Førsteklasses gjennom Alpene Selve høydepunktet, bokstavelig talt, på den reisen jeg nettopp har planlagt og kjøpt, er togreisen videre fra Wien til Ljubljana. Da skal vi over Semmeringpasset med alpelandskap utenfor vinduene. Det håper jeg blir en førsteklasses opplevelse som fortjener førsteklasses billetter. På den strekningen har jeg latt tyske sparebilletter fare, og har i stedet kjøpt denne delen av reisen hos østerrikske ÖBB. Der fant jeg førsteklassebilletter til langt mer gunstig pris enn det tyskerne kunne by på med samme tog. Ca. 400 kroner per person koster det oss å reise med forhåndsbestilte seter på 1. klasse fra Wien i Østerrike til den slovenske hovedstaden. Legg inn overnattinger underveis Jeg er ikke sikker på at jeg har klart å lære meg alle triksene som skal til for å riste ut de aller beste tilbudene fra bahn.de. Men det jeg i hvert fall ser, er at det kan være lønnsomt å velge lange strekk der vi samtidig legger inn tid til en overnatting eller to underveis. Det ordner vi ved å åpne «Change other data» på bahn.de, velge «Ad intermediate stops» og legge inn den eller de byene vi ønsker å overnatte i. For raske overnattinger velger vi for eksempel 12 eller 14 timers «Stopover». Det er også mulig å bli et sted i inntil 48 timer hvis vi vil ta et ordentlig bybesøk underveis. Da jeg satt der, med kartet og kredittkortet foran meg, endte jeg opp med en slik billett på en del av hjemreisen: Fulda (Tyskland)-Kolding (Danmark)-Gøteborg for snaue 600 kroner, med 12 timers «Stopover» i Kolding inkludert. Billige togbilletter med rabatt på kjøpet Vil vi i tillegg ta oss bryet med å finne ut av Deutsche Bahns litt intrikate system for rabattkort, kan vi sørge for enda noen avslag i prisen. Dette var det jeg gjorde: For snaue 200 kroner kjøpte jeg meg et 3 måneders rabattkort. Da måtte jeg aller først være registert som bruker på Deutsche Bahn, men deretter var det mulig å kjøpe kortet, printe ut en foreløpig versjon og huske å ta det med på reisen. Når jeg deretter skulle kjøpe billettene på bahn.com, var det bare å endre fra «Without BahnCard» til «BahnCard 25», og glad og fornøyd ta imot den prisreduksjonen som da kom. (Men om jeg forventet 25 prosent rabatt på de billigste billettene, ville jeg blitt skuffet. Det er ikke slik det fungerer. Rabatten regnes fra Flexipreis-billetten, men kan kombineres med de billigere Sparpreis-billettene og gir litt utslag, også der.) Og ja da, jeg regnet på det, og i mitt tilfelle lønnet det seg med rabattkort, men timelønnen for å finne ut av alt dette, ble lav. For den som reiser mye i Tyskland, kan slike kort sikkert være gull verd. For oss som bare skal innom landet en gang iblant, er det ekstra viktig å vite at kortene (selv de som bare kjøpes for 3 måneder), automatisk går over til årsabonnement dersom de ikke avbestilles senest 6 uker før utløp. Så i mitt tilfelle var dette lurt: Jeg avbestilte kortet igjen samme dag som jeg kjøpte det!

Også i Spania blir det mulig å kjøpe billige togbilletter – her foto fra en spansk jernbanestasjon.