London er kanskje ikke den første togdestinasjonen vi tenker på når vi står på Oslo Sentralstasjon. Lillestrøm er nærmere, for å si det slik. Men hvorfor ikke? Her blogger jeg om en reise med tog til London, stasjon for stasjon.

De fleste reiser fra Oslo Sentralstasjon til London går via Oslo Lufthavn Gardermoen. Det er så vanlig å reise på den måten at vi knapt nok tenker over at det finnes alternativer. Regnet i CO2-utslipp koster hver flytur fra Oslo til London 383 kg per person. Kloden spanderer, og flybillettene får vi som regel latterlig billig.

Sett så at vi heller vil reise med tog til London fra Oslo? Det sparer kloden for 283 kg CO2-utslipp per person per reise, og er ikke så utenkelig eller aparte som det kanskje var for bare noen år tilbake. På den svenske Facebook-gruppen Tågsemester diskuterer mer enn 20 000 svensker (og noen nordmenn) hver eneste dag langreiser med tog. Klimabevisstheten øker, og når flere gir toget en sjanse, er det også stadig flere som oppdager gleden ved å reise langs bakken.

En lørdag tidlig i april i år dro jeg fra Oslo S med London som reisemål. Jeg hadde ærender langs reiseruten, skulle treffe folk både i Danmark og Belgia, og har blogget om reiseopplevelser underveis allerede (Tog til Gent – studentby stinn av historie og Loffe med tog og trikk mellom belgiske badebyer). Nå har jeg hentet frem igjen notatene og lager en ny blogg om reisen med tog til London, stasjon for stasjon, fra Oslo S via Hamburg og Brussel til London:

Fra Oslo S til Hamburg Hauptbahnhof – det lange strekket

La det være sagt med en gang: Strekket fra Oslo S til Hamburg Hauptbahnhof er en prøvelse selv for togentusiaster. Eller kanskje særlig for togentusiaster – fordi vi får bekreftet enda en gang at ingenting er gjort for å tilrettelegge for togreiser ut av Norge. Ingenting! Ingen direkteruter – togene korresponderer ikke en gang. Ingen tilbudspris å hente. Lite hjelp å få. På NSBs hjemmeside er København ukjent destinasjon – «bestill billett på sj.se».

Slik er reisen:

  • NSB har to aktuelle avganger fra Oslo S til Göteborg – kl 7.01 og kl 13.01. Jeg tok den siste, og jeg har reist her før, så jeg stilte med niste. Det forebygger skuffelse over manglende service om bord og er dessuten billig – og så bra som en selv gjør det til. (OBS! Andre rutetider og buss for tog sommeren 2018 på grunn av banearbeider.)
  • Togreisen mellom Oslo og Göteborg tar snaut fire timer, går gjennom stillferdig landskap og er egentlig ganske fin. Særlig når toget har rundet Halden festning og fortsetter over grensen ved Kornsjø. Da er det som regel få mennesker om bord, vi kan breie oss i setene og glede oss over at togene som trafikkerer denne ruten, har ekstra store vinduer.
  • Fra Göteborg har Öresundtåget avgang fem på hver hele time. Jeg hadde flaks på min reise i vår – toget mitt ankom Göteborg før rutetiden, og jeg kunne gå rolig rett over på neste tog. Som sagt flaks! Det er ikke tilrettelagt for korrespondanse, regn like gjerne med å måtte vente ca en time i Göteborg.
  • Öresundtåget fra Göteborg har alt toget fra Oslo ikke har, og motsatt. Her er det trangere om plassen for både folk og bagasje, men til gjengjeld finnes det en serveringstralle som velvillig dukker opp med ujevne mellomrom.
  • De som bruker Öresundtåget til daglig pendling, klager ofte over forsinkelser. For oss som er på langtur, er det en relativt effektiv og grei etappe – tre og en halv time med utsikt til Ulf Lundells «öppna landskap» og med det spektakulære strekket over Öresundbroen som avslutning.
  • Så er vi kommet frem til København Hovedbanegård. Mye er gjort! ..mye gjenstår.
  • Tidligere har det vært mulig å ta direktetog videre fra København til Hamburg samme dag som vi starter fra Oslo. I år er det banearbeider i Danmark og dårligere forbindelser. Jeg for min del hadde ærender i København og ble over en natt her – og tok toget videre til Kolding neste dag. Det kan uansett være et godt råd. Tog fra København til Kolding går én gang i timen og tar drøye to timer. Reisen over Sjælland og Fyn til Jylland er riktig fin, og når vi først er kommet dit, er det god togforbindelse videre til Hamburg.
  • Kolding er mye mindre og lettere å finne ut av, men ellers minst like dansk og dejlig, som København. Men kommer du dit med et kveldstog, vær klar over at kokkene i byen gjerne henger fra seg forkleet og går hjem kl 21.
  • DSBs direktetog fra Kolding til Hamburg tar tre timer. Vi sitter så mykt og godt på 2. klasse i dette toget at høflige tyskere forsiktig spør om det er «Erste Klasse» de er kommet til. Høydepunktet underveis er, bokstavelig talt, den halve mil lange jernbanesløyfen som er bygget for å gi skipene på Kielkanalen 42 meter fri seilingshøyde. Fra turen ellers kan meldes om syv rådyr og én hare utenfor vinduene, og ingen servering om bord.
Fra Hamburg til nesten hvor som helst – Europa er vårt!

