår egen fantasi.

 
Se også denne bloggposten