Så står vi der, på Hamburg Hauptbahnhof, med utsikt til Europas togeventyr. Det er min santen noe ganske annet enn det nordiske vi kommer fra! Herfra handler det om å velge, og det er mye å velge i. Til London kan vi for eksempel, om vi vil, reise i tre lange sprang: Hamburg-Köln (4 timer), Köln-Brussel (2 timer) og Brussel-London (2 timer). Eller: Hamburg-Amsterdam (drøyt 5 timer) og derfra Eurostar til London (4 timer 40 minutter, inkludert togbytte i Brussel).

  • Selv valgte jeg å ta et tog i retning Köln, men gikk av for en overnatting i litt mindre Wuppertal. Selve byen er vel ikke akkurat noe å anbefale, men byens «T-bane» er en luftig og billig attraksjon for oss som liker skinnegående greier: Wuppertaler Schwebebahn henger i luften over elven Wupper med skinnene over seg, men oppfører seg ellers som en hvilken som helst annen travel hverdagstransport med avgang hvert 5. minutt. Et morsomt avbrekk på reisen med tog til London!
  • Etter innfallsmetoden løp jeg nesten morgen rett om bord på første – og viste det seg – beste tog i retning Brussel. Etter en transportetappe gjennom flatt industriland og travle Düsseldorf ruslet dette toget ut på tur i det grønne. Telenor mente å vite at jeg en stund var i Nederland, det tror jeg ikke stemmer, men vi strøk tett inntil grensen før togbytte i tyske Aachen. Derfra til belgiske Welkenraedt var jeg og to skrålende ungdommer (- skulket de skolen?) de eneste passasjerene om bord, og konduktøren snakket til oss på syngende fransk. Togturen videre vestover gjennom Vallonia viste seg å bli reisens aller mest sjarmerende etappe, med snirkling gjennom småbyer og kupert landskap. Før landet igjen ble flatere og farten større idet vi nærmet oss Brussel.
Fra Brussel til London – nesten like effektivt og usjarmerende som å fly

Fra Brussel gjenstår så bare siste etappe på reisen med tog til London, og den er raskt unnagjort. Takket være den fem mil lange Eurotunnelen og de spesialbygde Eurostar-togene, tar reisen fra Brussel Midi til London St. Pancras bare to timer. Hver dag fyker det ni slike passasjertog over til London, og fra og med i fjor er også interrailere velkomne om bord. For oss som reiser på Interrail-billett, koster det 30 euro å reservere plass (obligatorisk). Effektiviteten har sin pris med andre ord, og for å komme med disse togene må vi også møte opp minst 30 minutter før avgang for sikkerhetskontroll og innsjekking.

  • Hva jeg husker fra Eurostar mellom Brussel og London? Ikke så mye. Jeg sovnet. Å kjøre tog gjennom tunnel er mer effektivt enn opplevelsesrikt.
Tog til London? Ja eller nei?

Før det kommer noen alvorlige forbedringer på togforbindelsene mellom Oslo og Hamburg, blir det neppe folkesport å reise fra Oslo S med tog til London. Men det er altså godt mulig allerede nå, og har man først gjort det én gang, kan det fort friste å prøve igjen. Og hvem vet – plutselig er det kanskje blitt en vane?

Relevante lenker for en reise med tog til london

Jeg har også hatt god nytte av dette nye nettstedet som med stor tålmodighet forklarer oss mye, feks hvordan vi skal finne frem på ulike togstasjoner: showmethejourney.com

Klimautslipp – tog til London

Se klimatsmartsemester.se for beregning av CO2-utslipp på reisen til London – og andre reiser. 

Må vi ha plassreservasjoner?

Jeg reiste på Interrail-billett og kunne velge avganger underveis. Med unntak av Eurostar kan hele denne reisen ofte tas uten plassreservasjoner. På strekningen København-Hamburg kan det være obligatorisk med plassreservasjon i høysesong, og det er uansett lurt å sikre seg sitteplass på tog som kan bli fulle.

Om min reise med tog til London

Jeg reiste på en Interrail-billett (Global Pass, 2. klasse) som var sponset av Europarundt.no, det nye nettstedet som markedsfører Interrail i det norske markedet. Overnatting underveis betalte jeg selv. Tidligere bloggposter fra reisen kan leses både her på Togbloggen.no og på Europarundt.no.